سامانه بازرگام، بازار میوه آنلاین شروع به کار کرد

صبح امروز و در مراسمی که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید، سامانه بازرگام به عنوان نخستین اپلیکیشن عرضه میوه با همکاری اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران شروع به فعالیت کرد.

در ابتدای این مراسم رضایی نژاد، از مدیران مجموعه پیشگامان گفت: ایده بازرگام از یک سال و نیم پیش شکل گرفت، در بخش تجارت الکترونیک ایران، محصولات تند مصرف نسبت به سایرین از رشد فروش کم‌تری برخوردار بودند که به‌خاطر بحث ضایعات، تاریخ مصرف، روش‌های توزیع و مشکلات موجود چنین موردی وجود دارد، بدین سبب تند مصرف‌ها از سایر بخش‌های کالایی، رشد و توسعه کم‌تری یافته‌اند.

ما به این فکر افتادیم که کسب و کار نوپایی را در حوزه‌های تند مصرف ایجاد کنیم و با توجه به آنکه مجموعه گروه تعاونی پیشگامان دارای زیرساخت‌هایی در بخش سردخانه و باغداری بوده است، به همین سبب فکر کردیم که فعالیت خودمان را از این بخش آغاز کرده و با خرید میوه از باغ‌دار این پروسه را شروع نمایم. برای میوه‌ها معمولا بین ۵ تا ۷ برابر تفاوت قیمت وجود دارد تا محصول از باغ‌دار به دست مصرف کننده برسد. یک بخشی از این هزینه قابل قبول است اما درصدی از آن به‌واسطه وجود افرادی است که ضرورت ندارد.

به همین خاطر این ایده تبدیل به عمل شده و استارتاپ بازرگام با هدف توسعه مواد تند مصرف و با محصولات میوه و صیفی‌جات شروع به کار کرد. ما میوه را به صورت مستقیم از باغ‌دار خریده، در سردخانه‌های پیشگامان نگاه داشته و از طریق توزیع پستی اپراتور پیشگامان آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهیم.

معمولا کسب و کارهای نوپا با سنتی در رقابت هستند و هزینه‌های زیادی در این بین پرداخت می‌شود. خوشبختانه برای ما این کار اتفاق نیفتاد زیرا بخش سنتی یعنی اتحادیه میوه و تره‌بار، همکاری زیادی با ما کردند. ما در این بین میوه‌ها را به میوه فروش رساندیم تا هم هزینه انبارداری ندهیم و هم این بخش را در پروسه کاری خودمان حفظ کنیم.

مهم‌ترین مزیتی که تفاهم‌نامه با میوه و تره‌بار اتحادیه تهران امضا می‌کنیم، این است که ما را به رسمیت شناخته شده و میوه را به صورت دست‌چین شده به آن‌ها می‌دهیم. همچنین ما میوه را به‌صورت خالص می‌فروشیم، یعنی بهای سبد همراه میوه با آن حساب نشده و بدین خاطر قیمت میوه پایین‌تر خواهد آمد.

بحث بعدی ما درباره محیط زیست است؛ ما پاکت‌هایی را ارسال می‌کنیم که از نمونه‌هایی با کاغذ سنگی بوده و برای تولید درختی قطع نشده و آبی هم مصرف نمی‌شود. این کاغذ از سنگ و ترکیبات مشابه درست می‌شود که می‌تواند دوباره به چرخه طبیعت بازگردد. ما فکر می‌کنیم در این مدل، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه میوه کاهش یافته و مردم قدرت بیشتری برای خرید میوه پیدا خواهند کرد.

پس از وی اسدالله کارگر، رییس اتحادیه صنف میوه و سبزیجات تهران گفت: ما با اینکه در بخش سنتی فعال بوده‌ایم اما به تکنولوژی علاقه داریم؛ همان گونه که امام راحل فرمودند من ورزشکار نیستم اما ورزشکاران را دوست دارم! قصد ما این است که بهای نهایی قیمت را برای مصرف کنندگان مقرون به‌صرفه کنیم. کاری که در این بین انجام شده، این است که بسیاری از واسطه‌ها را حذف کرده و تولید را به مصرف کننده رسانده است.

در ادامه دکتر قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی گفت: خیلی خوشحال هستیم در ذیل توسعه چنین برنامه‌ای، شاهد شکل‌گیری و تولد بخشی از کسب و کارهایی هستیم که در زمینه خدمت رسانی به مردم نقش آفرینی می‌کنند. امروز افتخار داریم در یکی دیگر از بخش‌های زنجیره نیاز و چیزی که به مردم به آن نیاز دارند و ارزش افزوده زیادی هم دارد، خدمت کنیم. در این منظر نهادهای حاکمیتی خیلی همکاری خوبی داشته‌اند و خوشبختانه مدیریت شهری در تهران بسیار ما را همیاری داده است.

پس از آن نوبت به بخش پرسش و پاسخ رسید که در ادامه گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

مزیت بازرگام نسبت به رقبایش چیست؟ مزیت رقابتی ما این است که چون بحث خرید مستقیم از باغ‌دار را داریم و زنجیره‌ای که از تامین تا تحویل وجود دارد برای مجموعه پیشگامان است، هزینه‌ای که مصرف کننده می‌خواهد برای میوه پرداخت کند به حداقل می‌رسد.  شما اگر به رقبا مراجعه کنید، بین ۲۵ تا ۵۰ درصد تفاوت قیمت وجود دارد. آن‌ها میوه در رده قیمت‌های ممتاز دارند ولی ما در سه رده گوناگون فعالیت می‌کنیم. همچنین تامین مستقیم داریم زیرا ما واسطه را حذف کرده‌ایم. وقتی میوه به دست میوه فروش می‌رسد حداقل ۴ مرحله وجود دارد ولی ما آن را تبدیل به ۱ مرحله کرده‌ایم. همچنین استفاده از ظرفیت‌های موجود یعنی میوه فروشی‌ها باعث شده هزینه‌های ما بسیار کاهش پیدا کند.

مناطق فعالیت و زمان رساندن محصول چقدر است؟ این کار در ۳ مرکز استان شروع شده است که شامل تهران، اصفهان و یزد می‌شود. مبنای قیمت گذاری ما نزدیک به بهای بازارچه‌های میوه و تره بار است. در واقع کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر است. میوه فروش قانونا می‌تواند ۳۵ درصد به بهای کالا بیافزاید که برای ما کم‌تر است. در حال حاضر زمان ارسال در بازه ۳ ساعته است.

برخی از رقبا الان میوه را ارزان‌تر می‌دهند، دلیلش چیست؟ اگر کسی میوه را در حال حاضر جابجا می‌کند، غیر قانونی است مگر آنکه یک تفاهم‌نامه‌ای را با میوه و تره‌بار ایجاد کند. ضمن آنکه به‌زودی یک قرارداد را با همین شرکت‌های ارسال میوه امضا می‌کنیم که باعث تغییر شرایط می‌شود!

1 در مورد “سامانه بازرگام، بازار میوه آنلاین شروع به کار کرد”

  1. علیرضا سهیلی

    من اولین بار بود خرید کردم ولی واقعا سبزیجات و میوه های که برای من آورده بودید پلاسیده و لک دار بود کرفس و اسفناج پلاسیده و خراب .کدو تنبل غیر قابل خوردن.و میوه های واقعا با کیفیت بد.شاید دیگه هیچ وقت از شما خرید نکنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH