آشنایی با هوشمندترین اسمارت‌فون‌های جهان با قابلیت‌های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به تدریج راه خود را به سوی تقریبا کلیه حوزه‌های زندگی روزمره پیدا می‌کند و اسمارت‌فون‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. گوشی‌های تلفن‌همراه همواره هوشمند و هوشمندتر می‌شوند. در این مقاله به معرفی هندست‌هایی با قابلیت‌های جذاب و منحصربه‌فرد هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

در نمایشگاه‌های تجاری مانند کنگره جهانی موبایل و IFA، کمپانی‌های هواوی، سامسونگ و کوالکام از جمله شرکت‌کنندگان اصلی هستند که بر مقوله هوش مصنوعی تمرکز می‌کنند. تراشه جدید کایرین 980 با 2 واحد پردازش عصبی (NPU) توسط های‌سیلیکون؛ شرکت فرعی تولیدکننده چیپست‌های هواوی ساخته شده است. سامسونگ دستیار بیکسبی 2.0 خود را ارایه نموده و کوالکام نیز از موتور هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است. شما همچنین می‌توانید پردازنده بایونیک جدید اپل و موتور پیکسل ویژوال کور گوگل را نیز به این فهرست اضافه نمایید. در حال حاضر هوش مصنوعی در اسمارت‌فون‌ها دارای 3 حوزه کاربردی مهم است:

تشخیص تصویر، عکس و ویدیو: تشخیص اشیاء جلوی دوربین، تغییر تنظیمات برای عکس‌ها و ویدیوها و فهرست‌بندی تصاویر بر اساس محتوای آن‌ها در این حوزه قرار می‌گیرند. این موارد به آسانی می‌توانند از طریق ابزارهای هوش مصنوعی نظیر تراشه‌های یادگیری ماشینی یا الگوریتم‌ها بهینه‌سازی شوند. این دقیقا همان کاری است که گوگل، هواوی و اپل با ایده‌های هوش مصنوعی خود انجام می‌دهند. موتور هوش مصنوعی شرکت کوالکام نیز برای پردازش‌هایی از این‌دست بهینه شده است.

زبان و ترجمه: یادگیری ماشینی روشی عالی جهت تشخیص الگوها در زبان گفتاری است. این ابزار به منظور تشخیص فرامین شخص سخنگو، حتی با وجود فاصله از وی یا در صورت وجود نویز پس‌زمینه به‌کار گرفته می‌شود. یادگیری ماشینی به دستیارهای صوتی الکسا، سیری، کورتانا و مواردی از این‌دست جهت برقراری ارتباطی مناسب‌تر کمک می‌کند. در حوزه ارتباطات، سرویس‌های ترجمه نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. سرویس مترجم مایکروسافت و یادگیری عمیق برای ارایه نتایج ترجمه‌ای طبیعی‌تر شدیدا بر هوش مصنوعی تکیه دارند.

کارآیی و طول عمر باتری: اجرای اموراتی که از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، سرعت تخلیه شارژ باتری را کاهش داده و به‌طور کلی بهره‌وری را افزایش می‌دهند. ابزارهای هوش مصنوعی به شکل قابل‌توجهی به‌کار گرفته می‌شوند و پتانسیل بالقوه بیش‌تری برای بهبود شارژدهی باتری وجود دارد. البته این موارد تنها وضعیت کنونی اعمال هوش مصنوعی را توصیف می‌کنند. هوش مصنوعی در دنیای اسمارت‌فون‌ها به‌سرعت در حال رشد است و در آینده شاهد کاربردهای بسیار بیش‌تری خواهیم بود. فرآیند توسعه در مسیر پیشرفت قرار دارد و ما هنوز در ابتدای راه هستیم. با این‌حال حتی امروز نیز با خریداری یک اسمارت‌فون مناسب می‌توانید از قابلیت‌های هیجان‌انگیز هوش مصنوعی لذت ببرید.

هوشمندترین اسمارت‌فون‌ها در یک نگاه

هواوی میت 20 (پرو)

میت 20 پرو یک هندست کاملا هوشمند است. اسمارت‌فون پرچم‌دار جدید هواوی، نخستین گجت مجهز به تراشه کایرین 980 با 2 واحد پردازش عصبی به‌شمار می‌آید. این تراشه مزایای فوق‌العاده‌ای را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد؛ قابلیت‌هایی شامل تشخیص صحنه در دوربین، تشخیص چهره، مرتب‌سازی عکس‌ها و ترجمه مستقیم بر روی دستگاه بدون نیاز به ارتباط آنلاین که همگی به تنهایی بسیار مفید هستند. فراتر از این مسائل، ارتقاء کارآیی در مقایسه با تراشه کایرین 970، حقیقتا تراشه جدید را متمایز خواهد کرد. از سوی دیگر نسخه استاندارد اسمارت‌فون میت 20 نیز از تراشه کایرین 980 بهره می‌گیرد.

تراشه کایرین 980 در هر 2 مدل پرچم‌دار میت 20 به‌کار گرفته شده است.

گوگل پیکسل 3 (XL)

اخیرا گوگل گوشی پیکسل 3 خود را به‌همراه مدل بزرگ‌تر پیکسل 3 XL عرضه کرد. هوش مصنوعی برای هر 2 دستگاه در 2 حوزه مختلف، نقشی مهم ایفا می‌کند: دستیار زبانی گوگل همواره مشغول یادگیری هرچه بیش‌تر بوده و دوربین گوشی با تنها یک لنز نیز فوق‌العاده هوشمند است. این نرم‌افزار دقیق با تکیه گوگل بر جدیدترین پردازنده اسنپ‌دراگون، نتایجی عالی را ارایه خواهد داد.

اسمارت‌فون‌های جدید پیکسل 3 از ظاهر خود بسیار هوشمندتر هستند.

هواوی P20 (پرو)

صرف‌نظر از محصولات جدید سری میت هواوی، اسمارت‌فون‌های P20 و P20 پرو گوشی‌هایی محبوب و به‌روز هستند. کایرین 970 نخستین تراشه مجهز به NPU اختصاصی در یک اسمارت‌فون بود و عملکرد آن در مقایسه با تراشه جدیدتر کایرین 980 تفاوت فاحشی ندارد. با وجود سرعت بسیار بالاتر تراشه جدید، این چیپست نسبت به پردازنده قدیمی‌تر چندان متفاوت نیست. این موضوع مشخصا بدان معناست که هوش مصنوعی به خلق عکس‌هایی فوق‌العاده کمک می‌کند؛ در حالی‌که NPU مزایای فراوانی را در زمینه جستجوی تصاویر و مصرف انرژی ارایه خواهد داد.

در هواوی P20 پرو، هوش مصنوعی عمدتا در بخش دوربین به‌کار گرفته شده است.

آنر 10

برند فرعی شرکت هواوی یعنی آنر با تولید اسمارت‌فون آنر 10، محصولی با قیمت و کارآیی مناسب را ارایه نموده است. آنر 10 اساسا یک گوشی P20 پرو با تنها 2 دوربین است و از پردازنده یکسان و قابلیت‌های مشابهی بهره می‌گیرد. حتی آنر هنگام مواجهه با عکس‌ها هوشمندانه‌تر عمل می‌کند؛ چرا که شما پس از ثبت عکس‌ها در صورت عدم تناسب افکت‌های هوش مصنوعی با تصاویر می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید. با وجود بیش از 500 سناریو و 22 دسته‌بندی، دوربین عملا کلیه سوژه‌های موجود در مقابل لنز خود را تشخیص می‌دهد. آنر 10 حتی قادر خواهد بود تا تصاویر را به چندین قسمت تقسیم کرده و سپس هر بخش را به‌صورت جداگانه و از طریق نرم‌افزار ویرایش نماید. این‌کار آن‌چنان سریع انجام می‌شود که شما به‌سختی متوجه آن خواهید شد.

اسمارت‌فون آنر 10 نسبت کارآیی به قیمت فوق‌العاده‌ای را ارایه می‌دهد.

اپل آی‌فون XS

با وجود تراشه A12 بایونیک در آی‌فون XS، اپل صاحب سریع‌ترین پردازنده هوش مصنوعی در کلیه اسمارت‌فون‌ها است. واحد NPU این تراشه 8 هسته‌ای به تنهایی در هر ثانیه می‌تواند 5 تریلیون عملیات محاسباتی را اجرا نماید. این رقم واقعا خیره‌کننده است. اپل در زمینه اپلیکیشن‌های واقعیت‌افزوده تخصص دارد؛ حوزه‌ای که در آن، تشخیص هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر محیط از اهمیتی ویژه برخوردار است و هیچ دستگاهی به‌خوبی آی‌فون XS این‌کار را انجام نمی‌دهد. اپل نیز از طریق پلتفرم کور ML، فناوری یادگیری ماشینی را در دسترس توسعه‌دهندگان خارجی قرار داده است.

اپل کماکان به روند توسعه هوش مصنوعی ادامه می‌دهد.

سامسونگ گلکسی S9/ S9 پلاس

پردازنده‌های سامسونگ فاقد واحد پردازش هوش مصنوعی هستند؛ اما از طریق دستیار زبانی بیکسبی خود همچنان بر هوش مصنوعی تکیه دارند. در اسمارت‌فون گلکسی S9، بیکسبی دارای یک دکمه اختصاصی است و با وجود بیکسبی 2.0، امکانات و قابلیت‌های بیش‌تری ارایه می‌شوند. شما حتی می‌توانید این دستیار زبانی را با یک شبکه‌خانگی هوشمند شامل لوازم آشپزخانه و یک سیستم هشدار یکپارچه نمایید.

سامسونگ گلکسی S9 کماکان از فناوری‌های مناسبی بهره می‌گیرد.

سامسونگ گلکسی‌نوت 9

سامسونگ گلکسی‌نوت 9 از نظر ساختاری تا حد زیادی با گلکسی S9 متفاوت بوده و از ابعادی بزرگ‌تر، توان پردازشی بالاتر و یک قلم استایلوس منحصربه‌فرد برخوردار است. هر 2 اسمارت‌فون از تراشه اگزینوس 9810 بهره می‌گیرند. فبلت نوت 9 فاقد واحد پردازش هوش مصنوعی مجزا و دکمه بیکسبی است. با این‌حال دستیار سامسونگ با سرعتی نسبتا آرام، فرآیند توسعه را پشت سر می‌گذارد. کمپانی پیش‌رو در بازار اسمارت‌فون در آینده نیز همچنان بر این مشخصه تکیه خواهد کرد؛ زیرا بیکسبی با سایر دستگاه‌های حاضر در شبکه از قبیل یخچال‌های بزرگ خانوادگی یکپارچه خواهد شد.

گلکسی‌نوت 9 نسخه XXL گلکسی S9 به‌شمار می‌آید.

شما در خصوص هوش مصنوعی و آینده آن چه‌طور فکر می‌کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH