ردپای اینترنت در محل قتل

شاید برای بسیاری از خوانندگان عزیز تجسم اینکه زمانی مشاغل عجیبی وجود داشتند که حتی در ذهن ما نمی‌گنجد نیز باورکردنی نباشد ولی اگر از پدربزرگ خود بپرسید مسلماً مشاغل مختلفی را به شما خواهند گفت که امروزه وجود خارجی ندارند. یکی از دلایل اصلی نابود مشاغل بلعیده شدن آنها توسط تکنولوژی‌های نوین است. در ادامه به چهار نمونه از مشاغلی  اشاره خواهیم کرد که ورود پدیده اینترنت موجب بلعیده شدن آنها شد و امروزه به‌سختی می‌توان اثری ازاین‌دست مشاغل یافت، به‌نحوی‌که می‌توان با دیدی انسانی گفت که اینترنت به نوعی موجب قتل این  شغل‌ها شده است.

ویدیوکلوپ

dead1

شاید در بچگی همه ما خاطرات خوبی از فیلم‌هایی که از ویدیوکلوپ محله کرایه می‌کردیم و در آخر هفته می‌دیدیم داشتیم ولی امروزه تعداد ویدیوکلوپ‌هایی که برای کرایه دادن فیلم اقدام کنند به شدت کم شده است زیرا با دسترسی به اینترنت بسیار راحت می‌توان فیلم‌های مختلف را در اختیار داشت و حتی در برخی موارد آنها را به‌صورت آنلاین تماشا نمود. به‌این‌ترتیب متهم درجه یک نابودی این شغل تنها و تنها اینترنت است.

کتاب‌فروشی

dead2

شاید درک اینکه کتاب‌فروشی‌ها رد حال کم شدن هستند در کشور کتاب دوستی مانند ایران کمی سخت باشد ولی یک نمونه ساده می‌تواند شما را متوجه شرایط در سایر نقاط جهان نماید: کتاب‌فروشی‌های زنجیره‌ای Borders یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌های سراسر جهان به حساب می‌آمدند ولی با همه‌گیر شدن پدیده اینترنت و بالا گرفتن کار کتاب‌فروشی ‌ای آنلاین مانند آمازون این کتاب‌فروشی در سال 2011 با عرصه هستی خداحافظی کرد. شاید در سال‌های پیش رو در ایران نیز شاهد از دست رفتن صنعت دوست‌داشتنی چاپ صنعتی کتاب باشیم که به‌شخصه حتی از فکر آن منقلب می‌شوم.

مراکز فروش موسیقی‌ها و فیلم‌های کمیاب

dead3

امروزه با کمک اینترنت تقریباً کمتر اثر هنری کمیابی را می‌توان به‌سختی در دسترس مشتری یافت. به خوبی به یاد دارم که زمانی در بازارچه‌های مختلف به دنبال مراکز فیلم و موسیقی کمیاب می‌رفتم تا بتوانم یک شاهکار را پیدا کنم ولی امروزه با چند ثانیه وقت صرف کردن هم نسخه قابل‌خرید و هم دانلود غیرقانونی این موارد در اختیار ماست که نتیجه مستقیم آن نابودی این دست مغازه‌ها بوده است.

تلفن سکه‌ای

dead4

شاید اینکه تلفن سکه‌ای کم شده است را کمتر به اینترنت مرتبط بدانیم ولی در کشور ما هنوز بسترهای مخابراتی به بلوغ نرسیده‌اند و به همین دلیل نیز درک این موضوع برای ما چندان راحت نیست. امروزه با سامانه‌ای اینترنتی برای مکالمه رایگان تحت شبکه در کشورهای پیشرفته کمتر کسی حاضر به استفاده از تلفن‌های سکه‌ای خواهد بود و این تلفن‌ها در همه جای جهان از جمله کشور ما به شدت کمیاب شده‌اند. هرچند که در این مورد تنها قاتل اینترنت نیست و باید تلفن‌های همراه را نیز دبه عنوان شریک جرم محسوب نمود.

1 در مورد “ردپای اینترنت در محل قتل”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH