بزرگ‌ترین دروغ امسال اپل: آی‌فون به‌سادگی شخصی‌سازی می‌شود!

مراسم سالیانه رونمایی محصولات جدید شرکت اپل برگزار شد و جاناتان آیو (Jony Ive)، در هنگام رونمایی آیفون جدید، مستطیل جادویی اپل، ادعای بسیار خنده‌دار و مضحکی نیز کرد. او چنین گفت که: “iOS تنها پیشرفته‌ترین سیستم‌عامل جهان نیست، بلکه این سیستم‌عامل از هر سیستم‌عامل دیگری قابلیت شخصی‌سازی شدن بیشتری دارد”.

صحبت کردن از اینکه بتوان تنظیمات پیش‌فرض در موارد مختلف در سیستم‌عامل iOS را به‌راحتی عوض کرد، بیشتر شبیه یک جک خنده‌دار است و اصلا کار سختی نیست که این ادعای عجیب‌وغریب را رد کرد؛ بیایید یک نگاه کلی در مورد آنچه را که می‌توان در سیستم‌عامل اپل شخصی‌سازی و تنظیم دلخواه کرد، داشته باشیم.

تنظیم برنامه‌های پیش‌فرض دستگاه

کاربران اپل از سال 2010 خواهان چندین ویژگی سیستم‌عامل اندروید در دستگاه آیفون خود هستند. فرض کنید که شما از گوشی با سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنید و اصلا نه‌تنها علاقه‌ای به استفاده کردن از جی میل ندارید، بلکه از آن متنفرید! بسیار خب، اصلا نیاز نیست نگران باشید، شما به‌راحتی می‌توانید مثلا برنامه مایکروسافت Outlook را به‌عنوان اپ پیش‌فرض ایمیل خود تنظیم کنید. حال فرض کنید که شما از Safari خوشتان نمی‌آید، به هیچ طریقی نمی‌توانید گوگل کروم را به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض در iOS انتخاب کنید. البته در نظر داشته باشید که به جز این دو شرکت ده‌ها برنامه دیگر نیز طراحی شده‌اند.

هرچند شرکت اپل ادعا می‌کند، این سنت عدم تغییرپذیری برنامه‌های پیش‌فرض، به آهستگی در حال تغییر است. شاید بزرگ‌ترین تغییر را این شرکت در ماه مه امسال در کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل در سراسر جهان اعلام کرد؛ سرانجام کاربران اپل می‌توانند به‌جای استفاده از CarPlay اپل از برنامه‌هایی مانند گوگل مپس یا ویز استفاده کنند. هرچند که واقعا این یک تغییر بزرگی به شمار می‌رود، چون بسیاری از کاربران آیفون واقعا استفاده از گوگل مپس را به نسبت برنامه‌های دیگر ترجیح می‌دهند، اما واقعا سرعت ارایه ویژگی‌های شخصی‌سازی توسط شرکت اپل، مانند سرعت حرکت لاک‌پشت در ساحل دریاست و در این زمینه خیلی عقب است!

تنظیم لانچر و شخصی‌سازی سیستم

اینکه بگوییم اگر می‌خواهید طراحی و نمای گوشی آیفون خود را عوض کنید، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید تعویض عکس پس‌زمینه آن و شاید قاب گوشی باشد، چندان دور از انصاف نیست! البته شاید کمی مثال ساده‌ای زدیم، اما شخصی‌سازی و تنظیم دلخواه نمایشگر در سیستم‌عامل iOS واقعا در همین حد امکان‌پذیر است!

شما می‌توانید چیدمان برنامه‌های خود را در صفحه اصلی تغییر دهید، اما اگر احساس کنید که دستگاه شما لانچر مناسبی ندارد، اصلا نمی‌توانید آن را عوض کنید. شما نمی‌توانید هیچ بسته‌ای برای آیکون‌های خود ایجاد کنید و یا مثلا نمی‌توانید هیچ ویجتی را در صفحه نمایشگر اصلی آیفون خود اضافه کنید.

از طرفی تنظیم دلخواه و شخصی‌سازی کردن یک گوشی اندروید بسیار فراتر از تنظیم صفحه نمایشگر عمل می‌کند. تم سامسونگ قابلیت تغییر به سیستم اصلی اندروید را دارد. هرچند که واقعا طراحی اندروید بسیار زیبا و فوق‌العاده است، اما فرضا اگر شما از قسمتی از آن خوشتان نیامد، به‌راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید.

گوگل اسیستنت

بهترین سرویس گوگل با قابلیت شخصی‌سازی بالا در اندروید و دیگر سیستم‌عامل‌ها به‌یقین گوگل اسیستنت است. قطعا گوگل اسیستنت از یک برنامه‌ای که صرفا در مورد آب‌وهوا خبر می‌دهد، بسیار گسترده‌تر شده است. اکنون این برنامه می‌تواند بر اساس سلیقه شما خود را وفق دهد؛ شما به‌راحتی می‌توانید به او بگویید که از یک آهنگ خوشتان نمی‌آید و این دستیار در جشن‌های دورهمی بعدی‌تان به شما این موضوع را یادآوری می‌کند. این برنامه می‌تواند با بچه‌های شما بازی کند و آنها را سرگرم نگه دارد. با این دستیار شما می‌توانید برنامه سفر تعطیلات خود را دقیق برنامه‌ریزی کنید یا مثلا زمان‌بندی کنفرانس‌های علمی خود را در آن تنظیم کنید.

شما به‌راحتی می‌توانید صدای این دستیار هوشمند را با انتخاب رنگ در آن تغییر دهید. اتفاق مهم‌تر این است که اکنون شما می‌توانید به چند زبان با گوگل اسیستنت خود ارتباط برقرار کنید. اگر شما یک مسیر را با قطار شهری بروید و مسیر دیگر را با ماشین خود، این دستیار هوشمند این امر را به خاطر خواهد سپرد و زمان رسیدن به مقصد موردنظر شما را بر اساس وسیله نقلیه‌تان دقیق اعلام می‌کند. شما می‌توانید به این دستیار کارهای روتین روزانه را اعلام کنید و او در زمان تنظیم‌شده، به شما آن موضوع را یادآوری خواهد کرد. دیگر نگران زمان خواب و ورزش و تأخیر در رسیدن به کار نخواهید بود.

به دلیل آنکه این دستیار از گوگل هوم جدا شده است، موارد شخصی‌سازی‌شده شما در این برنامه در تمام دستگاه‌هایتان قابلیت اجراشدن دارد و تفاوتی نمی‌کند که شما در کروم بوک خود از آن استفاده می‌کنید یا مثلا در یک گوشی اندروید و یا حتی در آیفون، این دستیار هوشمند شخصی شماست. دستیار هوشمند سیری اگرچه به‌کندی در حال پیشرفت و توسعه بوده است، ولی حقیقتا خیلی عقب‌تر از گوگل اسیستنت به شمار می‌رود.

آیا می‌توانید دستیار هوشمند خود را عوض کنید؟

اگر شما از گوگل اسیستنت راضی نباشید به‌سادگی می‌توانید دستیار پیش‌فرض خود را به کورتانا یا الکسا تغییر دهید، اما اگر شما از سیری خوشتان نیاید، درست است که می‌توانید از گوگل اسیستنت استفاده کنید، اما این برنامه سخت و سنگین کار می‌کند؛ دقیقا مانند زمانی که شما می‌خواهید به‌جای برنامه Apple Mail از Inbox استفاده کنید. توجه داشته باشید که سیری تغییر الگوی صحبت ندارد و به‌سختی خود را با شما وفق می‌دهد.  واقعا فرقی ندارد که اپل ادعا می‌کند قابلیت شخصی‌سازی در سیستم‌عاملش بسیار بالاست، اما پس از مشاهده آن، شما سریعا متوجه می‌شوید که به‌سختی می‌توانید به‌صورت پیش‌فرض از برنامه‌های دیگر در آیفون خود استفاده کنید.

حال با این نگاه کلی به چند مورد، آیا همچنان کسی ادعای جاناتان آیو در مورد سیستم‌عامل iOS را باور خواهد کرد؟ این ادعا شاید یک تبلیغ رسانه‌ای باشد، اما یقینا درست نیست!

1 در مورد “بزرگ‌ترین دروغ امسال اپل: آی‌فون به‌سادگی شخصی‌سازی می‌شود!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH