میراکست چیست و چگونه کار می‌کند؟

در دهه گذشته استفاده از کابل HDMI برای متصل کردن پلتفرم‌ها به یکدیگر مرسوم بود. تکنولوژی HDMI در سال 2002 طراحی شد و به‌سرعت در میان مردم گسترش یافت. در سال 2004، 5 میلیون دستگاه سازگار با HDMI به فروش رسید. همچنین  17/4 میلیون دستگاه الکترونیکی در سال 2005 و 63 میلیون دستگاه دیگر در سال 2006 با این تکنولوژی طراحی شده بودند. بااین‌حال این پایان ماجرا نیست و در چند سال اخیر تکنولوژی جدید میراکست ابداع شده است.

هم‌اکنون بیشتر از 3.5  میلیارد دستگاه HDMI در جهان موجود است، اما تکنولوژی میراکست از نظر طریقه استفاده و راحتی کار، از HDMI پیشی گرفته، ولی بااین‌حال آیا می‌توان HDMI را به‌طورکلی منسوخ تلقی کرد؟

میراکست چیست؟

در سال 2012 تکنولوژی میراکست برای یکپارچه کردن اتصالات دستگاه‌های الکترونیکی ساخته شد. این تکنولوژی به نام “HDMI از طریق وای‌فای” معروف شد که از لحاظ فنی درست نیست ولی در کل همین عمل را انجام می‌دهد.

در اصل، این تکنولوژی، روشی  را ارایه می‌کند که دستگاه‌های مشترک، از طریق وای‌فای، همدیگر را پیداکرده و بدون نیاز به کابل به هم متصل شوند و بتوانند صفحه‌نمایش یکدیگر را مشاهده کنند.

میراکست تبدیل به یک استاندارد گسترده صنعتی شد که شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت، گوگل، آمازون، روکو و تعدادی از رسانه‌های غول‌پیکر دیگر دستگاه‌های خود را به این تکنولوژی مجهز کردند.

اشتباه نکنید، میراکست همان تکنولوژی نیست که توسط ایرپلی اپل و یا کروم کست گوگل، ارایه شده است. بسیاری از مردم گمان می‌کنند که میراکست به سیستم اختصاصی اپل مرتبط است، اما در حقیقت این‌چنین نیست.

میراکست چگونه کار می‌کند؟

این تکنولوژی به‌طور مستقیم از وای‌فای استفاده می‌کند و عملا راهی را ایجاد می‌کند که دو دستگاه به‌طور مستقیم و بدون نیاز به واسطه‌ای مثل کابل، از طریق وای‌فای به هم متصل شوند. توجه کنید که این روش نیازی به روتر بی‌سیم ندارد.

برای آنکه متوجه شوید طرز کار میراکست چگونه است، آن را مانند اتصال بلوتوث یا هر روش دیگری برای اتصال پلتفرم‌ها، بدون نیاز به سیم در نظر بگیرید.

دستگاه‌های که از اتصال میراکست استفاده می‌کنند، به‌طور خودکار، شبکه وای‌فای خودشان را ایجاد می‌کنند و داده‌ها را مستقیما و آزادانه بین پلتفرم‌ها منتقل می‌کنند. اتصال بین پلتفرم‌ها از طریق WPS و WPA2 روش امنی است (توجه کنید که WPA2 امن‌تر است).

به لحاظ بررسی کیفیت پخش تصاویر، توجه داشته باشید که میراکست از H.264 codec استفاده می‌کند که به عبارتی می‌تواند ویدئوها را با رزولوشن 1080p و کیفیت صدای 5.1 نمایش دهد. این اتصال از یک پخش‌کننده DRM استفاده می‌کند که قابلیت اشتراک ویدئوهای دارای کپی رایت را بین دستگاه‌های متصل دارد.

چرا بهتر است از میراکست استفاده کرد؟

انواع مختلف و گسترده‌ای از پلتفرم‌ها از میراکست پشتیبانی می‌کنند و این مهم‌ترین مزیت آن است. حتی اگر بیشتر مردم در مورد این تکنولوژی چیزی نشنیده باشند، میراکست بسیار راحت و شناخته شده است.

در اکتبر 2012، گوگل اعلام کرد که نسخه 4.2 اندروید و نسخه‌های بالاتر، از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند.

در سال 2013 ویندوز 8.1 منتشر شد و قابلیت استفاده از میراکست نیز به آن افزوده شد. همچنین بلک‌بری، آمازون فایر، روکو و سیستم‌عامل جدید لینوکس به‌سرعت از این تکنولوژی پشتیبانی کردند. با این‌ وجود، اپل همچنان در این زمینه استثنا است.

بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند این تکنولوژی را در خود دارند. حتی اگر پلتفرم شما از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کند، نگران نباشید، شما به‌راحتی می‌توانید از سایت آمازون، یک گیرنده مایکروسافت میراکست خریداری کنید. ممکن است این مدل کمی گران باشد، بنابراین شما می‌توانید نمونه‌های دیگر مشابه را در حدود قیمت 20 دلار خریداری کنید.

اگر می‌خواهید بدانید دستگاه شما از میراکست پشتیبانی می‌کند یا نه، به وب‌سایت Wi-Fi Alliance’s مراجعه کنید. این وب‌سایت لیست آپدیت شده‌ای از دستگاه‌های سازگار با میراکست را ارایه می‌دهد و اکنون تعدادشان به  10000دستگاه رسیده است.

لازم است بدانید که همه دستگاه‌هایی که از میراکست پشتیبانی می‌کنند، نام تجاری آن را حمل نمی‌کنند. به‌طور مثال SmartShare ال‌جی، AllShare Cast سامسونگ،  Screen Mirroring سونی و Display Mirroring پاناسونیک از این تکنولوژی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند، ولی نام آن را به کار نمی‌برند.

دیگر مزیت‌های میراکست

عدم نیاز به روتر وای‌فای: شما می‌توانید به‌راحتی به دستگاهی دیگر متصل شوید، حتی اگر هزاران مایل از روتر مشترک فاصله داشته باشید، به‌طور مثال زمانی که در حال سفر یا کار هستید، بسیار کاربرد دارد.

بی‌سیم بودن: دیگر نیازی به استفاده از کابل ندارید.

راحتی کار: دو دستگاه بدون نیاز به هیچ‌گونه واسطه‌ای می‌توانند یکدیگر را پیدا کرده و به هم متصل شوند. فرض کنید در حال قدم زدن هستید و درعین‌حال می‌توانید داده‌ها را از تبلت خود به پلتفرمی که در اتاقتان دارید، ارسال کنید.

آیا میراکست به‌طور قطع می‌تواند جای HDMI را بگیرد؟

معایبی که HDMI را برای استفاده دشوار می‌کند، عبارت‌اند از:

فاصله: کامپیوتر شما فقط به‌اندازه طول درازای کابل می‌تواند از گوشی موبایل یا مانیتور دوم شما دور باشد. این مسئله برای کسانی در خانه می‌خواهند داده‌های خود را از دستگاهی به دستگاه دیگر  منتقل کنند، مشکل بزرگی نیست ولی اگر در یک کنفرانسی هستید و می‌خواهید لپ‌تاپ خود را برای ارایه به ویدئو پروژکتور وصل کنید، این مسئله یقینا مشکل‌ساز خواهد بود.

البته از کابل‌های بلندتر می‌توان استفاده کرد ولی این کابل مکان زیادی را اشتغال کرده و مرتب نگه‌داشتن آن سخت است و هزینه بالایی نیز دارد.

مشکلات صفحه‌نمایشی: همه ما در هنگام استفاده از خروجی HDMI دچار قطعی مانیتور شده‌ایم. بیشتر وقت‌ها در هنگام استفاده از ویدئو پروژکتور گاهی تصویر قطع و وصل می‌شود و البته این مشکل هنگام تماشای فیلم یا ویدئو قطعا دردسر بزرگی به شمار می‌رود.

قابلیت پشتیبانی: تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و بعضی از مینی لپ‌تاپ‌ها، پورت HDMI ندارند. در نتیجه اگر اطلاعات شما در یکی از این دستگاه‌ها ذخیره شده است، نمی‌توانید آنها را روی نمایشگر بزرگ‌تری نشان دهید. تکنولوژی HDMI زمانی طراحی شده بود که گوشی‌های هوشمند به‌شدت امروز مورد استفاده قرار نگرفته بودند.

معایب میراکست چیست؟

علی‌رغم رشد و انعطاف‌پذیری آن، نمی‌توان گفت که این تکنولوژی بدون نقص است. میراکست هم معایب و مشکلاتی دارد.

مشکل اول: یک مشکل بزرگ در این زمینه رقابت بین شرکت‌های غول جهان است. همان‌طور که قبلا بحث شد، اپل از ورژن میراکست خودش، با عنوان Air Play استفاده می‌کند. همچنین جدیدترین نسخه کروم کست گوگل، از این تکنولوژی پشتیبانی نمی‌کند. در واقع، بسیاری از منتقدان معتقدند که AirPlay و Chromecast، هر دو در حال رقابت برای کسب جایگاه بهتر هستند.

با استفاده از تکنولوژی میراکست شما تنها چیزی را می‌توانید مشاهده کنید که در صفحه‌نمایش شما هست، درحالی‌که شما با استفاده از ایر پلی و کروم کست می‌توانید ویدئویی را در پس‌زمینه پخش کنید و هم‌زمان به کار دیگری در صفحه‌نمایش مشغول باشید.

مشکل دوم: همچنان تکنولوژی میراکست به لحاظ پشتیبانی وسایل مختلف بسیار عقب‌تر از HDMI است. هرچند که ده هزار دستگاه از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، اما در مقایسه با رقم 3.5 میلیارد بسیار کم به شمار می‌رود.

در حال حاضر در اکثر مکان‌های کنفرانس، تکنولوژی HDMI مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنان میراکست به‌خوبی پشتیبانی نمی‌شود. شاید کمی زمان بیشتری نیاز باشد که به‌طورکلی این تکنولوژی جایگزین HDMI شود.

مشکل سوم: باید این نکته را در ذهن داشته باشید که این تکنولوژی جدیدی است و ازاین‌رو ممکن است همچنان همیشه مورد استفاده قرار نگرید. من به‌شخصه هنوز در 25 درصد موارد به‌ناچار، از خروجی HDMI استفاده می‌کنم.

میراکست، آینده روشنی را در پیش دارد

در حال حاضر میراکست نمی‌تواند به‌طورکلی جای HDMI را بگیرد. تعداد اندک پلتفرم‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند و باگ‌هایی که در اتصال دستگاه‌ها وجود دارد، دلیل اصلی این امر است.

به‌هرحال آیا این تکنولوژی می‌تواند در آینده به‌جای HDMI مورد استفاده قرار بگیرد؟ به‌طورقطع در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از باگ‌ها رفع خواهند شد و تعداد بیشتری از دستگاه‌ها از این تکنولوژی پشتیبانی خواهند کرد (امیدوارم که دو شرکت اپل و گوگل نیز سریع‌تر از این تکنولوژی پشتیبانی کنند).

بنابراین بهتر است، شما نیز تلاش کنید با این تکنولوژی جدید سازگار شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH