ناپدید شدن گاز متان در سیاره مریخ معمایی را برای دانشمندان اثبات کرد!

گازهای متان اطراف سیاره مریخ به چه سرنوشتی دچار شدند؟ در مریخ پدیده‌ای اسرارآمیز و عجیب جریان دارد. چندین سال پیش دانشمندان متوجه وجود اثرات متان در اتمسفر این سیاره شدند. اما اکنون تیم گردآوری‌کننده داده‌های دریافتی از ماهواره‌ای در مدار مریخ گزارش دادند که این ماهواره هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر وجود متان در اتمسفر مریخ را یافت نکرده است. وجود گاز متان موضوعی حائز اهمیت است؛ زیرا این ماده یکی از مولفه‌های اساسی برای حیات بوده و نشان می‌دهد که سیاره مذکور احتمالا زمانی قابل سکونت بوده است.

اخیرا ماموریتی موسوم به (ExoMars Trace Gas Orbiter (TGO به منظور مشاهده نوع گازها، ابرها و ذرات موجود در اتمسفر مریخ به تحلیل این فضا پرداخت و در این راستا از یک دستگاه طیف‌سنج با نام (Nadir and Occultation for Mars Discovery) NOMAD استفاده کرد.

تیم تحقیقاتی تایید کرد که در سطح حساسیت تشخیص بالای 50 واحد در تریلیون، متان به هیچ‌عنوان یافت نشده است. این افراد مشاهدات به‌دست آمده از تقریبا تمامی فضای اتمسفر تا سطح سیاره را مورد استفاده قرار دادند.

اوایل سال جاری در اقدامی عجیب‌تر کاوش‌گر Curiosity rover ناسا موفق به کشف متان در مریخ شد؛ اگرچه یافته‌های مذکور با گذر زمان رد شدند. کاوش‌گر rover سطوحی از گاز متان با نوسانات فصلی را در اتمسفر مریخ کشف کرد. دکتر کریس وبستر، رهبر ابزار سنجش متان Curiosity به نشریه Science اعلام کرد که پیش‌تر نسبت به هم‌سویی نهایی یافته‌ها اطمینان داشته است. به همین دلیل وی 6 ماه پیش از کشف شواهدی از چرخه گاز متان در سیاره مریخ، تیم خود را انتخاب کرد. وی گفت: “من مطمئن هستم که با گذر زمان میان این 2 مجموعه از داده‌ها سازگاری ایجاد خواهد شد.”

گفته شده که چرخه متان در مریخ از منافذ بسیار ریز موجود در سطح سیاره ناشی شده و مقدار کمی از این گازها از میان بستر سنگی سیاره تراوش می‌کند. تصور می‌شود که متان از وجود حیات یا برخی منابع زمین‌شناسی سرچشمه می‌گیرد و این موضوع با فرضیه انتشار گاز از خارج سیاره در تناقض است. داده‌های مربوط به ماموریت TGO از این فرضیه حمایت کرده و نشان می‌دهند که متان از طریق اتمسفر به پایین سرازیر نمی‌شود.

ماموریت TGO تا سال 2020 به گردآوری داده‌ها ادامه خواهد داد. لذا طی سالیان آینده احتمالا شواهد بیش‌تری پیرامون چرخه‌های متان در سیاره مریخ کشف خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH