خودروهای الکتریکی آینده از بدنه خود به عنوان باتری استفاده خواهند کرد!

در حال حاضر خودروهای الکتریکی انرژی مورد نیاز خود را در باتری ذخیره می‌کنند. مشکل این باتری‌ها از آنجا ناشی می‌شود که باید به قدری بزرگ باشند تا توان لازم برای ذخیره انرژی جهت کار کردن خودرو در صدها کیلومتر راه را داشته باشند و در صورتی که این مشکل حل شود، با مشکل خطرناک‌تری مثل امکان انفجار این باتری‌ها مواجه می‌شویم که می‌تواند جان راننده و مسافرین را به خطر اندازد. همچنین قیمت بالای آنها نیز از دیگر مشکلات خواهد بود.

برای حل این مشکل گروهی از محققان در دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد بر روی طرحی کار می‌کنند که می‌توان با آن الیاف کربن را به الکترودهای باتری تبدیل کرد. به زبان ساده باید گفت، با استفاده از این تکنولوژی خودروهای الکتریکی می‌توانند در آینده با استفاده از الیاف کربن در ساخت بدنه خود، انرژی مورد نیاز را در بدنه خودرو ذخیره کنند. با این روش این خودروها سبک‌تر نیز خواهند شد و این به معنای مصرف کمتر برای حرکت خودرو خواهد بود. Leif Asp، از محققین حاضر در این تحقیقات، بیان کرده است:

با این روش دیگر بدنه خودرو یک وزنه صرف برای حرکت خودرو نخواهد بود، بلکه به عنوان یک باتری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین امکان آن وجود دارد که از الیاف کربن برای برداشت انرژی جنبشی جهت حسگرها و رساناها، هم برای انرژی و هم برای اطلاعات، استفاده کرد. اگر تمامی این کارکردها از بدنه خودرو یا هواپیما برآورده شود، وزن وسیله می‌تواند تا 50 درصد تقلیل پیدا کند.

البته نقطه منفی این فناوری مربوط به قیمت تمام شده آن خواهد بود. حتما شنیده‌اید که از الیاف کربن تنها در ساخت ماشین‌های مسابقه گران‌قیمت استفاده می‌شود و این هم دلیلی ندارد جز بهای الیاف کربن. با این حساب، ساخت خودروهای معمولی با استفاده از این ماده همانطور که وزن آنها را تا 50 درصد کم می‌کند، می‌تواند قیمت آنها را تا 50 درصد افزایش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH