معرفی رسمی تراشه هلیو P90 مدیاتک با قابلیت پشتیبانی از گوگل لنز و ARCore

کم‌تر از 2 ماه پس از معرفی تراشه هلیو P70، مدیاتک از چیپست جانشین آن با نام هلیو P90 رونمایی کرد. تراشه جدید با قابلیت‌های هوش مصنوعی مناسب‌تر، پردازنده سریع‌تر و پشتیبانی از گوگل لنز و ARCore عرضه شده است. بعلاوه هلیو P90 به منظور دستیابی به هوش مصنوعی دقیق‌تر از دومین نسل APU مدیاتک بهره خواهد برد. این تراشه بر مبنای فرآیند 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC تولید شده و بایستی طی 3 ماهه نخست سال 2019 در برخی دستگا‌ه‌ها به‌کارگیری شود.

کلیه واحدهای کلیدی قدرت در مقایسه با تراشه نسل قبلی هلیو P70 ارتقا یافته‌اند؛ در حالی‌که CPU از خوشه‌بندی متفاوتی استفاده کرده و بر بهینه‌سازی مناسب‌تر توان تراشه تمرکز نموده است. همچنین قابلیت‌های دوربین نیز به میزان قابل‌توجهی بهبود یافته است. در حالی‌که به‌کارگیری سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی در یک محصول میان‌رده بسیار بعید به‌نظر می‌رسد؛ اما TL Lee، مدیرکل شرکت مدیاتک اعلام کرد که پشتیبانی از ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 480 فریم برثانیه، ISP سه‌گانه جهت پردازش تصاویر RAW و عکاسی با هوش مصنوعی مناسب‌تر در محیط‌های کم‌نور، مهم‌ترین پیشرفت‌های تراشه جدید به‌شمار می‌روند.

هلیو P90 از پردازنده گرافیکی کاملا جدید IMG PowerVR GM9446 با فرکانس 970 مگاهرتز بهره می‌گیرد. کارآیی این GPU بایستی در مقایسه با پردازنده Mali-G72 MP3 به‌کار گرفته شده در تراشه‌های هلیو P60 و هلیو P70 رشدی 15 درصدی را نشان دهد. پلتفرم جدید قابلیت شتاب‌دهی AR و MR را پیاده‌سازی می‌کند؛ در حالی‌که توسعه‌دهندگان با استفاده از فریم‌ورک‌های معمول نظیر TensorFlow، TF Lite، Caffe و Caffe2 مبتنی بر کیت توسعه نرم‌افزاری NeuroPilot شرکت مدیاتک و به لطف همکاری موجود میان کمپانی تولیدکننده تراشه و گوگل می‌توانند اپلیکیشن‌های متفاوتی را معرفی نمایند.

از نظر ارتباطی واقعا همه چیز بدون تغییر باقی‌مانده و تراشه کماکان از فناوری MIMO 4×4، سرعت دانلود Cat12 و اتصال 4G VoLTE دوگانه بهره خواهد برد. اما بلوتوث به نسخه 5.0 ارتقا یافته و اکنون از کلیه استانداردهای وای‌فای نیز پشتیبانی می‌شود. تولید این تراشه پیش‌تر آغاز شده و براساس پیش‌بینی‌ها نخستین اسمارت‌فون مجهز به تراشه هلیو P90 در 3 ماهه نخست سال 2019 عرضه خواهد شد.

در عین‌حال مدیاتک قابلیت پشتیبانی از گوگل لنز و ARCore را در قالب بسته‌های به‌روزرسانی به دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های هلیو P60 و هلیو P70 خواهد افزود. انتظار می‌رود که نسخه نهایی این به‌روزرسانی‌ها پیش از پایان سال جاری منتشر شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH