حسگر TOF سه‌بعدی: مشخصه جذاب گوشی‌های شرکت سونی در سال 2019

پس از ابراز تمایل اخیر برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون برای استفاده از ماژول‌های دوربین 3 بعدی سونی، ظرفیت تولید این ماژول‌ها در قاره آسیا افزایش یافت. به گفته برخی منابع صنعتی داخلی که می‌خواهند هویتشان ناشناس باقی بماند؛ کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ و اپل از ماژول دوربین 3 بعدی سونی به اشکال مختلف بهره خواهند برد.

ساتوشی یوشیهارا؛ رئیس واحد سنسورهای سونی اعلام کرد که در سال 2019 تراشه‌های این شرکت در دوربین‌های 3 بعدی چندین برند اسمارت‌فونی به‌کار گرفته خواهند شد.

کاربری عمده تراشه‌های سونی به مقوله تشخیص 3 بعدی شامل بازگشایی قفل گوشی از طریق تشخیص چهره و ثبت عکس‌های فوکوس شده با سرعتی فوق‌العاده مربوط می‌شود. با وجود حسگرهای سونی و دوربین‌های 3 بعدی، کاربران حتی در محیط‌های تاریک نیز قادر به سنجش لحظه‌ای عمق میدان خواهند بود. این موضوع، عکاسی دقیق‌تر در محیط‌هایی متنوع‌تر نسبت به گذشته را امکان‌پذیر می‌کند. در این راستا سونی از متد TOF بهره می‌گیرد؛ مشخصه شاخصی که در بزرگ‌ترین اسمارت‌فون‌های سال 2019 خودنمایی خواهد کرد.

یوشیهارا در گزارشی طی هفته جاری اعلام کرد: “دوربین‌ها موجب پیدایش انقلاب در عرصه گوشی‌های تلفن‌همراه شدند و بر اساس مشاهدات پیشین انتظار دارم که دوربین‌های 3 بعدی نیز همین رویکرد را دنبال نمایند. سرعت این فرآیند در حوزه‌های مختلف متفاوت خواهد بود؛ اما یقینا در آینده شاهد استفاده از دوربین‌های 3 بعدی خواهیم بود و من نسبت به این پدیده اطمینان دارم.”

آزمایشگاه بینایی ماشین LUCID اخیرا با انتشار ویدیویی به بیان برخی جزئیات پیرامون فناوری تشخیص 3 بعدی پرداخته است. متخصصان این مرکز نحوه به‌کارگیری مواداولیه پیشرفته در فناوری سنجش عمق TOF سونی را نمایش دادند.

کارآیی فناوری TOF بر اساس وضعیت منبع نوری موجود در محیط متغیر خواهد بود. دقت سنجش عمق به اندازه زمان استفاده از نور ساخت‌یافته بالا نیست؛ اما اندازه آن‌ از ایده‌های نورپردازی ساخت‌یافته بسیار کوچک‌تر بوده و نیازی به کالیبراسیون داخلی ندارد. حسگرهای TOF صرف‌نظر از سوژه، نگاشت‌های عمقی با رزولوشن کامل را ارایه نموده و هزینه به‌کارگیری آ‌ن‌ها در حد فاصل بینایی استریو (توسط ا‌کثر گوشی‌های امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد) و ایده‌های نور ساخت‌یافته برآورد می‌شود.

سنسور IMX556PLR CMOS سونی یک نمونه‌اولیه از حسگرهای ساخت این شرکت با قابلیت سنجش عمق محسوب می‌شود. اندازه قطر این سنسور معادل با 8 میلی‌متر (از نوع 1/2) بوده و از رزولوشن 640 در 480 پیکسل و پیکسل‌هایی با اندازه 10 در 10 میکرون برخوردار است. حداکثر نرخ فریم این حسگر در رزولوشن کامل معادل با 60 فریم‌برثانیه خواهد بود.

در تصاویر بالا سونی به بیان کاربردهای فناوری DepthSense خود برای دستگاه‌های موبایلی پرداخته است؛ اگرچه هنوز به کاربری فناوری مذکور در محصولات مصرفی اساسی هیچ اشاره‌ای نشده است.

در ادامه تصویری از به‌کارگیری حسگر کنترل حرکتی خودرو از طریق ماژول تشخیص عمق CARlib سونی برای خودروها به نمایش گذاشته شده است. این تصویر امکان کنترل خودرو به وسیله فناوری DepthSense سونی را نشان می‌دهد. این مثال برای بهره‌برداری احتمالی گوشی‌ها از فناوری مذکور ایده مناسبی به‌شمار می‌آید.

تکنولوژی TOF در آغاز مسیر تکامل قرار دارد. بی‌تردید به‌کارگیری این حسگرها و دوربین‌های 3 بعدی مجهز به آن‌ها در اسمارت‌فون‌های سال 2019 بسیار جالب‌توجه خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH