چگونه باتری گوشی‌های اندرویدی را سریع‌تر شارژ کنیم؟

احتمالا همه شما با این مشکل برخورد کرده‌اید: در حال آماده شدن برای رفتن به بیرون از خانه هستید که ناگهان یادتان می‌آید فراموش کرده‌اید گوشی‌تان را شارژ کنید و درصد شارژ باتری بسیار کم است و شما تنها 15 دقیقه فرصت دارید تا گوشی را به شارژ بزنید. گوشی را به شارژ وصل می‌کنید و طی این مدت دو سه درصد دیگر باتری شارژ می‌شود و شما با چهره عبوس به فکر فرو رفته‌اید که چه کنم تا دفعه بعد چنین مشکلی پیش نیاید؟ اما ما راه‌حل بهتری برایتان داریم، آموزشی برای شارژ کردن سریع‌تر باتری گوشی‌های اندرویدی!

باتری

مدت زمان باقی ماندن یا مصرف شارژ باتری به عوامل مختلفی بستگی دارد، بنابراین نمی‌توان همه اتفاقات را گردن تنها یک عامل خاص انداخت. پس باید هوشمندانه‌تر از گوشی هوشمند خود عمل کنید و در نهایت بتوانید در مصرف شارژ باتری هندست‌تان صرفه‌جویی قابل توجهی داشته باشید. پس به همراه ما موارد مهم زیر را مطالعه فرمایید.

شارژر مناسب و سالم داشته باشید و به درستی آن را به گوشی متصل کنید.

درست است که شارژر‌های گوشی‌های اندروید از یک استاندارد جهانی بهره می‌گیرند ولی این بدین معنا نیست که می‌توانید از همه آنها برای مدل‌های مختلف استفاده کنید حتی اگر برندتان یکی باشد. حتی برای شارژ سریع باتری گوشی، ایده اتصال کابل گوشی به پورت USB لپ‌تاپ‌ها نیز فکر بدی است. دقت کنید که پورت USB 2 دارای ولتاژ 2.5 واتی و پورت USB 3 ولتاژ 4.5 واتی است. حتی شارژ‌های USB دیواری از این مقدار نیز بیشتر است پس اگر شارژر سریع‌تری می‌‌خواهید، همین شارژر‌های دیواری مناسب‌ترند.

بسیاری از گوشی‌های اندرویدی مدرن که از قابلیت شارژ سریع (Fast charging) پشتیبانی می‌کنند قادرند از ولتاژی برابر با 15 وات برای شارژ شدن سریع‌تر باتری استفاده نمایند، بنابراین به فکر خرید یک گوشی‌ هوشمند با ویژگی شارژ سریع باشید. برای یافتن لیست گوشی‌هایی که از این امکان برخوردار هستند، می‌توانید سری به سایت شرکت کوالکام (Qualcomm) بزنید (البته نگران نباشید لازم نیست این گوشی‌ حتما مجهز به پردازنده‌های گران‌قیمت کوالکام باشد، تنها کافی است از سیستم قدرت کوالکام استفاده کند).

در ضمن به این نکته نیز توجه کنید که پشتیبانی یک گوشی از قابلیت شارژ سریع بدین معنا نیست که شارژر همراه آن نیز از نوع شارژ سریع و یا حتی کاراترین شارژر برای آن هست و ممکن است شما مجبور باشید به طور جداگانه اقدام به خرید شارژر کارامد‌تر کنید. برای مثال دو مدل از گوشی‌های شرکت ال‌جی به نام‌های LG G6 و LG G5 هر دو از قابلیت شارژ سریع Quick Charge 3.0 پشتیبانی می‌کنند ولی شارژر‌های اصلی که همراه آنها عرضه می‌شود از نوع Quick Charge 2.0 است.

البته شما لزوما نیز نیازی به خرید شارژر از خود برند سازنده گوشی‌تان ندارید و می‌توانید از محصولات شرکت‌هایی که اختصاصا کارشان تولید قطعات جانبی گوشی از جمله شارژر است، سود ببرید. با این حال در بازار هیچ کالایی بی‌دلیل ارزان به فروش نمی‌رسد پس با خرید یک شارژر بی‌کیفیت، هندست خود را به کام مرگ نکشانید!

باتری

نکته دیگر اینکه اگر به دنبال سریع شارژ شدن گوشی خود هستید ما شارژر‌های بی‌سیم را به شما توصیه نمی‌کنیم. شارژر‌های بی‌سیم نمی‌توانند نیرو را به خوبی و به سرعت کابل‌های قدیمی انتقال دهند بنابراین ممکن است در حالی که عجله دارید برعکس زمان بیشتری معطل شوید. با این حال در اینجا نیز استثنایی وجود دارد و آن شارژر سریع بی‌سیم است ولی این استثنا هم دارای محدودیت خاصی است زیرا تنها از شارژ توسط پورت USB لپ‌تاپ کارایی بیشتری دارد و همچنان از شارژر‌های کابلی دیواری ضعیف‌تر عمل می‌کند.

گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید

هر چقدر گوشی شما در زمان شارژ شدن فعالیت کمتری داشته باشد، سریع‌تر هم شارژ می‌شود. حالت هواپیما، سیستم وایرلس دستگاه شما را مسدود می‌کند و برخی دیگر از قابلیت‌های گوشی را محدود می‌نماید در نتیجه عملا فعالیت گوشی شما به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و همانطور که اشاره شد، سریع‌تر شارژ می‌شود. با اینکه در حالت هواپیما تماس یا پیامی را نمی‌توانید دریافت کنید ولی ارزشش را خواهد داشت که بتوانید در بیرون از منزل چند ساعت بیشتر از گوشی خود بهره بگیرید.

باتری

گوشی را خاموش کنید!

اگر گوشی خود را خاموش کنید حتی سریع‌تر از حالت هواپیما شارژ خواهد شد. طبیعتا باز هم چند تماس و اعلان را از دست خواهید داد ولی اگر بخواهید در مدت زمانی که بیرون از خانه هستید گوشی در خدمت‌گذاری حاضر باشد، باید این فداکاری کوچک را انجام دهید.

از حالت صرفه‌جویی باتری (battery-saving mode) استفاده کنید

از زمان انتشار نسخه اندروید 5 آبنبات چوبی (Android 5.0, Lollipop) حالت صرفه‌جویی باتری به سیستم عامل اندروید افزوده شده است و اگر از نسخه‌های دستکاری شده استفاده نمی‌کنید، مسیر دسترسی به آن به این شکل است؛ ابتدا به قسمت تنظیمات (Settings) بروید سپس بخش باتری و گزینه Battery Saver را فعال کنید.

باتری

غیرفعال کردن ویژگی‌های غیرضروری

بررسی کنید آیا ویژگی‌های غیرضروری که می‌توانند شارژ باتری را در بیرون منزل ببلعند فعال هستند یا خیر؟ از جمله این موارد می‌توان به وای‌فای، بلوتوث، GPS و NFC اشاره کرد. به علاوه می‌توانید تمامی برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید را ببندید و از پشتیبان‌گیری خودکار گوشی یا به‌روزرسانی برنامه‌ها از پلی‌ استور گوگل نیز جلوگیری نمایید.

باتری

دیگر به گوشی دست نزنید تا شارژ شود

اگر نیاز است در زمان شارژ و حالت هواپیما، گوشی را روشن و خاموش کنید چون منتظر یک تماس فوق‌العاده مهم هستید، اشکال ندارد، این‌ کار را بکنید ولی لطفا هر 30 ثانیه یک‌بار این کار را نکنید! چرا؟ طبیعی است. از آنجا که بزرگ‌ترین مصرف کننده شارژ باتری صفحه نمایش گوشی است، با هر بار روشن و خاموش کردن آن مقدار زیادی از شارژ باتری را از دست خواهید داد. بنابراین با کمی خودداری از بررسی و دستکاری گوشی می‌توانید خیلی سریع‌تر باتری آن را شارژ کنید و با خیال راحت به کارتان برسید.

گوشی را سرد نگه دارید

دما در فناوری بسیار حائز اهمیت است. هرگز اجازه ندهید باتری بیش از حد گرم شود. البته منظور من این نیست که در موقع شارژ کردن باتری، گوشی در داخل فریزر قرار دهید. مطمئن باشید حتی اندکی خنک کردن خیلی بهتر از نابود کردن گوشی در سرمای فوق‌العاده شدید فریزر است. برای این منظور بهتر است گوشی را در موقع شارژ در محیطی خنک قرار دهید.

مثلا جلو هوای کولر و یا دقت کنید در جایی نباشد که در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد یا اگر از پاور بانک استفاده می‌کنید در داخل یک ماشین داغ رهایش نکنید و شاید لازم به تذکر نباشد ولی در موقع شارژ، گوشی را در جیب لباس قرار ندهید! در هر صورت اگر بتوانید دمای گوشی را در موقع شارژ شدن پایین بیاورید جایزه شما سریع‌تر شارژ شدن باتری خواهد بود.

باتری

یک شارژر USB قابل حمل بخرید

خب در حقیقت این کار سبب سریع‌تر شارژ شدن گوشی شما نخواهد شد ولی مشکل نداشتن شارژ و زمان لازم برای شارژ باتری را حل خواهد کرد. شارژر‌های USB قابل حمل اغلب کوچک و سبک هستند و قیمت‌شان کمتر از 20 دلار است. کافی است همیشه یکی از آنها را در جیب داشته باشید تا باتری خالی و تیک‌تاک ساعت سورپرایزتان نکند! با این حال این بدین معنا نخواهد بود که از شارژ به موقع گوشی غافل شوید.

باتری

نمونه‌ای از شارژر‌های USB قابل‌حمل شرکت Anker را در تصویر مشاهده می‌کنید که از طرح و اندازه رژلب برای ساخت آن استفاده شده است و مدل‌‌های مختلف آن در سایت آمازون بین 10 تا 25 دلار قیمت‌گذاری شده است. این توصیه‌ها را امتحان کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH