معاون ارشد فناوری کوالکام: پاسخگویی به درخواست‌های اپل سالیانه 250 میلیون دلار هزینه دارد!

اکنون دادگاه غیرحقوقی مربوط به تقابل کمیته تجاری فدرال (FTC) و کوالکام در جریان بوده و کمپانی آمریکایی نیز دفاعیات خود را ارایه نموده است. طی 6 روز نخست این دادگاه، FTC تلاش کرد تا به لوسی کوه؛ قاضی پرونده نشان دهد که تولیدکننده تراشه با انجام اقداماتی در راستای ثبت پتنت‌ها سعی کرده تا از امتیازات به ظاهر انحصاری خود محافظت نماید. سیاست “عدم ثبت پتنت به منزله عدم تولید تراشه” کمپانی در محوریت اختلاف قرار دارد. با این‌حال کوالکام می‌گوید که تاکنون هیچ‌کدام از مشتریان، تراشه‌های تولیدی را رد نکرده است. همچنین به‌نظر می‌رسد کوالکام در زمینه قیمت‌گذاری عادلانه، منطقی و غیر تبعیض‌آمیز پتنت‌های استاندارد حیاتی خود ناکام بوده است؛ رفتاری که یکی از ملزومات حوزه صنعت به‌شمار می‌آید. این موارد همان پتنت‌هایی هستند که تولیدکننده برای اطمینان از تطابق محصولات خود با استانداردهای فنی بایستی نسبت به ثبت آن‌ها اقدام نماید.

کوالکام می‌گوید که به منظور اجرای اقدامات تحقیق و توسعه موردنیاز جهت ارتقا محصولات خود به درآمد حاصل از صدور مجوزها احتیاج دارد. امروز جیمز تامپسون؛ معاون ارشد فناوری کوالکام برای ارایه ادله خود پیرامون میزان هزینه‌های هنگفت چنین اقدامی در دادگاه حاضر شد. این مدیر اجرایی در جریان شهادت خود اعلام کرد که ارتقا تراشه‌های مودم کوالکام برای استفاده توسط اپل، سالیانه حدودا 250 میلیون دلار هزینه را بر این تولیدکننده تراشه تحمیل می‌کند. آقای تامپسون توضیح داد که اپل هرساله متقاضی یک تراشه جدید است و چنانچه این تراشه‌ها برای هر مصرف‌کننده دیگری جز اپل طراحی می‌شدند؛ در این‌صورت هزینه ارتقا قطعه هرساله افزایش پیدا نمی‌کرد.

اپل می‌خواهد تا ما هر ساله یک تراشه مودم جدید را در اختیار این شرکت قرار دهیم. اما در صورت بررسی سایر مشتریان محصولاتی نظیر کسب‌وکارهای کارت داده متوجه خواهید شد که آن‌ها حتی خواهان اجرای سالیانه یک الگوی طراحی جدید نیز نیستند.” جیمز تامپسون؛ معاون ارشد فناوری کوالکام

شرکت اپل در فاصله سال‌های 2011 تا 2015 تنها از تراشه‌های مودم ساخت کوالکام استفاده کرد. در سال‌های 2016 و 2017 غول کوپرتینویی از تراشه‌های تولیدی اینتل و کوالکام بهره برد و نهایتا در آی‌فون‌های 2018 نیز منحصرا به تراشه‌های مودم ساخت اینتل تکیه کرد. بر اساس گمانه‌زنی‌ها اپل تراشه مودم موردنیاز نخستین آی‌فون 5G خود را شخصا طراحی خواهد کرد. انتظار می‌رود از این هندست در سال 2020 رونمایی شود.

در صورت پیروزی FTC در دادگاه، کوالکام احتمالا ناچار به تغییر بسیاری از شیوه‌های کسب‌وکار مرتبط با فروش تراشه‌های خود خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH