Face ID

مشکلات رایج فیس آی‌دی و نحوه برطرف کردن آن‌ها

شناسه چهره تغییرات جزئی داشته است، بنابراین قبل از این‌که ناامید شوید، به راحتی می‌توانید ترفندهایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم را امتحان کنید.  گوشی‌های آیفون، می‌توانند از طریق شناسه چهره اپل موسوم به Face ID، چهره کاربر را به عنوان رمز عبوری برای باز کردن گوشی تعیین کنند.

شناسه صورت در واقع یک ابزار بیومتریک فوق‌العاده پیشرفته برای تشخیص چهره است. فقط کافی است به گوشی نگاه کنید تا قفل آن را باز نمایید. اما گاهی اوقات این شناسه به خصوص برای کاربران مبتدی دردسرساز می‌شود.

به عنوان مثال برخی کاربران وقتی می‌خواهند با استفاده از این شناسه و در زمانی که تازه از خواب بیدار شده‌اند و یا از عینک استفاده کرده‌اند، برای بازگشایی قفل گوشی خود کمک بگیرند، اغلب با شکست مواجه می‌شوند.

هر بار که این اتفاق رخ می‌دهد، کارایی آن‌ها آهسته‌تر می‌شود و درنتیجه ترجیح می‌دهند از همان رمز عبور برای باز کردن قفل استفاده کنند. همه این‌ها به خصوص وقتی که به راحتی و سرعت اسکن اثر انگشت در Touch ID عادت کرده‌ باشید، فوق‌العاده خسته‌کننده است.

اما مشاوران اپل ترفندهای خوبی را برای برطرف کردن مشکل فیس ‌آی‌دی آیفون ارایه داده‌اند که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

فیس ‌آی‌دی چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی اسکن چهره در قسمت بالای گوشی تعبیه شده است. این ابزار سبک چهره شما را با نور مادون قرمز، پرتو 30000 نقطه‌ای که به چشم انسان نامرئی است، اسکن می‌کند. همان‌طور که گوشی یک نقشه عمیق از چهره شما ایجاد می‌کند، داده‌ها به ریاضی تبدیل می‌شوند.

این داده‌ها رمزگذاری شده هستند و در دستگاه شما محبوس می‌مانند و علاوه‌بر این، هرگز در آی کلود و یا هر جای دیگری نسخه پشتیبان از آن‌ها تهیه نمی‌شود.

این سیستم عمدتاً بر روی جزئیات در اطراف چشم‌ها، بینی و دهان شما تمرکز دارد. بنابراین اگر مانعی را در این مناطق اضافه کنید، در تشخیص چهره شکست می‌خورد.

شناسه صورت همچنین چشم‌های باز شما که در حال نگاه کردن به گوشی است را اسکن می‌کند؛ بنابراین اگر فاصله گوشی از چشمان شما بین  10 تا 20 اینچ (25 تا 50 سانتی‌متر) باشد، این ابزار بهتر کار می‌کند.

این بدان معنی است که اگر در رختخواب باشید و در حالی که یک بالش در کنار شماست و یا این‌که چشمان شما پف کرده باشد و یا حتی اگر بیش از حد گوشی را به صورت خود نزدیک کنید، سعی در باز کردن قفل تلفن همراه خود داشته باشید، اغلب با شکست مواجه خواهید شد.

آیا میزان نور در تشخیص چهره اهمیت دارد؟

پاسخ این سوال برای اکثر موارد منفی است. به یاد داشته باشید، این تکنولوژی از نور مادون قرمز برای اسکن چهره شما استفاده می‌کند. این بدان معنی است که در داخل خانه، خارج از منزل و حتی در اتاق تاریک یا خیلی روشن، به راحتی کار می‌کند.

اگر سنسور دوربین با نور مستقیم خورشید برخورد داشته باشد، ممکن است دچار مشکل شوید چراکه نور شدید خورشید می‌تواند آی‌آر ریدر (IR reader) را در گرفتن یک اسکن مناسب از چهره شما دچار مشکل کند. همچنین هر روشنایی طبیعی دیگر نیز نباید به اندازه‌ای قوی باشد تا موجب ایجاد تفاوت شود.

آیا عینک آفتابی پلاریزه برای فیس آی‌دی مشکلی ایجاد می‌کند؟

پاسخ اپل: بستگی دارد از چه عینکی استفاده می‌کنید. برخی از عینک‌های آفتابی با این شناسه کار نمی‌کنند، اما مدل‌های دیگر و حتی کسانی که دارای لنزهای پلاریزه هستند به خوبی کار می‌کنند.

اگر فیس آی‌دی با عینک آفتابی شما کار نمی‌کند، پس احتمالاً به نوعی طراحی شده است که پرتو IR را به طور کامل برای اسکن چشم شما مسدود می‌کند.

اپل می‌گوید، چندین تولیدکننده عینک‌های آفتابی در حال طراحی مدل‌هایی در آینده هستند که مطمئن هستند به صورت کامل با سیستم Face ID کار می‌کنند.

آیا بعد از هر بار شکست در استفاده از Face ID باید رمز عبور خود را وارد کنم؟

پاسخ منفی است. گاهی اوقات شناسه چهره مشکل دارد زیرا شما زاویه مناسبی از چهره خود را در اختیار آن قرار نمی‌دهید.

شما می‌توانید به سرعت و با کمی متمایل کردن گوشی، مجدداً امتحان کنید. کافی است دست خود را کمی خم کرده و دوربین را رو به آسمان بگیرید و سپس دوباره امتحان کنید.

پس از پنج بار تلاش ناموفق برای مطابقت با یک چهره، به یک رمز عبور نیاز خواهید داشت. در هنگامی که گوشی خود را بازنشانی کرده باشید و یا در صورتی که قفل گوشی طی دو روز باز نشده باشد، شما نیاز به رمز عبور دارید.

اما گاهی اوقات وارد کردن رمز عبور راهی برای آموزش شناسه چهره و کمک به بهبود آن است. اگر تغییرات قابل توجهی در ظاهر خود داده‌اید، مانند زمانی که ریش‌های خود را اصلاح کرده باشید، شناسه Face ID برای تائید هویت شما درخواست رمز عبور می‌کند و سپس داده‌های صورت شما را در فایل به‌روزرسانی می‌کند.

Face ID

فیس آی‌دی در iOS 12 چگونه کار می‌کند؟

اگر با داشتن شناسه Face ID مشکل دارید، ممکن است از اضافه شدن گزینه ظاهر جایگزین (alternate appearance) لذت ببرید. این گزینه ممکن است مفید باشد. شاید شما از یک عینک خاص استفاده کنید و یا شاید یک بازیگر با گریم سنگین هستید یا این‌که فقط در شناسایی چهره در هنگام صبح بد شانس باشید. در هر صورت در نسخه جدید سیستم‌عامل آی‌اواس، کاربر می‌تواند دو تصویر متفاوت را برای تشخیص چهره ثبت کند.

برای این منظور در منوی تنظیمات برای تنظیم شناسه چهره، گزینه‌ای به منظور تنظیم چهره دوم به عنوان ظاهر جایگزین شما وجود خواهد داشت. اگرچه اپل آن را تبلیغ نمی‌کند، اما اگر شما آن را انتخاب کنید، این ظاهر جایگزین می‌تواند یک شخص کاملاً متفاوت باشد.

اگر فرد دیگری را به جای خود اضافه کنید، احتمالاً نباید تغییری در تجربه شخصی شما در استفاده از Face ID، رخ دهد. دو چهره متفاوت، در واقع دو فایل داده جداگانه بر روی گوشی است.

من ممکن است گوشی را اشتباه نگه داشته باشم؟

اگر می‌خواهید از Face ID استفاده کنید باید توجه بیشتری به نحوه نگه داشتن گوشی داشته باشید.

ممکن است مجبور باشید سر و بازوی خود را برای باز کردن قفل آن حرکت دهید و مطمئن شوید در حالی که چشم‌هایتان روی صفحه نمایش قفل شده‌اند، چهره شما به وضوح دیده می‌شود. البته انتظار نداشته باشید که این کار را همزمان انجام دهید. گاهی اوقات استفاده از آن طول می‌کشد، اما با گذشت زمان قلق کار با آن را یاد می‌گیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH