مزایا و معایب رابط کاربری جدید سامسونگ One UI بر روی اندروید پای

سامسونگ کنفرانس خود را در هفتم نوامبر سال 2018 در سان فرانسیسکو برگزار کرد و در حالی که بیشتر نگاه‌ها متوجه صفحه نمایش امولد انعطاف‌پذیر جدید شرکت شده بود، اخباری در خصوص رابط کاربری جدید تحت عنوان One UI به مخاطبین و اهالی رسانه داده شد. One UI در قالب یک برنامه بتا در اواخر ماه میلادی جاری برای کاربران عرضه خواهد شد و در ژانویه 2019 به صورت رسمی کار خود را بر رو گوشی‌های گلکسی S9، نسخه پلاس و گلکسی نوت 9 آغاز خواهد کرد.

مطالب گفته شده در خصوص این رابط کاربری بسیار مثبت و امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اما در هر صورت هیچ نرم‌افزاری بی‌نقص نخواهد بود. در این مطلب سعی شده است تا مزایا و معایب One UI با توجه به اطلاعاتی که از آن منتشر شده، بررسی شود. با ما همراه باشید.

مزایا

درست به مانند انتقال از TouchWiz به Samsung Experience، رابط کاربری جدید کره‌ای‌ها نیز تغییر و تحولات بسیاری را داشته که در راستای سادگی و راحت‌تر کردن کار با دستگاه‌های سامسونگ صورت پذیرفته است. به عبارت دیگر، برای کاربران مبتدی خبری از تنظیمات پیچیده و کمی گمراه‌کننده نخواهد بود.

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در One UI مربوط به برنامه‌های شرکتی می‌شود. با توجه به اندازه اسمارت‌فون‌های سامسونگ که صفحه نمایش‌هایی بزرگ‌تر از 5.5 اینچ را تبدیل به استانداردی در این صنعت کرده‌اند، کار کردن با برخی برنامه‌ها آن هم با یک دست در عمل غیرممکن بود. کره‌ای‌ها برای حل این مشکل با استفاده از رابط کاربری خود صفحه نمایش را به دو بخش تقسیم کرده‌اند؛ Interaction Area و Viewing Area.

در Interaction Area که قسمت پایین گوشی را شامل خواهد شد، تمامی دکمه‌ها و تب‌هایی که به لمس شدن نیاز دارند، تعبیه شده است. نیمه بالایی گوشی شامل Viewing Area می‌شود و اطلاعاتی را نشان می‌دهد که نیازی به ورودی یا به زبان ساده‌تر، لمس ندارند. همانطور که گفته شد ایده این طرح راحت‌تر کردن کار با گوشی‌هایی است که صفحه نمایش بزرگ دارند و اگر سامسونگ بتواند دیگر توسعه‌دهندگان را نیز با خود همراه کند، می‌توان به تحولی بزرگ در این زمینه امیدوار بود.

از دیگر تغییرات بزرگ One UI باید به طراحی جدید آن اشاره کرد که با هدف سازگاری هر چه بیشتر با چشم کاربر تعریف شده است. سامسونگ می‌خواهد در هر زمانی از شبانه‌روز، کاربران تصویری لذت‌بخش و دیدنی از گوشی خود داشته باشند. به همین منظور قابلیت Night Mode را اضافه کرده است که تمی تاریک به عناصر اصلی در رابط کاربری و همچنین به برنامه‌های پیش‌فرض شرکت بر روی هندست می‌بخشد.

در این خصوص باید به تغییر دیگری نیز اشاره شود که امکان شخصی‌سازی بیشتری را به دارنده گوشی می‌دهد. کاربر در One UI قادر خواهد بود تا با توجه به رنگ گوشی خود، بخشی از رابط کاربری را تغییر رنگ دهد. کره‌ای‌ها در سال‌های اخیر توجه زیادی را به مقوله رنگ و رنگ‌بندی در محصولات خود مبذول داشته‌اند و باید دید جدیدترین اقدام آنها در این خصوص چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

رابط کاربری جدید بر مبنای اندروید پای خواهد بود و این به معنای gesture navigation جدید، نوتیفیکیشن‌های بهبودیافته، ایموجی‌های جدید و تمامی موارد موجود در اندروید پای خواهد بود.

معایب

همانطور که اشاره شد، در نگاه اول One UI بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما نباید گفت این جمله به معنای بی‌نقص بودن آن است. البته تا زمان عرضه رسمی و کار با آن، نمی‌توان به قطعیت در خصوص معایب رابط کاربری جدید سامسونگ صحبت کرد، اما با توجه به مطالب گفته شده به نظر پتانسیل‌هایی برای به وجود آمدن مشکلات آتی وجود دارد.

در خصوص تقسیم‌بندی صفحه نمایش و در بخش پیام‌ها یا All notes که به کاربران نمایش داده شد، شاهد اتلاف مقدار زیادی از صفحه نمایش بودیم؛ به این صورت که در بخش پایینی تمام جزییات اصلی قرار داشتند و در بخش بالایی تنها نام بخش‌های مذکور نمایش داده می‌شد. بعلاوه، با عرضه رسمی One UI، برنامه‌ها بر روی گوشی‌های سامسونگ دو طیف را تشکیل خواهند داد؛ طیف اول که با طراحی رابط کاربری جدید و صفحه نمایش دو بخشی مطابقت دارند و دسته دوم که هنوز از Material Theme گوگل استفاده می‌کنند.

در پایان باید گفت، مطمئنا در پایان ماه میلادی جاری و با عرضه نسخه بتای رابط کاربری جدید سامسونگ، درک بهتری از مزایا و معایب آن خواهیم داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH