دو فقیر خوش پوش! (مقایسه لومیا ۵۲۰ و هواوی Y300)

lumia-520-vs-y300

هنوز یادمان نرفته 2 سال پیش را که به راحتی و با هزینه کردن چیزی حدود 1 میلیون تومان می‌توانستیم به یکی از قدرتمندترین اسمارت‌فون‌ها از برندهای مطرح بازار دست پیدا کنیم! حالا که آن روزها تبدیل به خاطره شده‌اند، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند تا با انتخاب‌های ارزان قیمت‌تر کنار بیایند و هزینه صرفه‌جویی شده را در جای دیگری و شاید برای گجت دیگری مصرف کنند. پیشتر در آی‌تی‌رسان برای شما گفته‌ایم که بهترین انتخاب در بین انواع سیستم‌عامل‌های اسمارت‌فون‌ها اندروید است (به دلیل تجهیز بر روی انواع گجت‌های مختلف در بازه‌های قیمتی متفاوت و وجود دامنه وسیعی از اپلیکیشن‌ها) و در این بین Y300 را که یکی از بهترین محصولات اندرویدی در رنج ارزان قیمت‌ها، که البته ارزش بالایی در مقابل قیمتش دارد، برای شما معرفی نمودیم. اما چند وقتی است که نوکیا هم متوجه بازار پر از سود تولید اسمارت‌فون‌های ارزان قیمت برای بازار کشورهای در حال توسعه شده است و با ارتش لومیاهایش این بازار را هدف گرفته است. یکی از سربازان خط مقدم نوکیا در این جبهه، لومیا 520 است که به ویندوزفون 8 تجهیز شده و توانسته موفقیت‌های بی‌شماری نیز برای نوکیا کسب کند. همچنین چند وقتی است که لومیا 520 در بین کاربران ایرانی طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. بر همین اساس برآن شدیم تا نگاهی مقایسه‌ای به لومیا 520 با قدرت‌منترین رقیب اندرویدیش در این سطح، یعنی Y300 بیندازیم، به این امید که کمکی هم برای شما در انتخاب محصول شایسته‌تر و مطابق با نیازهایتان باشد. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید!

t2

طراحی و کیفیت ساخت: امان از پلاستیک!

از آنجایی که هر دو اسمارت‌فون به صفحه نمایش‌های 4 اینچی تجهیز شده‌اند، لذا به لحاظ اندازه و خوش‌دوستی تقریبا برابر هستند اما همیشه پای تفاوت‌های جزئی در میان است! Y300 با ابعاد 124.5 ×63.8×11.2 و لومیا 520 با ابعاد 119.9×64×9.9 میلی‌متری طراحی شده‌اند. همان طور که مشاهده می‌کنید، Y300 کمی بلند قدترو کمی ضخیم‌تر از Lumia 520 است و در عوض لومیا کمی پهن‌تر از وای 300 است. همچینن Lumia 520 با وزن 124 گرمی خود، حدود 6 گرم از Y300 سبک‌تر است.

دکمه تغییرات صدا در پهلوی سمت راست هر دو اسمارت‌فون قرار گرفته است و همین‌جا شباهت‌های این دو محصول از لحاظ محل قرار گیری دکمه‌ها تمام می‌شود! دکمه پاور در قسمت بالایی وای 300 قرار گرفته و همانجا در قسمت وسط نیز شیار ورودی جک 3.5 میلی‌متری ایرفون حضور دارد. شیار ورودی پورت میکرو یو‌اس‌بی نیز در پهلوی سمت چپ وای 300 قرار گرفته است. اما نوکیا بیخیال پهلوی سمت راست لومیا 520 نشده و دکمه‌های پاور و شاتر دوربین (که Y300 از آن بی‌بهره است) را نیز در آن سمت قرار داده است. ورودی پورت میکرو یو‌اس‌بی در پایین و وسط گوشی و ورودی جک 3.5 میلی‌متری ایرفون در قسمت بالای گوشی قرار گرفته است. در پشت هر دو اسمارت‌فون دوربین و بلندگو قرار گرفته‌اند با این تفاوت که وای 300 مجهز به تک فلش ال‌ای‌دی بوده در حالیکه لومیا از فلش بی‌بهره است.

زمانی‌که هر دو گوشی را هم زمان در دستان خود می‌گیرید، احساس می‌کنید که وای 300 بیشتر از 6 گرم نسبت به لومیا 520 سنگینی دارد! جنس بدنه هر دو اسمارت‌فون پلاستیک است اما به واقع کیفیت بدنه وای 300 یک سر و گردن از لومیا 520 بالاتر است. لومیا راحت‌تر اثر انگشت را جذب خود می‌کند و البته سخت‌تر هم تمیز می‌شود.

البته طراحی هر دو محصول زیبا و برازنده است اما به نظر شخصی من در این قسمت، می‌توان کمی نماینده اندروید را به لحاظ کیفیت ساخت برتر از رقیب ویندوزفونی که فقط مقداری زیباتر است، دانست.

صفحه نمایش: نمایشگرهایی از جنس IPS LCD

هر دو مبارز ما به صفحه نمایش‌های 4 اینچی مجهز شده‌اند که رزولوشن تصویر آن‌ها 800 در 480 پیکسل بوده و ما شاهد تراکم 233 پیکسل در هر اینچ هستیم. قبلا در تعریف از Y300 گفته بودیم که چنین صفحه نمایشی با این رزولوشن تصویری در بازه قیمتی موجود، کمیاب است و حالا باید بگوییم چنین صفحه نمایشی با چنین رزولوشن تصویری یک رقیب قدرتمند ویندوزفونی را در کنار خود می‌بیند! برای بهتر مشخص شدن کیفیت صفحه نمایش‌ها آن‌ها را کنار همدیگر قرار دادیم و مشغول عکاسی از آن‌ها شدیم. این‌جا دیگر تصمیم برتر بودن یکی بر دیگری بر عهده خود شماست! گوشی سمت راست لومیا 520 و گوشی سمت چپ وای 300 است. ببینید و قضاوت کنید.

1f

2f

3f

4f

جدای از تفاوت‌های جزیی باید گفت که نمایشگر هر دو اسمارت‌فون بسیار خوب ظاهر شده‌اند و هر کدام از این دو را که انتخاب کنید، می‌توانید با خیال راحت از کیفیت بالای آن (باز هم در مقابل رقبا و هم‌رده‌ها) سخن بگویید و فخر بفروشید!

سخت‌افزار: اولین هجوم لومیا!

سیستم روی یک چیپست Y300 مدل  MSM8225 ملقب به S4 Play از محصولات کوالکوم است که نهایتا تا 1.2 گیگاهرتز اورکلاک می‌شود. البته فرکانس کاری هسته‌های Y300 روی یک گیگاهرتز تنظیم شده است. واحد گرافیکی آن نیز Adreno 203 بوده و در نهایت به 512 مگابایت حافظه رم تجهیز شده است. در طرف مقابل لومیا به سیستم روی یک چیپست MSM8227 ملقب به S4 Plus مجهز شده که دو پردازنده با فرکانس کاری 1 گیگاهرتز، واحد گرافیکی Adreno 305 و 512 مگابایت حافظه رم از جمله اجزای تشکیل دهنده آن است.

dragon_678x452

قرار نیست دو اسمارت‌فون را با کمک نتایج نرم‌افزاری و بنچ‌مارک‌ها برای شما مقایسه کنیم چون اولا پلتفرم نرم‌افزاری دو محصول کاملا متفاوت است و این مساله  باعث تاثیرپذیری نتایج می‌شود و ثانیا با توجه به همین مشخصات سخت‌افزاری هم می‌توان به راحتی رای به برتری نماینده ویندوزفون داد. پردازنده‌های کریت لومیا بسیار سریعتر هستند، همچنین لومیا با تجهیز به Adreno 305 بسیار بهتر از رقیبش در پردازش‌های گرافیکی حاضر می‌شود و البته روان‌تر بودن ویندوزفون هم مزید بر علت می‌شود تا تجربه کار با لومیا 520 سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر از Y300 باشد.

همچینن باید به حافظه داخلی چهار گیگابایتی Y300 و 8 گیگابایتی لومیا 520 نیز اشاره‌ای کرد. البته هر دو اسمارت‌فون قابلیت نصب microSD را دارند و می‌توانید با کمک میکرو اس‌دی تا 32 گیگابایت دیگر برای وای 300 و 64 گیگابایت دیگر برای لومیا 520 به حافظه اسمارت‌فون منتخب خود اضافه کنید.

دوربین: معمایی پیچیده!

تنظیمات عکس‌برداری هر دو اسمارت‌فون واضح و خوب است و حتی عکس‌های پانوراما هم می‌توانید بگیرید. حالات متفاوت عکس برداری، افکت‌های معمول پیش‌فرض و امکان تغییر وضوح عکس‌ها و در کل هرچه که از یک منوی دوربین متوسط به بالا در یک اسمارت‌فون انتظار داریم، در هر دو محصول دیده می‌شود. چند عکس از موقعیت‌های یکسان با هر دو اسمارت‌فون گرفتیم تا خودتان کیفیت را مقایسه کنید. پنج عکس ایتدایی مربوط به لومیا 520 و عکس‌های بعدی مربوط به وای 300 است. همچنین لازم به ذکر است که لومیا 520 توانایی عکس‌برداری با هردو نسبت تصویر 4:3 و 16:9 را دارد اما وای 300 تنها می‌تواند به صورت 4:3 عکس‌برداری کند.

1

2

3

4

5

y1

y2

y3

y4

y5

همانطور که مشاهده می‌کنید لومیا عکس‌های بهتر و واضح‌تری را ثبت می‌کند.

وضعیت در فیلم‌برداری هم به نفع لومیاست. به لطف (!) حضور Adreno 203 نهایت وضوح تصویری که Y300 می‌تواند برای فیلم‌های شما فراهم بیاورد به 480×640 پیکسل (کیفیت VGA) محدود شده است، امری که برای یک گوشی دو هسته‌ای قابل قبول نیست، در کلیپ یک دقیقه‌ای که با Y300 گرفتم حجم فیلم حدودا 30 مگابایت شد و کیفیت صدا هم خوب بود اما وقتی نوبت به لومیا رسید در همان ابتدا با فیلمبرداری اچ‌دی توانایی خودش را به رقیب نشان داد و در نهایت حجم یک دقیقه فیلم‌برداری با آن نیز حدودا 80 مگابایت شد.

اما چرا معمایی پیچیده؟ در جواب سوالی که خودم مطرح کردم باید بگویم همه برتری‌های لومیا به محیط‌های با نور کافی خلاصه می‌شود و از آنجا که لومیا از وجود فلش بی‌بهره است، در محیط‌های کم‌نور یا شب‌ها حسرت همان عکس‌ها و فیلم‌های بی‌کیفیت‌تر وای 300 را بر دل شما می‌گذارد! از طرفی لومیا از وجود دوربین دوم بی بهره است در حالی‌که وای 300 به دوربین دم نیز تجهیز شده است (البته این مورد حتی با وجود اپراتور نسل سوم در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرده و از دید کاربران آنچنان مهم نیست).

اینجا انتخاب کاملا شخصی است. آیا حاضر هستید عکاسی در محیط‌های کم نور و یا شب هنگام را فدای کیفیت بهتر عکاسی و فیلم‌بردای لومیا کنید؟

سرگرمی‌ها: دومین پاشنه آشیل وای 300

زمانی که مشغول بررسی وای 300 بودیم، به شما گفتیم که بلندی صدای اسپیکر آن در حد راضی کننده‌ای نیست و بلندگوی آن‌ را جزئی از نقاط ضعف آن برشمردیم. حالا در نظر بگیرید رقابت وای 300 را با محصولی که بلندی و کیفیت صدای آن از حالت معمول و راضی کننده هم بیشتر باشد. بیچاره وای 300 !

کیفیت در هر دو اسمارت‌فون قابل قبول و نزدیک است اما بلندی صدای لومیا جای هیچ حرفی را برای وای 300 باقی نمی‌گذارد.

ایرفون هم داخل جعبه هر دو اسمارت‌فون موجود است که البته ای کاش نبود چون فقط موجبات آبروریزی و شرمندگی این دو دستگاه را فراهم می‌آورد! اگر اهل موسیقی هستید و زیاد با اسمارت‌فون خود آهنگ گوش می‌کنید، فرقی ندارد که کدام یک را انتخاب نمایید، مهم این است که باید به فکر خرید یک ایرفون جداگانه هم باشید!

زمانی هم که نوبت به پخش ویدئو می‌رسد، پردازنده گرافیکی لومیا (که پیشتر برای شما گفتیم قدرتمندتر از از وای 300 است) به داد نماینده ویندوزفون می‌رسد و باعث می‌شود لومیا 520 بتواند فایل‌های با کیفیت بیشتر و سنگین‌تر را راحت اجرا کند در حالی‌که وای 300 از اجرای آن‌ها عاجز است. اضافه کنید به این قضیه که حین تماشای فیلم‌های با کیفیت، می‌توانید صدای بلندتر و رساتری نیز بشنوید.

امکانات ارتباطی: انتخابی آسان!

هر دو اسمارت فون امکانات معمول ارتباطی را دارند و از تعدادی از جدیدترین‌ها نیز بی‌بهره‌اند. هر دو اسمارت‌فون به وای‌فای تجهیز شده‌اند که بر اساس تست‌های تجربی ما تقریبا قدرت و عملکرد یکسانی داشتند. وای 300 به بلوتوث ورژن 2.1 مجهز شده است در حالی‌که رقیب از جدیدترین نسخه آن یعنی ورژن چهارم استفاده می‌کند. اما در عوض وای 300 به فناوری DLNA تجهیز شده است (که این روزها با فراوان شدن تلویزیون‌های هوشمند در بازار ایران می‌تواند به فناوری محبوبی تبدیل شود) که لومیا از آن بی‌بهره است. اگر بلوتوث سریع‌تر را می‌خواهید باید به لومیا فکر کنید و اگر در فکر اتصال بی‌سیم تلفن خود به تلویزیون خود هستید و می‌خواهید از امکانات ارتباطی آن بهره ببرید، نماینده اندروید شایسته‌تر است. در نهایت متاسفانه هیچکدام از این 2 رقیب به NFC تجهیز نشده‌اند.

باتری: برگ برنده‌ای برای وای 300

002

Y300 به باتری 1730 میلی آمپری تجهیز شده است که در ابتدای امر آنچنان راضی کننده به نظر نمی‌رسد. اما در اصل و در استفاده متوسط، این گوشی به راحتی یک روز کامل را همراه شما خواهد بود اما اگر استفاده خود را از این گوشی بالا ببرید و بخصوص سراغ بازی و پخش فیلم با زمان زیاد در طی  روز بروید، آنگاه Y300 رفیق نیمه‌راه می‌شود و نمی‌تواند یک روز کاری همراه شما باشد. البته اگر کاری به کار گوشی نداشته باشید و فقط به ارسال چند پیامک و چند دقیقه مکالمه در روز بسنده کنید، آنگاه گوشی حدود 3 روز روشن می‌ماند! در نهایت باید گفت باتری Y300 مدلی متوسط و با ارفاق، نسبتا خوب است. زمانی هم که باتری کاملا خالی باشد چیزی حدود 3 ساعت زمان می‌برد تا کاملا شارژ شود. وای 300 در حالت استندبای هر 2 ساعت حدودا 1 درصد باتری مصرف می‌کند. در مقابل لومیا به باتری 1430 میلی‌آمپری تجهیز شده است که به طور متوسط هر ساعت حدود 1 درصد از شارژ خود را از دست می‌دهد، در مصرف شارژ برای موارد چندرسانه‌ای، مصرف بیشتری نسبت به وای 300 دارد اما در مصارف معمول همچون ارسال پیامک یا برقراری تماس تلفنی بهتر از وای 300 عمل می‌کند. می‌توان اینطور گفت که اگر به طور مداوم مشغول برقراری تماس تلفنی هستید، لومیا محصول بهتری برای شما خواهد بود اما در سایر موارد، انتخاب وای 300 هوشمندانه‌تر است.

نرم‌افزار: دنیایی پر از تفاوت‌ها، اختیارات و اجبارها!

همانطور که همه می‌دانید Y300 به اندروید 4.1 مجهز شده است و Lumia 520 به ویندوزفون 8. آن‌قدر این 2 دنیا از همدیگر متفاوت هستند که امکان مقایسه آن‌ها در چند خط ممکن نیست و باید مقاله‌هایی جداگانه برای آن نوشت تا بتوان به تمام نکات و جزییات اشاره نمود اما اینجا تعدادی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها و البته نقاط ضعفی که در حین کار با این دو اسمارت‌فون را دیده‌ام برای شما بازگو می‌کنم (توجه داشته باشید که بعضی از این نکات مختص به همین دو محصول است و ممکن است بر روی سایر محصولات اندرویدی یا ویندوزفونی مشاهده نشود).

wp-vs-ajb

تجربه کار با اندروید 4.1 بر روی وای 300

زمانی که با وای 300 شروع به کار می‌کنید، 2 اتفاق پیش می‌آید، یا از کنار رابط کاربری هواوی بی تفاوت می‌گذرید یا از آن بسیار متنفر می‌شوید! من در دسته دوم بودم و سریعا به فکر تغییر آن افتادم. با مراجعه به سایت‌های دانلود برنامه‌های اندروید که اتفاقا همه ایرانی و در دسترس بودند، با دنیایی از لانچر‌ها و تم‌ها آشنا شدم که می‌توانستند محیط این سیستم عامل را به طور کامل تغییر دهند و سفارشی سازی کنند. در همان وب سایت چندین اپلیکیشن حرفه‌ای و پولی (که البته کرک شده هم بودند!) دانلود کردم و به اسمارت‌فون منتقل نمودم و مشغول لذت بردن از آن‌ها شدم. البته باید اعتراف کنم که برخی مواقع در بین انتخاب برنامه مورد نظرم دچار سردرگمی می‌شدم چون بعضا برای انتخاب من ده‌ها اپلیکیشن مختلف وجود داشت که نمی‌دانستم آیا در عمل هم اینها متفاوت هستند یا فقط تغییر نام و ظاهری بیشتر نمی‌باشد. وب گردی با کروم را امتحان نمودم، همزمان به گوش کردن موسیقی هم پرداختم و از قابلیت‌های مولتی تسکینگ اندروید لذت می‌بردم. هر از چند گاهی هم نوار کرکره‌ای اعلانات را پایین می‌کشیدم تا نگاهی به محتوایات آن بیندازم و بلوتوث را خاموش و روشن کنم! زمانی‌که با کروم مشغول وب‌گردی بودم، متوجه شدم که ای دل غافل! اندروید 4.4 هم آمده و من همچنان از نسخه 4.1 استفاده می‌کنم! سریعا به قسمت آپدیت نرم‌افزاری گوشی رفتم اما هرچه گوشی جستجو کرد جز چند آپدیت کوچک چند مگابایتی چیزی دست ما را نگرفت و همچنان مجبور شدیم با همین اندروید 4.1 روزگار بگذارنیم. بیخیال قضیه شدم و برای تغییر روحیه مشغول بازی شدم. زمانی که از بازی کردن خسته شدم و از آن خارج گشتم، متوجه شدم چند ثانیه‌ای طول کشید تا وارد صفحه اصلی سیستم عامل بشوم و البته چنیدن ثانیه‌ای هم طول کشید تا اندروید به خودش بیاید و مشغول سرویس دهی به من شود. مشابه این اتفاق را پس از وب گردی و خروج از کروم هم دیده بودم اما جدی نگرفته بودم.

خلاصه من ماندم و یک دستگاه وای 300 با ظاهری کاملا سفارشی و پر از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای و پولی (البته کرک شده!) و کمی اعصاب خرد بابت آپدیت نشدنش و تیک‌های روی اعصاب آن!

تجربه کار با ویندوزفون بر روی لومیا 520

لومیای خود را روشن نمودیم و پس از چند دقیقه اعصاب خرد کن از خوشامدگویی‌ها و خوشحالی‌های پیاپی نوکیا و مایکروسافت و درخواست‌های کمکی که از من می‌کردند! و البته چند دقیقه منتظر ماندن برای نصب برخی از اپلیکیشن‌های اولیه وارد محیط ویندوزفون شدیم. حقیقتش را بخواهید این محیط را قبلا با لانچر‌ها روی وای 300 تجربه کرده بودم اما نمی‌داستم که شبیه‌سازی آن این قدر دقیق بوده و در اصل کپی برابر اصل است! بنا بر این هر چند وارد یک محیط کاملا جدید می‌شدم، اما اصلا سردرگم نبودم. در همان ابتدا اتفاقی باعث شادی و خوشحالی من شد و این مساله چیزی نبود جز “کاشی” قرمز و خوش‌رنگ آفیس! وارد آن شدم و مشغول کار با آفیس ویدوزفون شدم و باید به شما بگویم اگر بتوانید از پس محدودیت‌های پنل 4 اینچی لومیا 520 برآیید، قطعا از کار با آفیس ویندوزفون لذت می‌برید. پس از آن با خود گفتم که کمی قابلیت‌های چند رسانه‌ای این سیستم عامل را تست کنم. خواستم نوار اعلانات را به پایین بکشم و بلوتوث گوشی را روشن کنم تا تعدای فیلم و عکس بگیرم اما نشد! بار دیگر سعی کردم اما باز هم نشد و خلاصه هر چه سعی کردیم و خواهش و التماس که ای نوار عزیز، حداقل اپسیلونی به پایین حرکت کن، هیچ اتفاقی نیفتاد! نا امید وارد تنظیمات گوشی شدم، سپس وارد تنظیمات بلوتوث و از آنجا روشنش کردم و البته متوجه شدم که نباید امیدی به این نوار اعلانات داشته باشم! وقتی که خواستم مشغول دانلود برنامه برای لومیا شوم، متوجه شدم که اجبارا باید به سایت مایکروسافت رجوع کنم یا از فروشگاه خود گوشی اقدام کنم. از سایت مایکروسافت تعدادی برنامه دانلود کردم (2 نکته قابل ذکر است، اولا در حالت عادی یا مجبور به دانلود برنامه‌های رایگان هستید یا خرید برنامه‌های پولی و ثانیا به هیچ وجه نباید انتظار تنوع برنامه‌های اندرویدی را داشته باشید اما از حق نگذریم برنامه‌های موجود “حتی رایگان‌” تقریبا برنامه‌های باکیفیت و کاملی بودند) و روی حافظه داخلی گوشی کپی کردم اما هر چه می‌گشتم تا پیدایش کنم، نبود که نبود! پس از اندکی تحقیق و تفحس متوجه شدم که برنامه‌های دانلودی باید اجبارا بر روی اس‌دی ریخته شود تا توسط وینفون قابلیت اجرا داشته باشند! بعد از انجام این اقدامات وارد فروشگاه شدم، باز هم به اجبار یک اکانت مایکروسافت ساختم و مجددا باز هم به اجبار برای نصب اولیه برنامه‌ها اتصال اینترنتی خود را برقرار نمودم (البته این اکانت ساختن و اتصال به اینترنت برای نصب برنامه‌ها روی هم رفته 1 مگابایت هم ترافیک مصرف نکرد). نکته‌ای هم که تا به اینجا متوجه آن شده بودم، این بود که سکته‌های خفیف اندروید در جابه‌جا شدن بین برنامه‌ها و مرورگر را تا به اینجا در لومیا ندیده بودم. به هر حال و پس از سختی‌های فراوان توانستم وارد یک بازی شوم! در حین بازی و از شدن هیجان، به اشتباه انگشت من روی دکمه پنجره‌‌ها خورد و در کمال تعجب دیدم با همان لمس اولیه در محیط ویندوزفون هستم و هیچ گونه کندی یا مکث کردنی هم در کار نبود! اینجا بود که به سرعت ویندوزفون ایمان کامل آوردم و رستگار شدم!
خلاصه من ماندم و یک دستگاه لومیا پر از برنامه‌های رایگان، همراه با اجبارهای اعصاب خورد کن اما به شدت سریع!
مجددا باید اشاره کنم که این تجربه‌های کاری صرفا مربوط به همین 2 دستگاه است و نباید اندروید یا ویندوزفون را بر روی این دستگاه‌ها با دستگا‌های دیگر مقایسه کرد.

خب در انتها راهنمایی سریعی بر حسب نیاز‌های شما برایتان گردآوری کردیم.

چرا Y300 را انتخاب کنیم؟

سیستم عامل اندروید

صفحه نمایش بسیار خوب

کیفیت ساخت بهتر

وجود فلش همراه با دوربین پشتی و دوربین دوم

باتری با قابلیت استندبای و دوام بیشتر

چرا لومیا 520 را انتخاب کنیم؟

سیستم عامل ویندوز فون

صفحه نمایش عالی

سخت‌افزار قدرتمندتر

دوربین بهتر برای عکاسی در محیط‌های پر نور

باتری برتر برای برقراری ارتباطات تلفنی

66 در مورد “دو فقیر خوش پوش! (مقایسه لومیا ۵۲۰ و هواوی Y300)”

  1. تازه یادم رفت بگم صفحه نمایش هواوی بهتره و زاویه دیدش گسترده تره بازی هم اجرا میکنه ولی نه شاهکار دیتا داری مثل آسفالت هشت ولی آسفالت شیش رو اجرا میکنه شما با پولی که میدین چی انتظار دارین آیفون که نخریدین اگه دارین که خدا را شکر بخرین اگر نه بهترین تو این قیمت هواویه

  2. آقا جان من خودتونو درگیر نکنین y300 بهترین تو این رنج قیمتیه هواوی همیشه محسولاتشو ارزون تر از ارزش میفروشه که کاربران بیشترین استفاده ممکن رو با پولی که میدن ببرن به علاوه اندروید از ویندوز بهتره (البته نظر هر کس برای خودش محترمه) چون که تنوع زیادی داره و هر کس هر جر که دوسن داره توش دست میبره آقا شاید فردا آدم از کاشی خسته شد تکلیف چیست؟؟؟ رابط هواوی هر چی باشه از ویندوز تجربه بهتری قرار میده تازشم شما به اینترنت وصل شو برو تو قسمت طرح ها گزینه پایین سمت چپو انتخاب کن قبول کن آنلاین میاد میری سمت راست چهل تا رابط مخطلف هست که خیلیم عالیه تازه هواوی تو رابطش به طور پیشفرز سه رابط قرار داده که قابل تغییره درهر صورت شک نکنین بهترین گزینه هواویه و لومیا با اون رابط افتظاح و محدویت های همیشگی مایکرو سافت حرفی برای گفتن نداره و باید جلوی y300 لونگ بندازه تازه دوربین هواوی فلاش داره که تو این رنج قیمتی عالیه تازه دوربین دو هم داره و اگه باور ندارید میتونید برید ببینید که سامسونگ تو این رنج قیمتی گلکسی استار پرو رو زده که دوربین دو و فلاش که سهله جی پی اس هم نداره ههههههههههههه ببخشید سریتونو درد آوردم و از ویندوزی ها و سامسمنگیام عظر میخوام

  3. سلام من یک ساله که این گوشی رو خریدم ولی اصلا راضی نیستم هواوی Y300در سال اول خوب کار میکنه ولی بعد یک سال مشکل بوت ناقص زدن و مشکلات انچنانی که تو سه ماه 234هزار تومان خرجش کردم تازه امروز گرفتم اگه میخوای این گوشی رو بگیری من که میگم نگیرین چون بعد یه سال خرجش به اندازه یک گلکسی اس3 میشه :)))

  4. سلام.چند ماهه y300 و دارم و کاملا راضیم پسر خام هم لومیا 520 داره من تو یه جمله بگم وای 300 خیلی سر تره

  5. من یک ماهی میشه وای ۳۰۰گرفتم به نظرم به نسبت قیمتش عالیه من مشکلی باهاش ندارم به نظرم با این قیمت هیچ گوشی نیست که بتونه باهاش رقابت کنه

    1. شما ازش فقط در حد چندتا اس و زنگ استفاده میکنین.حالا شما بایین رو گیم هایی که حجمشون بالای 300mbهست رقابت کنیم ببینیم کدوم هنگ میکنه کدوم سرعتش خوبه.اون وقت نظر بده !!!

  6. کسایی که به فکر بازی و برنامه و لانچر و اینطور حاشیه ها نیستن و گوشیو فقط واسه زنگ زدن و اس ام اس و اینترنت میخوان لومیا.
    کسایی که همه چیرو میخوان ولی کمی کم تر y300.

  7. سیستم عاملی که از اول خلقت تا حالا یدونه فایل منیجر براش اومده به چه درد میخوره؟(ویندوز فون)
    یا سیستم عاملی که نمیتونه یه ویدیو رو با بلوتوث ارسال کنه به چه درد میخوره؟؟(ویندوز فون)
    آقای نویسنده لطفا این پشت پرده هارم بنویس تا به این زودیا به قول خودتون سرفراز نشی!!!

  8. حس درونیم میگه وای ۳۰۰ خوبه . راستش شما منم دو دل کردید قرار بود ساعت ۶ برم بخرمش اما حالااااا…
    در مجموع من به باطری بیشتر اهمیت میدم که فک میکنم وای ۳۰۰ نسبت به این گوشی مزیت داره.
    بازم ممنون از راهنماییاتون

  9. به نظر من مقایسه بین این دو مناسب نیست هواوی برای کسایی که میخوان گوشی خوب ارزون داشته باشن بهتره در حالی که لومیا برای کسایی خوبه که میخوان گوشیشون سخت افزار حرفه ای داشته باشه. در کنارش جزئیات لومیا از هواوی کمتره

  10. سلام من از چند تا سایت خوندم که کارکردن با لومیا520سخته و خیلی امنیتی. به نظر شما خوبه صبر کنم تا لومیا525بیاد بخرمش؟

  11. سلام دوستان لطفآ اپه میشه منو راهنمایی کنید . من یه اکسپریا یو دارم که خیلی هنگ میکنه به نظر شما خوبه 100هزارتومن بزارم روش یه لومیا 520 بگیرم؟ ممنون میشم اگه جواب بدید.

    1. محمد جهانی

      اگر به سیستم عامل اندروید عادت کرده اید، بهتر است گوشی اندرویدی بگیرید!
      وگرنه لومیا 520 گزینه بدی نیست!

  12. سلام من یه اکسپریا یو دارم که خیلی هنگ میکنه ازتون می خواستم راهنمایی ام کنیدکه خوبه گوشیمو با لومیا 520عوض کنم؟

  13. سلام
    خودمونیم دوست عزیز
    اول گفتی دو ستاره کم فروغ
    ولی یه جورایی خیلی غیر مستقیم y300 رو با خاک یکسان کردی. البته من فهمیدم :)))))

    خلاصه حسابی زدی توی پرم. کاش نمیخوندم. عزمم رو جزم کرده بودم که هواوی300 بخرم قبل از خوندن این متن ولی خیلی دو دل شدم

    در ضمن همون طوری که دوستمون گفتن اون تکه ای که ایمان آوردی، رستگار شدی خیلی باحال بود.
    یک دستی به سر ما بکش ما هم به رستگاری برسیم بین این دو ستاره شما 🙂

  14. به نظر من اگر کسی گوشی آندرویدی میخواد باید یه پرچمدار بخره تا براش لذت بخش بشه ولی اگر کسی وینفونی میخواد لازم نیست حتما هزینه ی زیادی کنه. درکل بنظرم من لومیا 520 بهتره البته سلیقه ها یکسان نیست

  15. شدیدا این سؤال ذهن منو چند ماهه ک درگیر کرده
    آیا ویندوزفون از usb on the go ‎‏ پشتیبانی میکند عایا؟
    بعضیا میگن پشتیبانیش به این صورت هست که بعد از وصل کردن فلش فیلم ها و عکس های فلشتون تو قسمت گالری گوشی میاد _ درسته یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. سلام بله پشتیبانی میکنه تو سایت نوکیا گوشی مورد نظرتون رو پیدا کنید اونجا تقریبا واسه همه گوشی های winphone8 این قابلیت رو قرار داده

  16. سلام! من فردا میخوام بخرمش! اما موندم بین لامیا 520 و y300 کدومو انتخاب کنم!
    خواهش میکنم کمکم کنید!! هرچی بیشتر میخونم بیشتر دو دل میشم.. 🙁

    -هرچی باشه اندورید یه چی دیگس! اما بچه ها میگن هرجی بخوای لامیا داره.. نمیدونم..
    -استفاده بیشتر من از گوشی اینترنت و اپلیکیشن هستن. زیاد بازی نمیکنم
    -لامیا خیلی خوشگل تره هم هرچی باشه نوکیاس.. اما y300 هنگ داره ولی اندرویده!!

    تورو خداااا کمکم کنیــــد ;-(

    1. خودت به خوب نکته ای اشاره کردی هنگ!!! بنظره من لومیا 520 بگیر که خیلی بهتره چرا ؟ چون گفتی ایترنت بکارت میاد پس لومیا 520 بهتره چون هنگ نمیکنه و صفحه نمایشش برای خوندن متون بهتره. در ضمن دوهسته ای هم هست و سرعت بهتره.برنامه هم زیاد برای لومیا هست من خودم 920 دارم و هیچ کمبودی احساس نکردم تازه گوشی قبلیمم s3 بود.شاید برنامه های ناشناس رو نداشته باشه ولی تمام برنامه های کاربردی از جمله آب و هوا-ساعت جهانی -انواع نقشه ها-آهنگ های زیبا-تایمر های مختلف-ضبت صدا-دیکشنری-قدرت باتری-انواع برنامه های عکاسی – فیسبوک و تویتر و اسکایپ وی چت و وای بر و واتس آپ و…. رو داره. در ضمن لومیا کم بازی هم نداره و میتونه شما رو سرگرم کنه.

  17. یه نکته هم یادتو رفت که من میگم حساسیت صفحه نمایشش لومیا ۵۲۰ بقدری بالاست که با دستکش هم میشه باهاش کار کرد
    بنده خودم تست کردم با دستکش چرمی تازه میگی نرو برو تست کن ببین

  18. دوستان گلم من با این نظر کاملا مخالفم که میگن نرم افزار ویندوز فون کمه گسترده نیستن از این حرفا من قبلا گوشی پردا با تبلت مدیا پد ۱۰ داشتم تا الان نشده نرم افزاری تو اندروید باشه و مشابهشو تو ویندوز فون پیدا نکنم پس از این لحاظ خیالتون راحت هر چی بخواید هست

  19. هر چی باشه،ویندوزفون هیچ ارزشی نداره،محدودیت های چرت،هنگ های کم و زیاد،اگه 1 ماه باهاش کار کنین متوجه هنگ کردنش میشین طوری که باید باتری گوشی دربیاد…عزیزانی که عاشق وینفونن الان منفی بارونم میکنن،چون واقعیت رو گفتم :d

    1. اقا اطلاعاتت غلطه دیگران رو گمراه نکن برادر
      من چند ماه لومیا ۵۲۰ دارم بی دروغ حدود ۱۵۰ تا نرم افزار و بازی روش نصب کردم ولی حتی یه ذره سرعت گوشی کم نشده و تا حالا هم هنگ نکرده ولی دقیقا تو اندروید برعکسه

  20. بسی نقد جالبی بود
    با وجود معایبی که از لومیا گفتید
    اما این معایب در مقایسه با لگ زدن و کندی خیلی بهتره
    عکاسی در شب رو هم میسپریم به یکی دیگه، اصل عکاسی تو روزه که لومیا خیلی بهتره
    ویندوز فون هیچ وقت آدمو خسته نمیکنه اما انروید بعد از مدتی خسته کننده میشه
    تو این رنج قیمت گوشی لومیا از خیلی از گوشی هایی که گرون ترهستن بهتره و ارزش خرید بیشتری داره

  21. بررسی خارق العاده ای بود واقعا ممنون
    من و پدرم ه رستگار شدیم من با لومیا ۹۲۵ پدرم با لومیا ۵۲۰ دیگه اصلا خوشم نمیاد طرف اندروید برم واقعا ویندوز فوو معرکس و استور بیش از ۱۷۵۰۰۰ برنامه داره و هرروز هم اضافه میشه بهشون بازی های خفن مث مدرن کمبت یا نوا۳ تقریبا هیچ کمبودی احساس نمیکنم واقعا عالیه راضیم از ویندوز فون خدا هم ازش راضی باشه‎:D

  22. درسته من با ویندوزفون کار کردم و شگفت زده شدم با lumia 520
    قسمت تماس رو بازکردم فرصت نفس کشیدن نداد و باز شد اما باید اعتراف کنم سرعت ویندوزفون در گوشی های رده پایین بی نظیره
    اما نرم افزار های محدود ویندوزفون واقعا …
    خودتون بگید دیگه حوصله تایپ ندارم :ِd

  23. من از اردیبهشت امسال وای 300 دارم, اینکه میگید گاهی سکته میزنه, واقعا درسته!
    البته در کل بنظرم گوشی خوبیه و فکر میکنم اگر سه معیار اصلی برای انتخاب یک گوشی باشه, قطعا قدرت باتری یکی از اونهاست. کسانی که با گوشیشون به اینترنت وصل میشن, ارزش یه باتری خوب رو میدونن. در ضمن عکسی که وای 300 توی شب میندازه, واقعا کیفیت خیلی بهتری از عکس های توی روزش داره. دوربین دوم هم قطعا امروزه توی ایران مهم شده بخصوص وقتی شما میتونید از چت تصویری تانگو, لاین, ویچت و غیره استفاده کنید…

  24. باسلام وخسته نباشید-باگوشی y300 می تونید هم عکس 16:9 وهم فیلم 480*800 بگیرید فقط باید نرم افزار دوربین camera pro رانصب کنید و وارد تنظیمات بشید واونجا هرنوع عکس وفیلم با هرکیفیت وریزولیشن خواستید انتخاب کنید.

  25. خیلی عالی بود.
    خسته نباشی!

    5 ستاره، نوش جونت! 😀

    اون یه تیکه که گفتی ” اینجا بود که به سرعت ویندوزفون ایمان کامل آوردم و رستگار شدم!” یعنی ترکیدم از خنده!
    واقعا نویسنده ای! خیلی عالی بود. لذت بردم.

  26. وای از کجا فهمیدین من بین این دوتا موندم.نه جان من از کجا فهمیدین؟!!!!!!!فردا 520 رو خریدم.((زنده باد وینفون و لومیا)) 🙂

    1. سلام دوستان منم لومیا 520 خریدم فردا تحویل میگیرم به نظر من اندروید دیگه جواد شده اگه اندروید مثلا 20 تا برنامه بخوره ویندوز فون 2000 تا برنامه میخوره و از نظر برند هم حرف اول رو تو دنیا میزنه

  27. باسلام دوستان من الان با ۵۲۰دارم براتون مینویسم( این تجربمه چون همه نوع گوشی دستم بوده بالاترین مدل اندرویدی تاایفون۵ البته فخرفروشی نباشه )بااین پول داارین بهترین خریدوانجام میدین فیلم فول اچ دی راحت پخش میشه خیلی سریعه توی دوربین امکاناتش مثل s4یعنی حذف سوژه متحرک اشیا بهترین چهره وغیره سینماگرافش حرف نداره کاربااکسپلورر عالیه درضمن درسته برنامه هاش کمه ولی همشون اصلیه وکرک شده نیستن راحتم میتونی دانلودکنی خلاصه بااین امکانات اگه بخوای اندروید بگیری باید۷۰۰یا۸۰۰بدی واقعا وین فون عالیه

  28. خیلی خوب بود مخصوصا اسم نقد که خیلی زیبا و خلاقانه بود بسیار لذت بردم!!!اگه به منم باشه 520 رو انتخاب میکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH