اپل برای ساخت آی‌فون‌های 2018 از گوشی‌های اندرویدی الهام گرفته است!

چند روزی از معرفی گوشی‌های آی‌فون جدید توسط اپل می‌گذرد. در همین مدت کارشناسان و کاربران مختلفی از دیدگاه‌های گوناگون سه‌گانه آی‌فون‌های امسال را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند. اپل با ارایه این سه گوشی در سال جدید علایق و سلیقه‌های طیف عظیمی از کاربران را در همه زمینه‌ها مد نظر قرار داده است. در این راه کوپرتینویی‌ها برخی از ویژگی‌های دنیای اندرویدی را قرض گرفته‌اند، اما آیا این به معنای تمام شدن ایده‌های خلاقانه اپل است؟ برای بررسی هر چه بیشتر این موضوع و پاسخ به این سوال، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

در دنیای گوشی‌های هوشمند، محصولات اندرویدی انتخاب‌های فراوانی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. از اسمارت‌فون‌هایی با قیمت کمتر از 300 دلار تا هندست‌های لوکس 1000 دلاری، از گوشی‌های کامپکت قدرتمند تا فبلت‌های عظیم‌الجثه و این لیست در صورت ادامه بسیار طولانی خواهد شد. اما بهای این تنوع چیست؟ جواب به این سوال می‌تواند عدم سازگاری کامل سخت‌افزار با نرم‌افزار و مشکل در پشتیبانی نرم‌افزاری (که گاهی مدت زمان زیادی تا عرضه نیز طول می‌کشد) باشد.

در عوض آی‌فون‌ها گوشی‌هایی هستند که توسط یک شرکت واحد تولید می‌شوند و تنوع زیادی هم ندارند، اما هندست ارایه شده با تمام قدرت تولید می‌شود و مشتری می‌تواند با خیال راحت بابت مواردی چون پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی مدت و کیفیت بالا هزینه‌های خرید این اسمارت‌فون‌ها را بپردازد. شاید به همین علت است که اگر حتی از طرفداران سرسخت اندروید باشید، باز هم با دیده احترام به محصولات اپل نگاه می‌کنید.

در سال‌های اخیر اگر هوس خرید آی‌فون به سرتان زده باشد، انتخاب تنها بین یک مدل استاندارد و یک مدل پلاس بوده که اصلی‌ترین تفاوت آنها نیز مربوط به صفحه نمایش بزرگ‌تر پلاس می‌شده است. در خصوص رنگ‌بندی نیز در نهایت سه رنگ برای انتخاب وجود داشت. اما ظاهرا در سال جدید اوضاع تا حدودی عوض شده و ورق برگشته است. سال گذشته اپل با معرفی آی‌فون X به نحوی از طراحی آی‌فون‌های جدید خود پرده برداشت و حال پرچم‌دار شرکت دیگر احساس تنهایی نمی‌کند. با ارایه سه دستگاه از این خانواده، باید گفت اپل به این نتیجه رسیده که زمان کله شقی و اصرار بر عرضه یک یا نهایتا دو آی‌فون به سر رسیده است.

آی‌فون Xr، اسمارت‌فونی برای بودجه‌های محدود

برای شروع می‌توان گفت که اپل با ارایه آی‌فون X و شکستن مرز قیمتی این محصولات، به خوبی متوجه شده است که هزار دلار حتی برای طرفداران ثروتمند این برند نیز مبلغ زیادی است. به همین خاطر امسال شاهد عرضه آی‌فون Xr با قیمت پایه 749 دلار بودیم. اختلاف قیمت حداقل 250 دلاری با دیگر مدل‌های معرفی شده به خوبی ثابت می‌کند که اپل به دنبال جذب و حفظ کاربرانی است که توانایی پرداخت مبلغی گزاف برای داشتن یک اسمارت‌فون را ندارند.

البته شرکت در این راه مجبور به اعمال تغییراتی برای به دست آمدن قیمت گفته شده بوده است. به طور مثال می‌توان به صفحه نمایش LCD این هندست یا استفاده از آلومینیوم در بدنه آن و حتی بهره‌مندی از یک دوربین به جای دوربین دوگانه اشاره کرد.

برای درک بهتر این موضوع که چگونه اپل نمی‌خواهد در این راه قافیه را به رقبای اندرویدی ببازد، گوشی‌های نظیر وان‌پلاس 6 و پوکوفون F1 را یادآور می‌شویم که علی‌رغم ارایه سخت‌افزار و نرم‌افزاری به‌روز و قدرتمند، قیمت زیادی ندارند. البته کوپرتینویی‌ها راه زیادی برای رسیدن به قیمت این محصولات در پیش دارند، اما مطمئنا برای آن دسته از کاربران آی‌فون که از افزایش قیمت‌های سالانه این گوشی‌ها کلافه شده بودند، آی‌فون Xr غنیمت بزرگی خواهد بود.

در پایان این بخش باید به رنگ‌بندی این گوشی نیز بپردازیم که طبق گفته شرکت در شش رنگ عرضه خواهد شد. اگر حتی قیمت پایین آن را دلیلی برای رقابت مستقیم با گوشی‌های اندرویدی ندانیم، مطمئنا رنگ‌بندی متنوع آن حجت را بر ما تمام خواهد کرد. البته هنوز هم می‌توان گزینه‌های اندرویدی با قیمت و تنوع رنگ بهتر در بازار یافت، اما ظاهرا اپل در سال جاری تا همین حد برای الگو گرفتن از دستگاه‌های اندرویدی کفایت کرده است.

آی‌فون Xs و مدل مکس

برخلاف تصور آی‌فون Xs به هیچ وجه اسمارت‌فون کوچکی نیست و بیشتر به عنوان یک آپگرید برای آی‌فون X سال گذشته عمل می‌کند، درست همانطور که در روزگارانی نه چندان دور آی‌فون 6s همین نقش را برای آی‌فون 6 بازی می‌کرد. از طرف دیگر مدل مکس را می‌توان دقیقا همان گوشی ولی با ابعاد بزرگ‌تر دانست. پس امسال ما به جای پلاس مدل مکس را داریم که تقریبا همان کارایی را دارد. این دو هندست در سه رنگ به بازار عرضه خواهند شد.

روز به روز بر تعداد گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ افزوده می‌شود و تعداد کسانی که خرید یک فبلت را به عنوان حلقه میانی یک گوشی هوشمند و تبلت می‌دانند، افزایش می‌یابد. در همین مورد نیز اپل مجبور شده است تا محصولی ارایه کند، چرا که در صورت خالی ماندن میدان، رقبای اندرویدی تمامی سهم بازار را می‌بلعند. شاید برای امسال طرفداران این شرکت تنها به بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش راضی شوند، اما مطمئنا در سال جدید منتظر تفاوت‌های بیشتری در مقایسه با مدل استاندارد خواهند بود.

اپل باز هم باید تلاش کند

می‌توان گفت در سال جاری کوپرتینویی‌ها علی‌رغم سعی و تلاش فراوان برای دور شدن از سنت دیرینه خود، با ارایه سه گوشی آی‌فون که همگی در طراحی خود ادامه دهنده راه آی‌فون X بودند، نتوانستند آن طور که باید محصولات متنوعی را به بارار ارایه کنند. البته روند سوددهی آی‌فون‌ها در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت، اما آیا این روند در سال‌های آتی نیز حفظ خواهد شد؟ تا چند سال پیش از شرکت‌های چینی فعال در حوزه گوشی‌های هوشمند به عنوان شرکت‌هایی یاد می‌شد که تنها می‌توانستند از برندهای معتبر کپی کنند، اما حال این شرکت‌ها به سطحی از شکوفایی و رشد رسیده‌اند که توانایی عرضه محصولات متنوعی با به‌روز ترین و خلاقانه‌ترین فناوری‌های روز این حوزه و همچنین قیمت‌های مختلف دارند. با این وضع، آیا می‌شود ادعا کرد در آینده‌ای نه چندان دور اپل از پافشاری بیش از حد بر روند یکنواخت محصولات خود پشیمان خواهد شد؟ تنها باید منتظر ماند و دید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH