آینده در قبضه گوشی‌های هوشمند بدون حاشیه خواهد بود و ما باید این مسئله را بپذیریم!

رویای داشتن گوشی هوشمندی که تمام اطلاعات را بر روی صفحه‌نمایشش عرضه نماید به زمان حیات ایزاک آسیموف، نویسنده بزرگ داستان‌های علمی تخیلی بر می‌گردد. خوشبختانه ما اکنون در این عصر زندگی می‌کنیم و در حال تجربه این رویای به واقعیت پیوسته هستیم ولی به نظر می‌رسد هنوز به پایان این رویای شیرین نرسیده‌اید و باید چند گام دیگر به جلو بردارید!

گوشی‌های هوشمند

برخی از افراد معتقدند دست یافتن به گوشی‌های هوشمند بدون حاشیه، پیشرفت محسوب نمی‌شود ولی ظاهرا آنها اهداف نهفته در ورای این پیشرفت‌ها را به سادگی نادیده می‌گیرند و با زدن مثال‌های سطحی از محدود بودن کارایی این نوآوری‌ها، به زعم خود سعی در متوقف کردن چرخه پیشرفت صنعت مبتنی بر علم روز را دارند.

گوشی‌های مانند آنر ویو 20، نووا 4 هواوی و گلکسی A8s سامسونگ از عصر حضور ناچ در بالای گوشی‌های هوشمند، گامی به جلوتر برداشتند و با معرفی هندستی دارای نمایشگر سوراخ‌دار برای تعبیه دوربین سلفی به جای ناچ، بار دیگر نمونه کوچکی از اشتیاق جامعه به تحول و رسیدن به کمال را به نمایش گذاشتند.

دوران ناچ، که هنوز هم بسیاری از کاربران با دیدنش، زبان به گله و شکایت باز می‌کنند، رو به پایان است و به زودی زمان کنار گذاشته شدن ترند نمایشگر‌های سوراخ‌دار نیز فرا خواهد رسید. در حال حاضر مهندسان در تلاش برای دست‌یافتن به فناوری قرار دادن دوربین سلفی در زیر صفحه نمایش گوشی‌ها هستند.

همانطور که همه می‌دانند دوربین سلفی، آخرین چالش بزرگ پیش‌روی انسان برای داشتن یک گوشی هوشمند مجهز به یک نمایشگر یکدست و تمام صفحه بدون هرگونه اجزا و لوازم اضافی و کاملا بدون حاشیه است. از طرف دیگر زمان زیادی از جنجال شبکه‌های اجتماعی و تب گرفتن تصاویر سلفی در بین کاربران و بدل شدن سلفی به یک ترند جهانی، نمی‌گذرد ولی به همین سرعت دوره تمام این مسائل یکی بعد از دیگری پشت سر گذاشته شد و امروزه تنها همین یک مانع در پیش‌رو است، به طوری که دل‌مشغولی اصلی اغلب افراد در رابطه با گوشی‌های هوشمند آینده، توجه و زیر نظر داشتن فرایند تکامل ایده‌ها و فناوری‌های نوظهور جدیدتر است نه بدون حاشیه بودن گوشی!

گوشی‌های هوشمند

خب از بحث اصلی دور نشویم و بار دیگر به طراحی بدون حاشیه بازگردیم. راه‌حل‌های بسیاری برای آن ارایه شده است اما شاید همگی در ذهنمان به دنبال طراحی هندستی مانند گوشی می‌میکس 2017 شیائومی و مدرن‌سازی آن به سبک گوشی‌های جدید آی‌فون (X، XS و XS Max) و حذف کامل لبه پایینی آن باشیم.

البته ایده‌هایی مانند گوشی کشویی، دوربین پاپ‌آپ و گوشی‌های دارای دو صفحه‌نمایش نیز ساخته شده‌اند. اخیرا پتنت‌های جدیدی نیز در همین راستا به ثبت رسیده‌اند و حتی نیازی به اینکه ایده لبه‌های خمیده را توسعه بدهیم، نیست و قطعا می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان سال 2019 و آغاز سال 2020 ما به فناوری ساخت گوشی‌های بدون لبه واقعی خواهیم رسید!

هرچند هم اکنون نیز چنین محصولاتی را در طرح مفهومی جذاب آپکس 2019 شرکت ویوو می‌توان مشاهده کرد. هندستی که عاری از هرگونه دکمه و کلید و از همه مهم‌تر فاقد دوربین سلفی است! ظاهر گوشی نیز به اندازه کافی جلوه‌ای آینده‌نگرانه دارد و مسلما شرکت‌های دیگر نیز با جدیت به دنبال عرضه چنین محصولاتی هستند. لازم به تذکر نیست ولی مطمئن باشید مانند اختراع اسکنر شناسایی اثر انگشت در زیر صفحه نمایش، پیش از آنکه حتی حس بزنید، خود را در عصر گوشی‌های فاقد حاشیه نیز خواهید دید.

در پایان شاید بد نباشد برای ورود به عصر گوشی‌های فاقد حاشیه آماده شوید. مهم‌ترین مسئله این است که اصلا نباید به واسطه حذف برخی اجزا و قابلیت‌ها در گوشی‌های عصر جدید، خود را ناراحت کنید. برای مثال حتی اگر که به کارگیری لبه‌های خمیده در گوشی‌ها، سبب حذف برخی کلید‌ها شود تنها نیاز است صدای اعتراض کاربران به اندازه کافی بلند باشد تا به گوش سازندگان برسد و احتمال دارد بار دیگر شاهد بازگشت آنها باشیم.

گوشی‌های هوشمند

به علاوه نهایتا نیز فناوری طراحی و ساخت نمایشگر‌های لمسی و رابط کاربری آنقدر پیشرفت می‌کند و بهبود می‌یابد که دیگر هیچ فردی نگران مشکل لمس اتفاقی آیتم‌های ناخواسته نخواهد بود یا اگر ناخودآگاه به یاد دوران نوستالژیک گوشی‌های حاشیه‌دار افتادید، کافیست با قرار دادن گوشی بدون حاشیه‌تان در یک قاب محافظ، یاد آن گوشی‌های قدیمی را برای خود تداعی کنید، در هر صورت شما تک به تک این پیشرفت‌های فناوری را تجربه خواهید کرد و سپس کنار خواهید نهاد و هم‌گام با علم به پیش خواهید رفت!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH