بررسی نمایشگر اکسپریا XZ2 پریمیوم: زیبا و بدون مصرف!

وقتی پای صفحه‌نمایش گوشی‌های هوشمند به میان می‌آید، نظرات مختلفی شنیده می‌شود. اینکه آیا باید نمایشگر دستگاه FHD باشد یا QHD کفایت می‌کند؟ اینجا در بررسی اکسپریا XZ2 پریمیوم به این می‌پردازیم که آیا رزولوشن 4K برای یک اسمارت‌فون مدرن ضرورت دارد یا نه؟

سونی همیشه دوست داشته بر روی رزولوشن و دانسیته پیکسلی نمایشگر گوشی‌های پریمیوم خود مانور دهد. هیچ هندستی در بازار مانند XZ2 رزولوشنی به اندازه ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ و تراکم 765ppi ندارد. فقط اکسپریا XZ پریمیوم تراکم بالایی (807 ppi) داشت که در عوض سایز صفحه آن هم کوچک‌تر بود.

با وجود اینکه سونی در رابطه با دانسیته پیکسلی صفحات نمایش رتبه اول را داراست اما این شرکت ژاپنی عمدا از ترند بازار که فرمت ۱۸:۹ است، تبعیت نمی‌کند. البته این اقدام، حرکتی منطقی به نظر می‌رسد، اما نمایشگرهای ۱۸:۹ نیز برای تماشای محتواهای دیجیتال و فیلم‌ها مناسب هستند (البته اگر نوارهای مشکی رنگ موجود در کناره‌ها برای شما مهم نباشد).

حاشیه نمایشگر  

حاشیه‌های نمایشگر در XZ2 پریمیوم به‌ویژه در بالا و پایین آن بزرگ هستند. هرچند سونی، اسپیکر دیگری را هم در پایین گوشی تعبیه کرده، اما حاشیه پایینی می‌توانست باریک‌تر از این‌ها هم باشد.

در مورد رزولوشن، گرچه تبلیغات حاکی از رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل هستند، اما تنظیم مقدار حداکثر برای اپلیکیشن‌ها قابل دسترس نیست. نمایشگر از محتواهای HDR مانند ویدیوهایی با محدوده دینامیکی بالا پشتیبانی می‌کند. بنابراین شما می‌توانید ویدیوهای HDR را بر روی یوتیوب، نتفلیکس یا آمازون پرایم تماشا کرده یا آن‌ها را با دوربین دوگانه گوشی ضبط کنید.

هندست XZ2 پریمیوم هم مانند XZ2 با استفاده از فناوری X-Reality امکان افزایش کیفیت محتوای SDR را به HDR دارد. این ویژگی تغییراتی را در کنتراست، رنگ و شفافیت ویدیوهای معمولی ایجاد کرده و محتوایی در حد HDR واقعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

اما نکته قابل توجه این است که صفحات نمایش به‌کار گرفته شده توسط سایر سازندگان مانند آنچه که سامسونگ در گلکسی نوت ۹ استفاده کرده، امکانات کالیبره کردن بیشتری نسبت به XZ2 پریمیوم دارند. به‌عنوان مثال XZ2 پریمیوم فضای رنگی DCI-P3 را پوشش نمی‌دهد.

از نظر تکنیکی عالی، اما برای کاربردهای روزانه…؟!

شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد، اما بسیاری از قابلیت‌هایی که در ویدیوهای تبلیغاتی نشان داده می‌شود برای مصارف روزمره کاربرد چندانی ندارند. بیشتر وقت شما در زمان کار با اسمارت‌فون صرف فیس‌بوک، توئیتر، وب‌گردی و استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند واتس‌آپ و غیره می‌شود. اما در مورد گوش دادن به موسیقی چطور؟ البته در یوتیوب و نتفلیکس و آمازون پرایم محتواهایی با کیفیت 4K HDR می‌توان پیدا کرد اما تعداد آن‌ها بسیار کم است. درست است که روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود اما بگذارید صادق باشیم: چند تا ویدیوی 4K HDR می‌خواهید بر روی یک صفحه‌نمایش ۵.۸ اینچی تماشا کنید؟

نتیجه: نمایشگر XZ2 پریمیوم شاهکار نیست

البته که صفحه‌نمایش اکسپریا XZ2 پریمیوم خوب است، اما خوب بودن در سال ۲۰۱۸ به معنای شاهکار بودن نیست. سونی در بخش تولید تلویزیون‌های خود نشان داده است که بازار محصولات پریمیوم به سمت پنل‌های اولد (OLED) گرایش پیدا کرده است. بنابراین سونی باید در زمینه گوشی‌های هوشمند هم مانند سایر رقبای خود به جای 4K از پنل‌های اولد برای اسمارت‌فون‌های پریمیوم خود بهره بگیرد. کاری که در اکسپریا XZ3  شاهدش بودیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH