آیا اسکوتر‌های برقی ایمن هستند؟!

اخیرا یکی از شرکت‌های تحت نظارت ایالات متحده به نام لایم (Lime) که در زمینه ساخت اسکوتر‌های برقی فاقد صندلی، دوچرخه‌های پدالی و دوچرخه‌های شارژی فعالیت می‌کند یک تصادف مرگبار دیگر را نیز تجربه نمود. کاربر این اسکوتر برقی برند لایم در شهر واشنگتن دی.‌سی در برخورد با یک خودروی شاسی بلند (SUV) کشته شده است. طبق تصاویر منتشر شده توسط تیم امداد و نجات، قربانی یک مرد بالغ بود که بدنش از زیر خودرو خارج شد.

اسکوتر‌های برقی

این دومین مورد گزارش شده از وقایع مرگبار محصولات شرکت لایم طی یک ماه اخیر است. در اوایل ماه جاری (سپتامبر) نیز در شهر دالاس یک جوان 24 ساله تگزاسی در زمان استفاده از اسکوتر ‌شرکت لایم با از دست دادن تعادل و سقوط از روی آن به علت برخورد شدید سرش به زمین، کشته شد. این اتفاقات حقیقتا بسیار ناگوار هستند ولی با توجه به عدم اقدامات پیشگیرانه شهری و ضعف تجهیزات حفاظتی در وسایلی مانند اسکوتر‌های برقی و دوچرخه، رخ دادن آنها دور از انتظار نیست!

اسکوتر‌های برقی در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند (عواملی چون افزایش آلودگی هوا، قیمت بنزین و خودرو!). در این بین لایم و Bird دو شرکت بزرگ و رقیب در زمینه ساخت اسکوتر‌های برقی در آمریکای شمالی اعلام کرده‌اند که مشتریانشان تاکنون بیش از 10 میلیون سواری با استفاده از اسکوتر‌های خود انجام داده‌اند.

از طرف دیگر افزایش روزافزون این وسایل نقلیه ارزان، پاک و جذاب برای نوجوانان در شهرها، سبب تشدید نگرانی‌هایی در مورد ایمنی و اتفاقات پیرامون آن شده است. این دستگاه‌ها به راحتی تعادل خود را از دست می‌دهند، افراد به زمین می‌خورند و تصادفات زیادی را در پیاده‌رو‌ها به وجود می‌آورند. به همین علت استفاده از اسکوتر‌ها در پیاده‌روها ممنوع شده ولی این قانون سبب بد‌تر شدن اوضاع گشته است زیرا اکنون تقریبا تمامی بچه‌ها و افرادی که از این اسکوتر‌ها استفاده می‌کنند ناچارند در خیابان‌های شلوغ که محل تردد خودرو‌ها هستند، عبور کنند.

شاید بتوان بهترین راه‌حل در شرایط کنونی را ایجاد یک خط ویژه مخصوص اسکوتر سواران دانست. به علاوه افراد و شرکت‌های مختلفی از جمله برخی از شرکت‌های سازنده اسکوتر مانند Bird برای سرمایه‌گذاری در اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند تا ایمنی دوچرخه‌سواران و اسکوتر‌‌ران‌ها را تامین نمایند.

اسکوتر‌های برقی اسکوتر‌های برقی

دیگر پیشنهادی که برای بهبود ایمنی آنها شده است، اجبار استفاده‌کنندگان اسکوتر برای به سر گذاشتن کلاه ایمنی است. اما در کمال تعجب برخلاف این راهکار، روز چهارشنبه فرماندار کالیفرنیا لایحه‌ای قانونی را امضا نمود که به کالیفرنیایی‌ها اجازه می‌دهد از روز اول ژانویه 2019 به بعد دیگر ملزم به پوشیدن کلاه ایمنی در حین اسکوتر‌سواری نباشند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH