بنویسید تا تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای شوید!

ممکن است با خود فکر کنید که یک تصویر ارزش بالاتری از یک متن دارد؛ در این صورت احتمالاً شما به‌جای اینکه دوستدار متن باشید، یک فرد بصری هستید؛ به این معنی که مسائل بصری برای شما ارزش بیشتری نسبت به مسائل دیگر دارد. در نظر بسیاری از افراد، هنر عکاسی و نوشتن هیچ ربطی به یکدیگر ندارند، ولی این تفکر اشتباه است. نوشتن باعث فعال شدن خلاقیت در زمینه عکاسی و پیشرفت آن می‌شود؛ در واقع تمرین نوشتن می‌تواند هنر عکاسی شما را بسیار بهبود ببخشد.

در این مقاله چند روش را به شما آموزش می‌دهیم که باعث پیشرفت شما در زمینه عکاسی خواهد شد.

  1. خلاقیت خود را بروز دهید.

آیا تاکنون احساس کرده‌اید که برای پروژه‌های عکاسی خود هیچ ایده جدیدی در ذهن ندارید و یا به‌طور مکرر از ایده‌های هنری قبلی استفاده می‌کنید؟ متأسفانه این مشکل بسیاری از عکاسان آماتور و حتی حرفه‌ای است. امروزه افراد به دلیل مسائل و درگیری‌های زندگی، فرصت بسیار کمی برای تفکر و ایجاد ایده‌های خلاقانه، در اختیار دارند.

یکی از راه‌های ایجاد تفکر خلاقانه، این است که اول صبح چیزهایی را که به ذهن‌تان می‌رسد، بر روی کاغذ بنویسید. هنگام صبح تا جایی که می‌توانید و هر آن چیزی را که به ذهن شما می‌رسد، بر روی کاغذ بیاورید. ایجاد هیچ محدودیتی لازم نیست؛ چون افراد به دلیل تفاوت نیازها و مشکلات و محدودیت‌های زمانی، به شیوه‌های متفاوتی این مسائل را بیان خواهند کرد. آنچه ما توصیه می‌کنیم، این است که بدون سانسور کردن مطالبی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. بنویسید تا جایی که نوشتن برایتان سخت‌تر شود، اینجاست که خلاقیت شروع می‌شود.

  1. سبک خود را مشخص کنید.

عکاسی حرفه بسیار جذابی است و افراد مایل هستند هرچه بیشتر درباره ترفندها و متدهای آن بیاموزند. اغلب اوقات هنگامی‌که افراد خود را به‌عنوان عکاس معرفی می‌کنند، اولین سؤالی که از آن‌ها پرسیده می‌شود، در مورد نوع و زمینه عکاسی آن‌ها است. هر عکاس حرفه‌ای دارای یک مسیر روشن و یک سبک قابل تشخیص است؛ بنابراین شما برای حرفه‌ای شدن باید تعریف روشنی از سبک خود ارایه دهید.

اگر برای مدتی است که عکاسی می‌کنید، تعریف این سبک خاص، برای شما کار آسانی خواهد بود، ولی خب با تمرین هم می‌توان سبک مشخصی برای خود ایجاد و تعریف کرد. برای این کار ابتدا به دنبال بهترین تصویری که تاکنون گرفته‌اید بگردید و همچنین تصویری را انتخاب کنید که از عکاسی آن بسیار لذت می‌برید؛ سپس ارتباط بین این دو عکس را پیدا کنید.

سپس خلاصه‌ای از هر آنچه از مقایسه این دو تصویر متوجه شده‌اید، بنویسید. حتی اگر عکاسی هنری و حرفه‌ای انجام نمی‌دهید، بازهم در مورد سبک خاص خود، متنی بنویسید. تصورات، ترفندها و تمام چیزهایی را که شما را از عکاسان دیگر متفاوت می‌سازد، به رشته تحریر درآورید. نوشتن چنین متن‌هایی، می‌تواند راهی برای پیدا کردن و نزدیک شدن به موضوع ظریف و سبک خاص باشد و به شما کمک می‌کند که کاملاً از جنبه‌های پنهان خود آگاه شده و راه مناسبی در پیش بگیرید.

  1. کی، کجا و چرا؟

هر فردی پس از مدتی فعالیت در زمینه عکاسی، متوجه تأثیر فراگیر رزومه بر مسیر عکاسی خود شده است. بهترین کار، نوشتن یک متن بیوگرافی است؛ این عمل هم در پیدا کردن شغل در زمینه موردنظر و هم در درک نقاط قوت خود، نقش بسزایی دارد.

می‌توان با یک رزومه معمولی شروع کرد که البته ممکن است بسیار طولانی باشد. عکاس‌ها در زمینه‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند؛ گاهی ممکن است برای دستیابی به زمینه‌های شغلی مختلف، به گرفتن عکس‌هایی بپردازند که شاید اصلاً در تخصصشان نیست و گاهی فقط برای گذران زندگی در زمینه‌هایی فعالیت کنند که اندکی به هنر عکاسی مربوط باشد. به‌هرحال همه آن‌ها را در کاغذی بنویسید و سپس آن‌ها را دسته‌بندی کنید؛ به‌طور مثال اگر به‌عنوان عکاس در عروسی و یا جشن تولد فردی حضور داشته‌اید، آن را در یک طبقه و تصاویری را که از افراد، به‌منظور اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی‌شان مثل فیس‌بوک، گرفته‌اید در طبقه‌ای دیگر قرار دهید.

رعایت علائم نگارشی به خواندن آسان‌تر یک متن کمک می‌کند؛ پس علائم نگارشی را در متنی که می‌نویسید، رعایت کنید تا به یک متن جامع و دقیق تبدیل شود. مانند هر روایتی، مطالب هر قسمت باید کاملاً باهم هماهنگ باشد؛ پس مطالبی را که لازم است، ذکر کنید. درنهایت نکاتی را که باعث پیشرفت شما در این هنر شده است، بر روی کاغذ بیاورید.

سخن پایانی

امیدوارم چنین تمریناتی را سودمند ارزیابی کرده باشید. ارزیابی خود شخص از کار خود، کار آسانی نیست؛ به همین دلیل سعی کنید نظر شخصی افراد دیگر را در مورد سبک خود، جویا شوید. از طرفی توصیه می‌کنم که یادداشت‌های صبح خود را به کسی نشان ندهید؛ چون در این صورت به ‌احتمال قوی، بسیاری از آن‌ها را سانسور خواهید کرد. پس آن‌ها را نشان نداده و لذت ببرید.

1 در مورد “بنویسید تا تبدیل به یک عکاس حرفه‌ای شوید!”

  1. ابراهیم بیگدلی

    باسلام ازاین رهگذر چنانچه مشکلی رابتوانید حل کنید دعایتان میکنیم باتشکر بیگدلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH