قیمت آی‌فون X موجب تغییر وضعیت بازار گوشی‌های اپل شده است

شرکت اپل با عرضه هندست‌های آی‌فون 6 و آی‌فون 6 پلاس در سال 2014، رویه ارایه سالیانه نسخه‌ای از آی‌فون با اندازه معمول و مدل پلاس این اسمارت‌فون را آغاز کرد. بر اساس نمودار ارایه شده توسط یک موسسه تحلیل کسب وکار با نام Mixpanel، طی دوره زمانی یک‌ساله پس از عرضه جدیدترین مدل‌های آی‌فون، گوشی‌های آی‌فون با اندازه معمولی به‌دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به مدل پلاس، سهم بیش‌تری از فروش آی‌فون‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌عنوان مثال در سال 2015، اپل آی‌فون 6 سهمی 33.40 درصدی از فروش آی‌فون‌ها را در اختیار داشت؛ در حالی‌که سهم آی‌فون 6 پلاس از این بازار معادل 10.22 درصد بود. در سال بعد، آی‌فون 6s به سهم 21.39 درصدی از بازار آی‌فون دست یافت و آی‌فون 6s پلاس نیز سهمی 8.61 درصدی را از آن خود کرد. این الگو با عرضه گوشی‌های آ‌ی‌فون 7 و آی‌فون 7 پلاس در سال 2016 ادامه یافت؛ اگرچه این‌بار میان سهم 2 هندست از بازار آی‌فون، تقاوت بسیار ناچیزی وجود داشت. با ورود گوشی‌های آی‌فون 8 و آی‌فون 8 پلاس به بازار، ظاهرا این الگو متوقف خواهد شد. طی ماه آگوست، سهم آی‌فون 8 از بازار اسمارت‌فون‌های اپل معادل با 7.89 درصد بود؛ در حالی‌که آی‌فون 8 پلاس به سهم 9.37 درصدی از بازار هندست‌های مجهز به سیستم‌عامل iOS دست یافت. در تعیین عامل چنین تغییر رویه‌ای به‌وضوح می‌توان اپل آی‌فون X را متهم کرد. این گوشی که در دهمین سالگرد عرضه آی‌فون روانه بازار شد، سهمی 12 درصدی از بازار هندست‌های اپلی را در اختیار دارد. اما قیمت آی‌فون X بسیار بالا است (999 دلار برای مدل 64 گیگابایتی و 1149 دلار برای نسخه 256 گیگابایتی). در نتیجه آی‌فون X باعث شده تا آی‌فون 8 پلاس (با قیمت 799 دلار برای مدل 64 گیگابایتی و 949 دلار برای مدل 256 گیگابایتی)، خریدی ارزان به‌نظر برسد. این موضوع، فروش گوشی‌های اپلی را به‌سوی آی‌فون 8 پلاس هدایت نموده و این هندست را به نخستین آی‌فون مدل پلاس با فروشی بالاتر از آی‌فون‌های معمولی و ارزان‌قیمت‌تر تبدیل کرده است.

امسال گوشی‌های آی‌فون از پیکره‌بندی بسیار متفاوتی بهره خواهند برد و بر اساس پیش‌بینی‌ها 3 مدل مختلف آی‌فون شامل آی‌فون Xs مکس با نمایشگر 6.5 اینچی، آی‌فون Xs با صفحه‌نمایش 5.8 اینچی و هندست مقرون‌به‌صرفه‌تر آی‌فون Xc با نمایشگر 6.1 اینچی LCD معرفی خواهند شد. اکثریت تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که فروش آی‌فون Xc به دلیل برچسب قیمتی ارزان‌تر آن از 2 مدل دیگر پیشی بگیرد. از طرفی با توجه به ابعاد چشمگیر آی‌فون Xs مکس، بسیاری از خریداری گوشی از تصمیم خود جهت تهیه این مدل صحبت می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH