مقایسه هواوی میت 20 پرو با اپل آی‌فون XS مکس

فارغ از تمایل یا تنفر شما به‌سختی می‌توان انکار کرد که آی‌فون دارای تاثیری شگرف بر کلیه گوشی‌های دیگر است. اپل یک آی‌فون ناچ‌دار را عرضه کرد و سایر تولیدکنندگان نیز این رویه را دنبال کردند. اپل استفاده از فناوری تشخیص چهره را آغاز نمود و سایر کمپانی‌ها نیز این تکنولوژی را در گوشی‌های خود پیاده‌سازی کردند. اپل یک ژست پیمایشی جدید را به‌کار می‌گیرد و این مشخصه به‌زودی در گوشی‌های اندرویدی نیز مشاهده می‌شود. البته برخی مواقع اپل نیز از ایده‌های مناسب گوشی‌های اندرویدی استفاده نموده و با این پدیده چندان بیگانه نیست. اما به‌نظر می‌رسد که اپل حداقل از جنبه طراحی، پیشتاز بوده و سایرین از آن تبعیت می‌کنند.

هواوی یکی از کمپانی‌هایی است که نه‌تنها الگوی اپل را دنبال می‌کند؛ بلکه مایل است تا از آن پیشی بگیرد. پیش‌تر این امر از نظر میزان فروش دستگاه‌ها تحقق یافته است. اما اکنون غول چینی با رونمایی از پرچم‌دار رقیب خود می‌خواهد جدیدترین آی‌فون سری XS را به چالش بکشاند.

هواوی میت 20 پرو نخستین هندستی است که از یک تراشه 7 نانومتری مشابه با پردازنده A12 بایونیک اپل استفاده می‌کند. بعلاوه اولین اسمارت‌فونی محسوب می‌شود که فناوری تشخیص چهره 3 بعدی ارایه‌شده توسط آن به اندازه آی‌فون سریع و قابل‌اعتماد است. اما این دستگاه با برخورداری از باتری بسیار بزر‌گ‌تر، سریع‌ترین شارژ ارایه شده بر روی اسمارت‌فون‌ها تا به امروز، طراحی فوق‌العاده، یک دوربین اضافی با زاویه دید فوق‌عریض و قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی برای ادغام تمامی موارد مذکور با یکدیگر، امکانات بیش‌تری را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. در ادامه به مقایسه جزئیات اسمارت‌فون‌های میت 20 پرو و آی‌فون XS مکس پرداخته و کار را با ارایه جدول مشخصات هر 2 دستگاه آغاز می‌کنیم.

دوربین‌ها

میت 20 پرو مجهز به یک آرایه دوربین مربعی‌شکل و شاخص است. این دوربین دارای بیرون‌زدگی جزئی از پشت دستگاه بوده که به آن، ظاهری بی‌نظیر می‌بخشد. در حالی‌که آی‌فون XS مکس به همراه ماژول دوربین دوگانه در گوشه پشتی دستگاه و با بیرون‌زدگی بیش‌تر ارایه می‌شود.

اما این دوربین‌ها به چه منظوری تعبیه شده‌اند؟ دوربین اصلی میت 20 پرو از یک حسگر 40 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 تشکیل شده است. دوربین دوم از یک لنز 8 مگاپیکسلی تله‌فوتو با قابلیت بزرگ‌نمایی 3 برابری استفاده می‌کند (تنها نمونه‌ای که به‌همراه قابلیت تثبیت نوری تصویر ارایه می‌شود). نهایتا سومین دوربین نیز شامل یک حسگر 16 میلی‌متری با رزولوشن 20 مگاپیکسل و زاویه‌دید فوق‌عریض است و امکان ثبت مناظر دیدنی و عکس‌های ماکرو را فراهم می‌نماید.

در سوی دیگر، آی‌فون از دوربین اصلی 26 میلی‌متری با رزولوشن 12 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/1.8 به‌همراه یک لنز تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با فاصله کانونی 52 میلی‌متری برای بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابری بهره می‌گیرد.

امروزه کیفیت دوربین تا حد زیادی به الگوریتم‌های نرم‌افزاری و نه صرفا حسگرها بستگی دارد. برای آی‌فون این الگوریتم‌ها تماما در قالب مشخصه جدید HDR هوشمند ارایه می‌شوند. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض فعال بوده و محدوده دینامیکی شگفت‌انگیزی را با تعادلی معمول و رنگ‌های اندکی گرم ارایه می‌دهد.

در سوی دیگر میت 20 پرو بر قابلیت‌های هوش مصنوعی ارتقایافته خود تاکید دارد. این هندست اکنون می‌تواند تا 1500 صحنه مختلف را شناسایی نموده و عکس‌های شما از این صحنه‌ها را بهینه‌سازی کند. البته اکنون هوش مصنوعی در ویدیوها نیز عمل خواهد کرد. میت نه‌تنها قادر به تشخیص منحنی‌ها و خطوط است؛ بلکه کلیه اشکال و حتی اشیا را نیز شناسایی می‌کند. نمونه درخشان این قابلیت در فیلترهای ویدیویی جدید وجود دارد و به شما امکان می‌دهد تا افراد حاضر در ویدیوی خود را به‌صورت رنگی تماشا نمایید؛ در حالی‌که پس‌زمینه همچنان به رنگ سیاه و سفید باقی می‌ماند. این مشخصه برای تصاویر متحرک در نظر گرفته شده است. بعلاوه هوش مصنوعی جهت دنبال کردن آنی حرکات به‌کار گرفته می‌شود. بنابراین میت 20 پرو قادر به تشخیص کودک نوپای شما در ویدیو و حفظ فوکوس بر روی وی خواهد بود. اکنون گوشی هواوی برای بهره‌مندی تولیدکنندگان ویدیو از فرمت سینمایی 21:9 به‌صورت بومی پشتیبانی نموده و مجهز به پروفایل‌های رنگی مختلفی است که شما می‌توانید آن‌ها را در ویدیوهای خود اعمال نمایید. این حالت تا حد زیادی مشابه استفاده از پکیج LUT در ویرایشگرهای ویدیویی حرفه‌ای است؛ در حالی‌که آی‌فون برای کلیه موارد مذکور بر اپلیکیشن‌های ثالث متکی خواهد بود.

کارآیی و فضای ذخیره‌سازی

میت 20 پرو مجهز به تراشه بومی هواوی با نام کایرین 980 است؛ در حالی‌که آی‌فون XS مکس از تراشه A12 بیونیک ساخت اپل استفاده می‌کند. اگرچه این 2 تراشه از جنبه معماری طراحی خود با یکدیگر بسیار متفاوت هستند؛ اما در یک ویژگی بزرگ با یکدیگر اشتراک دارند: 2 هندست مذکور تنها گوشی‌هایی در جهان هستند که از فرآیند تولید 7 نانومتری جدید بهره می‌گیرند. این موضوع نسبت به تراشه‌های قدیمی‌تر یک جهش بزرگ به‌شمار می‌آید.

هر 2 دستگاه از نظر عملکرد روزانه بسیار سریع به‌نظر می‌رسند و اپلیکیشن‌ها سریعا باز می‌شوند. هر 2 اسمارت‌فون به کلیه فرامین لمسی به‌سرعت پاسخ داده و عملکرد آن‌ها در مجموع روان است. آیا عملکرد میت 20 پرو با تجربه‌کاربری روان سیستم‌عامل iOS مطابقت دارد؟ در پاسخ بایستی گفت: گاهی اوقات بله؛ اما برخی مواقع نیز کاملا این‌طور نیست. خصوصا با فعال‌سازی سیستم ژست پیمایشی جدید بر روی گوشی هواوی، این موضوع مشهود خواهد شد.

میت 20 پرو و آی‌فون XS مکس نخستین گوشی‌های مجهز به تراشه 7 نانومتری در سراسر جهان هستند

نبرد فیس آی‌دی

میت 20 پرو دارای یک ناچ برجسته با اندازه و شکلی مشابه نمونه موجود در آی‌فون XS مکس است و این موضوع واقعا قابل‌توجیه خواهد بود. بریدگی نمایشگر اسمارت‌فون هواوی از سیستم تشخیص چهره سه‌بعدی مشابه با نمونه موجود در آی‌فون میزبانی می‌کند. این سیستم دارای یک پروژکتور نقطه‌ای، پرتوافکن جریان و حسگر مادون قرمز است که به منظور ایجاد یک نگاشت جزئی از چهره شما با یکدیگر همکاری می‌کنند. متد جدید تشخیص چهره در پرچم‌دار میت با سرعت و دقت بالای خود، کاربران را شگفت‌زده نموده و آن‌ها بلافاصله این روش را به‌عنوان متد پیش‌فرض برای باز کردن قفل گوشی در نظر می‌گیرند. تصورات اولیه حاکی از این است که سرعت متد مذکور به اندازه آی‌فون و یا حتی سریع‌تر از آن خواهد بود. اما پس از تست نهایی محصول، جزئیات بیش‌تری روشن خواهد شد.

ظاهرا آینده متعلق به فناوری تشخیص چهره خواهد بود. اما هواوی از یک اسکنر اثرانگشت در زیر نمایشگر نیز بهره می‌گیرد.

با این‌حال حق انتخاب، موضوعی فوق‌العاده در خصوص سیستم‌عامل اندروید به‌شمار می‌آید. در این راستا میت 20 پرو از حسگر اثرانگشت به‌همراه مشخصه جدید تشخیص چهره استفاده می‌کند. اما این صرفا یک اسکنر اثرانگشت نیست؛ بلکه حسگری است که در زیر نمایشگر دستگاه تعبیه شده است. بنابراین تنها کافیست انگشت خود را تقریبا در میانه صفحه‌نمایش قرار دهید و در ادامه، قفل گوشی به شکل معجزه‌آسایی باز خواهد شد. البته واژه “معجزه‌آسا” احتمالا کمی مبالغه‌آمیز به‌نظر می‌رسد. زیرا باز کردن قفل صفحه با این روش در مقایسه با اسکنر اثرانگشت معمول به‌مراتب زمان‌برتر بوده و شما در عوض قرار دادن لحظه‌ای انگشت بر روی حسگر و باز شدن فوری دستگاه به‌نوعی ناچار خواهید بود تا انگشت خود را برای مدت زمان 1 ثانیه بر روی نمایشگر قرار دهید. این قابلیت ظاهرا کمی بیش از اندازه کند است؛ اما مجددا بایستی یادآوری کرد که جهت ارزیابی مناسب از عملکرد آن به زمان بیش‌تری احتیاج خواهیم داشت.

طول عمر باتری

ساده‌لوحانه است که بگوییم ظرفیت باتری به‌تنهایی، طول عمر واقعی باتری گوشی را تعیین می‌کند؛ اما انکار نقش آن نیز احمقانه خواهد بود. به همین دلیل شاهد به‌کارگیری باتری قدرتمند 4200 میلی‌آمپر ساعتی در اسمارت‌فون میت 20 پرو هستیم. ظرفیت این باتری در مقایسه با باتری 3179 میلی‌آمپر ساعتی آی‌فون XS مکس بسیار بیش‌تر است. همچنین هواوی از شارژدهی باتری هندست جدید خود کاملا اطمینان داشته و امکان استفاده از گوشی به‌عنوان یک شارژر بی‌سیم را فراهم نموده است. هنگامی‌که شارژ باتری گوشی دوست شما در حال اتمام است، با مراجعه به بخش تنظیمات باتری به معنای واقعی کلمه می‌توان مشخصه مذکور را فعال کرد. تنها کافیست قسمت پشتی 2 گوشی را به هم بچسبانید تا هندست دیگر توسط میت 20 پرو به‌صورت بی‌سیم شارژ شود. در این میان برخی محدودیت‌ها نیز وجود خواهند داشت (به گونه‌ای که در زمان شارژ دستگاه دیگر، شارژ باتری گوشی شما واقعا تخلیه نشود). بعلاوه بدیهی است که این قابلیت تنها با سایر گوشی‌هایی که از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، عمل خواهد کرد. اما این یک ترفند جالب است. با وجود اسمارت‌فون میت 20 پرو شما می‌توانید آی‌فون XS مکس خود را شارژ نمایید!

گوشی هواوی با قابلیت شارژ فوق‌العاده سریع، برنده نمایش خواهد بود.

در حالی‌که هر 2 هندست میت و آی‌فون از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. اما هواوی با عرضه شارژر دیواری 40 واتی سوپرشارژ خود به‌همراه میت 20 پرو حقیقتا در سطحی بالاتر گام برداشته است. عدم عرضه یک فست شارژر به‌همراه آی‌فونی با قیمت بالاتر از پرچم‌دار میت، شرم‌آور خواهد بود و برای خریداری یکی از آن‌ها به‌صورت مجزا ناچارا بایستی مبلغی اضافی پرداخت نمایید. هر 2 گوشی از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. اما مجددا بایستی اشاره کرد که میت 20 پرو با حداکثر سرعت شارژ معادل 15 وات، این‌بار نیز سریع‌تر از آی‌فون ظاهر می‌شود.

در سوی دیگر آی‌فون XS مکس از شارژ بی‌سیم تا سقف 7.5 وات پشتیبانی می‌کند که با سرعت شارژ آی‌فون‌های سری 8 و آی‌فون X برابر است. اما تفاوت در این است که اپل برای دریافت شارژ بی‌سیم از سیم‌پیچ 100 درصد مسی استفاده نموده که نسبت به سیم‌پیچ آلیاز ترکیبی به‌کارگیری شده در مدل‌های سال گذشته، بهره‌وری بالاتری دارد. شما بایستی شارژر بی‌سیم را به‌صورت جداگانه برای هر 2 گوشی خریداری نمایید؛ زیرا این شارژرها به‌همراه بسته‌بندی محصول عرضه نخواهند شد.

قیمت‌گذاری، زمان عرضه و کلام نهایی

زمانه در حال تغییر است و مشاهده قیمت‌های گزاف گوشی‌ها، بهترین روش برای توصیف این وضعیت در صنعت فناوری موبایل به‌شمار می‌آید. این 2 اسمارت‌فون، نمونه‌هایی اعلاء هستند. میت 20 پرو با قیمتی فراتر از 1000 یورو، گران‌قیمت‌ترین گوشی هواوی بوده و بهای آن از فبلت سامسونگ گلکسی‌نوت 9 بالاتر، اما از آی‌فون XS مکس پایین‌تر است. قیمت‌گذاری پرچم‌دار اپل در ایالات‌متحده از 1100 دلار آغاز می‌شود.

متاسفانه فروش گوشی‌های هواوی در ایالات‌متحده آمریکا ممنوع است؛ بنابراین شما تنها می‌توانید آن‌را از مکانی دیگر تهیه کرده یا مدل آنلاک‌شده آن‌را وارد نمایید. اما میت 20 پرو از سوی سرویس‌دهنده‌های مخابراتی ایالات‌متحده ارایه نخواهد شد.

نهایتا بر اساس اظهارات مطرح شده، میت 20 پرو در اوایل ماه نوامبر عرضه می‌شود؛ در حالی‌که آی‌فون اکنون در ویترین فروشگاه‌ها قابل‌دسترس است.

بسیاری از پیشرفت‌های اعمال‌شده در هواوی میت 20 پرو، حقیقتا دوست‌داشتنی هستند و به‌نظر می‌رسد که این هندست با برخورداری از رابط کاربری ساده‌تر، ژست‌های کنترلی کارآمد، طراحی خیره‌کننده، شارژدهی عالی باتری و کیفیت فوق‌العاده دوربین، بهترین گوشی تولید شده توسط هواوی تا به امروز محسوب می‌شود. اما آیا بایستی این گوشی را بر آی‌فون ارجح دانست؟ این مسئله به سلیقه شما بستگی دارد.

1 در مورد “مقایسه هواوی میت 20 پرو با اپل آی‌فون XS مکس”

  1. این امریکا تا میبینه ممکنه بازار داخلیش بهم بخوره یک محصول رو بلاک میکنه برای دسترسی افراد داخل کشورش…. از قدرت چین اینطور میترسه

    1
    6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH