چگونه می‌توان از تنظیم اپرچر برای ثبت تصاویر خلاقانه استفاده نمود؟!

یکی از قدرتمندترین کنترل‌ها بر روی دوربین تنظیم اپرچر است؛ این گزینه به اندازه‌ای مفید است که بسیاری از عکاسان حرفه‌ای تغییر اپرچر را به عنوان اولین و سریع‌ترین روش برای ثبت تصاویر خلاقانه در نظر می‌گیرند.

چگونه می‌توان از تنظیم اپرچر برای ثبت تصاویر خلاقانه استفاده نمود؟ راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها نتایج متفاوتی به همراه دارند؛ در ادامعه مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا با تعدادی از این روش‌ها آشنا شوید و از آنها برای گرفتن عکس‌هایی نوآورانه استفاده کنید.

ایجاد افکت “بوکه” در عکس‌ها

معمولا اولین کاری که با اپرچر خلاقانه انجام می‌شود، ایجاد افکت بوکه است؛ حالا این که گفتیم چه معنایی دارد و چگونه به وجود می‌آید؟

بوکه چیست؟

بوکه منطقه‌ای از عکس است که از فوکوس خارج می‌شود و میزان تارشدن آن منطقه به چندین عامل بستگی دارد. نام این اثر از کلمه ژاپنی boke به معنای محو یا کدر گرفته شده است. استفاده از اپرچر برای محو کردن پس‌زمینه یک روش ایده‌آل برای متمایز شدن و برجسته شدن بیشتر سوژه اصلی است.

چگونه می‌توان با اپرچر خلاقانه افکت بوکه ایجاد کرد؟

می‌توانید اثر بوکه را با استفاده از یک لنز با اپرچر بزرگ و یا گاهی هم با یک لنز دارای فاصله کانونی بلند به وجود بیاورید. بهترین لنزهای ایجاد بوکه لنزهای اصلی هستند بیشتر به این دلیل که معمولا اپرچر بزرگ‌تری دارند. برای ایجاد بوکه، روی سوژه اصلی در پیش‌زمینه فوکوس کنید و مطمئن شوید که از پس‌زمینه متمایز شده است. اگر از فاصله کانونی کم و اپرچر بالا استفاده کنید، فاصله تفکیک بین سوژه و پس‌زمینه نسبتا کم خواهد بود، اما اگر فاصله کانونی را بالا برده و از اپرچر کوچک استفاده کنید هنوز هم اثر بوکه را به دست می‌آورید؛ با این تفاوت که پس‌زمینه در فاصله دورتری از سوژه فوکوس شده قرار می‌گیرد. بهترین نتیجه زمانی حاصل می‌شود که از بزرگ‌ترین اپرچر لنز استفاده کنید و مطمئن شوید که سوژه به اندازه کافی از پس‌زمینه محو شده فاصله دارد.

منبع نور

یکی از جذاب‌ترین افکت‌ها که گاهی به نام توپ‌های بوکه خوانده می‌شود زمانی به وجود می‌آید که در پس‌زمینه نقطه‌های نورانی داشته باشید؛ این نقطه‌ها به علت بوکه بزرگ می‌شوند و جلوه‌های زیبایی به وجود می‌آورند. شب‌هنگام می‌توانید از نور چراغ‌های خیابان و یا نور بازتابش شده از برگ‌‌های درختان برای خلق این نوع بوکه استفاده کنید.

داستان تعریف کنید!

یکی از روش‌های روایت داستان در یک صحنه، محو نمودن پس‌زمینه است؛ اما باید این کار را تا اندازه‌ای انجام دهید که وقایع روی داده در پس‌زمینه به اندازه کافی قابل تشخیص باشد. شاید بتوانید از یک غذا عکس بگیرید، در حالی که آشپز در پس‌زمینه محو شده در حال کار باشد.

می‌توانید از بوکه برای خلق یک عکس مینیمالیستی ساده استفاده کنید

بوکه خلاقانه

با استفاده از بوکه می‌توانید  با شکل‌های مختلف کارهای خلاقانه‌تری انجام دهید؛ یک کارت سیاه رنگ جلوی لنز بگذارید، حالا باید شکلی را در مرکز این کارت برش بدهید که می‌خواهید با آن بوکه ایجاد کنید؛ در ضمن به یک منبع نوری در پس‌زمینه هم نیاز دارید. اگر با زبان انگلیسی آشنایی کافی دارید برای اطلاعات بیشر در این مورد اینجا را بخوانید.

Lensbaby

Lensbaby مجموعه‌ای از لنزها است که با ایده ایجاد بوکه در عکس‌ها تولید شده است. این لنز تا حدودی مشابه لنز‌های tilt-shift بوده و هنگامی که فاصله کانونی را تغییر می‌دهید بوکه کشیده شده ایجاد می‌کند؛ کار با این لنز بسیار سرگرم‌ کننده و جالب است، هرچند که همیشه بهترین عکس‌ها از آن حاصل نمی‌شود.

Sweet Spot

این منطقه از اپرچر اختصاصا به خلاقیت مربوط نمی‌شود اما بهتر است در موردش چیزهایی بدانیم. sweet spot به اپرچری اشاره می‌کند که استفاده از آن بالاترین شفافیت را در عکس ایجاد می‌کند. هر عکسی یک sweet spot متفاوت دارد اما حد فاصل بین f8 و f11 شفاف‌ترین نقطه برای لنز است. دانستن sweet spot لنز از ضروری‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای عکاسی منظره به شمار می‌رود. به خاطر بسپارید اگر المان‌های متعدد نزدیک به پیش‌زمینه داشته باشید لازم است از تکنیک استکینگ (focus stacking) استفاده کنید تا تمام فریم در فوکوس بوده و شفافیت عکس حفظ شود.

عکاسان منظره معمولا از دیافراگم f8 استفاده می‌کنند.

افکت Starburst (انفجار ستاره)

هنگامی که شما یک منبع نور متمرکز داشته باشید می‌توانید افکت Starburst تولید کنید. این منبع نور می‌تواند از یک چراغ خیابانی باشد تا خورشید! این اثر با بسته شدن اپرچر تا یک عدد کوچکتر از f16 تولید می‌شود. هر لنز، starburst نسبتا متفاوتی تولید می‌کند که این موضوع به نوع دیافراگم مورد استفاده برای باز و بسته کردن اپرچر بستگی دارد. دیافراگم هر لنز تعدادی تیغه دارد و تعداد تیغه‌ها موجب متفاوت شدن این افکت می‌شود.

با پنهان کردن خورشید پشت یک درخت به آن منظره ستاره‌ای بدهید!

عکاسی از چراغ‌های شهر

این کار نسبتا ساده است؛ فقط لازم است اپرچر را ببندید؛ فقط به یاد داشته باشید که با اپرچر کوچک‌تر عکس شما شفافیت کمتری خواهد داشت.

چراغ‌های شهر منبع نوری خوبی هستند و می‌توانند برای خلق افکت starburst مورد استفاده قرار گیرند

عکاسی از خورشید

برای این کار باید بخشی از خورشید را پنهان کنید. می‌توانید خورشید را زیر برگ‌های درختان مخفی کنید یا منتظر باشید که این کار بوسیله تکه‌های ابر انجام شود. در این حالت نور خورشید بر تمام فریم غالب نمی‌شود و می‌توانید با بستن اپرچر افکت ستاره‌ای ایجاد کنید.

فیلترهای Starburst

این هم به اپرچر خلاق مربوط نمی‌شود اما یک روش جایگزین برای ایجاد اثر starbursts در عکس است. با این فیلتر یک نقطه نورانی در عکس، افکت مورد نظر را تولید می‌کند، البته شعاع‌های نور بلندتر می‌شوند و ممکن است آن را دوست نداشته باشید.

عکس‌های اپرچر خلاقانه خود را بگیرید!

حالا نوبت شما است که از تنظیمات دوربین برای ثبت تصاویر خلاقانه استفاده کنید؛ تلاش کنید با تغییر اپرچر عکس‌های متفاوتی بگیرید. آیا تجربه این کار را دارید؟ تجربیات و دیدگاه‌های خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH