واقعیت مجازی در دنیای گیمینگ؛ لذتی کم و کوتاه مدت!

واقعیت مجازی برای گیمرها یکی از لذت‌بخش‌ترین تجارب محسوب می‌شود، اما به شکل عجیبی هنوز به صورت جریانی اصلی در این صنعت تبدیل نشده است و ظاهرا همچنان اوضاع بر همین منوال باقی خواهد ماند. اما دلیل چیست؟ به نظر می‌رسد حتی با بهترین سخت‌افزار نیز، واقعیت مجازی تنها برای مدت کوتاهی لذت‌بخش است.

گفته می‌شد واقعیت مجازی دنیای گیمینگ را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد؛ لازمه انجام این چنین کاری آن است که فناوری یاد شده باید به قدری جذاب و تاثیرگذار باشد که گیمر بی‌اطلاع از گذران وقت، نتواند کنترلر بازی را کنار بگذارد. واقعیت مجازی جذابیت‌های لازم را دارد، اما از نظر فیزیکی در صورتی که مدت زمان زیادی هدست را بر سر خود گذاشته باشید، خسته خواهید شد.

در هر صورت واقعیت مجازی بسیار دورتر از آن است که بخواهیم آن را یک جریان در دنیای گیمینگ بدانیم؛ اما دلیل این امر چیست؟ به عقیده Palmer Luckey، بنیانگذار Oculus Rift، هزینه بالای تهیه Oculus Rift یا HTC Vive دلیل اصلی مهجور ماندن واقعیت مجازی شده است. وی در اظهار نظری بیان کرده است که هیچ هدست موجود یا در دست تولیدی وجود ندارد که حتی با قیمتی بسیار کم بتواند در حکم یک جریان‌ساز عمل کند. Luckey گفته‌های خود را تنها یک ادعا نمی‌داند و آنها را نتیجه آزمایش‌های تحقیقاتی عنوان کرده است. اگرچه واقعیت مجازی می‌تواند گیمرهای دو آتشه و عاشقان فناوری را تا حدی زیادی تحت تاثیر قرار دهد، اما فراتر از این حد نتوانسته است عمل کند.

بسیاری از افرادی که به عنوان یک گیمر حرفه‌ای و یا حتی آماتور تلقی می‌شوند و تجربه کار با هدست‌های مختلفی از Oculus Rift و HTC Vive تا Playstation VR را داشته‌اند، اذعان می‌کنند که تجربه بسیار لذت‌بخشی داشته‌اند. استفاده از این فناوری در جمع‌های دوستانه نیز طرفداران خاص خود را دارد؛ به این صورت که دوستان به صورت نوبتی بازی‌های موجود را با استفاده از این فناوری تجربه می‌کنند؛ اما مشکل از جایی شروع می‌شود که پس از اتمام این جمع‌ها، به جز میزبان که دارای هدست است، کسی از مهمان‌ها حتی به فکر تهیه آن نیز نیست.

و مشکل وقتی اساسی‌تر می‌شود که بسیاری از کاربران حوزه گیمینگ بودجه مورد نظر برای تهیه یک هدست را نیز دارند، اما خرید آن را یک ضرورت نمی‌دانند. به عبارت دیگر واقعیت مجازی لذتی کم و کوتاه‌مدت را برای کاربر خود به ارمغان می‌آورد. بسیاری از کاربران نیز از دایره حرکتی محدود و همچنین رزولوشن بسیار پایین آن گله دارند که باید گفت، تمامی این انتقادها به تکنولوژی مورد بحث وارد است.

با توجه به مطالب گفته شده، باز هم باید سراغ حرف‌های Luckey رفت و در تایید صحبت‌هایش بیان کرد که در حال حاضر حتی بهترین هدست‌ها نیز از ارایه یک تجربه ناب گیمینگ برای گیمرها عاجز هستند. با این وجود، واقعیت مجازی فناوری نسبتا نوپایی است که روز به روز درحال پیشرفت و تکمیل خواهد بود و در نهایت باید منتظر باشیم و ببینیم تا چند سال آینده جایگاه آن در دنیای فناوری اطلاعات کجا خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH