آیا تبلت پیکسل اسلیت گوگل رقیب مناسبی برای سرفیس مایکروسافت خواهد بود؟

دیشب گوگل چندین محصول جدید شامل پیکسل اسلیت را معرفی کرد که نخستین تبلت کمپانی با سیستم‌عامل Chrome OS به‌شمار می‌آید. اکنون تعجب‌آور نیست که می‌بینیم گوگل تبلتی مجهز به Chrome OS را به بازار عرضه می‌کند؛ چرا که به‌نظر می‌رسد تبلت‌ها عموما تا حد زیادی منسوخ شده‌اند و تبلت‌های اندرویدی نسبت به اسمارت‌فون‌های اندرویدی چندان متفاوت نیستند. لذا به‌کارگیری Chrome OS بر روی یک تبلت، اقدامی مناسب برای گوگل بوده و کارآمدی دستگاه را اندکی افزایش خواهد داد.

به‌نظر می‌رسد پیکسل اسلیت یک تبلت کاملا پیشرفته از جانب گوگل باشد و با برچسب قیمتی 599 دلار که رقم بالایی است، روانه بازار شود. اگرچه گوگل در اقدامی مطلوب به همراه خرید مشتریان، اشتراک رایگان تلویزیون یوتیوب را ارایه می‌دهد. اما آیا پیکسل اسلیت واقعا ارزش این قیمت‌گذاری را دارد؟ برای بسیاری از افراد این‌طور نیست. اما برای برخی دیگر، ارزش این دستگاه در مقایسه با قیمت آن به مراتب بیش‌تر خواهد بود و این افراد کسانی هستند که از مایکروسافت سرفیس استفاده کرده و یا می‌خواهند گجتی مشابه با سرفیس را خریداری نمایند.

کارآمدی و قابلیت‌حمل

پیکسل اسلیت بر ارایه ویژگی‌های کارآمدی و قابلیت‌حمل در قالب یک محصول تمرکز نموده است؛ مشخصه‌هایی که پیکسل‌بوک و سایر کروم‌بوک‌ها قادر به عرضه آن‌ها نیستند. در حال حاضر بسیاری معتقدند که Chrome OS برای بهره‌وری تولید نشده است. این موضوع به‌طور معمول درست خواهد بود. اما به‌خاطر داشته باشید که اکنون Chrome OS دربردارنده اپلیکیشن‌های اندرویدی است و این مسئله، تجربه استفاده از کروم‌بوک را بسیار بهبود خواهد داد. چرا که بر روی تبلت پیکسل اسلیت خود به مجموعه نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس و تعدادی اپلیکیشن دیگربه‌طور کامل دسترسی خواهید داشت. اکنون آیا این دستگاه، جایگزین کلیه اموری خواهد شد که یک کامپیوتر PC یا مک قادر به انجام آن‌ها است؟ البته که نه. اما برای بسیاری از افراد، پیکسل اسلیت می‌تواند جایگزین این دستگاه‌ها شده و 2 کار مختلف را برای آن‌ها انجام دهد. اول این‌که به‌عنوان یک کروم‌بوک همراه با داک صفحه‌کلید به‌کارگیری شود و دوم آن‌که در قالب یک تبلت فاقد داک کیبورد برای تماشای فیلم‌ها، اجرای بازی‌ها و مواردی از این‌دست عمل نماید. بدین ترتیب گجت مذکور بهترین امکانات هر 2 حوزه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ همان‌طور که مایکروسافت سرفیس نیز چنین رویکردی را دنبال می‌کرد.

پیکسل اسلیت با قابلیت حمل‌پذیری خود می‌تواند همانند مایکروسافت سرفیس به هر مکانی برده شود و این موضوع موجب ایجاد رقابت میان تبلت ساخت گوگل و سرفیس مایکروسافت خواهد شد. این گجت، بهترین نوع تلاش برای رقابت با مایکروسافت نیست؛ چرا که پیکسل اسلیت همچنان سیستم‌عامل Chrome OS را اجرا می‌کند. اما با توجه به طول عمر چشمگیر باتری در تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های مجهز به Chrome OS، شما واقعا بدون نیاز به حمل شارژر قادر به انجام کارهای فراوانی خواهید بود. این پدیده در خصوص سرفیس صادق نیست. آیا پیکسل اسلیت برای تمامی کاربران مناسب است؟ جواب منفی است؛ اما این تبلت برای بسیاری از آن‌ها فوق‌العاده خواهد بود.

تبلت‌های مجهز به Chrome OS در مقابل تبلت‌های اندرویدی

در سال‌های گذشته پیرامون ادغام Chrome OS و اندروید توسط گوگل، بحث‌های فراوانی مطرح شد. اگرچه گوگل پیوسته آن‌ را انکار نموده است. سال گذشته و با عرضه پلی استور در سیستم‌عامل Chrome OS، این شایعه بیش از پیش رنگ واقعیت به خود گرفت و به شکلی موثر موجب نابودی تبلت‌های اندرویدی، حداقل در ذهن گوگل شد. البته سامسونگ با عرضه گلکسی‌تب S4 و گلکسی‌تب A همچنان تبلت‌های اندرویدی اصیلی را روانه بازار می‌کند. اما گوگل با عرضه یک تبلت Chrome OS که مجهز به اپلیکیشن‌های اندرویدی است، می‌تواند بهترین محصول از هر 2 جهان را به کلیه کاربران ارایه نماید. این گجت با دسترسی کامل به مرورگر کروم، برنامه مدیریت فایل و مقداری فضای ذخیره‌سازی واقعی می‌تواند کارآمد ظاهر شود. اما در عین حال به اپلیکیشن‌های اندرویدی و بازی‌ها نیز دسترسی دارد. در حال حاضر نمی‌گوییم که تبلت‌های مجهز به Chrome OS در مقایسه با تبلت‌های اندرویدی عملکرد بهتری دارند؛ اما این سرآغاز کار است.

تعمیم Chrome OS به محصولاتی با اشکال مختلف

طی چند سال گذشته گوگل در زمینه تعمیم Chrome OS به محصولاتی با اشکال مختلف کار کرد و این موضوع عمدتا به معنای گسترش سیستم‌عامل از کروم‌بوک‌های نت‌بوکی ارزان‌قیمت به تعداد بیش‌تری از کروم‌بوک‌های ممتاز است. در نمایشگاه IFA ماه گذشته به واقع شاهد رونمایی از چنین محصولاتی بودیم. اکنون گوگل به سمت تبلت‌های Chrome OS حرکت می‌کند و پیکسل اسلیت، نخستین تبلت مجهز به Chrome OS محسوب نمی‌شود. کمپانی ایسر طی رویداد خود در فصل تابستان از دستگاه کروم‌بوک تب که تبلتی بسیار ارزان‌قیمت با سیستم‌عامل Chrome OS بود، رونمایی کرد. این محصول تنها به مشتریان واحدهای آموزشی ارایه شد. بنابراین پیکسل اسلیت نخستین تبلت Chrome OS واقعی است که در دسترس همگان قرار خواهد گرفت. گجت مذکور امکان استفاده از Chrome OS را برای دستگاه‌های بیش‌تری به ارمغان آورده و این موضوع بایستی موجب محبوبیت بیش‌تر آن شود.

جمع‌بندی

نخستین بار نیست که گوگل برای عرضه یک تبلت با سیستم‌عامل Chrome OS تلاش می‌کند. آخرین تبلت اندرویدی ساخت این شرکت با نام پیکسل C در ابتدا قرار بود یک تبلت Chrome OS باشد، اما در نهایت این مسئله منتفی شد و ماهیت آن به یک تبلت اندرویدی تغییر یافت؛ زیرا در زمان عرضه محصول، دریافت و اجرای صحیح Chrome OS بر روی این تبلت امکان‌پذیر نبود. اکنون به‌نظر می‌رسد که گوگل بر آن مشکلات فائق آمده است. البته پیکسل C پیش از عرضه اپلیکیشن‌های اندرویدی بر روی Chrome OS راهی بازار شد، بنابراین این موضوع نیز می‌تواند به‌عنوان یک نقطه چالش بزرگ برای محصول قلمداد شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH