گوگل تولد بیست سالگی موتور جستجوی خود را با معرفی قابلیت‌های جدید جشن گرفت

روز دوشنبه گوگل بیست ساله شد و به این مناسبت از ویژگی‌های جدیدی در ارتباط با موتور جستجوی خود رونمایی کرد. شرکت هدف خود از معرفی این قابلیت‌های جدید را کمک به افراد برای جستجوی بهتر عبارات طولانی و مواردی مانند برنامه‌ریز‌ی‌های سفر، دریافت توصیه‌های پزشکی و مشاوره‌هایی در زمینه انتخاب شغل بیان کرد. به عبارت دیگر مواردی که به طور معمول در یک جستجو ساده نمی‌توان پاسخ مناسب را برایشان یافت و کاربران مجبورند چند بار با تغییر کلمات و جملات، جستجو را تکرار نمایند تا در نهایت به جواب خوبی برسند.

گوگل

یکی از ویژگی‌های جدید کارت فعالیت (Activity cards) نامیده شده است که در صورت تکرار جستجو در مورد یک موضوع خاص، در نتایج جستجو نشان داده خواهد شد. به عنوان مثال اگر شما در حال برنامه‌ریزی برای یک کمپینگ با دوستانتان هستید، در کارت فعالیت شما، جستجو‌های قبلی در این رابطه، جستجو‌های مربوطه جدید و دیگر پیشنهادت در این زمینه گنجانده شده است.

از دیگر ویژگی‌های جدید که مجموعه‌ها (Collections) نامیده می‌شود به شما امکان ذخیره کردن جستجو‌های گذشته داده شده است. گوگل همچنین به بخش خوراک خبری (News feed) خود آیتمی به نام اکتشاف (Discover) را افزوده است تا در مرورگر موبایلی مواردی که احتمالا برای شما جالب هستند را بدون آنکه شما چیزی را جستجو کنید، در ابتدای اخبار نمایش دهد. برای مثال این موارد می‌تواند شامل مطالبی در رابطه با تیم‌های ورزشی مورد علاقه یا رستوران‌ها و غذا‌هایی است که احتمالا شما دوست دارید!

گوگل همچنین دستی به سر و روی قسمت جستجوی تصاویر خود کشیده است و علاوه بر طراحی جدید نحوه نمایش تصاویر، الگوریتم نحوه رتبه‌بندی و نمایش آنها را نیز بهبود داده است. همچنین غول دنیای جستجو، ابزار لنز گوگل‌ (Google Lens) را نیز وارد بازی کرده تا کاربران بتوانند اطلاعات بیشتری را در مورد اشیای موجود در تصاویر و قسمت جستجوی عکس‌ها بدست آورند. برای مثال اگر شما در جستجوی تصاویر یک گهواره بچه را مشاهده کردید و مایل بودید در مورد برند و قیمت آن اطلاعاتی بدست آورید با ضربه زدن (Tap) بر روی آن می‌توانید اطلاعات خرید و مقاله‌های مربوط به بررسی آن را ببینید.

گوگل

همچنین گوگل اعلام کرد که سرمایه‌گذاری بزرگی را بر روی قابلیت استوری‌ها (Stories) در جستجو انجام داده است. چیزی شبیه تصاویر و ویدیو‌هایی که کاربران در اینستاگرام و اسنپ‌چت قرار می‌دهند. پیش از این گوگل تنها با ناشران خاصی در رابطه با تولید استوری‌ها با فرمت AMP در دستگاه‌های موبایل همکاری داشت و در حال حاضر گوگل هوش‌مصنوعی را نیز برای خلق استوری‌هایی در مورد افراد نابغه و جمع‌آوری حقایق و جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با زندگی آنها، به کار گرفته است، تا در جستجو خود عرضه کند.

گوگل اعتقاد دارد روند تغییرات جستجو‌ها در حال تکامل و پیشرفت است زیرا نگاه و دید افراد نیز تغییر کرده و بیشتر به سوی جستجوی خدمات و سرویس‌های آنلاین حرکت کرده است. بن گومز، سرپرست بخش جستجوی گوگل در طی مراسمی در سان‌فرانسیسکو گفت ما قبول داریم که هنوز سرویس جستجو کامل نیست و در این رابطه هیچگونه توهم و خود بزرگ‌بینی نداریم و برعکس کاملا ما متعهد هستیم که باید روز به روز بهتر شویم.

نکته بارز بیست سالگی گوگل، افزایش مخالفان و قرار گرفتن این موتور جستجوی دوست داشتنی زیر ذره‌بین نهاد‌های مختلف نظارتی دولتی و غیردولتی است. هفته گذشته نیز وال‌استریت ژورنال گزارش داد که در پی دستور ممنوعیت مهاجرت اتباع هفت کشور مسلمان با آمریکا، که سال گذشته توسط دونالد ترامپ به امضا رسید، کارکنان گوگل قصد دارند از موتور جستجو گوگل به نفع مهاجران و افزایش نمایش نتایج محتواهای مربوط به مهاجرت بهره‌برداری کنند.

با این حال ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در واکنش به این خبر اعلام کرد، اینکه کارکنان گوگل در ایمیل داخلی شرکت پیشنهاد داده‌اند یکپارچگی و الگوریتم نتایج را به دلایل سیاسی تغییر دهند یک شایعه کاملا بی‌اساس است. در واقع بخش مهمی از مخالفان قدرتمند گوگل در واشنگتن دی‌‌سی مستقر هستند. در همین ماه گذشته نیز ترامپ متهم به ایجاد یک جنجال سیاسی علیه گوگل شده بود. او در توییت خود مدعی شد نتایج موتور جستجوی گوگل سبب گول زدن کاربران شده و این شرکت صدای محافظه‌کاران را سرکوب کرده است!

گوگل

او همچنین در جمع خبرنگاران، گوگل را متهم به سواستفاده از مردم نمود و با لحنی تهدید آمیز، گوگل، توییتر و فیس‌بوک را بسیار مشکل‌زا خواند و اعلام کرد که باید کاملا مراقب رفتار خودشان باشند. به علاوه او بار دیگر گوگل را متهم به سواستفاده از نتایج جستجوی خود کرد و اعلام نمود گوگل پیرو و ترویج دهنده سیاست‌های احزاب لیبرال‌ است. در ماه گذشته ترامپ در یک کلیپ ویدیوی تلویحا گفت گوگل در ماه ژانویه 2018 سخنان و نظرات رئیس جمهور پیشین یعنی باراک اوباما را منتشر کرده است ولی صحبت‌های او را نه و در پایان ترامپ از هشتگ StopTheBias#  (تعصب را متوقف کنید) استفاده کرده بود.

با این حال گوگل سخنان و ادعاهای ترامپ را رد کرد و گفت صفحه اصلی موتور جستجوی گوگل در ماه ژانویه سخنان و نطق‌های ترامپ را به طور کامل پوشش داده است. در ضمن گوگل مروج سخنان هیچکدام از دو نفر نیست و سخنرانی‌های ترامپ و اوباما در اوایل سال 2018 را تبلیغ نکرده است زیرا از لحاظ فنی این صحبت‌ها به عنوان نظرات دولت ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود و نه دیدگاه احزاب رقیب! در پایان نیز گوگل با ارایه آرشیو کاملی از نتایج و تصاویر موتور جستجوی خود در ماه ژانویه، به طور مستند از خود دفاع کرد.

در هر صورت گوگل در بیست ‌سالگی با چالش‌های جدیدی روبه‌رو است ولی آنقدر با تجربه شده که بتواند از خود به خوبی در مقابل این مخالفان قدرتمند محافظت کند. شرکت گوگل همچنین روز دوشنبه یک ویژگی دیگر را نیز معرفی نمود که در برخی امور به کمک جوامع محلی آمده است. برای مثال آنها شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی در هند کرده‌اند تا داده‌های ضروری در مورد وقوع سیل را در جستجو خود‌ به نمایش بگذارد. به علاوه غول دره سیلیکون با معرفی یک قابلیت دیگر به اسم گذرگاه‌ها (Pathways) این امکان را فراهم آورده است تا اطلاعات مربوط به برنامه‌های آموزشی محلی در دسترس افراد جویای کار قرار بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH