اسنپ‌دراگون 8150: برترین تراشه اندرویدی در رقابت بنچ‌مارک هوش مصنوعی

صرف‌نظر از بنچ‌مارک‌های CPU و GPU، تراشه‌های مدرن بایستی به مقوله کارآیی هوش مصنوعی نیز توجه داشته باشند. در این میان و حداقل در دنیای گجت‌های اندرویدی احتمالا تراشه آینده کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون 8150 عنوان تراشه برتر را به خود اختصاص خواهد داد.

تست صورت گرفته بر روی پلتفرم در حال توسعه (نمونه اولیه تراشه)، بیانگر رشد حدودا 2 برابری کارآیی نسبت به تراشه کنونی اسنپ‌دراگون 845 است که بر اساس بنچ‌مارک تقریبا با کایرین 980، جدیدترین تراشه هواوی رقابت می‌کند.

کمپانی هواوی در آخرین تراشه خود به‌دنبال ارتقاء 2 برابری عملکرد هوش مصنوعی نسبت به کایرین 970 بود. اما تا آن‌جا که به امتیاز بنچ‌مارک مربوط می‌شود، تراشه کایرین 980 بیش‌تر جهشی 15 درصدی را نشان داده و امتیاز این چیپست تنها در حد اسنپ‌دراگون 845 (یا حتی کمی پایین‌تر از آن) است.

در این میان یک نکته ظریف وجود دارد. امتیاز تراشه اسنپ‌دراگون 845 در اسمارت‌فون وان‌پلاس 6 چشم‌گیر است؛ اما امتیاز آن در گوشی پیکسل 3 صرفا قابل‌قبول محسوب می‌شود. هر 2 هندست از تراشه یکسانی بهره می‌گیرند؛ تنها با این تفاوت که گوشی گوگل مجهز به یک هسته اختصاصی برای مدیریت ترفندهای پردازش تصویر است. بنابراین این امتیازات تا حدی مشکوک به‌نظر می‌رسند.

با این‌حال دستیابی تراشه هلیو P80 مدیاتک به جایگاه دوم نیز شگفت‌آور است. این تراشه با کسب امتیازی بسیار بالاتر از اسنپ‌دراگون 845، نمره بالایی در حد و اندازه اسنپ‌دراگون 8150 را به خود اختصاص داد. این پدیده در مقایسه با تراشه‌های کنونی هلیو P60 و هلیو P70 یک جهش عظیم (بیش از 200 درصد پیشرفت) به‌شمار می‌آید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH