چرا چینی‌ها آی‌فون XR اپل را نمی‌خرند؟!

طی پاییز گذشته تحلیل‌گران وال‌استریت در زمینه ستایش اپل آی‌فون XR از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. تصور می‌شد این گوشی همان پاسخ اپل به مشتریانی است که از برچسب قیمتی آی‌فون X در سال 2017 گلایه‌مند بودند. این گوشی به‌خاطر قیمت‌گذاری شگفت‌انگیز خود به یک اسمارت‌فون ویژه تبدیل شد؛ زیرا نهایتا تابوی قیمت‌گذاری 1000 دلاری مدل ممتاز اپل را شکست. بسیاری از این افراد به‌اصطلاح متخصص اعلام کردند که با عرضه آی‌فون XR در ماه اکتبر این گوشی به پرفروش‌ترین آی‌فون در میان مد‌ل‌های سه‌گانه سال 2018 بدل خواهد شد. در حالی‌که انتظارات این اشخاص درست به‌نظر می‌رسید؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها انتظار نداشتند که فروش کلی آی‌فون XR تا این اندازه پایین باشد.

با توجه به قیمت‌گذاری پایه 749 دلاری آی‌فون XR در ایالات‌متحده، اپل به منظور پایین نگاه داشتن هزینه‌ها ناچارا از به‌کارگیری برخی ویژگی‌ها در این هندست صرف‌نظر کرد. برای مثال این اسمارت‌فون در عوض استفاده از پنل‌های اولد گران‌قیمت‌تر موجود در آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس از یک نمایشگر 6.1 اینچی LCD بهره می‌گیرد. همچنین آی‌فون XR برخلاف 2 مدل دیگر آی‌فون 2018 در عوض بهره‌مندی از دوربین دوگانه از یک حسگر منفرد برخوردار بوده و فاقد قابلیت 3D Touch است. البته این هندست همانند سایر مدل‌های 2018 آی‌فون از دوربین TrueDepth در جلوی دستگاه، فناوری فیس آی‌دی و تراشه A12 بایونیک سود می‌برد. همچنین شارژدهی باتری آی‌فون XR در مقایسه با کلیه آی‌فون‌های عرضه شده تابه‌امروز بهتر است.

امروز نشریه وال‌استریت ژورنال اعلام کرد که میزان استقبال از آی‌فون XR در بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون جهان یعنی چین در حد انتظارات اپل نبوده است. در نتیجه هفته گذشته تیم کوک، مدیرعامل اپل اشاره کرد که کمپانی پیش‌بینی درآمدهای خود برای 3 ماهه مالی منتهی به دسامبر را کاهش داده است. این موضوع از افت ناگهانی فروش سهام اپل ناشی شده است. در مقطعی از زمان این کمپانی با ارزشی معادل 1 تریلیون دلار، ارزشمندترین شرکت دولتی در جهان به‌شمار می‌رفت؛ اما اکنون اپل 703 میلیارد دلار ارزش دارد و از نظر سرمایه‌گذاری بازار به رقبایی نظیر مایکروسافت، آمازون و گوگل آلفابت چشم دوخته است.

قیمت‌گذاری آی‌فون XR یکی از دلایل فروش ضعیف این هندست در چین به‌شمار می‌رود. برچسب قیمتی 6499 یوانی آی‌فون XR معادل بهای 946 دلاری آن در کشور است. اکثر ویژگی‌های این هندست در مدل‌های اندرویدی ارزان‌قیمت‌تر تولید شده توسط کمپانی‌های چینی نیز مشاهده می‌شود. همچنین به لطف جنگ تجاری میان ایالات‌متحده و چین و بازداشت مینگ وانژو؛ معاون مالی ارشد هواوی به دستور ایالات‌متحده، واکنش‌های شدید و فزآینده ضد آمریکایی در این کشور آسیایی شکل گرفته است. برخی کمپانی‌های چینی کارمندان خریدار آی‌فون را جریمه می‌کنند؛ در حالی‌که برای خریداری هندست‌های تولید شده توسط هواوی و سایر شرکت‌های چینی مبلغی را به‌عنوان کمک هزینه می‌پردازند.

فروش آی‌فون XR انتظارات اپل را برآورده نکرده است

در راستای تلاش‌ها جهت افزایش تقاضای آی‌فون XR، اپل برای دارندگان مدل قدیمی آی‌فون تخفیفاتی را در نظر گرفته است. ماه گذشته این قرارداد به 17 بازار خارجی از جمله چین گسترش پیدا کرد. اما پیش‌تر با بالا گرفتن تقابل دلار آمریکا در برابر یوان چین، اپل به منظور حفظ حاشیه سود خود ناچارا قیمت آی‌فون XR را در چین افزایش داد. این موضوع باعث شد تا قیمت هندست اپل در مقایسه با تولیدات شرکت‌های چینی نظیر هواوی بیش‌تر شود. روز چهارشنبه تیم کوک با انتشار نامه‌ای پیرامون کاهش برآوردهای درآمدی اپل اعلام کرد: “ما می‌دانستیم که قدرت بالای دلار آمریکا موجب ایجاد جریانات ارزی خارجی خواهد شد.”

سیاست محافظه‌کارانه اپل برای حفظ حاشیه سودآوری خود باعث شده تا قیمت آی‌فون XR از گوشی‌های ممتاز تولید شده توسط هواوی نظیر P20 و سری میت 20 گران‌تر باشد. تولیدکنندگان چینی مانند اوپو و ویوو نیز مدل‌های پرچم‌دار خود را با قیمتی ارزان‌تر از آی‌فون XR در چین عرضه می‌کنند.

یک تحلیل‌گر می‌گوید که اشتباه محاسباتی اپل در برآورد میزان تقاضا موجب ناکامی آی‌فون XR شده است. پیش‌تر و در ماه اکتبر تیم آرکوری؛ تحلیل‌گر موسسه UBS در گفتگو با زنجیره تامین اپل خاطرنشان کرد که بر اساس تصمیم کمپانی، آی‌فون XR سهمی 45 درصدی از آی‌فون‌های تولیدی اپل را به خود اختصاص خواهد داد. آرکوری مشکل اپل در زمینه فروش آی‌فون XR را در قالب یک جمله مختصر بیان می‌کند. وی می‌گوید: “اپل تعداد بسیار زیادی آی‌فون XR را تولید نموده و مردم خصوصا در چین تنها این هندست را خریداری نمی‌کنند.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH