آیا نمایشگر ناچ‌دار اسمارت‌فون گوگل پیکسل 3 ایکس ال واقعا آزاردهنده است؟

اسمارت‌فون‌های پیکسل 3 و پیکسل 3XL جدیدترین هندست‌های پرچم‌دار کمپانی گوگل هستند. وجود برشی بزرگ بر روی نمایشگر پیکسل 3XL واقعا برای هیچ‌کس تعجب‌آور نبود. زیرا چندین ماه پیش از عرضه این هندست، تصاویر لو رفته از طراحی ناچ‌دار آن حکایت داشتند. اما برش نمایشگر واقعا آزاردهنده است. پیش از بررسی این موضوع بایستی خاطرنشان کرد که اسمارت‌فون پیکسل 3XL در مقایسه با پیکسل 3 بزرگ‌تر بوده و متقابلا پیکسل 3 با اندازه کوچکتر فاقد نمایشگر برش‌خورده است. اما حواشی فوقانی و تحتانی نمایشگر در مقایسه با پیکسل 3XL به میزان قابل‌توجهی ضخیم‌تر هستند.

اکنون نمایشگرهای ناچ‌دار یک موجودیت به‌شمار می‌آیند. بسیاری از اسمارت‌فون‌ها فاقد این ویژگی هستند و در مقابل طیف گسترده‌ای از کاربران از گوشی‌های ناچ‌دار بهره گرفته یا به‌راحتی سراغ برندهایی می‌روند که ابدا از این مشخصه استفاده نمی‌کنند. برای مثال می‌توان به سامسونگ اشاره کرد. در واقع سامسونگ تنها برند شاخص اسمارت‌فون است که به ذهن متبادر می‌شود و حداقل اکنون در اسمارت‌فون‌های خود از نمایشگرهای برش‌خورده بهره نمی‌گیرد. بنابراین این روزها امتناع از نمایشگرهای ناچ‌دار نسبتا دشوار خواهد بود. در خصوص بریدگی‌های نمایشگر، برخی تولیدکنندگان عملکرد مناسب‌تری نسبت به سایرین از خود نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال این موضوع در برش‌های کوچک تا بزرگ، همانند نمونه موجود در پیکسل 3XL مشهود است. بریدگی نمایشگر اسمارت‌فون پیکسل 3XL، عریض‌ترین نمونه ارایه شده محسوب نمی‌شود و این عنوان همچنان در انحصار آی‌فون‌های اپل و گوشی شیائومی Mi 8 قرار دارد. اما بریدگی پیکسل 3XL احتمالا بلندترین نمونه مشاهده شده در این طیف از گوشی‌های‌هوشمند است.

اکنون بایستی صادقانه یادآور شد که برش موجود بر روی نمایشگر پیکسل 3XL از 2 دوربین، بلندگوی گوشی و یکی از اسپیکرهای جلویی دستگاه میزبانی می‌کند. لذا حضور آن در موقعیت فعلی بی‌دلیل نیست. اما سخت است در این زمینه به گوگل مشکوک نشویم. چرا که در زمان پیاده‌سازی کامل تکنولوژی، کمپانی احساس کرده که کار خود را به شکل مناسب‌تری انجام داده است. ظاهرا گوگل با پیاده‌‌سازی این الگو به جای هر اقدام دیگری از رویه فعلی نمایشگرهای ناچ‌دار تبعیت نموده است. وجود ناچ کوچک‌تر و عریض‌تر یا استفاده از حاشیه باریک در بالای نمایشگر که پهنای آن به‌صورت بالقوه نصف ارتفاع ناچ است، ظاهر گوشی را دلچسب‌تر خواهد کرد. در واقع احتمالا برخی کاربران تصور می‌کنند که در دنیای واقعی، ناچ پیکسل 3XL ظاهر بسیار بهتری خواهد داشت؛ همان‌طور که شکایات پیرامون طراحی پیکسل 3XL نیز شکلی اغراق‌آمیز به‌خود گرفته‌اند. البته در این مقوله تعداد افراد شاکی در مقایسه با توجیه‌کنندگان، بیش‌تر است. زیرا ظاهر گوشی نه‌تنها در تصاویر، بلکه در عکس‌های واقعی و از منظر شخصی نیز نامناسب به‌نظر می‌رسد.

اسنشیال PH-1 جزو نخستین اسمار‌ت‌فون‌های اندرویدی بود که از نمایشگر برش‌خورده استفاده می‌کرد و اسنشیال در واقع کار دشواری را انجام داد. چرا که این هندست دارای یک ناچ واقعا کوچک است که تنها از دوربین دستگاه میزبانی می‌کند؛ در حالی‌که جز چانه تحتانی نمایشگر، هیچ‌گونه حاشیه دیگری نیز به چشم نمی‌خورد. از سوی دیگر شاهد حضور گوشی‌هایی با برش‌های موسوم به “قطره‌ای” در بازار هستیم. اسمارت‌فون‌هایی نظیر اوپو R17 (پرو) و وان‌پلاس 6T از این دسته محصولات هستند و برش قطره‌ای آن‌ها در مقایسه با اسنشیال PH-1 تنها اندکی بزرگ‌تر بوده و پیاده‌سازی آن واقعا چشم‌نواز به‌نظر می‌رسد. تقریبا می‌توان اطمینان داشت که این بریدگی به اندازه طراحی ناچ بر روی پیکسل 3XL آزاردهنده نخواهد بود. مجددا بایستی یادآور شد که ناچ پیکسل 3 ایکس ال در مقایسه با نمونه موجود بر روی اسنشیال PH-1 و اوپو R17 (پرو) در بردارنده آیتم‌های بسیار بیش‌تری است؛ اما این موضوع صرفا منطقی به‌نظر نمی‌رسد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، طراحی مذکور بیش از هر چیز نمایانگر تنبلی و دنباله‌روی گوگل از رویه حاکم بر این بخش است.

احتمالا تاکنون اکثریت شما از نمایشگرهای ناچ‌دار استفاده کرده‌اید. اکثر افرادی که قصد خریداری اسمارت‌فون پیکسل 3XL را دارند، احتمالا صرف‌نظر از ناچ، این هندست را تهیه می‌کنند. اما این مسئله یقینا برای برخی کاربران، مشکل‌ساز خواهد بود. در واقع این افراد احتمالا در عوض خریداری یک دستگاه پیکسل 3XL به سراغ گوشی پیکسل 3 خواهند رفت. زیرا از نظر آن‌ها این دستگاه نه‌تنها ظاهر بسیار جذاب‌تری دارد؛ بلکه از اصالت بیش‌تری برخوردار بوده و بدین ترتیب آن‌ها از فقدان ایده‌های طراحی سخت‌افزار توسط گوگل نیز حمایت نخواهند کرد. پیکسل 3 مجهز به نمایشگری کوچک‌تر با رزولوشنی پایین‌تر (نسبت به سایر رقبا) است؛ اما از نظر برخی کارشناسان، این موضوع ابدا یک مشکل تلقی نمی‌شود. بنابراین اگر کاستی‌های اسمارت‌فون پیکسل 3 در مقایسه با پیکسل 3XL از نظر شما اهمیتی ندارد و تصور می‌کنید که وجود ناچ برای شما آزاردهنده است؛ در این‌صورت انتخاب هندست کوچک‌تر پیکسل 3 احتمالا گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH