یک ارزانی سودجویانه: منازل مجاور آنتن‌های موبایل را گران‌ بفروشید

چند سال پیش، با شروع توسعه شبکه‌های موبایل توسط اپراتورهای تلفن همراه در شهرهای مختلف، موج نارضایتی از نصب آنتن‌های BTS در بام ساختمان‌ها و منازل به راه افتاد.

برخی رسانه‌ها، مردم و ساکنین محلات را تشویق به مخالفت با نصب این دکل‌ها و آنتن‌ها کردند و برخی املاک و بنگاه‌های معاملاتی مسکن، ساختمان‌های مجاور این دکل‌ها را به دلایل واهی، ارزان‌تر از قیمت عُرف از چنگ صاحبان‌شان درآورده و به دیگری می‌فروختند.

این ماجرا تا آن‌جا پیش رفت که ایجاد مزاحمت برای نصاب و کارشناسان اپراتورها یک امتیاز مثبت و ارزش محسوب می‌شد و برخی افراد با آن پز می‌دادند.

امروزه، اگرچه با فرهنگ‌سازی صورت گرفته توسط اپراتورها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر دستگاه‌های متولی و مرتبط با این موضوع، باور و فرهنگ عمومی جامعه تا حدودی اصلاح و مبتنی بر دانش فنی صحیح شده است اما هنوز هم کاسب‌کاران و دلالانی در محله‌ها و خیابان‌های شهرها یافت می‌شود که یک ساختمان و خانه را به بهانه مجاورت با یک دکل BTS یا نصب یک آنتن موبایل در پشت‌بام، ارزان‌تر قیمت‌گذاری کرده و سعی دارند ساکنین را از این شاخک‌ها ترسانده و خودشان بیشتر سود کنند.

ما در این مطلب، می‌خواهیم پیشنهاد کنیم منازلی که در بام‌شان یک آنتن رادیویی اپراتوری نصب شده یا در مجاورت و همسایگی دکل مخابراتی هستند را نه تنها ارزان نفروشید، بلکه هیچ‌گاه از دست ندهید چون مزایایی دارند که ساختمان‌های دیگر فاقدش هستند.

استانداردها چه می‌گویند؟

همیشه بهتر است به جای باور حرف‌هایی که بی‌اساس دهان به دهان در میان مردم می‌چرخند، به نهادها و استانداردها اعتماد داشته باشیم.

در سال‌های اخیر، ده‌ها بار مدیران وزارت ارتباطات و خود شخص وزیر ارتباطات تاکید کردند که عملکرد تمام اپراتورها در نصب و راه‌اندازی دکل‌های موبایل، انتخاب مکان، رعایت استانداردهای محیطی و فنی، میزان تشعشعات الکترومغناطیس و اثرات تجمعی امواج رادیویی مورد بررسی و نظارت پیوسته قرار دارد.

هر ایستگاه رادیویی باید استانداردهای بین‌المللی و بومی هر منطقه و کشور را رعایت و از دفتر حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران، تاییدیه دریافت کند.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای نصب هر آنتن موبایل چارچوب، ضوابط و نکات فنی و ایمنی مشخصی اعلام کرده است و به طور مرتب و مستمر چگالی توان تشعشعات رادیویی را اندازه‌گیری می‌کند.

برای دو شهر تهران و شیراز، نمودار نتایج این اندازه‌گیری‌ها در نقاط و محله‌های مختلف به صورت آنلاین در سامانه آنلاین مشاهده میزان تشعشعات الکترومغناطیس قابل رصدگیری است.

در این سامانه تاکید شده مکان نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری براساس شاخص‌های مختلفی مانند تراکم جمعیت، زمان پرتوگیری، وجود افراد حساس در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، مدارس، مهدکودک‌ها، سرای سالمندان، شیرخوارگاه‌ها و غیره انجام شده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوی در گزارش‌های فصلی خود تاکید می‌کند میزان تشعشعات رادیویی در ایران یک دهم حد مجاز و استاندارد جهانی هستند.

سازمان انرژی اتمی ایران هم از سال ۱۳۸۰ مشغول پرتوسنجی آنتن‌های موبایل شده و در گزارش‌های خود می‌گوید «پرتوگیری عمومی نه تنها بر اساس استاندارد ملی بیشتر نبوده، بلکه در اغلب موارد از یک صدم این حد نیز کمتر بوده است.» چراکه طراحی و نصب سایتهای BTS دستورالعمل مشخص و مدونی BTS دارد.

البته اپراتورها کلیه الزامات شهرداری‌ها را از حیث جنبه های امنیت بصری و سایر مشخصات شهری مصوب رعایت کرده و در پرداخت هزینه های مورد درخواست برای صدور مجوز نصب، نهایت همکاری را انجام می دهند.

آنتن‌دهی بهتر، اینترنت سریع‌تر

اپراتورهای موبایل با یافتن نقاط کور و ضعیف شبکه موبایل، تصمیم به نصب آنتن رادیویی در یک محله، کوچه و خیابان می‌کنند.

برحسب اینکه این آنتن BTS باید چه شعاع و مساحتی را زیر پوشش امواج رادیویی خود ببرد و امواج رادیویی تا چه اندازه‌ای تقویت و ارسال شوند، مدل‌های مختلفی از آنتن‌های رادیویی نصب می‌شوند و تنظیمات مختلفی روی پارامترهای مربوطه صورت می پذیرد.

تکنیسین‌های اپراتورها بهترین مکان و نقطه برای آنتن‌دهی بهتر را انتخاب و دکل مخابراتی را آن‌جا مستقر می‌کنند. بنابراین، نصب آنتن‌های رادیویی بیشتر به افزایش پوشش‌دهی شبکه موبایل، افزایش کیفیت ارسال و دریافت سیگنال از گوشی به BTS و از BTS به گوشی در نهایت افزایش گذردهی دیتا و سرعت اینترنت می‌انجامد.

وقتی در محله و کوچه ما یک آنتن رادیویی نصب شده باشد، مشکل آنتن‌دهی گوشی موبایل نخواهیم داشت و از اینترنت و دیگر سرویس‌های دیتای سریع‌تری استفاده می‌کنیم.

گاهی اوقات، اپراتورها به دلیل ساخت و سازهای شهری و اینکه یک ساختمان چند طبقه جدید در روبروی آنتن های دکل BTS ساخته شده است، برای حفاظت مردم از اشعه زیاد، ناچار می‌شوند آنتن‌های بیشتری در محل نصب کنند یا ارتفاع آنتن را کاهش و افزایش دهند.

تغییر مکان، چرخش آنتن و تعویض تجهیزات از دیگر راه‌کارهایی است که اپراتورها در نظر می‌گیرند. همکاری با اپراتورها در پیاده‌سازی این راه‌کارها و رفع مشکلات، می‌تواند برای کل کوچه و خیابان ارزش افزوده به همراه داشته باشد.

در واقع بایستی این طور باشد که کوچه‌ای که آنتن‌دهی موبایل مناسبی ندارد، ارزش سکونت و ملکی پایینی داشته و مردم رغبتی به خرید خانه یا اجاره منزل نکنند، ادارات و کسب‌وکارها هم از این نقاط کور فراری باشند.

فاصله تعیین‌کننده نیست

باور اشتباهی دیگری که در میان مردم رایج است، استفاده از پارامتر «فاصله» برای حاشیه امن آنتن‌های BTS است. مثلا، بیان می‌شود اگر ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر از آنتن‌های BTS فاصله داشته باشید؛ هیچ خطری متوجه سلامتی شما نیست.

مدل انتشار امواج رادیویی و پارامترهای دیگری در انتشار تشعشعات رادیویی تاثیرگذار هستند و هرگز نمی‌توان با فاصله مشخص کرد در یک نقطه تحت تاثیر آنتن رادیویی قرار می‌گیرید و در نقطه دیگری امن هستید.

این مدل، تابع تعداد ساختمانهای اطراف، تعداد طبقات هر ساختمان، فاصله هر ساختمان از پیاده‌رو، جنس مصالح استفاده شده در دیوارها و پایه‌ها، تعداد خودروهای موجود در منطقه، تعداد جمعیت منطقه، نوع آنتن‌های استفاده شده از نظر تعداد Patch داخل هر آنتن، ارتفاع دکل، ساختار آب و هوایی منطقه، ساختار هموگرافی و توپوگرافی و هیدوگرافی منطقه و …. است.

بنابراین اعتراف باید کرد که اندازه‌گیری چگالی توان امواج رادیویی توسط مراجع مسئول، بهترین معیار و تنها ملاک برای تعیین تاثیرپذیری از یک آنتن BTS است.

اتفاقا، در این‌جا باید به این نکته اشاره کرد که تحت شرایطی، ساختمان‌هایی که روی بام‌شان آنتن رادیویی نصب شده است یا در مجاورت یک آنتن BTS هستند؛ پرتوهای رادیویی بسیار کمتری دریافت کرده و نسبت به افراد دیگری در کوچه کناری، کمتر در معرض تشعشعات الکترومغناطیس قرار می‌گیرند.

هیچ گزارشی نشده است

از سال 1389 تاکنون، بر اساس اندازه گیری هایی که سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و همین‌طور خود اپراتورها طبق وظایف قانونی شان انجام داده اند، تا کنون بررسی هیچ شکایتی منجر به این نشده است که میزان پرتوگیری مردم بیش از میزان تعیین شده در استاندارد دیده شود.

درآمدزایی از بام‌هایی بدون استفاده

اپراتورها برای استفاده از بام ساختمان‌ها یا زمین ملک‌هایی که عمومی نبوده و در تصرف اشخاص قرار دارند، مبالغی به عنوان اجاره پرداخت می‌کنند.

کلیه هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری آنتن‌های موبایل و تجهیزات نصب شده بر عهده خود اپراتورها است و هیچ مسئولیتی متوجه مالکان و صاحبان ساختمان‌ها نخواهد بود.

بنابراین، گاهی اوقات بهترین فرصت است بام ساختمانی که هیچ کاربری دیگری ندارد را برای نصب یک آنتن BTS استفاده کنیم و علاوه بر درآمدزایی، ارزش افزوده‌ای برای ساختمان ایجاد نماییم.

منازل و ساختمان‌های همسایه هم می‌توانند از مزایای این آنتن BTS استفاده کنند و مشکل آنتن‌دهی موبایل در آن کوچه و محله را رفع کرد.

گاها مشاهده می‌شود منازل مناطق و کوچه‌هایی به خاطر نداشتن وضعیت آنتن‌دهی مناسب؛ به قیمت‌های ارزان‌تری به فروش می‌روند و ساختمان‌هایی که آنتن‌دهی موبایل مناسبی داشته یا در مجاورت آنتن‌های BTS اپراتورهای مختلف قرار گرفتند؛ بهای بیشتری یافته و برای کارهای اداری و کسب‌وکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاخک‌هایی که ترسناک نیستند

اگر پنجره اتاق و ساختمان‌مان را باز کردیم و یک آنتن BTS پیش چشم‌مان ظاهر شد، نباید هراسان شویم و از این شاخک‌ها بترسیم چرا که میزان پرتوگیری ما و همه شهروندان تحت کنترل تعداد زیادی از سازمانهای مرتبط قرار دارد.

این شاخک‌ها می‌خواهند زندگی بهتر و راحت‌تری برای شهروندان یک شهر بسازند و در همسایگی مردم، بدون هیچ مزاحمت و آزاری، صدا و تصویر آن‌ها را برای دوستان، خانواده و مردمان دیگری در سراسر جهان بفرستند.

این شاخک‌ها برای فاصله انداختن میان کوچه‌ها و خیابان‌های شهر نیامده‌اند؛ بلکه در پی حذف فاصله‌ها، دوری‌ها و تنهایی‌ها هستند.

4 در مورد “یک ارزانی سودجویانه: منازل مجاور آنتن‌های موبایل را گران‌ بفروشید”

  1. البته که این بیشتر شبیه یه رپرتاژ هست و قطعا هم نیت تهیه این گزارش همین بوده! ولی دیگه اینقدر سعی دارید به مخاطب القا کنید که نصب BTS‌ها روی پشت بام بی خطره فقط مونده توی متن بنویسید امواج منتشر شده از این آنتن‌ها برای لطافت و شادابی پوست و همینطور دفع سموم از بدن بسیار مفید بوده و سبب طول عمر می‌شود؛ دانشمندان به تازگی دریافته‌اند افرادی که روزانه دستکم 4 ساعت در معرض تشعشعات آنتن‌های تلفن همراه قرار می‌گیرند 50 درصد کمتر از سایرین دچار حملات قلبی می‌شوند :)))))

    4
    3
  2. حرفاتون بیشتر از اینکه علمی باشه خنده داره
    به احتمال زیاد شنیدید که میگن گوشی رو در هنگام خواب نزدیک خودتون نزارید… چرا؟ چون امواجش برای مغز مضره تازه جالبش اینجاست گوشی فقط نقش یه گیرنده ی کوچک رو داره دیگه خودتون حساب فرستندشو بکنید
    قبل ها بودن خونه های کوچکی که دکل توشون بود و کم نبود نمونه هایی که کسایی که توی اون خونه ها بودن مریضی هایی گرفتن…
    خلاصه کلام من نمیگم دکل نباید باشه چون غیر ممکنه و به زندگی ما گره خورده ولی خواهشم دیگه انقد خوب جلوش ندید

    3
    8

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH