چرا شارژر‌ بی‌سیم ایرپاور‌ اپل بعد از گذشت یک‌ سال هنوز وارد بازار نشده است؟!

براساس گزارشات چندین منبع موثق، هنوز مهندسان کوپرتینو با مشکلات متعدد ارتباطی، تداخل و گرم شدن بیش از حد شارژر‌های بی‌سیم ایرپاور (AirPower) اپل دست و پنجه نرم می‌کنند. همین مشکلات سبب غیبت ایرپاور در مراسم معرفی آی‌فون‌های جدید در هفته گذشته شد.

ایرپاور

ایرپاور برای اولین بار سال قبل (2017) در همین مراسم اپل که به منظور معرفی آی‌فون X برگزار شد، به نمایش درآمد. آی‌فون X اولین هندست شرکت بود که از قابلیت شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کرد. از طرف دیگر ایرپاور نیز اولین شارژر بی‌سیم اپل بود که قادر به سرویس‌دهی هم‌زمان و شارژ طیف گسترده‌ای از محصولات شرکت شامل، ایرباد‌ها (انواع مدل‌های سازگار)، اپل‌واچ‌ و آی‌فون‌ بود. در همان زمان نظراتی به گوش می‌رسید که جاه‌طلبی اپل در عرضه شارژری برای پوشش تمام دستگاه‌هایش به طور هم‌زمان را زیر سوال می‌برد و برخی از کارشناسان معتقد بودند اپل لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهانش برداشته است!

در این رابطه جان گریبر در وبسایت Daring Fireball با صراحت این پروژه را اشتباه دانسته و نوشت، طراحی مولتی‌کویل (Multi-coil design) ایرپاور سبب افزایش بیش از حد دمای دستگاه می‌شود. در ماه ژوئن 2018 نیز شایعات زیادی در مورد داغ شدن بیش از حد به گوش رسید و موجب تلاش بیشتر اپل برای یافتن راه‌حلی به منظور رفع این اشکال شد که هنوز نیز ادامه دارد!

سانی دیکسون نیز این شایعات را مورد تایید قرار داد و جزییات بیشتری از ابعاد این مشکل بزرگ را افشا نمود. بر این اساس ادعا شد که ایرپاور به منظور شارژ موثر دستگاه موجب داغ شدن بیش از حد آن می‌شود. این بدین معناست که ایرپاور در ارتباط برقرار کردن با دستگاه‌ها دارای مشکل بوده و سطح تعیین ‌شده و میزان استاندارد شارژ هر دستگاه در حال شارژ شدن را تشخیص نمی‌دهد. در نهایت تلاش‌های دیکسون برای شارژ هم‌زمان چند دستگاه سبب ایجاد مشکلات تداخلی بین دستگاه‌ها شد.

در هر صورت هم گریبر و هم دیکسون تاکید دارند که این وضعیت شایسته شرکت بزرگ و محبوبی چون اپل نیست. گریبر برای توصیف این شرایط از عبارت “خوب ولی اعصاب خوردکن” و دیکسون از جمله کلیشه‌ای “محکوم به شکست” استفاده نمودند! به علاوه با توجه به این فضای بدبینی که در حول شارژر بی‌سیم ایرپاور اپل به وجود آمده است، نباید انتظار داشته باشیم به زودی خبری از حضور مجدد آن در وبسایت اپل مشاهده کنیم. البته دیکسون معتقد است شاید شرکت اپل با محصولاتی مشابه ولی با نام‌های دیگری قصد پر کردن این خلا بزرگ را داشته باشد.

ایرپاور

ایرپاور همواره یک رویای مهندسی محسوب می‌شود. در شارژر‌های بی‌سیم معمولی تنها یک کویل برای شارژ تنها یک دستگاه در آن واحد، تعبیه شده است ولی اپل در ایرپاور برای اولین بار بین 16 تا 24 سیم‌پیچ همپوشان با اندازه‌های مختلف را در یک فضای کوچک قرار داد تا قادر به شارژ هم‌زمان چندین دستگاه مختلف باشد. به علاوه شرکت در این طراحی سعی نمود روح اپل را به درون آن بدمد و یک تکنولوژی که از قبل موجود بود را تحت نظارت مهندسان خود بهینه‌سازی کرده و زیر پرچم سیب گاز‌زده وارد بازار رقابت نماید. هرچند تا به اینجای کار ایرپاور نتوانست شایستگی واقعی خود را به نمایش بگذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH