نکته‌ای عجیب در امنیت سایبری: دو سوم افراد معنای باج‌افزار را نمی‌دانند!

امنیت کلمه‌ای حیاتی برای هر فرد است و حالا که زندگی‌ها ماشینی و مبتنی بر فضای مجازی شده، امنیت سایبری بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. تحقیقات جدید صورت گرفته توسط Wombat Security نشان می‌دهد که 64 درصد از افراد بزرگسال و شاغل معنای باج‌افزار (Ransomware) را نمی‌دانند و از خطرات امنیت سایبری ناشی از ارتکاب اعمال مخرب هیچ اطلاعی ندارند.

این موسسه طی تحقیقات خود، حدود 6 هزار نفر از بزرگسالانِ شاغل در کشورهای انگلستان، ایالات متحده، استرالیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا را مورد بررسی قرار داد. این تحقیق به این دلیل طراحی شد که محققان درک بهتری از این موضوع داشته باشند که کاربران در مقابل این تهدیدات چگونه واکنش نشان می‌دهند، دستگاه‌های آن‌ها چه توانایی‌هایی برای مقابله با این عناصر دارد و امنیت اطلاعات و سیستم‌های کاربران تا چه اندازه است. نتایج نهایی نشان داد که تنها 36 درصد از جامعه آماری این بررسی معنای باج‌افزار را دانسته که بسیار نگران‌کننده است.

علاوه بر این مورد، دانش و اطلاعات شرکت‌کنندگان در حیطه کلاهبرداری به روش فیشینگ، امنیت شبکه‌های وای‌فای، مدیریت رمزهای عبور و امنیت فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز مورد سنجش قرار گرفت. کاربران ایتالیایی و آلمانی کم‌ترین اطلاعات را درباره باج‌افزار داشتند. حقیقت این است که حدود 50 درصد این افراد در هر کشور حتی از حدس زدن پاسخ به سوالات چهارگزینه‌ای سر باز زدند و تمایلی به انتخاب هیچ پاسخی نداشتند!

اطلاعات جامعه آماری این موسسه در زمینه کلاهبرداری به شیوه فیشینگ مناسب بود و در طی آن، 67 درصد کاربران درخصوص معنای آن و روش‌های انجامش اطلاعات داشتند. البته بیش‌ترین اطلاعات کاربران درخصوص بدافزارها بود که 68 درصد افراد با آن آشنایی داشتند. در بخش بررسی مدیریت رمز عبور، تنها 33 درصد کاربران از نرم‌افزارهای مدیریت پسورد بهره می‌گرفتند و 21 درصد نیز اعلام کردند که از رمزهای عبور مشابه برای تمامی حساب‌های خود استفاده می‌کنند.

در بحث امنیت شبکه‌های وای‌فای، حدود 66 درصد کاربران اعلام کردند که حتی به خود زحمت ندادند که وضعیت رمز پیش‌فرض روتر وای‌فای خانگی خود را تغییر دهند (چه رمز داشته باشد و چه نداشته باشد)! اوضاع وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانید 44 درصد کاربران اعتراف کردند که از شبکه وای‌فای خانگی خود محافظت نکرده و رمزی برای آن در نظر نگرفتند! طبق نتایج موجود می‌توان گفت که یک باج‌افزار می‌تواند آسیب‌های بیش‌تری به کاربران برساند. یکی از نرم‌افزارهای کاربردی برای تامین امنیت در همه زمینه‌ها از جمله مقابله با باج‌افزارها، Acronis Ransomware Protection است که می‌توانید نسبت به تهیه آن اقدام کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH