پینتریست

تعداد کاربران پینترست از 250 میلیون عبور کرد

اسنپ‌چت بیش از سه میلیون کاربر روزانه‌اش را از دست داده است، در توییتر نیز تنها در ایالات متحده کاهش یک میلیون کاربر روزانه رخ داد و روند رشدی کاربران فیس‌بوک نیز در حال کاهش است اما در این بین به نظر می‌رسد یک شبکه اجتماعی از سندروم کاهش کاربران در امان بوده است. پینتریست یک شبکه اجتماعی مبتنی بر اشتراک‌گذاری و پین کردن تصاویر ایده‌های کاربران است که توانسته از این بحران جان سالم به در ببرد.

پینتریست

در روز 10 سپتامبر ایوان شارپ یکی از بنیانگذاران و مدیران پینتریست رسما اعلام نمود که این شبکه اجتماعی به 250 میلیون کاربر ماهانه دست یافته که نسبت به آمار پاییز سال قبل رشدی 50 میلیون نفری را شاهد بوده است. نکته جالب اینجاست که بیش از 80 درصد کاربران جدید از خارج ایالات متحده به این شبکه اجتماعی ملحق شده‌اند و اکنون در مجموع بیش از نیمی از پایگاه کاربری پینتریست را کاربران بین‌المللی به خود اختصاص داده است.

این رشد مثبت با توجه به انتشار اخبار ریزش میلیونی کاربران آمریکایی توییتر و عدم رشد کاربران فعال فیس‌بوک، توانسته است پینتریست را به کانون توجهات تبدیل کند. به علاوه اینکه اسنپ‌چت نیز که بعد از تغییرات و بهینه‌سازی‌های اساسی در پلتفرم خود، بسیار امیدوار به تکرار موفقیت‌های سابق بود، با شکستی کمرشکن روبرو شد.

با این حال وضعیت پینترست کمی متفاوت از دیگر شبکه‌های اجتماعی است. این شبکه اجتماعی نیز تقریبا مشابه با اینستاگرام مبتنی بر تصاویر و حتی تصاویر متحرک Gif است با این تفاوت که تمام توجه خود را بر روی گردآوری ایده‌ها و نوآوری‌ها و خلاقیت افراد نهاده و عملا ویژگی دوست‌یابی در آن به حاشیه رفته است.

شاید به خاطر همین موضوع به نظر برسد پینترست بسیار حساس است و به راحتی در ادامه مسیر شکست خواهد خورد ولی با تمام این اوصاف در کمتر شبکه اجتماعی شما شاهد طیف وسیعی از اطلاعات جذاب و موثق هستید در حالی که اخبار و مطالب جعلی و دروغ تقریبا در آن جایی ندارد! این سلامت باطنی پینترست به نقطه قوتی برای این شبکه اجتماعی بدل شده است به طوری که به گفته شارپ، پینترست جایی برای ارتباط خودتان با علایق و افکارتان است.

در حال حاضر پینترست توانسته نسبت به مدت مشابه پارسال، 75 درصد بیشتر ایده‌ها و خلاقیت‌های کاربران سراسر دنیا را در پایگاه داده‌ای خود جذب کند. به عبارتی امروز بیش از 175 میلیارد پین (کارت‌های تصویری از ایده‌ها و نوآوری‌ها) در این شبکه اجتماعی در دسترس مردم دنیا قرار دارد. براساس دسته‌بندی‌ها نیز آمار موجود رشدی 115 درصدی را در مجموع تعداد ایده‌ها نشان می‌دهد و به تفکیک نیز بالاترین نرخ رشد مربوط به بخش هنر با رشد 50 درصدی است و ایده‌های مربوط به سبک زندگی با رشد 38 درصدی و بخش دست‌ساخته‌ها یا DIY با رشد 35 درصدی، نشان از استقبال خوب کاربران در این شبکه اجتماعی دارد.

پینترست نیز خود با این جریان تکاملی همراه شده است و قصد افزودن ویژگی‌های جدیدی را به پلتفرم جذابش دارد. از جمله ابزار‌ توسعه داده شده برای این منظور می‌توان به امکان جستجوی بصری شبکه یا لنز پینترست (Pinterest Lens) اشاره نمود. این شبکه اخیرا نیز ابزاری را برای مدیریت بهتر گروهی تابلو‌ها (گروه‌بندی‌های مربوط به پین‌ها)، سازمان‌دهی بهتر پین‌ها و بخش ثانویه خوراک‌دهی فالوور‌ها (Following Feed) را معرفی نموده است.

پینترست

شارپ در ادامه پست وبلاگی خود جمله‌ای مهم و تکان‌دهنده را بیان می‌کند با این مضمون که در دنیای امروز اینترنت به طور فزاینده‌ای مبتلا به منفی‌نگری، سرخوردگی و سیاست شده است، با این شرایط بسیار قابل توجه است که بیش از 250 میلیون نفر از انسان‌های خوش‌ذوق و زیبایی‌پسند دنیا، تصمیم گرفته‌اند وقت خود را در پینترست بگذرانند، جایی که به آنها کمک می‌شود تا در مورد آینده احساس مثبت و خوشبینانه‌ای داشته باشند. همچنین به مناسبت رسیدن به رکورد 250 میلیون کاربر ماهانه، شارپ و بن سیلبرمن دیگر بنیانگذار پینترست تصمیم گرفته‌اند با انجام یک سفر دوره‌ای به دو شهر کانزاس سیتی در ایالت میسوری و دموین در ایالت آیووا در دیدار با کاربران پینترست، برایشان سخنرانی نمایند.

شارپ در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به گذشته می‌گوید، هشت سال قبل که پینترست را تاسیس کردیم، ما به این موضوع ایمان داشتیم که مردم هر روز بیشتر از روز قبل از خلاقیت و فکر خود استفاده می‌کنند و قطعا نوآوری‌ها و ایده‌های جذاب را به زندگی روزمره خود وارد خواهند کرد اما هرگز تصور نمی‌کردیم که پینترست روزی به یکی از بزرگ‌ترین منابع ایده‌پروری و خلاقیت در طول تاریخ اینترنت تبدیل شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH