چگونه مشکل سیاه شدن تصویر هنگام عکاسی را حل کنیم؟!

اگر تاکنون با دوربین‌های دیجیتالی عکاسی کرده‌اید، ممکن است با پدیده فلاش سیاه (Flash black) نیز روبه‌رو شده باشید. در این پدیده، هنگامی که تصویر را مشاهده می‌کنید مانند عکس زیر، در برخی از قسمت‌ها تصویر سیاه دیده می‌شود. برای جلوگیری از این مسئله می‌توان از قابلیت Blinkies کمک گرفت.

عکاسی

در قسمت‌هایی از عکس که دچار فلاش سیاه می‌شوند، شما با تکه‌های بریده سیاه رنگ مواجه هستید، به عبارت دیگر برخی قسمت‌های تصویر به علت نوردهی بیش از حد (Overexposed) سیاه نمایش داده می‌شوند. اما با بهره‌ گرفتن از قابلیت Blinkies، این بخش‌ها توسط دوربین به عنوان سفید خالص شناسایی شده و در نتیجه بر روی خروجی به صورت تیره‌تر دیده خواهد شد.

عکاسی

برای درک بهتر این مسئله شما تصویر بالا را در نظر بگیرید که آسمان به صورت سفید نمایش داده شده است. در اینجا اگر حتی شما به فایل RAW (فایل اورجینال تصویر) نیز دسترسی داشته باشید باز هم نمی‌توانید آن را در خروجی به این شکل ذخیره کنید. اما با کمک Blinkies می‌توان آن را مانند تصویر زیر کمی تیره‌تر کرده و یک عکس بهتر گرفت.

عکاسی

چگونه از قابلیت Blinkies برای گرفتن یک عکس خوب استفاده کنیم؟

در اغلب موارد قابلیت Blinkies به صورت پیش فرض، فعال نیست. بنابراین اگر شما می‌‌خواهید از این ویژگی استفاده کنید، می‌بایست سری به قسمت منوی دوربین بزنید. در دوربین‌های شرکت کانن (Canon) به بخش Playback رفته و گزینه Highlight Alert را روشن کنید. در دوربین‌های شرکت نیکون (Nikon) با زدن دکمه بالا (Up) در وضعیت Playback تصاویر، می‌توانید وارد حالت Highlight Alert شوید. اگر به هر دلیل نتوانستید این کار را انجام دهید، به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه نمایید و به دنبال گزینه Highlight Alert بگردید.

عکاسی

استفاده از Blinkies به همراه هیستوگرام، ابزار بسیار مفیدی را برای قرار دادن حالت دوربین در یک شرایط نوردهی مناسب و بهینه شده، فراهم خواهد کرد. مخصوصا اگر شما از تکنیک Exposing to the Right نیز کمک بگیرید. تا در هنگام ثبت تصاویر دچار نوردهی بیش از حد، اطلاعات بیشتری در اختیار دوربین قرار گیرد.

همچنین روشن بودن Blinkies این امکان را به شما می‌دهد تا سریعا بررسی کنید آیا تصویر دچار نوردهی بیش از حد شده است یا خیر؟ بدین ترتیب می‌توانید اقدامات لازم برای رفع این مشکل را در همان محل سوژه، انجام دهید. البته باید در نظر داشته باشید که چگونگی اصلاح نوردهی بیش از حد، بستگی به هدف شما دارد. اگر از ایزو بالاتر از 100 استفاده می‌کنید، در مرحله اول شما باید آن را کاهش دهید. کاهش ایزو سبب کم شدن میزان نویز دیجیتالی در عکس می‌شود. ولی در حالات دیگر تاثیری بر روی خروجی تصویر نخواهد داشت. در تصویر زیر شما می‌توانید همان تصویر قبلی با کاهش مقدار ایزو به 100 را مشاهده نمایید.

عکاسی

در مرحله دوم باید به سرعت شاتر و دیافراگم توجه کنید که آیا برای کار شما مناسب است یا زیاد‌تر؟ اگر شما نیاز دارید برای یک دوره نوردهی طولانی، سرعت شاتر را پایین نگه‌ دارید، می‌توانید دریچه دیافراگم را تنگ‌تر کنید. ولی اگر نیازمند به یک میدان دید با عمق کم همراه با یک دیافراگم کاملا گشوده هستید، باید سرعت شاتر بیشتری را مورد استفاده قرار دهید. اما اگر به هر دلیل نمی‌خواهید سرعت شاتر و دیافراگم خود را تغییر دهید، جای نگرانی نیست، شما می‌توانید از یک فیلتر با تراکم طبیعی (خنثی)، برای کاهش میزان نور بر روی سنسور، بهره بگیرید.

در هر حال باید دقت کنید حتی Blinkies نیز به طور کامل نمی‌تواند نواقص نوردهی را پوشش دهد. زیرا آن نیز بر اساس داده‌های بدست آمده پیش‌نمایش JPEG از تصویر خام (RAW) کار می‌کند و تقریبا همیشه یک مقدار جای خطا وجود دارد، که البته قابل چشم‌پوشی است. به علاوه در برخی مواقع شما از سوژه‌هایی عکاسی می‌کنید که در بهترین حالت نیز، باز هم تصویر شما دچار نوردهی بیش از حد خواهد شد، مانند عکس گرفتن از خورشید و باید اعتراف کرد کاملا طبیعی است! پس در انتها این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که نیاز نیست Blinkies همیشه روشن باشد. اما در سوژه‌هایی با محدوده وسیع و نواحی مهم باید حتما میزان نوردهی را کنترل کنید.

1 در مورد “چگونه مشکل سیاه شدن تصویر هنگام عکاسی را حل کنیم؟!”

  1. سلام در گوشی سامسونگ وقتی با فلش عکس می گیرم تصویر سیاه میشه دوربین درست کار میکنه اما وقتی میرم تصویر رو ببینم تصویر سیاهه. علت چیه و چجوری حل میشه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH