فیوشا

سیستم عامل فیوشا گوگل از چیپست کایرین 970 پشتیبانی می‌کند

 از نخستین شنیده‌های ما درباره سیستم عامل فیوشا یا فیوژا، زمان زیادی می‌گذرد. غول جستجو غرق در تلاش است. حرف‌هایی به گوش می‌رسد که پروژه فیوشا زنده است و در پشت صحنه، کار بر روی آن ادامه دارد.
گفته می‌شود در یک پیشرفت جدید، کرنل Zircon در هواوی آنر پلی بوت شده است، این در حالیست که آنر‌پلی از پردازنده کایرین970 بهره می‌برد. شایان ذکر است که در سیستم عامل اندروید از کرنل یا هسته لینوکس (Linux Kernel) و در فیوشا از میکرو کرنل زیرکن استفاده شده‌ است.

اطلاعاتی درباره ارتباط نزدیک اس آر مورالی (Murali S R) مدیر همکاری‌های بین‌المللی و خدمات مشارکتی گوگل با هواوی و ارسال ایمیل‌هایی به huawei.com در این زمینه وجود دارد. این یک نشانه واضح از نوعی همکاری بین گوگل و هوآوی در مورد این موضوع است؛ این در حالیست که اخبار دیگر، حاکی از آزمایشات گوگل به طور خصوصی و به تنهایی بر روی این پروژه است.

در هر حال، به نظر می‌رسد که هنوز تا استفاده از سیستم عامل فیوشا در محصولات مختلف راه زیادی مانده است. در واقع می‌توان گفت بجز تیم تحقیق و توسعه فیوشا، کسی از میزان پیشرفت آن اطلاعات درستی در دست ندارد.

فیوشا اولین بار در سال 2016 و بدون اعلام رسمی، بعنوان یک پروژه منبع باز درگیت‌هاب (GitHub) ظاهر شد و گوگل کدهایی را به مخزن گیت‌هاب خود افزود. این سیستم عامل بر خلاف اندروید، بر پایه هسته لینوکس نیست، بلکه یک میکرو‌هسته است که زیرکن نامیده می‌شود. با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد، این همان بخشی است که توسعه‌دهندگان گوگل بر روی آنر‌ پلی کار کرده‌اند.

فیوشا همچنان پر از رمز و راز است. اطلاعات کمی که از آن وجود دارد، نشان می‌دهد این پروژه بسیار جالب و بلند‌ پروازانه است. سیستم عاملی که مناسب برای استفاده در گوشی‌های هوشمند، تبلت، کنسول بازی، ساعت مچی و همچنین رایانه‌های شخصی است. قبلا استفاده‌هایی نزدیک یا حداقل شبیه به این سیستم عامل در برخی از دستگاه‌ها دیده شده است، مانند نوت‌بوک پیکسل‌بوک (Pixelbook) با رابط کاربری فلوتر (Flutter) که مبتنی بر زبان برنامه‌نویسی دارت (Dart) ارایه شد و عملکرد بالای گرافیکی، روانی چشمگیر تصویر و عملکرد موفقیت آمیز این رابط کاربری را در 120 فریم در ثانیه شاهد بودیم. این نوت بوک مجهز به یک موتور رندر مبتنی بر ولکان (Vulkan) به نام Etcher است.

از دیدگاه فنی و ویژگی‌های اولیه، می‌توان گفت فیوشا برادر اندروید است. مطمئنا فوشیا ارزش منتظر ماندن را دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH