علت تاخیر عرضه آی‌فون XR اپل تا ماه نوامبر چیست؟!

چهارشنبه گذشته بار دیگر مهندسان دره سیلیکون با دست پر به میان کاربران سینه‌چاک اپل آمدند و آیفون‌های جدید را معرفی نمودند ولی در این میان یک مدل متفاوت به نام آیفون XR توجهات را به خود جلب کرد. این هندست جدید به طرز شگفت‌انگیزی بسیار ارزان‌تر از دو مدل دیگر است که در این دوران بد اقتصادی می‌تواند با شخصیت پرچم‌داری که دارد، به یک برگ برنده در میان دیگر گوشی‌های گران قیمت بدل شود.

اپل

اما از طرف دیگر این مدل که در رنگ‌های بسیار متنوع و خیره‌کننده نیز آماده شده است با تاخیری یک ماهه و بعد از عرضه آیفون‌های XS و XS مکس وارد بازار خواهد شد. دو مدل لوکس‌تر آیفون طبق برنامه زمان‌بندی، جمعه آینده در دسترس خریداران قرار می‌گیرد. ولی سوال اینجاست که چرا اپل هر سه مدل را با یکدیگر عرضه نمی‌کند؟

در ابتدا به نظر می‌رسد تاکتیک اپل دقیقا همانند الگویی است که سال گذشته در رابطه با مدل‌های ارزان‌تر در پیش گرفت. اگر به خاطر داشته باشید پارسال تنها چند روز بعد از مراسم رونمایی آیفون‌های جدید در ماه سپتامبر، شرکت رسما اعلام نمود که ابتدا آیفون 8 و 8 پلاس را در بازار عرضه خواهد کرد ولی گوشی آیفون 10 تا ماه نوامبر در دسترس نبود! با این حال علت این امر را به کمبود نمایشگر‌های اولد که در مدل آیفون 10 به کار گرفته شده بود، نسبت می‌دادند که سبب محدودیت در فروش اولیه آیفون 10 شده بود.

ولی در مورد آیفون XR که نسخه‌های آن با قیمت 749 دلار، فروششان آغاز می‌شود و نسبت به دو مدل دیگر ارزان‌تر است و از نمایشگر‌های معمولی LCD که در اصلاح نمایشگر‌های Liquid Retina LCD نیز نامیده می‌شوند بهره می‌گیرد، چرا این تصمیم گرفته شده است؟ برخلاف ماجرای تابستان سال گذشته حتی شاید نتوان دلیل تاخیر یک ماهه در عرضه آن را به گردن نمایشگر‌ها انداخت! هر چند وبلاگ ژاپنی Macotakara در گزارشی اعلام نموده میزان تولید پنل‌های LCD توسط شرکت‌های سازنده ژاپنی نمایشگر کاهش داشته است.

اپل

به علاوه رایان ریث، معاون ارشد IDC که بر روی گوشی‌های موبایل تحقیق می‌کند، در اظهارنظر خود طی مصاحبه‌ تلفنی با وبسایت The Verge اعلام نمود که به نظر می‌رسد علت این امر سخت‌افزاری نبوده است. او در ادامه گفت طبق اطلاعاتی که دارد احتمال وجود مشکلات نرم‌افزاری بیشتر است. زیرا این اولین هندستی است که نمایشگر LCD آن باید با دنیایی از فرایند‌های نرم‌افزاری دست و پنجه نرم کند. به علاوه این اولین نمایشگر  LCD است که قابلیت‌های ناچ و فول‌اسکرین را تجربه می‌کند.

ریث همچنین افزود که اپل نمی‌توانسته‌ این مقدار نمایشگر را در انبار‌های خود داشته باشد و ضمانت تامین و پشتیبانی در آخرین لحظه با همکاری ویژه شرکت‌های سازنده محقق شده است. در ضمن اپل مدت کوتاهی است که تولید چنین محصولی را تجربه می‌کند و قطعا مایل نیست کیفیت خود را فدای سرعت نماید!

اپل ناچار است با ارتقای مهندسی نرم‌افزار خود کیفیت تصاویر را در این نمایشگر‌های LCD افزایش دهد و از طرف دیگر شرکت‌های سازنده نیز مجبورند برای جای‌گذاری تجهیزات و سنسور‌ها در قسمت ناچ، پنل‌های LCD را برش دهند که طبیعتا کمی سرعت کار را کاهش خواهد داد ولی با کسب تجربه چند سال اخیر در ساخت پنل‌های ناچ‌دار نباید مشکل چندانی از این لحاظ داشته باشند.

بن‌ استانتون، تحلیلگر ارشد Canalys نیز در مصاحبه با وبسایت The Verge گفت که اپل هرگز بی‌دلیل عرضه و فروش محصولات خود از جمله آیفون XR را به عقب نمی‌اندازد مگر آنکه دستگاه در حجم کافی تولید نشده باشد. او توضیح داد که محدودیت‌های خاص نمایشگر‌های LCD سبب تنگنا‌هایی در تولید به موقع این محصول شده است.

البته خود شرکت اپل هنوز به سوالاتی که در این رابطه مطرح شده و ابراز‌نظر‌های کارشناسان مختلف، پاسخی نداده است. مرکز IDC مستقر در ایالات متحده و نمایندگی Canalys واقع در سنگاپور با دقت فرایند‌های تولید و انتقال قطعات دستگاه‌های اپل را زیر نظر گرفته‌اند تا بتوانند تخمین‌های صحیحی از حجم تولید و آمار محصولات اپل را به منظور تجزیه و تحلیل برنامه‌های تحقیقاتی خود، ارایه دهند.

استانتون، در رابطه با خریداران اپل نیز پیش‌بینی خود را اینطور شرح داد که به نظر نمی‌رسد کاربران اپل به این زودی قصد تغییر هندست‌های سال قبل خود را داشته باشند و حداقل به طور موقت تا مدتی خرید آیفون‌های جدید XS و XS مکس را به عقب خواهند انداخت. از طرف دیگر به علت اختلاف قیمت مناسب آیفون XR با برادران XS، احتمال ریزش خریداران آیفون XR به علت تاخیر در عرضه این محصول، بسیار کم است و به نظر می‌رسد مشتریان، یک ماه تاخیر را برای خرید یک دستگاه بسیار ارزان‌تر ولی با امکانات و قدرت تقریبا مشابه آیفون XS بپذیرند!

در واقع هر دو تحلیلگر با وجود تاخیر یک ماهه آیفون XR بر روی استقبال بالای مشتریان شرط بندی می‌کنند و ارزان‌تر بودن آن را یک ملاک تعیین‌کننده در این رابطه می‌دانند. به علاوه ریث می‌گوید شرکت اپل با علم به این موضوع که قیمت آیفون‌ها امسال رشد بیشتری خواهد داشت و همان‌طور که شاهد هستید برچسب قیمت خیره‌کننده 1449 دلاری برای نسخه 512 گیگابایتی آیفون XS مکس سبب مشکلاتی در امر فروش و درآمدزایی شرکت خواهد بود پس اپل دست به دامن تولید محصول سوم زد!

اپل به درستی تشخیص داده است یک آستانه قیمت نامرئی در بازار وجود دارد و تعداد زیادی از مردم از یک قیمتی بالاتر نخواهند رفت. به عبارتی اغلب مشتریان به محصولات از بیرون نگاه می‌کنند و برچسب قیمت روی محصول برایشان از تجهیزات درون محصول اهمیت بیشتری دارد. پس از دید مشتری یک دستگاه LCD‌دار ولی با قیمت پایین‌تر گزینه بسیار مناسب‌تری محسوب می‌شود.

ریث معتقد است اگر این سه مدل را در برابر افراد قرار دهیم، اکثر آنها مدل ارزان‌تر را بیشتر می‌پسندند. پس منطقا در دنیای تجارت جایگاه آیفون XR از آیفون XS برتر است و از ارزش بیشتری برخوردار است. به همین علت نیز جایزه (مزیت) تاخیر یک ماه به مدل آیفون XR می‌رسد. زیرا از طرفی اپل با علم به اینکه مشتریان مدل XR را از دست نخواهد داد با خیال آسوده به مرتفع کردن مشکلات نرم‌افزاری ‌مربوط به LCD آن خواهد پرداخت و از طرف دیگر در صورت فروش رفتن مدل‌های گران‌قیمت آیفون XS مکس توسط خریداران بی‌صبر نیز ضرر نکرده است!

ریث بر این باور تاکید دارد که چنین دیدگاهی کاملا برگرفته از واقعیت است و اغلب مشتریان از درک این تاکتیک و علت تفاوت در زمان‌بندی عرضه‌ این سه تفنگدار دره سیلیکون عاجزند. حتی او بر این باور است مردم در صورت مشاهده دو گوشی (آیفون XS و آیفون XS مکس) که یکی بزرگ‌تر از دیگری است، مدل بزرگ‌تر را انتخاب خواهند کرد! پس فروش برادر بزرگ‌تر نیز حتی با قیمت بالاتر در این فرصت یک ماه تا عرضه آیفون XR محتمل‌تر است. پیش‌تر بررسی آیفون XR را برای شما خوبان منتشر کرده‌ایم. نظر شما در این باره چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH