مقایسه آی‌پد پرو 2018 با آی‌پد پرو قدیمی: آیا زمان ارتقا فرا رسیده است؟

همان‌طور که انتظار می‌رفت، دیروز اپل از دو مدل آی‌پد پرو جدید و هیجان‌انگیز رونمایی کرد. این تبلت‌های زیبا، قدرتمند و دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند. با این‌حال مدل‌های جدید، دستگاه‌هایی گرا‌ن‌قیمت بوده و در صورتی‌که اکنون صاحب مدل قدیمی‌تر آی‌پد پرو هستید، خریداری این گجت احتمالا اقدام عاقلانه‌ای نخواهد بود. شما در این‌خصوص چه‌طور فکر می‌کنید؟ در ادامه به بررسی دقیق مشخصات آی‌پد پرو جدید، مقایسه تفاوت‌های آن با آی‌پد پرو قدیمی‌تر و ضرورت ارتقا احتمالی دستگاه خواهیم پرداخت.

طراحی

بی‌تردید هر 2 مدل آی‌پد پرو جدید، محصولاتی برجسته به‌نظر می‌رسند. اپل با اصلاح حواشی و گرد کردن گوشه‌های نمایشگر تلاش کرده تا تبلتی با ظاهر خیره‌کننده را ارایه نماید. با این‌حال به‌دنبال ارتقاء دستگاه از نسبت نمایشگر به بدنه مناسب‌تری بهره‌مند خواهید شد. در صورتی‌که قبلا از مدل قدیمی‌تر 9.7 یا 10.5 اینچی استفاده کرده‌اید، اکنون در ازای ابعاد مشابه یا کوچک‌تر به فضای نمایشی بیش‌تری دسترسی خواهید داشت. این وضعیت در خصوص افرادی که دستگاه قدیمی خود را به نسخه 12.9 اینچی ارتقا می‌دهند نیز صادق است.

اما در فرآیند ساخت آی‌پدهای جدید از چندین ویژگی صرف‌نظر شده است. آی‌پد پروهای 11 و 12.9 اینچی جدید فاقد جک صوتی هدفون هستند. اپل برای آن‌دسته از افرادی که بایستی به صدای آنالوگ دسترسی داشته باشند، دانگلی با قیمت 9 دلار را به فروش می‌رساند. دکمه هوم نیز حذف شده و در عوض قفل تبلت‌ها از طریق سیستم فیس آی‌دی بازگشایی می‌شود. ژست‌های رابط‌کاربری نیز با اعمال دکمه هوم جایگزین شده است.

نکته مهم دیگر، جایگزینی درگاه لایتنینگ اختصاصی اپل با اتصال استاندارد USB Type-C است. اگر اکنون صاحب مجموعه‌ای از ابزارهای‌جانبی متکی بر اتصال لایتنینگ هستید، این خبر برای شما ناگوار خواهد بود. اما به‌طور کلی این اقدام، خبر خوبی برای صنعت به‌شمار می‌آید. درگاه USB-C آی‌پدهای جدید به شما امکان خواهند داد تا این گجت‌ها را با سهولت بیش‌تری به نمایشگرهای خارجی و دستگاه‌های ذخیره‌سازی متصل نمایید. حتی شما در صورت دسترسی به یک کابل USB-C به لایتنینگ می‌توانید آ‌ی‌فون خود را شارژ کنید.

نمایشگر

کیفیت نمایشگر به تنهایی دلیل مناسبی برای ارتقاء دستگاه به آی‌پد پرو 2018 محسوب نمی‌شود. در واقع جدیدترین تبلت‌های اپل مجهز به نمایشگرهایی روشن، رنگارنگ و با رزولوشن بالا هستند. اما مدل 10.5 اینچی سال گذشته نیز از ویژگی‌های مذکور برخوردار است. افرادی که از آی‌پد پروهای مدل 2015 یا 2016 استفاده می‌کنند، تفاوت بیش‌تری را شاهد خواهند بود، زیرا از تجربه رنگی گسترده، تنظیم خودکار تعادل رنگ سفید و نمایشگری با نرخ نوسازی 120 هرتز بهره‌مند می‌شوند؛ مشخصه‌ای که اپل از آن تحت عنوان پروموشن (ProMotion) یاد می‌کند.

قلم اپل

آیا به قلم اپل موجود بر روی آی‌پد پرو فعلی خود علاقه دارید؟ اگر پاسخ مثبت است، بخت با شما چندان یار نیست. در صورت ارتقاء دستگاه به آی‌پد پرو 2018 شما بایستی دومین نسل از قلم اپل را تهیه نمایید؛ چرا که مدل قدیمی با آی‌پد پرو جدید سازگاری ندارد. اما ارتقاء تبلت، ویژگی‌های مطلوب انگشت‌شماری را به‌همراه خواهد داشت. قلم جدید اپل به‌صورت بی‌سیم شارژ شده و با استفاده از آهنرباهایی به کناره آی‌پد پرو جدید متصل می‌شود. بعلاوه با 2 بار ضربه زدن می‌توانید قلموها را تغییر دهید.

پردازنده و حافظه

قدرت پردازشی تبلت‌های آی‌پد پرو همواره از طریق قدرتمندترین تراشه‌های موبایلی سری A اپل تامین شده است. در آی‌پد پروهای مدل 2018 از تراشه A12X استفاده شده که طبیعتا قدرتمندترین تراشه اپل تا به امروز محسوب می‌شود. حقیقتا این میزان قدرت پردازشی، فراتر از نیازهای بسیاری از کاربران خواهد بود. اما ارتقا دستگاه فعلی به جدیدترین مدل‌های آی‌پد پرو برای افرادی که عملیات ویرایش عکس‌ها یا ویدیوها را به شکلی گسترده بر روی آی‌پد پرو خود انجام می‌دهند، احتمالا سودمند خواهد بود. خصوصا آن‌که در سال 2019 نسخه کاملی از اپلیکیشن ادوبی فتوشاپ برای آی‌پد عرضه می‌شود.

اپل برای نخستین بار در تاریخ، تبلت آی‌پد خود را با حداکثر 1 ترابایت حافظه‌داخلی عرضه می‌کند. مجددا بایستی خاطرنشان کرد که این میزان حافظه از نیازمندی کاربران معمولی بسیار بیش‌تر است؛ اما کاربران حرفه‌ای در صورت امکان تهیه این کالای لوکس می‌توانند از ظرفیت فوق‌العاده آن بهره‌مند شوند. در عوض نسخه پایه 64 گیگابایتی و همچنین مدل‌های 256 و 512 گیگابایتی این شکاف را پر می‌کنند.

دوربین و عکاسی سلفی

عکس‌برداری با یک تبلت همواره اقدامی احمقانه به‌نظر رسیده است. اما ظاهرا مردم مایل به انجام چنین کاری هستند. نتایج عملکرد آی‌پد پرو 2018 در این زمینه نبایستی ناامیدکننده باشد. این تبلت‌ها از دوربینی 12 مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدیویی 4K بهره می‌گیرند. مهم‌تر از همه، گجت‌های مذکور نخستین آی‌پدهایی هستند که از مشخصه HDR هوشمند استفاده می‌کنند. این قابلیت در آی‌فون XS و آی‌فون XR نیز مشاهده می‌شود.

فناوری فیس آی‌دی از دوربین TrueDepth در جلوی دستگاه بهره می‌گیرد. این دوربین ترفندهای متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. 2 آی‌پد جدید نخستین تبلت‌های اپلی با قابلیت‌های انیموجی، میموجی و پرتره‌های سلفی هستند.

باتری و شارژ

طول عمر باتری آی‌پدهای جدید بایستی با مدل‌های قدیمی‌تر قابل‌ مقایسه باشد. اپل وعده داده که باتری تبلت‌های جدید تا 10 ساعت وب‌گردی در شبکه وای‌فای، تماشای ویدیو یا گوش دادن به موسیقی دوام خواهد داشت. پیمایش وب در بستر شبکه موبایل، این زمان را به تقریبا 9 ساعت کاهش خواهد داد.

اتفاق جالب‌تر این‌که آی‌پدهای جدید به احتمال فراوان سریع‌تر شارژ خواهند شد. چرا که این دستگاه‌ها به‌همراه یک شارژر دیواری 18 واتی ارایه می‌شوند که قدرت آن در مقایسه با شارژر 12 واتی مدل‌های قدیمی‌تر به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر است. از آن‌جا که آی‌پدهای جدید در عوض درگاه لایتنینگ دارای یک پورت شارژ USB Type-C هستند، لذا شما از طریق آداپتور عرضه شده به‌همراه جدیدترین لپ‌تاپ‌های مک‌بوک می‌توانید آن‌ها را شارژ نمایید.

جمع‌بندی

احتمالا چندان تعجب‌آور نیست که قیمت‌گذاری تبلت‌های جدید از 799 دلار آغاز شده و تهیه یک قلم اپل نیز 129 دلار دیگر هزینه در پی خواهد داشت. خریداری آی‌پد پروهای 2018 یک سرمایه‌گذاری کامل به‌شمار می‌آید. یقینا این محصول بسیارجذاب به‌نظر می‌رسد؛ اما در صورت عدم دسترسی به پول نقد فراوان، ارتقا آی‌پد پرو سال گذشته احتمالا برای اکثریت افراد اقدام ارزشمندی قلمداد نخواهد شد. اما اگر از آی‌پد پرو قدیمی‌تری استفاده می‌کنید و یا واقعا از دستگاه خود جهت انجام امورات جدی بهره می‌گیرید، در این‌صورت احتمالا جدیدترین آی‌پد پرو اپل را مورد ستایش قرار خواهید داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH