کاربردهای اینترنت اشیا در زندگی روزمره

اینترنت اشیا ترکیبی است که قطعا در بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های مختلف نام آن را شنیده‌اید و احتمالا تبلیغات آن را از اپراتورهای مختلف مشاهده کرده‌اید ولی آیا واقعا این تکنولوژی در زندگی روزمره ما کارایی دارد؟ به تازگی کارشناسان حوزه فناوری لیستی از مزیت‌های گجت‌های هوشمند و اینترنت اشیا منتشر کرده‌اند که نشان دهنده تغییر و بهبودی است که در زندگی ما انسان‌ها ایجاد کرده‌اند.

به گزارش آی‌تی‌رسان، تعدادی از کارشناسان حوزه تکنولوژی در جهان در اقدامی جالب به مزایایی از اینترنت اشیا اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد این فناوری برخلاف بسیاری از فناوری‌های روز، تماما موجبات تسهیل در زندگی انسان‌ها را فراهم کرده و فواید بسیاری برای آن داشته است.

اینترنت اشیا

به گفته این کارشناسان، فناوری‌های نوین نقش بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف از قبیل بانک‌ها، بازار، حوزه‌های آموزشی و غیره داشته‌اند و در جای جای زندگی انسان‌ها نقش مثبتی را ایفا کرده‌اند. در این سیستم تمامی اشیا تحت یک شبکه قرار می‌گیرند که هر کدام دارای آدرس‌های اختصاصی بوده و برای فراخوانی آن‌ها به راحتی می‌توان از قراردادهای موجود و تعریف شده برای اشیا استفاده کرد.

سیستم کنترل هوشمند اشیا در این شبکه بسیار اهمیت داشته و عملا باعث می‌شود که هر فردی در هر کجای دنیا بتواند اشیای مد نظر خود را مدیریت و کنترل کند که نمونه عملیاتی آن را می‌توان در کره جنوبی و در ادارات این کشور مشاهده کرد که به صورت روزمره و بسیار عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وجود این شبکه پیشرفته در کشورهایی مانند کره جنوبی نشان می‌دهد که فاصله استفاده از تکنولوژی و سطح دغدغه‌های هر کشور نسبت به این موضوع چقدر متفاوت بوده و عملا باعث تفاوت‌هایی می‌شود که شاهد آن هستیم.

اینترنت اشیا

کاهش مصرف برق و انرژی با اینترنت اشیا: یکی از مصارف بسیار خوب برای این تکنولوژی مربوط به کاهش مصرف برق در خانه و اداره‌هاست که باعث می‌شود از روشن ماندن و مصرف بیهوده برق جلوگیری شود.

در صورتی که شهروندان از این تکنولوژی در منازل خود استفاده کنند این تکنولوژی قادر به هشدار در مورد مصارف برقی است که حتی تصور آن را نمی‌کنید. به طور مثال بسیاری از شارژرها بدون نیاز به برق متصل می‌مانند و به طور مداوم در مصرف برق فعال هستند ولی به راحتی می‌توان با قطع اتصال آن‌ها از این اتفاق جلوگیری کنیم.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا امنیت منزل را افزایش می‌دهد: از دیگر کاربردهای این تکنولوژی در بحث امنیت خانه و ادارات است که به مالک امکان می‌دهد با سفرهای طولانی بدون نیاز به نگرانی پیرامون وضعیت امنیت خانه از زندگی خود لذت ببرد. به طور مثال بسیاری از افراد برای تامین امنیت منزل می‌توانند از اشیای مربوط به اقدامات مقابله‌ای یا هشدار دهنده استفاده کرده و بدون نیاز به حضور در منزل اقدامات لازم را انجام دهند.

اینترنت اشیا

کاهش مصرف آب با اینترنت اشیا: یکی دیگر از مزیت‌های خوب این تکنولوژی در حوزه مصرف آب است که اتفاقا جزو مشکلات بسیار جدی کشور ما نیز محسوب می‌شود. طبیعتا در مساله مصرف بهینه آب کسی از آب ندادن به گیاهان یا عدم شست و شو صحبت نمی‌کند ولی اغلب افراد به دلیل عدم آگاهی و وقت کافی دچار زیاده روی در این کارها می‌شوند که به راحتی می‌توان با نصب یک اپلیکیشن و کنترل نحوه مصرف آب در جای جای منزل از این اتفاق بد جلوگیری کرد.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا، هوشمند کننده منازل: از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر برای این فناوری می‌توان به هوشمند سازی منزل اشاره کرد که البته در این زمینه مواردی را در بازار کشورمان مشاهده کرده‌ایم؛ از روشن و خاموش شدن چراغ‌های منزل بدون نیاز به لمس دکمه آن‌ها گرفته تا موارد دیگری که به لطف برندهای شرق آسیا به زندگی ما وارد شده‌اند.

این تکنولوژی به انسان‌ها کمک می‌کند تا با اتصال بسیاری از وسایل خانه به همدیگر از این ارتباط لذت برده و زندگی پیشرفته‌ای را تجربه نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH