اربعین طرح رجیستری گوشی فروشندگان

طرح رجیستری چه تاثیری روی قاچاق و قیمت موبایل داشت؟

طرح رجیستری حدود 9 ماهی است که در کشور اجرایی شده و این طرح منجر به افزایش درآمد دولت از محل واردات موبایل شده است ولی یکی از سوالاتی که فعالان بازار نسبت به آن ابهام دارند، این است که آیا این طرح تاثیری روی قاچاق و قیمت موبایل داشته است و یا صرفا محلی برای کسب درآمد دولت شده است؟

به گزارش آی‌تی‌رسان، طرح رجیستری موبایل که از پاییز سال گذشته و با گوشی آی‌فون شروع شد به گفته وزیر ارتباطات توانست درآمد دولت را تا مبلغ قابل توجهی بالا ببرد ولی یکی از تبعات این طرح، افزایش محسوس قیمت موبایل بود که بازار را با سردرگمی مواجه کرد و از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز در بازار نیز مزید بر علت شد تا همه چیز برای تلاطم در بازار موبایل آماده شود.

یکی از مزایای اجرای طرح رجیستری در کشور واردات دستگاه‌های سیم کارت‌خور از مبادی قانونی بود که در غیر این صورت حتی اگر فرد موفق به وارد کردن محصولی میشد امکان فعال کردن و استفاده از آن بیش از یک‌ماه را نداشت و عملا ضرر هنگفتی را متحمل میشد. یکی از اشکالاتی که معمولا به هزینه گمرکی تجهیزات مربوط به تلفن همراه وارد میشد، این بود که این هزینه صرفا هزینه تمام شده موبایل را افزایش می‌داد و مشتری را به سمت و سوی خرید گوشی‌های قاچاق سوق می‌داد ولی با اجرای طرح رجیستری عملا این منفعت و صرفه از بین رفته و مشتری برای عدم ضرر به سراغ فروشنده قانونی و وارد کننده قانونی می‌رود.

طرح رجیستری موبایل

به نظر می‌رسد موفقیت این طرح در جلوگیری از قاچاق تلفن را می‌توان در یک گزاره کلی تعریف و ابراز کرد:

آمار واردات تلفن همراه در سال 96 و قبل از اجرای طرح چیزی در حدود 1.3 میلیون دستگاه بوده و بعد از اجرای طرح به 2 میلیون دستگاه رسیده است. همچنین در سال 97 این عدد به 1.6 میلیون دستگاه تا به حالا رسیده است که قطعا روند صعودی خوبی را نشان می‌دهد.

البته این اتفاق خوب در بحث واردات موبایل با افزایش قیمت نسبی تلفن همراه نیز مواجه شد که این بالا رفتن قیمت جدا از گرانی‌های اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز بوده و نقش جداگانه‌ای برای طرح رجیستری در گرانی‌های اخیر نیز باید قائل باشیم.

2 در مورد “طرح رجیستری چه تاثیری روی قاچاق و قیمت موبایل داشت؟”

  1. علیزاده لیلا

    سلام گوشیa70ازتهران خریده بودم یک ماه سرویس داد بعد سرویس ندادرجسترشده بود کدفعال سازی شو نمیدونستم باز بردم فعال شد. امروز باز سرویس ندادیکروز فقط فعال شد اردبیل هستم نمیتونم بیام قطع شده گوشیم سرویس نمیده

  2. مسئولین امر رجیستری و دست اندرکاران واردات موبایل و تخصیص ارز دولتی گند زدن به قدرت خرید کاربر ایرانی، و احتمالا به زودی با آزاد سازی قیمت ها هم تیر خلاص رو میزنن راحت میشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH