تمام ویژگی‌های مثبت و منفی گوشی‌های سری میت 20 را اینجا ببینید!

تقریبا یک هفته از معرفی گوشی‌های جدید سری میت 20 هواوی می‌گذرد. برای این‌که همه چیز درباره پرچمداران جدید هواوی روشن شود، چند روزی صبر کردیم و حالا که تقریبا چیزی از گوشی‌های سری میت 20 بر ما پوشیده نیست، سعی داریم در طی این مقاله به تمام ویژگی‌های مثبت و منفی این خانواده نگاهی بیندازیم. همراه آی‌تی‌رسان باشید.


«ویژگی‌های مثبت»

 

مزایای سری میت 20 در مقابل رقبا

گوشی‌های سری میت 20 را باید قوی‌ترین پرچمداران هواوی از زمان ورود این کمپانی به دنیای اسمارت‌فون‌ها دانست. شاید برخی‌ها فکر کنند یک گوشی مانند میت 20 پرو آمده تا با قیمت کم‌تر، رقیبی برای دیگر پرچمداران باشد اما حقیقت این است که هواوی پا را فراتر نهاده و سعی کرده تا این دیوایس از نظر نوآوری و تجربه کاربری، دیگر پرچمداران را به چالش بکشد.

برای مثال گوشی میت 20 پرو در مقایسه با گلکسی نوت 9 سامسونگ، از دوربینی با زاویه بازتر و یک باتری پرظرفیت‌تر با شارژ 40 واتی برخوردار است. ضمن آن‌که باید لقب اولین گوشی‌های مجهز به پردازنده 7 نانومتری جهان در بین اندرویدی‌ها را نیز به اعضای خانواده میت 20 اعطا کرد. علاوه بر این موارد، سری جدید میت از همان ابتدا اندروید 9 را اجرا کرده و مجهز به سنسوری با اندازه 1/1.7 اینچ هستند که بزرگ‌ترین سنسور دوربین در بین تمام گوشی‌های هوشمند بوده و امکان ثبت تصاویر بی‌نقص حتی در تاریکی شب را نیز ممکن می‌سازد. گرچه گلکسی نوت 9 از قلم S Pen سود می‌برد، اما این قلم به تنهایی جبران‌کننده تمام مزایای سری میت 20 نیست.

در بین گوشی‌های جدید چینی‌ها، عضوی به نام هواوی میت 20 وجود دارد که از همان مشخصات سخت‌افزاری بهره برده و همان تجربه کاربری را با قیمت 800 یورویی‌اش ارایه می‌دهد. درست است که این قیمت نیز بسیار بالاست، اما باید توجه داشت که تمام گوشی‌های پرچمدار امسال قیمتی نزدیک به 1000 دلار داشته‌اند که این یک مزیت بزرگ برای پرچمدار بی‌ادعای هواوی محسوب می‌شود.

حضور گوشی گیمینگ میت 20 ایکس

بسیاری از کاربران و کارشناسان، گوشی میت 20 ایکس را خارق‌العاده‌ترین محصول حاضر در رویداد چند روز پیش می‌دانند. با آن‌که در این گوشی گیمینگ نمی‌توان ویژگی‌هایی هم‌چون نمایشگر +QHD و شارژ سریع 40 واتی حاضر در گوشی میت 20 پرو را دید، اما برخی ویژگی‌های دیگر (هم‌چون نمایشگر بزرگ‌تر، باتری پر‌حجم‌تر و سیستم خنک‌کننده گرافنی) و قیمت کم‌تر در مقایسه با مدل پرو باعث شده که میت 20 ایکس یک محصول اعجاب‌انگیز برای بسیاری از کاربران باشد.

البته اگر بخواهیم واقع‌گرایانه برخورد کنیم، کار با یک نمایشگر 7.2 اینچی بسیار سخت و عذاب‌آور است. این مورد برای کاربران غربی بسیار رنج‌آور بوده و می‌توان این‌گونه گفت که هواوی باید شانس فروش بالای این دیوایس را در بازار چین جست‌وجو کند. زیرا نمی‌توان انتظار داشت که میت 20 ایکس با آن اندازه غول‌پیکرش در بازار غرب طرفدار چندانی داشته باشد. البته شاید هم شانس با هواوی یار باشد؛ همان‌گونه که گلکسی نوت اورجینال با اندازه 5.3 اینچی‌اش مورد انتقاد و تمسخر بسیاری قرار گرفت، اما در نهایت کاری کرد که امروزه تمام تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، اندازه بزرگ نمایشگر را در اولویت خود قرار می‌دهند!

دوربین سه‌گانه بی‌نظیر

در واقع این همان راهی است که دوربین‌های سه‌گانه باید در پیش گیرند. هواوی در تلاش دوم خود برای استفاده از دوربین سه‌گانه به نتیجه ایده‌آل خود دست پیدا کرده و این‌بار از ترکیب سه سنسور رنگی (اصلی)، تله‌فوتو و اولترا واید بهره جسته است. اگرچه حضور سنسور مونوکروم در مقایسه با سنسورهای معمولی، موجب ثبت جزئیات بیش‌تر و اشباع‌تر شدن تصاویر می‌شود، اما هواوی ترجیح داده تا این‌بار از فواید لنز اولترا واید سود ببرد. درست است که سنسورهای مونوکروم حساسیت بیش‌تری به نور دارند و این یک مزیت بزرگ برای ثبت تصاویر در تاریکی شب است، اما کاهش نویز تصاویر در سنسورهای جدید موجب شده تا عمر سنسورهای مونوکروم به روزهای آخر خود نزدیک شود.

وجود تراشه کایرین 980

حضور تراشه‌های کایرین تا چند سال پیش یک ضعف و نکته منفی برای پرچمداران هواوی به شمار می‌رفت اما همین موضوع امسال به یک نکته مثبت و عامل برتری گوشی‌های سری میت 20 بر رقبایشان تبدیل شده است. با آن‌که پردازنده گرافیکی موجود در چیپست اسنپدراگون 845 (که با نام آدرنو 630 شناخته می‌شود) برتر از پردازنده گرافیکی Mali G76 MP10 موجود در کایرین 980 است، اما تراشه پرچمدار هواوی چه از نظر قدرت پردازنده مرکزی (CPU) و چه از نظر مصرف انرژی، وضعیت بهتری نسبت به سوگولی کوالکام دارد.

سنسور بیومتریک پیشرفته

سنسورهای اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر و نمونه‌های پیشرفته سیستم تشخیص چهره (که مبتنی بر سنسوری مجزا هستند)، امسال با استقبال زیادی روبرو شدند. پس از گوشی شیائومی Mi 8 پرو که اولین گوشی مجهز به هر دو سیستم بود، حالا گوشی هواوی میت 20 پرو به دومین اسمارت‌فون در جهان تبدیل شده که از هر دو سیستم پیشرفته فوق بهره می‌برد.


«ویژگی‌های منفی»

 

کارت حافظه نانو مموری

تمام گوشی‌های سری میت 20 از درگاه کارت حافظه، البته از نوع نانو مموری پشتیبانی می‌کنند. حقیقت این است که در حال حاضر هیچ کارت حافظه‌ای از این نوع در بازار دیده نمی‌شود و اگر هم به زودی نمونه‌ای پیدا شود، قیمت آن بسیار بالا خواهد بود. برای همین بوده که برخی از کارشناسان، امکان افزودن به فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های این خانواده را عملا ناممکن و این درگاه را بی‌فایده می‌پندارند.

فقدان بعضی ویژگی‌ها در برخی مدل‌ها

باز هم شاهد این بودیم که تمام مدل‌های پرچمداران هواوی از قابلیت‌های یکسانی بهره نمی‌برند. این یعنی حتی مدل‌های برتر نیز از برخی قابلیت‌ها محروم خواهند بود. برای مثال گوشی میت 20 پرو از سنسور اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر و سیستم اسکن سه‌بعدی چهره سود می‌برد اما فاقد درگاه هدفون بوده و درست در آن طرف قضیه، مدل معمولی میت 20 از درگاه هدفون و برشی کوچک و قطره‌مانند در بالای نمایشگرش سود می‌برد! حتی جالب‌تر این‌که مدل پرو نمایشگر کوچک‌تری در مقایسه با مدل معمولی دارد!

ضمن آن‌که اگر علاقه‌مند به استفاده از قلم M Pen و یا سود بردن از سیستم خنک‌کننده گرافنی باشید، در این صورت چاره‌ای جز خریدن گوشی میت 20 ایکس ندارید؛ زیرا دیگر مدل‌ها از داشتن این قابلیت‌ها عاجز هستند. این به معنای آن است که هیچ یک از گوشی‌های این خانواده یک محصول کامل نبوده و مشخصا هر کدام یک نقطه قوت و مزیت نسبت به دیگر دارد. درست است که میت‌های امسال از نمونه‌های سال گذشته بهتر شده‌اند، اما هم‌چنان انتخاب مدلی که برخی نقص‌ها داشته و از برخی قابلیت‌ها محروم است، حس بدی به کاربر داده و یک تصمیم ایده‌آل نخواهد بود.

ضعف‌های قلم M Pen

هواوی که تبحر خاصی در بزرگ نشان دادن ویژگی‌های جذاب در محصولاتش دارد، به طرز عجیبی از مانور دادن روی قلم M Pen موجود در گوشی میت 20 ایکس اجتناب کرد. همان جا بود که فهمیدیم ظاهرا این قلم هیچ حرفی در مقابل قلم S Pen نداشته و کارایی چندانی ندارد. با آن‌که اعلام شده این قلم قادر به تشخیص 4096 سطح مختلف از فشار است، اما به سختی می‌توان چنین چیزی را در واقعیت درک کرد. باید بدانید که این قلم به عنوان یک وسیله جانبی در نظر گرفته شده و برای داشتن آن باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید. هر چند که قیمت دقیق آن مشخص نشده، اما تنها بخشی از کاربران آن را تهیه کرده و برخلاف قلم گلکسی نوت‌های سامسونگ، هزینه اضافی برای کاربر به دنبال دارد.

دوم این‌که هیچ جایگاهی برای قرار دادن این قلم در بدنه دستگاه تعبیه نشده است. این یعنی کسانی که این قلم را خریداری می‌کنند، باید تمام وقت آن را در دستان خود نگه دارند! حال آن‌که کار کردن و در دست گرفتن میت 20 ایکس خود به تنهایی به دو دست نیاز دارد و یک دست هم برای کار کردن با قلم باید قرض بگیرید! این را هم در نظر بگیرید که این قلم نخستین نمونه عرضه شده توسط هواوی بوده و قطعا قابلیت‌ها و کارکردهای آن با میت 20 ایکس محدود خواهد بود. ضعف‌های این قلم عاملی است که توسعه‌دهندگان علاقه چندانی به اضافه کردن قابلیت‌های جدید به آن نداشته باشند تا هم‌چنان وضع به همین شکل ادامه پیدا کند.

ضعف‌های دوربین سلفی

در این که گوشی‌های سری میت 20 بهترین دوربین‌های موبایلی جهان را دارند، شکی وجود ندارد اما با این حال هواوی نتواسته تنها ضعف موجود در دوربین گوشی P20 پرو را برطرف کند و باز هم شاهد وجود همان نقطه ضعف در گوشی‌های سری میت 20 نیز هستیم. علی‌رغم آن‌که دوربین‌های اصلی پرچمداران هواوی به معنای واقعی کلمه عالی بوده و در حالی که بسیاری از کمپانی‌ها برای دوربین سلفی پرچمداران خود از فوکوس خودکار بهره می‌برند، هواوی هم‌چنان از فوکوس ثابت در دوربین سلفی سری میت 20 استفاده کرده که کاملا ناامیدکننده است. چندین و چند بار شاهد این بودیم که سوژه اصلی درون تصاویر، خارج از فوکوس و نقطه تمرکز تصویر بوده است. با آن‌که دوربین سلفی میت‌های جدید یک سنسور 24 مگاپیکسلی دارد، اما این عدد برای دوربینی که چنین ضعفی دارد، بسیار بزرگ بوده و می‌توان گوشی‌هایی را در بازار یافت که با رزولوشن کم‌تر، سلفی‌های بسیار بهتری ثبت می‌کنند.

عرضه دیر هنگام

ظاهر قضیه نشان می‌دهد که هواوی گوشی‌های سری میت 20، خصوصا گوشی میت 20 پرو را به دلیل قیمت حدودا 1000 یورویی‌اش مستقیما برای رقابت با گلکسی نوت 9 طراحی و عرضه خواهد کرد. با این حال به دلیل آن‌که پرچمداران هواوی دو ماه بعد از عرضه گلکسی نوت 9 وارد بازار شدند، سامسونگ این شانس را برای پرچمدار قلم به دستش مهیا دیده که هم تعداد کافی از آن را در ابتدا به فروش برساند، هم این‌که هم‌زمان با عرضه میت‌های هواوی، قیمت گلکسی نوت 9 را متعادل‌تر کند.

نتیجه این شد که در حال حاضر می‌توان گلکسی نوت 9 را با قیمت حدودا 800 یورو خریداری کرد که برابر با قیمت مدل معمولی میت 20 بوده و حدودا 200 یورو کم‌تر از قیمت میت 20 پرو است. هر چند که ممکن است به دلیل نزدیک بودن کریسمس و تبلیغات و فروش ویژه این ایام اوضاع کمی فرق کند، اما در حال حاضر گوشی‌های جدید هواوی نسبت به تصورات و پیش‌بینی‌های اولیه این کمپانی، راه دشواری پیش خود می‌بینند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH