یک شرکت روسی قصد دارد در فضا بیلبورد‌های تبلیغاتی بسازد!

یک شرکت روسی از طرح خود برای ساخت بیلبورد‌های تبلیغاتی غول‌پیکری در فضا، پرده برداشت. در این ایده با استفاده از نور آسمان در شب، یک بیلبورد تبلیغاتی نورانی و بسیار عظیم برای معرفی محصولاتی مانند کوکاکولا، مک‌دونالد و کی‌اف‌سی ایجاد خواهد شد. اگر آنها موفق به اجرایی کردن این طرح شوند، متاسفانه از سال 2021 باید در آسمان هم شاهد دیدن تبلیغات کالا‌ها باشیم!

بیلبورد‌های تبلیغاتی

البته از طرف دیگر فناوری مورد استفاده برای انجام این پروژه بسیار حیرت‌انگیز است. شرکت استارت‌راکت، قصد دارد ده‌ها تاسواره (کیوب ست) را توسط یک موشک به مدار حدود 450 کیلومتری فرستاده و در آنجا مستقر نماید تا به دور زمین گردش نمایند. این تاسواره در یک آرایش مشخص بادبان مانند، پرواز می‌کنند و نوری که از خورشید به زمین می‌رسد را بازتاب می‌دهند. هر یک از این ساختار‌های بادبان شکل می‌تواند به طور مستقل کنترل شود. به عبارت دیگر هر یک از این تاسواره‌ها نقش یک پیکسل از این نمایشگر عظیم فضایی را بازی می‌کنند!

طبق اطلاعات منتشر شده هر یک از این بیلبورد‌های تبلیغاتی تنها یکسال در آسمان دوام می‌آورند. با اینکه تاکنون چنین کاری انجام نشده ولی به وضوح روشن است که پای یک سرمایه‌گذاری هنگفت در میان خواهد بود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان این پروژه را یکی از بدترین روش‌های ممکن برای نابودی علم و پول می‌دانند. به طوری که حتی پاتریک سیتزر، استاد ستاره‌شناسی دانشگاه میشیگان این ایده را یک ایده وحشتناک و بسیار بد می‌داند. او معتقد است در حال حاضر فضای اطراف کره زمین به اندازه کافی شلوغ و پر از ماهواره و زباله‌های فضایی مختلف هست و مردم قطعا علاقه‌ای به دیدن تبلیغ یک مک‌بوک غول‌آسا در میان ستاره‌های زیبای آسمان شب ندارند!

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: اجرای چنین پروژه‌ای که هیچ ارزش علمی، امنیتی و حتی تجاری ندارد، کاملا بی‌معنی است. فضا همین حالا هم بیش از حد شلوغ است و طبق بررسی نیروی هوایی ایالات متحده، هم اکنون بیش از 20000 شی در حال گردش به دور مدار عمومی سیاره زمین هستند و نکته مهم‌تر اینکه تنها 10 درصد از این مقدار را ماهواره‌های فعال تشکیل می‌دهند و باقی آن را ماهواره‌های از کار افتاده، بدنه موشک‌های قدیمی و قطعات فضا‌پیما‌ها تشکیل می‌دهند (ماهواره پیام هم جدیدا به این زباله‌های فضایی افزوده شد!).

بیلبورد‌های تبلیغاتی

همچنین سیتزر افزود این تبلیغات تنها در ساعات خاصی از شبانه‌روز (شب و احتمالا اوایل صبح) قابل مشاهده هستند و در باقی ساعات بلااستفاده خواهند بود. به علاوه با راه‌اندازی این تبلیغات فضایی، نگرانی اصلی کارشناسان این حوزه، افزایش آلودگی نوری در سراسر جهان است. تصور کنید شب‌ها به جای دیدن آسمان پرستاره، شاهد تبلیغات صد‌ها شرکت‌ مختلف در بالای سرمان باشیم!

خوشبختانه این نوع تبلیغات فضایی نیازمند اخذ مجوز‌های مختلف از سازمان‌های نظارتی و مسئول هستند که می‌تواند تا زمان طولانی عملیاتی شدن یک چنین ایده‌هایی را به تاخیر بیاندازد. هرچند شرکت استارت‌راکت گفته است تا سال 2021 آنها آماده انجام این کار خواهند بود ولی ممکن است مردم تا آن زمان آماده نباشند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH