چگونه از پشت شیشه پنجره، تصاویر بهتری بگیریم؟

وقتی در یک صبح دل‌انگیز که شب قبل باران نیز باریده باشد، از پشت شیشه پنجره اتاق‌تان به بیرون می‌نگرید، هوا صاف و هم چیز تمیز است. دوربین خود را می‌آورید و عکسی از این منظره رویایی می‌گیرید. اما هنگامی که عکس را مشاهده می‌کنید، متوجه لکه‌های بسیاری بر روی تصویر خواهید شد!

مغز انسان وجود بازتاب‌ها، لکه‌ها، غبار و بسیاری موارد دیگر را به راحتی نادیده می‌گیرد ولی دوربین تمام این موارد را ثبت می‌کند. پس بیاید ببینیم چطور می‌توان تصاویر بهتری را از منظره زیبای پشت پنجره بگیریم؟! همان‌طور که تماشا و تمرکز بر منظره بیرون از داخل ساختمان ساده‌تر است، گرفتن تصاویر خارج از داخل نیز راحت‌تر است. زیرا شما با مشکلات زیادی که عکس‌برداری در بیرون و محوطه باز دارد، روبه‌رو نیستید. شلوغی، عدم کنترل روی نور، انعکاس‌ و بازتاب‌های ناخواسته و غیره، باعث ایجاد اشکال در عکس گرفتن‌‌تان خواهد شد. به عبارتی عکاسی خیابانی حتی گاهی ممکن است بسیار ترسناک به نظر برسد.

البته نگران نباشید ما امروز در این مطلب قصد نداریم تا شما را با اصول فوق‌حرفه‌ای و پیچیده عکاسی خسته کنیم. در عوض می‌خواهیم به شما آموزش دهیم تا بتوانید در هنگام عکس گرفتن از داخل، خانه، ماشین، هواپیما، قطار و …، کمترین بازتاب را داشته باشید. با این حال همان‌طور که اشاره شد در مکان‌های عمومی شما کنترل زیادی بر روی شرایط محیطی نخواهید داشت، پس اگر توانستید این موارد را رعایت کنید و اگر نشد، خیلی ناراحت نشوید!

عکس‌برداری منظره بیرون از محیط داخل (ساختمان، ماشین و …)

ابتدا با خاموش کردن تمام چراغ‌ها شروع کنید. هر چه محیط داخل تاریک‌تر باشد، میزان بازتاب‌ها بر روی تصاویر شما نیز کمتر خواهد بود. به خصوص باید دقت داشته باشید هر چراغی که به پنجره نزدیک است حتما خاموش شود. اگر با دقت توجه کنید، بازتاب آنها را خواهید دید. اگر امکان خاموش کردن چراغ‌ها وجود ندارد باید سعی کنید آن بخش از محیط که دوربین قرار می‌گیرد را با استفاده از بدن، لباس یا یک پارچه از بقیه قسمت‌ها مجزا کنید.

نکته دوم که لازم است به آن توجه کنید، در مورد هر چیزی است که به پنجره چسبیده است، زیرا تمام این ذرات به ظاهر ریز و نامریی بر روی کیفیت تصویر تاثیر خواهند گذاشت. پس با یک پارچه و یک ظرف مخلوط آب گرم و صابون، پنجره را کاملا تمیز کنید. هم بیرون شیشه هم داخل آن را. در هر صورت ممکن است شما این امکان را هم نداشته باشید، مگر اینکه در خانه باشید. با این حال حتی یک دست کشیدن با گوشه آستین ژاکت هم می‌تواند کمک بزرگی به بهبود کیفیت عکس نماید!

نزدیک شدن به سوژه تا حد ممکن!

ساده‌ترین راه عکس‌برداری از پشت شیشه، نزدیک کردن لنز دوربین به شیشه است، هر چقدر نزدیک‌تر شود بهتر است، تا جاییکه حتی لمس کردن شیشه ایده‌آل محسوب می‌شود. هر چقدر عقب‌تر باشید، انعکاس‌ها و بازتاب‌های محیط اطراف و شیشه با فوکوس اتوماتیک تداخل بیشتری خواهند داشت و احتمالا شما می‌توانید ذرات گرد و خاک یا لکه‌های چربی و بازتاب‌ها را در چشمی دوربین مشاهده کنید. اگر هم از گوشی هوشمند استفاده می‌کنید کاملا آن را به شیشه بچسبانید.

شما می‌توانید تفاوت را در دو تصویر زیر مشاهده کنید. اولین تصویر را من با گوشی هوشمندم از پشت پنجره یک قطار گرفته‌ام، در حالی که دوربین گوشی را کاملا به شیشه واگن چسباندم. خیلی خوب به نظر می‌رسد؟ اینطور نیست؟ اما تصویر دوم را ببینید. این تصویر را از داخل هواپیما گرفته‌ام که پنجره‌اش دارای دو پنل شیشه‌ای با فاصله حدودا یک سانتیمتر هست. من گوشی هوشمندم را به پنل داخلی شیشه چسباندم، با این حال همین فاصله کم و جرم موجود بر روی پنل دوم (خارجی) تاثیر خودش را بر روی کیفیت تصویر نشان می‌دهد.

تصاویر

از سمت خورشید عکس نیندازید!

اگر می‌خواهید یک تصویر بسیار خوب بگیرید، حق ندارید از سمت خورشید عکس بیندازید. لنز‌های دوربین از شیشه‌های بسیار با کیفیت و با پوششی مخصوص ساخته شده‌اند تا از ورود اشعه‌ها و انعکاس‌های نور و برخورد آنها با لنز دوربین جلوگیری کرده و میزان آن را به حداقل برسانند. با این حال باز هم احتمال دریافت آنها وجود دارد. زمانی هم که خورشید به پنجره می‌تابد، آن را مانند چلچراغ روشن می‌کند.

البته من به شخصه در بسیاری موارد این نصیحت خودم را نادیده می‌گیرم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تلاش کرده‌ام بهترین عکس را بگیرم ولی با این حال انوار ناخوشایند نور بر روی لنز کاملا به چشم می‌خورد. واقعا چقدر حیف، منظره با این زیبایی به خاطر وجود این پنجره، در عکس گرفته شده، خیلی با کیفیت درنیامده است. کاش می‌توانستم ترمز قطار را برای لحظاتی بکشم و یک تصویر عالی در بیرون قطار از آن بگیرم!

تصاویر

از تنظیمات دستی استفاده کنید!

باید دقت داشت شما در بیشتر موارد که قصد گرفتن عکس از پشت شیشه را دارید احتمالا داخل یک وسیله نقلیه در حال حرکت نشسته‌اید، پس باید فکری به حال این قضیه نمایید، در غیر این صورت تصاویر ثبت شده بسیار وحشتناک و بدشکل خواهند شد. این مسئله به خصوص در زمانی که از تنظیمات نوری خودکار و حتی فوکوس اتوماتیک استفاده می‌کنید بیشتر به چشم خواهد خورد.

هنگامی که کنترل اتوماتیک دوربین به درستی قادر به انجام وظیفه خود نیست، شما باید کنترل را به دست بگیرید و به صورت دستی کار‌ها را انجام دهید. البته لازم نیست همه کار را نیز دستی انجام دهید، تنها کافی است برخی موارد را خودتان تنظیم کنید. مهم‌ترین وظیفه، تنظیم دستی سرعت شاتر است، تا مطمئن شوید در هنگام گرفتن عکس تمام اشیا در اطراف سوژه به صورت ساکن ثبت می‌شوند و حرکت وسیله نقلیه بر روی آنها تاثیر نخواهد گذاشت. شما این کار را می‌توانید با استفاده از حالت اولویت شاتر و یا با تنظیم دستی میزان گشودگی دیافراگم، ISO و استفاده از حالت اولویت گشودگی دیافراگم انجام دهید.

اگر از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنید، می‌توانید یکی از برنامه‌های کمکی عکاسی را دانلود و نصب کنید تا به شما در این امر کمک نمایند. البته برخی گوشی‌ها دارای حالت Pro (حرفه‌ای) هستند که باید فعال شوند. در این صورت دیگر مشکلی نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید کنترل دستی دوربین گوشی را هم به دست بگیرید. ضمنا باید به این نکته توجه داشته باشید در گوشی‌های هوشمند، شما قادر به تغییر میزان گشودگی دیافراگم دوربین نیستید ولی سرعت شاتر و میزان ISO را می‌توانید به صورت دستی تنظیم کنید.

تصاویر

برای گوشی‌های iOS اپلیکیشن Halide Camera پیشنهاد می‌شود ولی متاسفانه 5.99 دلار قیمت دارد. برای گوشی‌های اندرویدی، اپلیکیشن Open Camera انتخاب هوشمندانه‌ایست و خوشبختانه رایگان است. در هر صورت بعید می‌دانم که به مسافرت بروید و هوس گرفتن چند عکس از پشت شیشه را نکرده باشید. رعایت نکات بالا، به شما در ثبت تصاویر بهتر کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH