جدایی فلش از اندروید؟!

طبق تازه‌ترین اخبار، فلش‌پلیر (Flash Player) شرکت ادوبی (Adobe) به صورت کاملا رسمی نسخه جدید اندروید یعنی ویرایش 4.1 را همراهی نخواهد کرد و از تاریخ پانزدهم آگوست (25 مرداد)، این پخش کننده از فروشگاه اپلیکیشن گوگل موسوم به Google Play نیز برداشته خواهد شد. در نوامبر سال گذشته ادوبی از برنامه‌هایش برای خاتمه دادن به توسعه فلش در مرورگرهای وب موبایل خبر داده بود، که حال این شرکت از جزییات زمان بندی‌اش در مورد این امر پرده‌برداری کرده است.

در حقیقت دیگر نسخه رسمی فلش‌پلیر برای اندروید 4.1 که اوایل همین هفته در کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O معرفی شد عرضه نخواهد شد. لفظ رسمی به کار رفته پیش از نام فلش‌پلیر به این معناست که ادوبی برای توسعه پلیر خود رابطه نزدیکی با سازندگان اسمارت فون‌ها و تبلت‌ها داشت و این امر همیشه تضمین‌کننده اجرای صحیح و بدون نقص Flash Player بر روی دستگاه‌های مذکور بود؛ از همین رو عدم پشتیبانی رسمی ادوبی در خبرها عنوان شده است.

از تاریخ 15 آگوست به بعد ادوبی از تنظیم‌های خاصی در فروشگاه Google Play استفاده می‌کند تا دسترسی به آپدیت‌های Flash Player برای دستگاه‌هایی که این پلیر را از پیش و فقط در نسخه‌های قبل از اندروید 4.1 بر روی دستگاه خود نصب داشته‌اند، میسر باشد. همین که دستگاهی به اندروید 4.1 ارتقا پیدا کند ادوبی از کاربر می‌خواهد تا فلش پلیر را از روی دستگاه خود پاک کند. این هم به آن دلیل است که این شرکت توسعه و تست برنامه‌اش را برای نسخه جدید اندروید و مرورگرش ادامه نداده است. در واقع اگر کاربران فلش‌پلیر اندروید را نگاه هم دارند سودی برایشان نخواهد داشت زیرا دیگر پشتیبانی از آن از سمت Adobe وجود نخواهد داشت. از این رو کاربرانی که اسمارت فون یا تبلتی دارند  که از اندروید 4.0 یا نسخه‌های قبلی آن بهره می‌برد، توصیه می‌شود تا این برنامه را تا پیش از 15 آگوست دانلود یا به روز کنند.

ممکن است تا با خواندن این خبر تا اینجا تعجب کرده و کمی هم از دست ادوبی عصبانی شده باشید ولی حقیقت این است که این شرکت با حذف فلش بر روی سیستم دیگری با نام Adobe AIR و زبان HTML5 تمرکز دارد که چندان هم ناراحت‌کننده نیست.

اما Adobe AIR چیست؟

Adobe AIR یک ماشین مجازی (Virtual Machine) است که برنامه‌های AIR را روی سیستم نصب شده اجرا می‌کند. AIR عملکردی شبیه همان ADOBE Flash Player دارد با این تفاوت که فلش‌پلیر یک پلاگین تک منظوره است که روی رایانه نصب می‌شود و زمانی که آن‌را داشته باشید فقط می‌توانید برنامه‌ها و بازی‌های ساخته شده برای فلش‌پلیر را اجرا نمایید.

اگر فلش پلیر را پلاگینی صرفا برای مرورگر یک سیستم بدانیم، AIR پلاگینی برای کل سیستم‌عامل محسوب می‌شود. کاربر می‌تواند Adobe AIR که خود یک برنامه است را نصب نماید. هنگامی که AIR نصب شد می‌توانید برنامه‌هایی که برای اجرای درون AIR ساخته شده‌اند را اجرا کنید. بزرگترین مزیت این امر قابلیت کراس‌پلتفرم (Cross-Platform، مشترک بین تمامی دستگاه‌های پشتیبانی کننده) بودن آن است که این امکان را به این برنامه می‌دهد تا روی اندروید، iOS، ویندوز، مک و لینوکس و غیره اجرا شود. به این ترتیب یک توسعه دهنده می‌تواند برنامه‌ای بسازد و آن را برای هر پلتفرم بدون نیاز به هیچ اصلاحاتی عرضه نماید. پس مشاهده می‌کنید که این اقدام ادوبی در واقع به نفع کاربران هم هست زیرا با نصب یک برنامه (AIR) می‌توانند از تمامی امکانات فلش بهره ببرند.

1 در مورد “جدایی فلش از اندروید؟!”

  1. دقیقا همون بهتر که حذف شد

    الان همه کمپانی های بزرگ دارن حرکت میکنن به سمتی که همه سخت افزارها و نرم افزارهاشون را با هم هماهنگ کنن. مثل سرویس Microsoft Live و …
    الان هم پروژه Adobe AIR حرکتی هست به سمت همین موضوع و به نظرم خیلی بهتر باشه نسبت به یه پلاگین تک کاربره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH