بررسی آنر 10: صف شکن!

بررسی آنر 10؛ دستگاهی که مرز بین میان‌‌رده‌ها و پرچم‌داران را شکافته و آن‌قدر عجیب و غریب است که نمی‌شود در هیچ شاخه‌ای قرارش داد! شاید باید بگوییم این گوشی نه میان‌رده است، نه پرچم‌دار و نه حتی یک بالارده؛ این، آنر 10 است!

آنر زیر شاخه کمپانی چینی هواوی شمرده می‌شود و بنده خدا آمده بود تا بازار میان‌رده‌های جوان پسند را از آن خود کند اما ساخت گوشی هوشمند به دهنش شیرین آمد و حالا ظاهرا آنر 10 ساز شده است! این برند وظیفه اصلی‌اش، فروش محصولات به صورت آنلاین بود و آن‌قدر به سوددهی رسید که سودای جدایی سر داد و قصد داشت قید هواوی را بزند و خودش در بازار یکه‌تازی کند؛ تا اینکه نهایتا ژائو مینگ (از بالانشینان آنر) به شایعات پایان داد و گفت که آنر از هواوی جدا نمی‌شود!

حالا مدتی می‌شود که آنر در جدیدترین حرکت خودش محصولی با نام آنر 10 را معرفی کرده است. دستگاهی که یک هفته‌ای هست مهمان خانه ماست و قصد داریم تا نگاهی دقیق و عمیق به آن بیندازیم؛ چرا که شایسته نگاه ویژه هم هست! با آی‌تی‌رسان و بررسی آنر 10 همراه باشید.

طراحی: زیبا، جذاب و به‌روز

2018 سال جودی ابوت و پدر گرامی‌اش بود. چرا که شاهد شیشه لنگ‌ درازهای فلز به دستی بودیم که ویترین مغازه‌ها را پر کرده‌اند (البته اگر قیمت‌ها اجازه پر کردن بدهند!). یعنی گوشی‌های تولیدی در این سال میلادی، اگر از فلز و شیشه ساخته نشوند و دراز هم نباشند، همه با چشمانی بیرون زده از حدقه، به آن‌ها نگاه می‌کنند؛ طوری که انگار از فضا آمده‌اند! آنر 10 ما برای آن‌که ثابت کند که فرزند همین کره خاکی است، از شیشه و فلز ساخته شده و به سبب نسبت نمایشگرش، ظاهری کشیده دارد.

تا همین سال گذشته نمایشگرها صاف و ساده بودند و وجود بخش‌های اضافی، عجیب و غریب در نظر گرفته می‌شد اما حالا ورق برگشته و اگر گوشی عزیزی مثل نوت 9 (بررسی گلکسی نوت 9) ناچ نداشته باشد، همه تعجب می‌کنند! خواسته و یا ناخواسته، کمپانی‌های سازنده به سمتی می‌روند که ناچ را در دل هواداران خشمگین جا کنند؛ به این بهانه که ما این بخش اضافی را ساخته‌ایم تا حاشیه‌‌های نمایشگر به حداقل برسد! اما برخی کمپانی‌ها نیز با معرفی دستگاه‌های معمولی، نشان دادند که بدون ناچ هم می‌توان حاشیه‌ها را کم کرد.

به هر حال با خرید آنر 10 مجبور هستید که این بخش اضافی را همیشه تحمل کنید و با هر بار نگاه به آن، غرولند کنان باعث و بانی این حرکت زشت و ناشایست را مورد عنایت قرار دهید! وقتی با وجود ناچ هنوز هم نسبت نمایشگر به بدنه، به 80 درصد نرسیده؛ اصلا چه دلیلی دارد که از آن استفاده کنید؟! بالاخره کسی باید مسئول این نابسامانی باشد یا نه؟!

بررسی آنر 10

آنر نیز اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و سایر سنسورهای همیشه همراه آن را در ناچ عزیز قرار داده تا بگوید که: بله، بالای گوشی جا نداشت، مجبور شدیم این کار را بکنیم و شما هم مجبورید که تحملش کنید! همچون نسل قبلی در حاشیه‌های پایینی نمایشگر، سنسور اثر انگشتی شبیه به یک دکمه هوم بیضی شکل وجود دارد؛ اما برخلاف گذشته، حالا اگر با دقت به آنجا نگاه نکنید، شاید متوجه حضور چنین چیزی نشوید! این سنسور کاملا در زیر شیشه محافظ نمایشگر فرو رفته و با کشیدن دست به روی آن، نمی‌توانید حسش کنید.

فریم آنر 10 آلومینیومی است و با ظرافت خاصی به قاب پشتی متصل شده تا شاهد ظاهری یک دست و صاف در این مدل باشیم. گوشه‌های آنر 10 به‌صورت گرد طراحی شده‌اند و بخش پشتی آن، کمی خمیدگی دارد تا مجموعا شاهد ارگونومی خوبی باشیم و به آن لقب خوش دست را بدهیم.

در قاب پشتی، مجموعه دوربین دوگانه در گوشه بالا و سمت چپ دیده می‌شود که بر خلاف گذشته تا حد زیادی از بدنه بیرون زده است. فلاش LED، دوربین‌ها را طلاق داده و به‌صورت جدا از آن‌ها در زیر شیشه قاب پشتی جا خوش کرده تا به عبارت AL CAMERA نزدیک‌تر باشد! در بخش پایینی نیز لوگوی آنر، با یک‌سری بایدها و نبایدها نقش بسته که شاید خود ژائو مینگ (همان عضو بالانشین آنر) هم سالی یک بار نگاهش نکند!

بررسی آنر 10

در لبه سمت راست، کلیدهای یکپارچه صدا و دکمه پاور قرار گرفته؛ تا سمت چپ، تنها میزبان درگاه سیم‌کارت‌ها باشد. کلیدها خیلی سفت و محکم در جای خودشان به چشم می‌خورند و میزان بیرون زدگی آن‌ها در حدی هست که نیازی نباشد دنبال‌شان بگردید. خوشبختانه در لبه پایینی، جک استاندارد صدا، تک اسپیکر گوشی و پورت USB Type C را می‌بینیم و در لبه بالایی پورت فراموش شده این روزهای بازار یعنی اینفرارد عزیز به چشم می‌خورد.

با تمام این‌ها، آنر 10 یک شاه ماهی چند رنگ است و علاقه بسیار زیادی دارد که از دست‌تان لیز بخورد! حتی زمانی که گوشی را بر روی سطوح صاف همچون میز قرار می‌دهید نیز باید مراقبش باشید، چرا که با یک اشاره کوچک به مقصد انتهای میز، دو پا که ندارد (!) اما دو پا قرض می‌کند و پا به فرار می‌گذارد. آنر هم با تمام اعتماد به‌نفسی که داشته، نتوانسته مشکل جذب چربی انگشتان بر روی بدنه را حل کند و پس از اندکی کار با این گوشی، می‌بایست لُنگ به دست بگیرید و تمیزش کنید تا دوباره رنگ به رخسار بخت برگشته‌اش بازگردد!

یادتان نرود که این آنر عزیز در 4 رنگ مشکی، آبی، سبز و خاکستری راهی بازار شده است تا بتواند با هر ترفندی که شده خودش را در بطن چپ خریداران جا کند؛ غافل از اینکه بطن چپ من، خالی نیست! ضخامت این گوشی تنها 7.7 میلی‌متر بوده و وزنش با تمام قابلیت‌هایش از 153 گرم تجاوز نمی‌کند تا رسما با یک دستگاه استایلیش طرف باشیم.

تجربه شخصی: اگر همچون من، عادت دارید که هنگام نشستن پشت میز گوشی را بر روی آن قرار داده و با یک انگشت کار کنید؛ باید در خرید آنر 10 تفکر کنید! در این حالت، به دلیل بیرون زدگی قابل توجه دوربین، قاب پشتی کاملا بر روی سطح قرار نمی‌گیرد و بخش بالایی آن، کمی از سطح میز فاصله گرفته است؛ در نتیجه هنگام لمس صفحه، گوشی کاملا تکان می‌خورد و آن‌قدر سر و صدا به راه می‌اندازد که کلا قید استفاده از آن را بزنید! به‌جز این، مورد خاص دیگری به چشم نمی‌خورد و حتی اگر خیلی وسواس نداشته باشید هم می‌توانید با کثیف شدن بخش پشتی آن کنار بیایید.

نمایشگر: شفاف، خیره‌کننده و پر رنگ!

در بخش قبلی حسابی از نمایشگر و زائده‌های اضافی‌اش سخن گفتیم و حالا قصد داریم بررسی آنر 10 را با معرفی خود صفحه نمایش ادامه دهیم. این گوشی دارای یک نمایشگر 5.84 اینچی با رزولوشن فول ا‌چ‌دی پلاس یا همان 2280 در 1080 پیکسل است. در هر اینچ از این نمایشگر، شاهد بیش از 430 پیکسل هستیم که برای یک گوشی امروزی کاملا کافی به نظر می‌رسد. در ساخت این صفحه عزیز و دل‌ربا از تکنولوژی IPS LCD کمک گرفته شده و نسخه نامشخصی از گوریلاگلس نیز وظیفه محافظت از آن را بر عهده دارد.

این نمایشگر با نسبت 19:9 ساخته شده تا نسبت به آنر 9 پیشرفت چشم‌گیری را تجربه و خودش را به عنوان یک محصول 2018 به دنیا معرفی کرده باشد.

حال بگذارید که از بخش‌های تئوری فاصله بگیریم. آنر 10 رنگ‌ها را بسیار شفاف و خیره‌کننده نشان می‌دهد. با اینکه تا حد زیادی از واقعیت به دور خواهد بود، اما آن‌قدر جذاب است که در نگاه نخست همه محو صورت زیبایش می‌شوند، هرچند که اتفاقا بر خلاف شعر و شاعری، سیرتش هم زیباست! با این حال، رنگ سفید خیلی درخشان نیست و گاهی مایل به آبی دیده می‌شود اما رنگ مشکی در حد و اندازه ال‌سی‌دی‌ها، عمیق است. با تمام این‌ها، می‌توانید از طریق بخش تنظیمات نحوه به نمایش در آمدن رنگ‌ها و میزان سردی و یا گرمی آن‌ها را خیلی راحت و متناسب با نیاز خودتان تغییر دهید.

با توجه به حالت‌های مختلفی (Normal و Vivid) که برای این گوشی در نظر گرفته شده، میزان روشنایی متفاوت است اما در بیشترین حالت خودش به مقدار 508 نیت می‌رسد که کاملا راضی کننده خواهد بود. این یعنی در محیط‌های پر نور و خارجی مشکلی با آنر 10 نخواهید داشت. البته رفلکس صفحه کمی بالاست و شاید گاهی اوقات به‌جای محتوای نمایشگر، تصویری از در و دیوار اطراف‌تان را در آن ببینید!

برای علاقه‌مندان به چت کردن با مخاطب خاص و آن هم شب‌ها قبل از خواب خبر خوبی داریم! با بررسی آنر 10 مشخص شد که صفحه نمایش می‌تواند تا نور خودش را در کم‌ترین حالت، زیر 2 نیت تنظیم کند؛ بنابراین در چنین شرایطی چشمان نازنین‌تان آسیبی نخواهد دید. حتی امکان فیلتر کردن رنگ آبی با کلی تنظیمات ویژه نیز در نظر گرفته شده تا آنر، دوست‌دار چشمان شما باشد.

کنتراست صفحه بسیار خوب ارزیابی شده و این یعنی اختلاف میان روشن‌ترین نقاط صفحه با تاریک‌ترین‌های آن، به راحتی قابل تشخیص است. با اینکه نمایشگر این مدل QHD نیست اما در بخش تنظیمات آن می‌توانید میزان رزولوشن را تغییر دهید. مثلا آن را از فول اچ‌دی‌ پلاس به اچ‌دی پلاس عوض کنید. موردی که می‌تواند کمک شایانی به حفظ باتری کند. جالب است بدانید که بر خلاف اکثر مدل‌های امروزی، این گزینه می‌تواند به‌صورت هوشمند نیز عمل کند. یعنی آنر 10 عزیز خودش زحمت بکشد و هر زمان که نیاز بود از تمام پیکسل‌ها استفاده کند (چه باشعور!).

یکی دیگر از گزینه‌های موجود در بخش تنظیمات صفحه، امکان حذف ناچ از بالای نمایشگر است که به‌موجب آن با سیاه شدن دو‌طرف ناچ، گمان می‌کنید که خبری از این برادر لج‌باز و عزیز در بالای صفحه نیست. البته به دلیل عدم بهره‌مندی از تکنولوژی AMOLED، در این حالت نیز باز هم ناچ دیده می‌شود؛ خصوصا اگر در محیط‌های تاریک مشغول کار با گوشی شوید. در نهایت گزینه‌ای با نام Smart Rotate دیده می‌شود که با فعال کردن آن، نمایشگر با تشخیص حالت چهره شما خودش را می‌چرخاند! جالب است بدانید که به‌صورت اتوماتیک در صورت چرخش 90 درجه‌ای رابط کاربری، ناچ از بالای صفحه حذف خواهد شد تا حداقل در این حالت به جان سازنده غر نزنیم!

تجربه شخصی: نمایشگر آنر 10 با وجود LCD بودنش، رنگ مشکی را خیلی خوب و عمیق نشان می‌دهد و آن‌قدری پر رنگ و لعاب هست که بتوانید آن را با نمونه‌های شاخص بازار همچون پرچمداران سامسونگ و اپل مقایسه کنید. به‌طور کلی نمایشگر آنر 10، چیزی است که همه با دیدنش لب به تحسین می‌گشایند.

سخت‌افزار: قدرتمند، پر سرعت و باهوش

هواوی برای آن‌که خودش را به عنوان نخستین سازنده چیپست‌های ۷ نانومتری معرفی کند، به‌صورت اختصاصی از تراشه کایرین 980 پرده برداشت. اما این تراشه تا به این لحظه در هیچ محصولی مورد استفاده قرار نگرفته و برای همین برند زیرشاخه هواوی یعنی همان آنر خودمان هم اجازه استفاده از آن را نداشته است.

آنر برای سوگولی خودش از تراشه کایرین 970 بهره گرفته که ساخته Hisilicon از زیر مجموعه‌های این کمپانی است. این تراشه 10 نانومتری، از هشت هسته تشکیل شده که چهارتای آن‌ها Cortex-A73 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و چهارتای دیگر Cortex-A53 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز هستند. طبق گفته سازنده، این تراشه در حدود 20 درصد انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی خود مصرف کرده و کارایی بهتری را ارایه می‌دهد. ضمن اینکه مساحت آن نیز تا 40 درصد کاهش یافته و فضای کمتری را اشغال می‌کند (جا برای باتری هم باز شد).

واحد گرافیکی کایرین 970، ساخته آرم با نام Mali-G72 MP12 بوده که شامل 12 هسته ناقابل با فرکانس کاری 850 مگاهرتز می‌شود و طبق ادعای سازنده، نسبت به نسل قبلی 20 درصد کارایی بهتری داشته و مصرف انرژی آن نصف شده است!

این پردازنده به هوش مصنوعی نیز مجهز بوده و طبق گفته‌های هواوی، NPU آن می‌تواند محاسباتش را با مصرف انرژی کم‌تر و سرعت بیشتر انجام دهد که برای یک گوشی هوشمند، فوق‌العاده است.

اگر این مجموعه خوب سخت‌افزاری را با 4 گیگابایت رم ترکیب کنید، به قدرت بالای پرچم‌دار آنر ایمان خواهید آورد. آنر 10 در دو نسخه با حافظه داخلی 128 و 64 گیگابایتی عرضه شده و متاسفانه خبری از اسلات کارت حافظه در آن نیست! حتی هواوی از نمونه‌های هیبریدی نیز بهره نگرفته و نمی‌توانید به‌جای سیم‌کارت دوم از کارت حافظه استفاده کنید. البته در نسخه 128 گیگابایتی که در اختیار ما بود، مشخص شد که در حدود 111 گیگابایت فضا برای استفاده در اختیار شماست که اگر علاقه‌ای به ویدیوهای 4K نداشته باشید، کافی به‌نظر می‌رسد. ناگفته نماند که این گوشی هوشمند در 2 نسخه دیگر با میزان‌ رم‌های 6 و 8 گیگابایتی نیز عرضه شده است.

برای آنکه عیار این مدل را بسنجیم، آن را در بنچ‌مارک‌های مختلفی مورد آزمایش قرار دادیم که حاصل کار را در ادامه شاهد هستید.

در عملکرد روزانه، شاهد کوچک‌ترین لگ و یا هنگی در این مدل نبودیم و حتی اگر از علاقه‌مندان به دنیای گیم باشید، باز هم مشکل خاصی با آنر 10 نخواهید داشت. بازی‌ها خیلی خوب و روان به اجرا در می‌آیند و خبری هم از داغ شدن آزار دهنده نخواهد بود. به‌طور کلی این روزها، تراشه‌ها آن‌قدر قدرتمند شده‌اند تا دیگر مشکلات عمومی سال‌های نه‌چندان دور را به دست فراموشی بسپاریم.

تجربه شخصی: اگر مثل من جز آن دسته کسانی هستید که با اپلیکیشن‌های زیادی سر و کله می‌زنند، بدانید که آنر 10 با 4 گیگابایت رم، گزینه خوبی برای خرید است. بارها پیش آمده بود که تعداد برنامه‌هایی که هم‌زمان اجرا کرده‌ بودم، از 20 هم رده شده بود اما آنر 10 خم به ابرو نیاورد.

دوربین: دوگانه، هوشمند و توانا

دوربین دوگانه چیزی نیست که این روزها با دیدنش شگفت زده شویم! حالا تقریبا تمام کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، حداقل یک‌ محصول با چنین ویژگی دارند اما این هواوی است که در این زمینه توانسته گوی سبقت را از رقبا برباید. در همین راستا آنر 10 نیز با دوربین دوگانه‌ای همراه شده که ظاهرا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یک لنز 16 مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، وظیفه ثبت تصاویر را به عهده داشته و در کنار آن یک نمونه 24 مگاپیکسلی باز هم با f/1.8 دیده می‌شود که جهان پیرامونش را به‌صورت سیاه و سفید می‌بیند! یعنی دوربین دوم عملا کور رنگ تشریف داشته و وظیفه‌اش ثبت جزئیات تصویر بوده تا دوربین اصلی، رنگ را به آن تزریق کند.

هواوی مدت‌هاست که از این روش استفاده کرده و معتقد است که حضور دو دوربین با چنین ترکیبی، می‌تواند کمک شایانی به تصاویر ثبت شده کند، همان‌طور که پیش‌تر در هواوی P9 (بررسی هواوی P9)‌ دیده بودیم.

بررسی آنر 10

علاوه بر تمام این‌ها، آنر محصولش را به فناوری هوشمندی مجهز کرده و این ویژگی آن‌قدر برایش مهم بوده که عبارت AL CAMERA را در بخش پشتی و کنار دوربین درج کند. با فعال کردن آن، دوربین آنر 10 از میان چیزی در حدود 500 حالت مختلف، محیط پیرامونش را بررسی کرده و آن‌ها را در 22 نوع دسته‌بندی می‌کند. در این حالت المان‌های شاخص عکاسی، متناسب با آن تنظیم شده و موجب می‌شود تا بهترین عکس ممکن را با گوشی ثبت کنید.

این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض فعال است و با غیر فعال کردنش، رنگ از رخسار تصاویرتان خواهد رفت. در واقع اگر AL CAMERA نباشد؛ عکس‌های گرفته شده با آنر 10 خیلی خشک و بی‌روح هستند. جالب است بدانید که شما بعد از ثبت عکس نیز می‌توانید این ویژگی را فعال و یا غیر فعال کنید اما اگر هنگام ثبت عکس، فعال نباشد؛ دیگر چنین امکانی وجود ندارد. تشخیص سناریوهای مختلف توسط یک آیکون کوچک در رابط کاربری دوربین به اطلاع شما رسانده می‌شود و می‌توانید ببینید که آنر 10 توانسته تشخیص درستی داشته باشد یا خیر. با این حال عکس‌ها در این حالت کمی غیر واقعی‌ ثبت می‌شوند و اگر غیر فعالش کنید، تصاویر طبیعی‌تری خواهید داشت.

دوربین دوگانه، کاری کرده تا بتوانید زوم دو برابری بدون افت کیفیت را تجربه کنید. البته با بررسی آنر 10 توسط ما مشخص شد که برخلاف گفته سازنده، زوم در این حالت و در گوشی آنر 10 با افت مواجه شده و همچون محصولات پرچمدار بازار نیست با این حال می‌تواند در شرایط اضطراری به کمک‌تان بیاید.

در زمانی که نور کافی باشد، می‌توانید با این آقای عزیز عکس‌های بسیار خوبی را بگیرید. تصاویر ثبت شده با این گوشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده، شارپ هستند و کنتراست بالایی را در آن‌ها شاهد هستیم. اما اگر بخواهید در محیط‌های کم‌نور و یا تاریک عکاسی کنید، آنر 10 حرف چندانی برای گفتن ندارد و در تصاویر شاهد نویزهای نسبتا زیادی هستیم و حتی فلاش LED تک رنگ نیز نمی‌تواند خیلی کار ساز باشد. در اینجاست که عدم بهره‌مندی از لرزش‌گیر اپتیکال خودش را نشان می‌دهد!

علاوه بر این‌ها، آنر از قابلیت‌های نرم‌افزاری خاصی نیز برای پرچمدارش استفاده کرده که شامل عکاسی پرتره، عکاسی در شب، حالت دستی دوربین، عکاسی پانوراما، عکاسی به‌صورت سیاه و سفید، تایم‌لپس، ایجاد رد نور و اسکن اسناد می‌شود. شما همچون گذشته می‌توانید از فیلترهای مختلفی برای عکاسی نیز استفاده کنید و تصاویر بسیار خاصی را به ثبت برسانید. البته آنر دست از سر سیب گاز زده اپل هم برنداشته و قابلیت نرم افزاری نورپردازی چهره را به گوشی خودش اضافه کرده تا رسما کپی برابر اصلش باشد! در ادامه شاهد نمونه تصاویر گرفته شده توسط آنر 10 هستید:

دوربین آنر 10 می‌تواند به صورت 4K و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. کیفیت فیلم‌برداری خوب است اما در این حالت و حتی زمانی که به‌صورت Full HD و با نرخ 60 فریم فیلم‌برداری می‌کنید نیز لرزش‌های دست کاملا مشخص و آزاردهنده خواهند بود. در سایر کیفیت‌های موجود، مشکل چندان زیادی با لرزش‌ ندارید و سازنده توانسته به صورت نرم‌افزاری توانایی‌هایش را به رخ بکشد.

چینی‌ها برای گوشی جدیدشان از یک دوربین 24 مگاپیکسلی سلفی با f/2.0 بهره گرفته‌اند که می‌تواند سلفی‌های جذابی را به ثبت برساند. کیفیت عکس‌های گرفته شده با این دوربین بسیار خوب بوده و تصویر دارای جزئیات نسبتا بالایی است. البته برای عکاسی سلفی، می‌بایست در جایی قرار بگیرید که نور کافی وجود داشته باشد و منبع نوری هم (آفتاب، لامپ و یا هر چیزی که از خودش نور داشته باشد) در پشت شما دیده نشود.

از لحاظ نرم‌افزاری نیز آنر، حالت‌هایی را برای زیباسازی چهره قرار داده که در مجموع برای محصولی در این سطح قابل قبول است. جدای از فیلترها و حالت‌های زیبایی متنوع، شما حتی می‌توانید با دوربین سلفی به‌صورت پرتره نیز عکاسی کنید که در نوع خودش جالب و کاربردی است. آن ویژگی‌های اپل‌نما در دوربین سلفی هم به چشم می‌خورند و مثلا می‌توانید عکسی‌های دهن پرکنی را با گوشی خودتان بگیرید.

تجربه شخصی: اگر می‌خواهید با آنر 10 مشغول عکاسی شوید، حتما یک پاوربانک بخرید؛ چرا که استفاده از دوربین و قابلیت‌های آن نیازمند نیروی زیادی است! علی‌رغم عملکرد خوب دوربین در روز، شما خیلی نمی‌توانید از منابع نوری عکاسی کنید. یعنی مثلا عکاسی از غروب خورشید با آنر 10 در صورتی که شخصی هم در تصویر باشد، خیلی جالب نخواهد شد. عکاسی ماکرو هم که به کلی فراموش شده و تقریبا فوکوس دستگاه عملکرد جالبی را در این حالت نخواهد داشت.

رابط کاربری: تکراری، جذاب و کاربردی

آنر، گوشی جدیدش را با سیستم عامل اندروید اوریو 8.1 راهی بازار کرده است. مطابق معمول سازندگان اندرویدی، این کمپانی چینی نیز از رابط شخصی‌سازی شده خودش (یا همان رابط هواوی جان!) با نام EMUI 8.1 برای این گوشی بهره گرفته است. رابط هواوی شامل دو حالت همراه با اپ‌دراور و بدون آن می‌شود تا بتوانید متناسب با سلیقه خود یکی را برای استفاده برگزینید.

شکل آیکون‌ها و ظاهر کلی رابط کاربری تغییر خاصی نسبت به گذشته ندارد و حتی منوی نوتیفیکیشن‌ نیز شبیه به چیزی است که در P20 پرو دیده بودیم. در واقع مدت‌هاست که هواوی دستی به سر و روی رابط خودش نکشیده و هر سال تمرکز اصلیش را بر روی هماهنگی آن با سخت‌افزار قرار می‌دهد.

برخی ویژگی‌های پرکاربرد نسخه قبلی این رابط کاربری، همچنان حفظ شده است. به‌عنوان مثال اگر با پشت دست، دو بار بر روی صفحه ضربه بزنید، آنر 10 یک اسکرین شات زیبا را تقدیم‌تان می‌کند و اگر همین کار را با دو انگشت انجام دهید، از نمایشگر فیلم می‌گیرد و در گالری ذخیره می‌کند. یا اینکه شما می‌توانید با پشت دست بر روی صفحه برخی حروف از پیش تعیین شده را بکشید، تا یک اپلیکیشن خاص اجرا شود. به عنوان مثال، با کشیدن حرف M به سرعت موزیک پلیر اجرا خواهد شد.

شما در این رابط می‌توانید از یک اپلیکیشن، دو نسخه داشته باشید! مثلا می‌شود از دو تلگرام با دو شماره متفاوت در گوشی خودتان استفاده کنید که در نوع خودش جالب است.

در سراسر رابط کاربری افکت‌های زیبایی استفاده شده که دل هر کاربری را می‌رباید. اگر وارد بخش مالتی تسکینگ شوید، همه چیز به صورت افقی به چشم می‌خورد. گزینه‌ای هم با نام Floating dock در بخش تنظیمات قرار گرفته که اگر فعالش کنید، یک دایره کوچک در همه‌جای سیستم عامل همراه شما خواهد بود تا میانبرهای خوبی را در اختیارتان قرار دهد. موردی که تا حدی شبیه به چیزی است که پیش‌تر در آی‌فون‌های اپل دیده بودیم!

سه کلید معروف سیستم عامل اندروید که شامل ورود به بخش مالتی تسکینگ، بازگشت به عقب و هوم می‌شود، در آنر 10 هم به صورت نرم‌افزاری و هم استفاده از ژست‌های حرکتی بر روی کلید هوم (یا همان سنسور اثر انگشت)، قابل دسترس است. شما می‌توانید برای بازگشت به عقب، یکبار کلید هوم را لمس کنید، برای ورود به صفحه مالتی تسکینگ، به چپ و یا راست سوایپ کنید و در نهایت با لمس طولانی به صفحه اصلی بازگردید که در ابتدا کمی سخت به‌نظر می‌رسد اما پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد.

لازم به ذکر است که این حرکات، به صورت لمسی است و در واقع اصلا دکمه هوم آنر 10 کلیدی را شامل نمی‌شود. البته هواوی دسترسی به کلیدهای ناوبری را توسط یک کلید شناور بر روی صفحه نیز ارایه می‌دهد که می‌توانید ۳ کلید اصلی دستگاه‌های اندرویدی را در هر جایی از صفحه نمایش که دوست دارید، قرار دهید و به روح پدر سازنده درود بفرستید! حتی امکان استفاده از ژست‌های حرکتی هم هست؛ شبیه به چیزی که در اندروید 9 و یا آی‌فون‌های بدون دکمه هوم دیده‌ایم.

این کمپانی، همچنین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های نسبتا زیادی را به‌صورت پیش‌فرض بر روی سوگولی خودش قرار داده تا شاید قدرت سخت‌افزاری پرچمدارش را به رخ بکشد. یکی از جالب‌ترین برنامه‌های این گوشی، Party Mode نام دارد که توسط آن می‌توانید یک موزیک را به‌صورت هم‌زمان بر روی چند دیوایس اجرا کنید و وظیفه سینک کردن آن‌ها را به آنر 10 بسپارید. به همین راحتی، صدا چند برابر شده و می‌توانید با همین گوشی‌های ساده، یک مهمانی را به مدیریت کنید.

بررسی آنر 10

تجربه شخصی: کار با رابط کاربری آنر 10 لذت بخش است. ویژگی‌های بسیار زیادی برای شخصی سازی در دل آن قرار گرفته که دست شما را کاملا باز می‌گذارد. مثلا برای استفاده از کلیدهای ناوبری، می‌توانید از چندین روش استفاده کنید که فوق‌العاده است. هواوی علاقه زیادی هم به اسکرین شات دارد و روش‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته که تمام آن‌ها کار شما را ساده‌تر می‌کنند. با این حال حتی اگر این رابط را دوست نداشتید، می‌توانید خیلی شیک از یک لانچر خوب استفاده کنید. یادتان نرود که گوشی شما اندرویدی است نه یک آی‌فون خودخواه و…!

امنیت: دقیق، خاص و متفاوت

بعد از آنکه اپل سنسور تشخیص اثر انگشت را با آی‌فون‌هایش به دنیا معرفی کرد، کمپانی‌های سازنده تلفن‌همراه از این ایده استقبال کردند و به مرور از آن در محصولات‌شان بهره گرفتند؛ تا جایی که اکنون کمتر گوشی پیدا می‌شود که به چنین ویژگی مجهز نباشد. حالا مدتی هست که قابلیت‌های هویت سنجی متفاوتی وارد دنیای اسمارت فون‌ها شده است. از سنسور تشخیص عنبیه چشم در لومیا‌های مایکروسافت گرفته تا قابلیت تشخیص سه‌بعدی چهره، در جدیدترین آی‌فون اپل!

آنر تاکنون از ویژگی دیگری به‌صورت سخت‌افزاری برای محصولاتش استفاده نکرده اما در آنر 10 و به‌طور کلی خانواده جدید گوشی‌هایش، از قابلیت تشخیص چهره نرم‌افزاری خاصی بهره گرفته است که با نام Face Unlock شناخته می‌شود؛ موردی که پرچمداران سال گذشته سامسونگ هم از آن بهره‌مند بودند. طبق اعلام سازنده، این ویژگی با کمک دوربین سلفی دستگاه، چهره شما را شناسایی کرده و اطلاعات مربوط به آن را در بخش TTE پردازنده ذخیره ‌می‌کند؛ تا نهایتا از آن برای باز کردن قفل نمایشگر بهره ببرد.

در تست‌های ما، این ویژگی بسیار خوب و سریع عمل کرد، در حدی که شاید حتی متوجه آن هم نشوید. البته آنر ادعا کرده که این قابلیت در حالت‌های مختلف، نظیر قرار گرفتن در نور آفتاب، به‌خوبی عمل نمی‌کند و امنیت آن کمتر از سنسور تشخیص اثر انگشت است. جالب اینجاست که برای استفاده از Face Unlock، نیازی به زدن هیچ کلیدی نیست و به محض آنکه گوشی را از روی سطح بردارید، دوربین آماده اجرای فرامین می‌شود و خیلی سریع قفل صفحه را باز خواهد کرد. شاید اگر کسی در اطراف شما باشد، گمان ‌کند که اصلا گوشی شما قفل نیست! Face Unlock هواوی در اکثر حالات قادر به تشخیص چهره خواهد بود. حتی اگر در محیط‌های تاریک از آن استفاده کنید و یا عینک زده باشید.

علاوه بر این، آنر 10 همچنان از سنسور اثر انگشت نیز بهره می‌برد که در بخش زیرین نمایشگر جا خوش کرده و همچون سایر محصولات این برند چینی، از دقت و سرعت بسیار خوبی برخوردار بوده، به‌جز زمانی که دست شما خیس است.

بررسی آنر 10

تجربه شخصی: استفاده از فیس آنلاک در آنر 10 تجربه جالبی برای من بود. در مدت زمان 1 هفته استفاده از این گوشی، فقط ۲ بار Face Unlock  آنر قادر به تشخیص صورت نبود و کمی شیش می‌زد! اما در باقی‌ حالات عملکرد بی‌نقصی را ارایه داد. با این حال برای استفاده، حتما باید گوشی را مقابل صورت‌ خودتان قرار دهید. این قابلیت از چیزی که پیش‌تر در پرچمداران سامسونگ مثلا گلکسی نوت 8 (بررسی گلکسی نوت 8) دیده بودم، بسیار بهتر بود. با وجود آن حتی نیازی هم به استفاده از سنسور اثر انگشت نیست.

سایر قابلیت‌ها: خوب، بد و زشت!

آنر 10 دو سیم‌کارته است و خبری از درگاه هیبریدی برای استفاده از کارت حافظه در آن نیست. برخلاف اکثر مدل‌های این گوشی ضد آب نیست و نمی‌توانید آن را با خودتان به شنا ببرید.

آنر 10 فاقد بلوتوث ۵ است و همچنان از نسخه قبلی، یعنی بلوتوث ۴.۲ بهره می‌برد و این یعنی شما از ویژگی‌های جذاب نسخه جدید محروم هستید، هرچند که پشتیبانی از aptX HD در آن دیده می‌شود. با این‌ حال آنر 10 به اینفرارد مجهز بوده و می‌توان توسط آن، لوازم دیجیتالی اطراف را کنترل کرد. NFC و GPS نیز از جمله دیگر قابلیت‌های پرچم‌دار آنر هستند.

متاسفانه آنر 10 تنها به یک اسپیکر مجهز شده و دیگر حتی اسپیکر مکالمه هم نمی‌تواند در نقش یک توییتر وارد عمل شود و صدا را کمی تغییر دهد. با این حال کیفیت و بلندی صدا راضی‌کننده است و به راحتی می‌توانید در خارج از خانه مثلا فیلم ببینید و مشکلی از بابت صدا نداشته باشید. خوشبختانه این مدل به جک استاندارد صدا نیز مجهز شده و می‌شود خیلی راحت از هدفون‌های قدیمی در آن استفاده کرد و حالش را برد. خروجی صدا در هدفون راضی کننده است و بیس خوبی هم دارد اما اگر کمی ولوم دهید، صدا خش‌دار شده و از کیفیتش کاسته می‌شود.

یک پلیر خوب، زیبا و کاربردی با تنظیمات خاص هم برای این پرچمدار در نظر گرفته شده تا از نصب نمونه‌های موجود در پلی‌استور، بی‌نیاز باشید. بخش نرم‌افزاری Histen هواوی نیز در این گوشی دیده می‌شود تا تنظیمات زیادی را برای شخصی سازی صدا در اختیار داشته باشید.

بررسی آنر 10

تجربه شخصی: مشکلی از بابت صدا در این گوشی نداشتم، هرچند که اگر اسپیکرهایش استریو بود، نمره بهتری می‌گرفت. همراه با دستگاه (حداقل چیزی که در اختیار من بود) هدفونی عرضه نمی‌شود، اما یک قاب محافظ وجود دارد که می‌توان از آن بهره گرفت. نمی‌دانم چرا هواوی با بلوتوث 5 پدر کشتگی دارد! هر چند این گوشی ضد آب هم نیست که در دنیای امروزی یک نقص کامل به حساب می‌آید. بد نیست اشاره‌ای هم به چراغ اعلان‌ها بکنم که آن‌قدر ریز است که اصلا دیده نمی‌شود!

باتری: دیر، تند و سریع!

آنر 10 به یک باتری قدرتمند 3400 میلی آمپر ساعتی مجهز است. با توجه به حضور تراشه جدید و نمایشگر با رزولوشن کم‌تر نسبت به سایر گوشی‌های بالا رده، می‌توان انتظار شارژدهی خوبی از آن داشت. در یک استفاده معمولی شما می‌توانید تا یک روز و نیم از آنر 10 استفاده کنید و در صورتی که کمی هم خودتان صرفه‌جویی نمایید، این گوشی تا 2 روز پا به پای‌تان خواهد آمد.

آنر برای این گوشی از سیستم شارژ سریع استفاده کرده که به گفته خودش می‌تواند تا 60 درصد از باتری را در نیم‌ساعت شارژ کند. با این حال بعد از بررسی آنر 10 توسط ما و با استفاده از شارژری که همراه با گوشی عرضه شده بود، در این مدت نتوانستیم بیش از 33 درصد باتری را شارژ کنیم! فول شارژ کردن این گوشی نیز به چیزی بیش از 2 ساعت زمان نیاز دارد که میزان قابل توجهی برای یک گوشی امروزی است. در ادامه می‌توانید روند شارژ شدن آنر 10 را ببینید. در این تست از شارژر 5 ولتی و 2 آمپری عرضه شده با گوشی استفاده شده است.

با همه این‌ها و ضمن استفاده از بدنه شیشه‌ای، خبری از شارژ به صورت بی‌سیم نیست (!) تا یکی از نقاط ضعف آنر 10 مشخص شود.

تجربه شخصی: شارژر عرضه شده همراه با این مدل، برای خودش غولی بوده و نسبت به سایر نمونه‌های موجود در بازار، از سایز بزرگ‌تری برخوردار است؛ ضمن اینکه خیلی هم موقع شارژ شدن داغ می‌شود! با تمام این‌ها سرعت شارژ شدن دستگاه خیلی بالا نیست و می‌توان آن را نقطه ضعفی برای آنر 10 به حساب آورد.

کلام آخر در بررسی آنر 10

آنر 10 یک گوشی متفاوت در دنیای امروزی به شمار می‌رود. جنس بدنه و ظاهر کلی آن زیبا بوده و کیفیت ساختش چیزی از پرچمداران کم ندارد. نمایشگر باکیفیتیش چشم‌ها را خیره می‌سازد و سخت‌افزار آن، کاملا پرچم‌دارگونه و قدرتمند است. با تمام این‌ها برخی ویژگی‌ها هستند که از سوی سازنده فراموش شده و در نتیجه نمی‌توانیم آنر 10 را هم‌رده گوشی‌های بی‌نظیری همچون P20 پرو (بررسی P20 پرو هواوی) و یا پرچمداران سامسونگ قرار دهیم. این مدل ظاهرا به‌صورت رسمی در کشور عرضه نخواهد شد اما می‌توانید با قیمتی در حدود 10 میلیون تومان (!) آن را از بازار بخرید.

بررسی آنر 10

1 در مورد “بررسی آنر 10: صف شکن!”

  1. این مدل از آنر ها مثل آنر 7 و 8، قیمتشون 1500 بود.. ولی الان ببین چی شد که خییییلی راحت قیمت شده 10تومن???

    3
    26

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH