بررسی اولیه آی‌فون Xs اپل: آقای بهبودیافته!

پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام دیشب اپل به‌صورت رسمی از آی‌فون‌های جدید خودش پرده برداشت. نسل جدید شامل 2 گوشی هوشمند با نام‌های آی‌فون Xs و آی‌فون Xs مکس می‌شود و اینگونه به نظر می‌رسد که اپل نسل قبلی گوشی‌های خودش را که با نام‌های آی‌فون 8 شناخته می‌شدند، به‌طور کلی کنار گذاشته و قصد به‌روز کردنشان را ندارد. در کنار این دو مدل، اپل از یک دستگاه دیگر با نام آی‌فون Xr نیز پرده برداشت که به‌طور کلی تفاوت عمده‌اش با دو دستگاه دیگر در نمایشگر و دوربین خلاصه می‌شود. امروز تصمیم گرفتیم تا به‌صورت ابتدایی به بررسی آی‌فون Xs اپل بپردازیم. دستگاهی که آمده تا آبروی اپل را در سال جدید بخرد. با آی‌تی‌رسان و بررسی اولیه جدیدترین پرچمدار اپل همراه باشید.

طراحی

سال گذشته طراحی آی‌فون X مهم‌ترین ویژگی آن به‌شمار می‌رفت، در حدی که در زمان معرفی تمام نگاه‌ها را به خودش خیره ساخته بود. مطابق سنت هرساله اپل، امسال نیز ما انتظار تغییر چندانی را در طراحی نداشتیم اما حداقل به‌دنبال رفع نواقص که بودیم! کاری که اپل هیچ توجهی به آن نداشت. تقریبا به‌جز یک رنگ طلایی جدید و زیبا، از لحاظ ظاهری آی‌فون Xs با آی‌فون X که سال گذشته کلی سر و صدا به راه انداخت، هیچ تفاوت دیگری ندارد!

همچنان شاهد استفاده از نسبت نمایشگر عریض هستیم و دکمه معروف هوم اپل نیز از زیر نمایشگر رخت بر بسته تا حاشیه‌های اطراف آن کاهش یابد. از لحاظ ابعاد، آی‌فون Xs با چیزی که سال گذشته معرفی شده بود حتی یک میلی‌متر نیز تفاوت ندارد و دقیقا همانی است که در آی‌فون X دیده بودیم! تنها تفاوت در جدول مشخصات این گوشی نسبت به برادر بزرگ‌تر خودش، افزایش وزن دستگاه آن هم به اندازه ۳ گرم است و بس! همچنان دوربین دستگاه از بدنه اصلی بیرون‌زده و اپل پس از گذشت یک سال نیز نتوانسته فکری برای آن بکند. بنابراین اگر این گوشی را در دست بگیرید حس متفاوت و جدیدی نخواهید داشت. البته می‌توان از جنبه دیگری به قضیه نگاه کرد و گفت حداقل قاب محافظی که برای آی‌فون X خریده بودید همچنان کاربردی است و در آی‌فون Xs نیز قابل استفاده خواهد بود!

در سمت راست گوشی کلید پاور دیده می‌شود و سمت چپ میزبان کلیدهای کنترل صدا و کلید اختصاصی گوشی‌های این کمپانی است. اسپیکر و پورت لایتنینگ نیز در بخش زیرین دیده می‌شود و دیگر تعجبی ندارد اگر بگوییم که خبری از جک استاندارد صدا در این گوشی نیست. اپل حتی تبدیل لایتنینگ به جک هدفون را نیز از جعبه گوشی حذف کرده تا رسما با هدفون‌های سیمی خداحافظی کرده باشد!

در طراحی این مدل همچنان شاهد یک بریدگی در بالای نمایشگر هستیم که از آن با نام ناچ یاد می‌کنند. این بخش میزبان سنسورهای متعددی از جمله دوربین سلفی و سنسور تشخیص چهره آی‌فون Xs است. در رابطه با طراحی بد نیست اشاره کنیم که این دستگاه توانسته گواهینامه IP68 را دریافت کند که به منزله افزایش مقاومت آن در برابر آب نسبت به چیزی است که در آی‌فون X دیده بودیم. یادتان نرود که همچنان در آی‌فون Xs با مشکل جذب اثر انگشت بر روی بدنه نیز دست و پنجه نرم خواهید کرد.

با تمام این‌ها در صورت خرید آی‌فون Xs شما یکی از جدیدترین و لوکس‌ترین گوشی‌های روز دنیا را خواهید داشت که علی‌رغم ظاهر به شدن تکراری آن، از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی به گفت اپل بدنه شیشه‌ای آن مقاومت بیشتری نسبت به نسل قبلی دارد.

نمایشگر

وقتی ابعاد کلی دستگاه تغییر نکرده باشد، بعید است که با نمایشگر متفاوتی نیز رو‌به‌رو باشیم. همین‌طور هم هست و آی‌فون جدید نسبت به نسل گذشته تغییری در اندازه و نسبت نمایشگر نداشته و همچنان شاهد یک صفحه نمایش 5.8 اینچی از نوع Super AMOLED و با نسبت 19.5:9 در این گوشی هستیم که رزولوشن 2436 در 1125 را ارایه می‌دهد. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توانید متوجه شوید که در هر اینچ از نمایشگر این گوشی 458 پیکسل جای گرفته‌ است.

البته خوشبختانه در اینجا شاهد بهبودهایی هستیم و همه چیز همچون سابق نیست. نمایشگر سوپر رتینا آی‌فون Xs با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دیده می‌شود که پیش‌تر نمونه آن را در گوشی گیمینگ ریزر دیده بودیم. این نمایشگر همچنین از داینامیک رنج بسیار خوبی بهره می‌برد و به گفته سازنده نسبت به نسل قبلی تا 60 درصد بهبود داشته است.

نمایشگر همچنان از استانداردهای دالبی ویژن و HDR10 پشتیبانی می‌کند. این مدل رنگ‌ها را بسیار گرم و زنده به نمایش می‌گذارد و رنگ مشکی نیز در آن بسیار عمیق دیده می‌شود. به‌طور کلی نمایشگر آی‌فون Xs یکی از بهترین نمونه‌های تولید شده تا به امروز است و می‌توان آن را جدی‌ترین رقیب گلکسی نوت 9 سامسونگ در این زمینه به حساب آورد. با این حال برای نگاه دقیق‌تر و کشف نواقص آن می‌بایست منتظر بررسی آی‌فون Xs در آی‌تی‌رسان بمانید.

بررسی آی‌فون Xs

سخت‌افزار

یکی از بخش‌هایی که هر ساله اپل دست به تغییر در آن می‌زدند همین سخت‌افزار است. امسال این کمپانی از جدیدترین چیپست خود با نام A12 در آی‌فون Xs بهره برده است. در این چیپ از سرعت دوبرابری خبری نیست و تنها شاهد بهبودهایی در آن هستیم. A12 به گفته سازنده آن نسبت به نسل قبلی 15 درصد سریع‌تر است و تا 40 درصد بهینه‌تر خواهد بود.

همچنان در این چیپ نیز از 6 هسته پردازشی استفاده شده که شامل 2 هسته برای محاسبات حرفه‌ای و سنگین و ۴ هسته کم مصرف می‌شود. البته ظاهرا اپل بر روی هسته‌های کم‌مصرف تایم بیشتری گذاشته و آن‌ها را با بهینه‌سازی‌های بیشتری همراه ساخته است؛ در نتیجه هنگام استفاده عادی و روزمره انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند تا شاهد بهبود شارژدهی گوشی باشیم.

A12 اپل رسما نخستین چیپست دنیا با فناوری ساخت ۷ نانومتری بوده که در یک محصول تجاری راهی بازار شده است (کایرین 980 هواوی نخستین چیپست 7 نانومتری معرفی شده (!) در دنیاست که هنوز در هیچ دستگاهی دیده نمی‌شود). با تمام این‌ها نمی‌توان به قدرت بالای این چیپست شک کرد. برای مقایسه بد نیست بدانید که کوالکام تمام هنرش را برای ساخت اسنپدراگون 845 به خرج داد اما به گرد پای A11 اپل هم نرسید چه رسد به A12!

واحد گرافیکی این چیپ شامل ۴ هسته شده و نسبت به گذشته ۵۰ درصد بهبود را تجربه می‌کند. بد نیست بدانید که این چیپست به موتور عصبی هشت هسته‌ای نیز مجهز شده که ارتقا قابل توجهی داشته و استفاده آن در پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین است. تمام این مجموعه قدرتمند توسط ۴ گیگابایت رم همراهی می‌شود تا شاهد ارتقا یک گیگابایتی نسبت به آی‌فون X باشیم. این دستگاه در ۳ نسخه 64/256/512 گیگابایتی عرضه خواهد شد و همچون سال‌های گذشته نمی‌توانید این میزان را با کارت حافظه ارتقا دهید. گرچه بدون بررسی آی‌فون Xs و نتایج بنچ‌مارک‌ آن می‌توان این گوشی را قدرتمندترین دستگاه حال حاضر دنیا دانست اما برای اثبات این قضیه می‌بایست مدتی را دندان بر جگر بگذارید.

بررسی آی‌فون Xs

دوربین

آی‌فون Xs از یک دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد که چینشی عمودی داشته و در گوشه بالا و سمت چپ قاب پشتی جای خوش کرده است. مجموعه دوربین شامل یک لنز واید و یک لنز تله‌فوتو با گشودگی دیافراگم f/1.8 و f/2.4 می‌شود که در وسط خودشان فلاش TrueTone معروف اپل را قرار داده‌اند. دوربین دوم تغییری نسبت به گذشته ندارد اما دوربین اصلی شامل بهبودهایی جزئی شده است. هر دو لنز از لرزش‌گیر اپتیکال نیز سود می‌برند.

با این گوشی می‌توانید پرتره‌های بسیار خوبی را بگیرید چرا که افکت بوکه در آن به بهترین شکل ممکن به‌کار گرفته می‌شود. آی‌فون Xs در تشخیص مرز سوژه از بک‌گراند، عملکردی بسیار عالی به‌جا می‌گذارد. حالا شما بعد از ثبت عکس نیز می‌توانید عمق میدان را تغییر دهید تا در نهایت به تصویر اصلی و بدون افکت بوکه برسید، ویژگی‌ که در گلکسی نوت ۸ سامسونگ هم دیده بودیم. البته این تمام هنر دوربین دوم نیست و به واسطه حضور گران‌بهای آن نیز می‌توانید تصاویری با زوم دوبرابری بدون افکت کیفیت داشته باشید.

بررسی آی‌فون Xs

اپل از الگوریتم‌های متفاوتی برای ثبت تصویر استفاده کرده تا به‌صورت نرم‌افزاری بهبودهای زیادی را بر روی تصاویر ایجاد کند. یکی از این ویژگی‌ها Smart HDR نام دارد که در آن به هنگام لمس دکمه شاتر تا ثبت عکس، در واقع چندین تصویر از سوژه گرفته شده که با نوردهی‌های متفاوتی ذخیره می‌شوند و بهترین بخش آن‌ها ترکیب شده و تصویر نهایی را تشکیل می‌دهند. ویژگی که پیش‌تر در سری پیکسل گوگل دیده بودیم!

به‌طور کلی عکس‌های گرفته شده با این گوشی بسیار شارپ هستند و شامل جزئیات بسیار زیادی (حتی زمانی که گوشی در برابر نور و یا در محیط‌های تاریک قرار می‌گیرد) نیز می‌شوند که برای یک گوشی هوشمند فراتر از انتظار است. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده با آی‌فون Xs را ببینید.

از لحاظ دوربین سلفی نیز شاهد تغییر خاصی نسبت به گذشته نیستیم و آی‌فون Xs به یک دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی با f/2.2 مجهز است و تصاویر گرفته شده با آن تفاوت خاصی نسبت به دوربین سلفی آی‌فون 10 ندارند. با این حال از لحاظ فیلم‌برداری این دوربین شامل بهبودهایی شده و می‌تواند ویدئوهای فول اچ‌دی 60 فریمی ضبط کند.

اپل بالاخره از آهوی شیطان نیز پایین آمده و امکان ضبط صدا به‌صورت استریو را برای پرچمدار جدیدش در نظر گرفته است. این مدل همچنین می‌تواند به‌صورت 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و یا ویدئوهای اسلوموشن 240 فریمی بگیرد.

صدا و سایر قابلیت‌ها

در اطراف گوشی شاهد اسپیکرهای استریو با صدای فراگیر هستیم که خوشبختانه شامل بهبودهایی نیز شده تا 50 درصد صدای بیشتری را راهی گوش شما کنند. البته این صحبت‌ها بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و در عمل شاهد چنین افزایش چشمگیری در صدای گوشی نیستیم. در واقع از لحاظ تجربه موسیقایی چیزی شبیه به نسل قبلی این گوشی نصیب‌تان خواهد شد.

بررسی آی‌فون Xs را با بخش نرم‌افزاری ادامه می‌دهیم. جایی که با سیستم عاملی متفاوت نسبت به تمامی گوشی‌های دنیا طرف هستیم و آن چیزی نیست جز آی‌او‌اس! این سیستم عامل حالا به اوج کاری خودش رسیده و شامل جدیدترین ویژگی‌ها می‌شود. آی‌اواس 12 برای نمایشگرهای ناچ‌دار بهینه شده و همچون گذشته شامل ژست‌های حرکتی جالبی نیز می‌شود تا بتواند فقدان کلید هوم دایره‌ای شکل را جبران کند. در کاربری روزانه شاهد کوچکترین افتی در عملکرد دستگاه نخواهید بود و بدون هیچ لگی گوشی به کار خودش ادامه می‌دهد. افکت‌های جذابی نیز در این سیستم عامل دیده می‌شود تا علاوه‌بر کارایی بالا ظاهر زیباییش را به رخ بکشد.

آی‌فون Xs از NFC پشتیبانی کرده، به GPS مجهز بوده و از بلوتوث نسخه 5 نیز بهره می‌برد تا شاهد هیچ کم و کاستی در پرچمدار جدید اپل نباشیم. این مدل فاقد سنسور اثر انگشت است اما به واسطه Face ID می‌توانید تا امنیت دستگاه را بالا ببرید. به همین راحتی می‌شود از سیستم تشخیص چهره حرفه‌ای اپل برای باز کردن قفل گوشی بهره گرفت. در تست‌های گرفته شده از این سنسور تفاوت محسوسی نسبت به سال گذشته دیده نشده و همچنان اگر نور کافی باشد، از دقت و سرعت لازم برخوردار خواهد بود. با این حال همچنان مشکلاتی نیز بر سر راه شما هست مثلا حتما باید برای باز شدن قفل گوشی را رو‌به‌روی صورت خودتان بگیرید.

باتری

اپل در زمان رونمایی مطابق سال‌های گذشته صحبتی در رابطه با حجم باتری نکرد. بنابراین هنوز نمی‌دانیم که باتری این گوشی چند میلی آمپری است! با این حال اگر بخواهیم به گفته‌های اپل اعتماد کنیم، باید بگوییم که نسبت به نسل قبلی، آی‌فون Xs شارژدهی بیشتری داشته که میزان آن در حدود نیم ساعت در روز خواهد بود. بنابراین با توجه به عدم تغییر ابعاد گوشی می‌توان گفت که در این مدل نیز همچون آی‌فون X شاهد یک باتری 2716 میلی‌آمپر ساعتی هستیم که حالا با توجه به بهبودهای پردازنده، شارژدهی بیشتری ارایه می‌دهد.

این گوشی از شارژ وایرلس پشتیبانی کرده و می‌توانید بدون سیم آن را شارژ کنید. آی‌فون Xs از فناوری شارژ سریع اختصاصی نیز بهره می‌برد که به موجب آن می‌توان گوشی را در مدت زمان نیم‌ساعت تا 50 درصد شارژ کرد اما متاسفانه شارژری که از این ویژگی پشتیبانی کند، همراه دستگاه عرضه نمی‌شود! بنابراین برای بهره‌مندی از این نعمتی که حالا میان‌رده‌های اندرویدی هم بدون منت در اختیار مشتری قرار می‌دهند، می‌بایست سری به بازار بزنید و پول بیشتری بابت یک شارژر اضافی بدهید!

بررسی آی‌فون Xs

قیمت و کلام آخر در بررسی آی‌فون Xs

به‌طور کلی نمی‌توان آی‌فون 10 اس اپل را دستگاهی انقلابی نامید. سازنده نیز به این موضوع کاملا اشراف داشته و پرچمدارش را با پسوند S راهی بازار می‌کند. این مدل در برخی ویژگی‌ها همچون دوربین و نمایشگر شامل بهبودهایی جزئی شده و با ظاهری تکراری و سخت افزاری به‌روز شده پای به دنیای ما انسان‌ها می‌گذارد. قیمت نسخه پایه آی‌فون Xs در حدود 1000 دلار بوده که با حساب دلار 14 هزار تومانی می‌توان گفت که در کشور ما (در صورتی که قیمت دلار ثابت بماند) می‌توانیم تا حداقل قیمتی بیش از 14 میلیون تومان را برای آن در نظر بگیریم!

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ویدیوی بررسی گوشی‌های جدید اپل را مشاهده کنید

4 در مورد “بررسی اولیه آی‌فون Xs اپل: آقای بهبودیافته!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH