بال‌های ترانسونیک بوئینگ در ارتفاعات بالا قادر به حفظ سرعت هواپیما در سرعتی نزدیک به سرعت صوت است

در حالی که همه در انتظار بازگشت شکوهمند هواپیما‌های سوپرسونیک به پهنه آسمان و معرفی نسل جدید از هواپیما‌های تجاری هستند که قادر به شکستن دیوار صوتی باشند، بوئینگ از شیوه‌ای دیگر برای بهبود وضعیت سرعت سفر‌های هوایی بهره‌گرفته است. مهندسان شرکت قصد دارند با کاهش وزن هواپیما‌ها و افزایش کارایی نیروی پروازی، به این مهم دست یابند!

بوئینگ

این غول هواپیمایی یک بال تاشو بسیار سبک به نام ترانسونیک ساخته است که به گفته مسئولان شرکت، این امکان را به هواپیما‌های بزرگ‌تر می‌دهد تا در حالی که با سرعتی نزدیک به سرعت صوت در حرکت‌‌اند، مدت طولانی‌تری را در ارتفاعات بالا به پرواز ادامه دهند. این ابداع با سرعت و قابلیت‌های اغلب هواپیما‌های فعلی سازگار است و برای به کارگیری آن نیازی به تغییرات وسیع در تمام طراحی و ساختار هواپیما نیست. هدف نهایی از ساخت این بال، بهبود سرعت پرواز سفر‌های هوایی طولانی‌مدت و کاهش زمان پرواز و نزدیک‌تر شدن مدت این پرواز‌ها به سفر‌های میان مدت است، زیرا این بال‌ها نیز قادرند هواپیما را با سرعتی نزدیک به یک ماخ برسانند!

در تست‌های انجام شده اخیر در آزمایشگاه بوئینگ، طرح مفهومی این بال‌ها به هواپیما اجازه رسیدن به حداکثر سرعت 0.8 ماخ را می‌دهد. البته کافی است این عدد را با سرعت 2.04 ماخ (2180 کیلومتر در ساعت) هواپیمای افسانه‌ای کنکورد که در سال 2003 بازنشسته شد، مقایسه نمایید تا راه طولانی بوئینگ و مهندسانش برای رسیدن به این رکورد را به وضوح درک کنید.

سرعت ایجاد شده توسط بال ترانسونیک بوئینگ تقریبا مشابه با معیار‌های موجود در هواپیما‌های فعلی است و در محدوده 650 تا 950 کیلومتر در ساعت قرار می‌گیرد (البته گفته می‌شود در پشت این محدودیت دلایلی فیزیکی نهفته است!). با این حال شرکت ادعا می‌کند این بال‌های جدید سر و صدای کمتری ایجاد می‌نمایند. هرچند مانور دادن بر روی این مسئله برای یک هواپیما مسافرتی که صدای موتور‌های غول‌پیکرش از صد‌ها متر دورتر به گوش می‌رسد، بیشتر به یک شوخی می‌ماند!

با این حال این طرح هنوز در مراحل آزمایشی است و تا پایان راه، مسیری طولانی در پیش دارد. طبق اطلاعات منتشر شده، این بال مفهومی بیش از 50 متر طول دارد و برای پشتیبانی و حفظ پایداری آن و بهبود وضعیت آئرودینامیک هواپیما از یک تراس و یک بال سویپت تغییر یافته کمک گرفته شده است. طراحی و ساخت بال‌های ترانسونیک حاصل همکاری ده ساله با تیم تحقیقاتی پروژه هواپیمای ساب سونیک الترا گریین ناسا است. سازمان فضایی ناسا در این رابطه اعلام کرده است که فناوری‌ها و نمونه‌های مفهومی این هواپیمای ساب‌سونیک، می‌تواند به صنایع هواپیمایی برای تولید هواپیماهای پاک‌تر که سبب تولید آلاینده‌های کربنی پایین‌تری می‌شوند، کمک شایانی نماید.

بوئینگ

نوید حسین، معاون بخش پژوهش و فناوری‌های بوئینگ، در یک بیانیه مطبوعاتی، با تایید این مسئله اعلام کرد که بال‌های ترانسونیک با در نظر گرفتن نگرانی‌های مربوط به مسائل زیست محیطی طراحی شده‌اند. او در ادامه ادعا کرد که طرح مفهومی بال‌های تراس ‌براکت ترانسونیک این پتانسیل را دارند که به میزان چشمگیری سبب کاهش میزان مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری انرژی در هواپیما شوند که به طور مستقیم در پایین آمدن سطح آلایندگی آن نقش دارد.

این موضوع با توجه به تولید ماشین‌آلات بسیار بزرگ و کارآمدتر توسط شرکت، به یک اولویت بسیار مهم برای بوئینگ تبدیل شده است که در آینده می‌تواند به یک برگ برنده برای بهبود وضعیت فروش شرکت و کاهش هزینه‌های آژانس‌های هواپیمایی خریدار محصولات بوئینگ بدل گردد. به عنوان مثال با عرضه هواپیمای جت 777x بوئینگ تا اواخر سال جاری (2019)، این هواپیما به عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای دو موتوره جهان شناخته خواهد شد. به علاوه این هواپیما در طولانی‌ترین مسیر پروازی یک هواپیمای تجاری مشغول به فعالیت خواهد شد که مربوط به خط پرواز از شهر نیویورک تا سنگاپور با طی مسافتی در حدود 18000 کیلومتر در مدت زمان 19 ساعت است!

بوئینگ

با این حال این تنها پروژه مهم فعلی بوئینگ نیست و آنها برای اجرای طرح‌های بزرگ‌تر برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری برسانند. جت 777x اخیرا برای اولین بار به موتور جت توربوفن GE9X شرکت جنرال الکتریک مجهز شده است. موتور GE9X بزرگ‌ترین موتور توربینی دنیا است که کپسول محفظه موتور حدود 4.5 متر قطر دارد و 16 تیغه غول‌آسا، فن کامپوزیتی با قطر 3.4 متری درون آن را شکل داده‌اند که تا اواخر سال 2019، جت 777x را با خود به دل آسمان خواهد برد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH