وای‌گیگ

فناوری وای‌گیگ (WiGig) چیست و چه تفاوتی با فناوری WiFi 6 دارد؟

وای‌فای 6 در راه است ولی جالب اینجاست که این سریع‌ترین فناوری بی‌سیمی نیست که شما بدان دسترسی خواهید داشت. وای‌گیگ (WiGig)، یک فناوری فوق‌العاده برای دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا در فواصل کوتاه است و قرار شده نسخه جدید و بهبود یافته آن در سال 2019 وارد بازار شود.

وای‌گیگ

مبانی فنی وای‌گیگ

برخلاف وای‌فای 6 و دیگر نسخه‌های معمولی وای‌فای که از فرکانس‌های 2.4 یا 5 گیگاهرتز برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند، فناوری وای‌گیگ از فرکانس 60 گیگاهرتزی برای انتقال بی‌سیم اطلاعات بهره می‌گیرد. فرکانس 60 گیگاهرتزی نسبت به فرکانس‌های 2.4 و 5 گیگاهرتزی از تراکم کمتری برخوردار بوده و به همین علت قادر است حجم بسیار بیشتری از داده‌ها را به طور یکباره منتقل کند. که این به معنای انتقال سریع‌تر داده‌ها توسط وای‌گیگ است. بنابراین باید گفت که این فناوری رکورد سریع‌ترین سرعت را در انتقال داده‌ها به صورت بی‌سیم در اختیار دارد.

به خصوص اینکه هم اکنون در دنیای واقعی، وای‌گیگ توانسته است به سرعت فوق‌العاده 5 گیگابایت در ثانیه دست‌یابد. در حالی که وای‌فای 6 در دنیای واقعی در بهترین حالت از 2 گیگابایت بر ثانیه فراتر نخواهد رفت. به علاوه انتظار می‌رود نسخه بهبود یافته وای‌گیگ بتواند عملکرد بهتری را نیز از خود به نمایش بگذارد و رکورد 10 گیگابایت بر ثانیه را از خود ثبت نماید.

این فناوری در دنیای موبایل غوغا به پا خواهد کرد ولی در این بین یک نقطه ضعف مهم نیز وجود دارد که سبب کمرنگ شدن پتانسیل بالای وای‌گیگ گشته است. استفاده این فناوری از امواج برد کوتاه سبب کاهش دامنه ارتباطی آن شده است. در حقیقت باید اعتراف کرد که وای‌گیگ توانایی خود را تنها در محدوده‌ای در حدود 10 متر می‌تواند به رخ بکشد و نه بیشتر!

البته مشکل عبور سیگنال‌های وای‌گیگ از دیوار‌ها و دیگر موانع نیز وجود دارد. اما نقطه قوت این فناوری، انعطاف‌پذیر بودن دامنه فرکانس‌های مورد استفاده آن است به طوری که در صورت لزوم وای‌گیگ می‌تواند به فرکانس‌های 2.4 یا 5 گیگاهرتز کاهش یابد. که طبیعتا در این حالت دیگر نمی‌تواند به آن سرعت خارق‌العاده خود برسد ولی از لحاظ برد و انتشار سیگنال مشکلش برطرف خواهد شد.

وای‌گیگ از نوع 802.11ad و 802.11ay است

فناوری وای‌گیگ اولین بار در سال 2009 پا به عرصه فناوری‌های بی‌سیم نهاد و توسط اتحادیه Wireless Gigabit معرفی شد. در سال 2013 این اتحادیه بسته شد و این فناوری تحت نظر اتحادیه WiFi قرار گرفت که نظارت بر استاندارد فناوری وای‌فای 6 را نیز بر عهده دارد. امروزه گواهی ثبت شده Wi-FI WiGig درست مانند پروتکل امنیتی WPA3، یک استاندارد بین‌المللی اتحادیه WiFi محسوب می‌شود. نسخه اورجینال وای‌گیگ در سال 2012 عرضه شد و از استاندارد 802.11ad استفاده می‌کند. سرعت قابل دسترس آن 5 گیگابایت بر ثانیه و حداکثر برد آن 10 متر تعیین شده است.

وای‌گیگ

اما در فناوری وای‌گیگ بهبود یافته، که قرار است در سال 2019 عرضه شود، از استاندارد 802.11ay استفاده شده است. بنابراین انتظار می‌رود محصولات وای‌گیگ جدید بسیار سریع‌تر باشد. دینو بکیس از مدیران ارشد شرکت کوالکام در این باره گفت، این استاندارد جدید می‌تواند تا دوبرابر سرعت بیشتر و تا 100 متر برد را پشتیبانی کند. با این حال هنوز مشکل عبور از دیوار‌ها وجود خواهد داشت. البته دقت داشته باشید این استاندارد را با استاندارد 802.11ax که در وای‌فای 6 به کار گرفته شده، اشتباه نگیرید.

کاربرد‌های وای‌گیگ چیست؟

در ابتدا باید گفت که وای‌گیگ حداقل در آینده نزدیک نمی‌تواند جایگزین وای‌فای شود. حتی با فناوری جدید و افزایش برد وای‌گیگ، باز هم مشکل عبور از دیوار‌ها به جای خود باقی است. به عبارت دیگر شما تنها زمانی می‌توانید از وای‌گیگ استفاده کنید که هر دو دستگاه در یک اتاق قرار داشته باشند بدون آنکه مانعی مانند دیوار در بین‌شان قرار گرفته باشد. با این حال هنوز هم کاربرد‌های خاص فناوری وای‌گیگ آن را به فناوری جذابی بدل کرده است. از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

در یک کامپیوتر می‌توانید تصاویر هدست واقعیت مجازی را با وضوح بسیار بالا در همان اتاق مشاهده نمایید. آداپتور بی‌سیم Vive شرکت HTC امروزه از فناوری وای‌گیگ استفاده می‌کند.

یک گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر می‌تواند به صورت بی‌سیم، محتوا را بر روی یک تلویزیون یا مانیتور با وضوح بسیار بالایی پخش نماید. گوشی گیمینگ ROG ایسوس قادر به استفاده از فناوری وای‌گیگ و پخش تصاویر به صورت بی‌سیم بر روی تلویزیون‌های هوشمند با صفحه نمایش‌های بسیار بزرگ است.

وای‌گیگ وای‌گیگ

نقاط بیرون از خانه (که فاقد دیوار است) قابلیت تحت پوشش قرار گرفتن با فناوری فوق سریع وای‌گیگ را دارند. که به خوبی قادرند ارتباطات اینترنتی را برای شما در محوطه باز فراهم آورند. درست مانند فناوری 5G که قادر به ایجاد خانه‌های اینترنتی است. فیس‌بوک نیز از این امکان برای پروژه Terragraph بهره گرفته است که اینترنت را به صورت بی‌سیم تحویل می‌دهد.

فناوری وای‌گیگ سریع‌ترین راه برای انتقال داده‌ها بین دو چیز است البته تا زمانی که آنها در نزدیک هم باشند و بین آنها هیچ مانعی وجود نداشته باشد. بنابراین باید گفت فناوری وای‌گیگ یک دستاورد خاص است ولی هنوز نمی‌توان از آن به صورت عمومی در تمام دستگاه‌ها استفاده نمود ولی فناوری وای‌فای 6 بسیار انعطاف‌پذیر‌تر است.

چگونه وای‌گیگ را دریافت کنیم؟

تصور کنید بتوان وای‌گیگ را به صورت بالقوه در کنار وای‌فای داشته باشید زیرا عملا هر دستگاهی که از وای‌گیگ پشتیبانی می‌کند قادر است از استاندارد‌های پایه مانند وای‌فای 6 نیز پشتیبانی نماید. البته برعکس آن صدق نمی‌کند یعنی همه دستگاه‌هایی که با وای‌فای 6 کار می‌کنند، نمی‌توانند از وای‌گیگ استفاده نمایند.

پس اگر از عاشقان فناوری هستید به دنبال محصولاتی باشید که از فناوری وای‌گیگ پشتیبانی می‌کنند. در این صورت با یک تیر دو نشان زده‌اید. به علاوه با قدیمی شدن استاندارد‌هایی مانند 802.11ad، کم‌کم تعداد دستگاه‌هایی که به جمع پشتیبانی کنندگان از فناوری وای‌گیگ می‌پیوندند، رو به افزایش است. البته دقت کنید دستگاه‌هایی که از استاندارد 802.11ay استفاده می‌کنند از سال 2019 به بازار خواهند آمد. بنابراین کمی دیگر صبر داشته باشید.

وای‌گیگ

دستگاه‌های کاربردی که فعلا از فناوری وای‌گیگ پشتیبانی می‌کنند اغلب مستقل هستند. به عبارت دیگر زمانی که شما یک آداپتور بی‌سیم Vive را خریداری می‌کنید، با استفاده از وای‌گیگ آن، تنها می‌توانید با گیرنده خودش ارتباط برقرار کنید. یا اگر شما یک گوشی گیمینگ ROG ایسوس را خریداری کرده‌اید، از طریق وای‌گیگ، آن را فقط به آداپتور خودش می‌توانید متصل کنید.

از لحاظ تئوری، شما یک روز می‌توانید یک روتر وای‌گیگ و یک لپتاپ پشتیبانی کننده از فناوری وای‌گیگ را بخرید و از سرعت فوق العاده سریع آن، در حالی که در محدوده کارکرد روتر نشسته‌اید، لذت ببرید. اما متاسفانه این دستگاه‌ها هنوز در بازار وجود ندارند. البته به نظر می‌رسد کوالکام اقدام به فروش تعدادی روتر کرده است که از استاندارد قدیمی وای‌گیگ 802.11ad پشتیبانی می‌کنند. گفته می‌شود از جمله این روتر‌ها می‌تواند به مدل Nighthawk X10 AD7200 شرکت Netgear اشاره نمود. حتی Netgear نیز اعلام نموده چند لپ‌تاپ نیز که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند در دسترس است ولی هنوز کسی نتوانسته از نزدیک آنها را ببیند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH