قاچاق گوشی مسافری

مجازات سنگین در انتظار فروشندگان و خریداران گوشی مسافری قاچاق

اجرای طرح رجیستری از همان ابتدا با مشکلات مختلفی همراه بود. امکان ثبت تلفن همراه بیش از حد مجاز از طرف واردکنندگان، واردات غیرقانونی گوشی مسافری ، امکان جعل کد IMEI و مواردی دیگر موجب شد تا این طرح طی دو سال اخیر، با موفقیت کامل اجرا نشود.

البته اجرای طرح رجیستری قاچاق موبایل را با مقدار قابل توجهی کاهش داد اما اهداف اجرای این طرح به طور کامل محقق نشده است. به همین دلیل تغییراتی در طرح رجیستری وارد شد و حالا برای ثبت گوشی موبایل باید شناسه گوشی و سیمکارت را به صورت همزمان وارد کرد.

طرح رجیستری تا حد زیادی مانع قاچاق تلفن‌های همراه شد اما نتوانست جلو افزایش قیمت موبایل را بگیرد. افزایش قیمت ارز و نرخ تورم به علاوه سودجویی عده زیادی از فروشندگان و شرکت‌های وارد کننده، نوسان در بازار تلفن همراه را غیرقابل کنترل کرده است.

با اجرای طرح رجیستری طی سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها که از طریق واردات غیرقانونی تلفن همراه سود قابل توجهی کسب می‌کردند، به دنبال روش‌های جدید برای دور زدن این قانون بودند.

به عنوان نمونه واردات گوشی به نام گوشی مسافری اما به شکل عمده و چمدانی اتفاقی بود که میان شرکت‌‌های وارد کننده مرسوم شد. به این ترتیب شرکت‌ها با سفر به خارج از کشور، تعداد زیادی تلفن همراه با عنوان گوشی مسافری به کشور وارد می‌کردند تا از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های گمرکی معاف شوند.

البته سودجویان روش‌های مختلفی برای مقابله با طرح رجیستری ابداع کردند، به عنوان نمونه واردات با نام و اطلاعات افراد دیگر یا واردات گوشی از طریق وارد کردن اطلاعات مسافران عادی که ربطی به شرکت‌های وارد کننده نداشتند، همگی موجب شد تا مسئولان با وضع قوانین جدید به مقابله با روش‌های نوین قاچاق تلفن همراه بروند.

تلفن همراه

با وجود این اتفاقات، دولت تصمیم گرفت تا تعرفه گمرکی گوشی مسافری را تا 26 درصد افزایش دهد و معافیت 80 دلاری برا واردات گوشی مسافری نیز حذف شد. با این قوانین مجددا حجم زیادی از قاچاق گوشی به نام گوشی مسافری کاهش پیدا کرد.

فروش گوشی مسافری بدون رجیستری و با پاسپورت

البته باز هم راه‌های جدیدی برای مقابله با قانون ابداع شد، در جدیدترین روش سودجویان، گوشی موبایل بدون رجیستری به فرد فروخته می‌شود، البته مشروط به آن که فرد خریدار، پاسپورتی با مسافرت خارجه طی سه ماه اخیر داشته باشد.

در این روش به دلیل آن که در هنگام وارد شدن به کشور نیازی به اظهار کالا و پرداخت عوارض نیست و مسافر سه ماه فرصت دارد تا کالایی که با خود وارد کرده را ثبت کند، فروشندگان گوشی را بدون رجیستری به خریدار می‌فروشند و وی می‌تواند به صورت غیرحضوری و قبل از پایان یافتن مهلت سه ماهه از زمان بازگشت به کشور، گوشی را با نام خود ثبت کند.

با پایش جدید سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق، سوءاستفاده افراد زیادی که از طریق این روش تلفن همراه خریداری کردند فاش شد. همچنین این سامانه  به افراد هشدار می‌دهد که در صورت ادامه این رفتار، گوشی‌های رجیستری شده قطع و افراد متخلف به مراجع امنیتی و قضایی معرفی خواهند شد.

با متخلفین این روش طبق مجازات‌های مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین قانون جرایم رایانه‌ای شامل دو سال حبس برخورد خواد شد.

روش استعلام اصالت کالا

افرادی که قصد خرید تلفن همراه دارند باید قبل از خرید، از طریق سامانه #777* استعلام اصلالت کالا را دریافت کنند. به این صورت گوشی‌هایی که به صورت مسافری غیرمجاز یا قاچاق وارد کشور شده‌ند مشخص شده و باید از خرید این گوشی‌ها امتناع کرد.

4 در مورد “مجازات سنگین در انتظار فروشندگان و خریداران گوشی مسافری قاچاق”

  1. بنظرم یدونه گوشی یا تبلت بگیرید بیخیال سیم کارت بشید اینجوری احتیاج به ریجیستری هم ندارید.در موارد ای هم که خواستین با گوشی اینترنتی برید با وای فای برید.اینجوری 300 تومان گوشی بخری بهترع تا اینکه 3 میلیون بدی

  2. اصلا گوشی مسافری قاچاق نیست چون گمرکشو میدی فرقی نداره با بازار، شما دردتون اینه که، نمی تونید فروش گوشی رو انحصاری کنید و میخواهید به چند برابر قیمت گوشی ها رو به مردم بفروشید

  3. کدام عقل سلیم قبول می کند که با رجستری گوشی ارزان می شود که شما چنین نظری را مطرح می کنید اتفاقا رجستری یعنی هزینه اضافی وافزایش قیمت

    15
  4. عبدالحمید زنجانی

    این طرح تنها فایدهای که برای مصرف کننده یعنی افراد عادی طبقه پایین ومستضعف داشت گران شدن گوشی به نصبت دو یا سه برابری بود چرا دولتها فقط به فکر جیب خودشون هستن اینهم شد مردم داری

    18

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH