کوالکام پردازنده اسنپ‌دراگون 855 را برای گوشی‌های 5G معرفی کرد

اسنپ‌دراگون 855 نام پردازنده پرچم‌دار جدید شرکت کوالکام برای گوشی‌های موبایلی است. این کمپانی در جریان برگزاری نشست فناوری اسنپ‌دراگون خود در هاوایی از تراشه مذکور رونمایی کرد.

معرفی تراشه اسنپ‌دراگون 855 اقدامی قابل‌ پیش‌بینی بود و یک سال پیش نیز کوالکام طی همین کنفرانس، نسل قبلی این تراشه با نام اسنپ‌دراگون 845 را عرضه کرد. اما پردازنده جدید صرفا از نظر ویژگی‌ها ارتقا نیافته است؛ بلکه تقریبا با قطعیت می‌توان گفت که این تراشه در نخستین سری از گوشی‌های 5G جهان به‌کارگیری خواهد شد. کوالکام اعلام کرده که پلتفرم جدید از سرعت‌های دانلود چند گیگابیتی در شبکه‌های نسل 5 پشتیبانی خواهد کرد.

نشست امسال فناوری اسنپ‌دراگون یکی از نقاط عطف اساسی پیش از راه‌اندازی واقعی شبکه‌های سلولی 5G فوق سریع در ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود و هر 2 اپراتور AT&T و ورایزن با ارایه دستگاه‌های 5G واقعی به کاربران در هتل گرند ویلای جزیره مائو حضور دارند. از زمان معرفی قدیمی‌ترین نمونه اولیه شبکه 5G به‌صورت نظری و پشت درهای بسته یا ارایه نمونه‌های آزمایشی که از دستگاه‌های قابل خریداری توسط مردم واقعی استفاده نمی‌کردند، اکنون نخستین باری است که این شبکه رسما راه‌اندازی می‌شود.

این هفته شرکت‌های مخابراتی AT&T و ورایزن از گوشی‌های 5G کارآمد و المان‌های جالبی شامل مودم فعلی X50 LTE و احتمالا تراشه جدید اسنپ‌دراگون 855 رونمایی خواهند کرد.

کریستیانو آمون؛ معاون کوالکام از نخستین طرح اولیه اسمارت‌فون با تراشه اسنپ‌دراگون 855 رونمایی کرد

با توجه به سلطه کوالکام بر فضای گجت‌های همراه خصوصا در ایالات‌متحده، تقریبا تردیدی وجود ندارد که اسنپ‌دراگون 855 در اکثر گوشی‌های پرچم‌دار شاخص سال 2019 (به غیر از آی‌فون‌های اپل) به‌کارگیری خواهد شد. آیا این پدیده به معنای یک جهش بزرگ روبه‌جلو در زمینه توان پردازشی، طول عمر باتری، پردازش تصویر، گیمینگ، یادگیری ماشین یا سایر مشخصه‌هایی است که کوالکام هرساله برای ارتقا آن‌ها تلاش می‌کند؟

تا این لحظه کوالکام تنها اعلام کرده که کارآیی تراشه جدید در زمینه هوش مصنوعی نسبت به نسل قبلی پلتفرم موبایلی تا 3 برابر افزایش یافته است. بعلاوه به گفته الکس کاتوزیان، رئیس شرکت کوالکام “تراشه اسنپ‌دراگون 855 از یک پردازنده جدید و اختصاصی برای بینایی کامپیوتری بهره می‌گیرد. این پردازنده برای دوربین‌های هوشمند مفید واقع شده و سوژه‌های عکاسی شما را شناسایی خواهد کرد.” همچنین به‌نظر می‌رسد این تراشه شاهد پیشرفت‌هایی در زمینه گیمینگ و تجارب واقعیت‌افزوده خواهد بود؛ اما کوالکام به جزئیات آن هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده است.

کوالکام پیش‌تر تایید کرد که نسل بعدی تراشه‌های اسنپ‌دراگون این شرکت با فرآیند تولید 7 نانومتری عرضه خواهد شد. این در حالیست که تراشه‌های قدیمی‌تر اسنپ‌دراگون 845 و اسنپ‌دراگون 835 با لیتوگرافی 10 نانومتری تولید شدند. استفاده از مدارات کوچک‌تر عموما به معنای ارتقا بهره‌وری تراشه است که می‌تواند کارآیی بیش‌تر دستگاه و افزایش مدت شارژدهی باتری را به‌دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر کوالکام از فرصت ایجاد شده برای نام‌گذاری مجدد فناوری حسگر اثرانگشت اولتراسونیک یکپارچه با نمایشگر خود بهره برد و در اقدامی ابتکاری نام حسگر 3D سونیک را به آن اختصاص داد. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا کوالکام توانسته تولیدکننده جدیدی را نسبت به خریداری آن‌ها متقاعد نماید یا خیر.

طی روزهای آینده و با ادامه نشست فناوری اسنپ‌دراگون جزئیات بیش‌تری پیرامون تراشه جدید اسنپ‌دراگون 855 منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH