افزایش قیمت شدید در بازار تبلت و لپ‌تاپ؟! افزایش تعرفه واردات به ۲۰ درصد

هشدارسازمان نصر تهران نسبت به افزایش تعرفه گمرکی رایانه‌های همراه: افزایش قیمت شدید در بازار تبلت و لپ‌تاپ

کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مخالف خود را با هرگونه افزایش تعرفه گمرکی رایانه‌های همراه اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، کنفرانس خبری کمیسیون سخت‌افزار صبح امروز با حضور رئیس سازمان و تعدادی از اعضای این کمیسیون متشکل از مدیران بزرگترین شرکت‌های سخت‌افزاری و جمع انبوهی از خبرنگاران حوزه IT برگزار شد.

nasr

تولید نوت‌بوک توجیه اقتصادی ندارد

در این نشست ، حسین غروی، نائب رئیس کمیسیون سخت‌افزاردرخصوص تصمیم کمیسیون ماده یک برای  افزایش تعرفه رایانه‌های همراه به بهانه تولید داخلی، گفت :شرکتی ادعا کرده که در کشور، خط تولید نوت بوک و تبلت ایجاد کرده است. کمیسیون سخت‌افزار پس از بررسی‌های کارشناسی خود معتقد است که تولید نوت‌بوک و تبلت در ایران به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر ایجاد انحصار در این بازار، فعالیت اقتصادی واردکنندگان و مصرف‌کنندگان این حوزه را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.

غروی با تاکید براینکه افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک از 4 به 20 درصد، موجب افزایش نجومی قیمت این کالاها در بازار می‌شود، ادامه داد: تجربه ناموفق افزایش تعرفه موبایل طی سالیان گذشته نشان داد که بالابردن تعرفه‌ها، نمی‌تواند حامی تولیدات داخلی باشد.
او با اشاره به بالارفتن حجم کالاهای قاچاق دراثر افزایش تعرفه‌ گمرکی گفت: افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک و تبلت نیز قطعا علاوه بر افزایش قیمت، میزان قاچاق را در بازار این کالاها بالا می‌برد که این موضوع درنهایت واردکنندگان قانونی را محدودتر از گذشته خواهد کرد.

غروی ادامه داد: همچنان این پرسش مطرح است که چرا کمیسیون ماده یک با وجود آسیب‌های ناشی از تجربه افزایش تعرفه همچنان باید در مورد بازار نوت‌بوک نیز چنین اشتباهی را تکرار کند.

نماینده سازمان در کمیسیون ماده یک حضور یابد

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به درخواست این سازمان برای حضورنماینده خود در کمیسیون ماده یک، گفت: معتقدیم کمیسیون ماده یک برای تصمیم‌گیری در خصوص تعرفه‌های گمرکی حوزه IT حتما نیازمند نظرات کارشناسی و تخصصی سازمان نصر است.  مطالبه ما این است که نماینده سازمان در تصویب  تعرفه‌هایIT کمیسیون ماده یک حضور داشته باشد

آزاده داننده افزود: این موضوع در دولت جدید مطالبه دائمی ماست و  تلاش می‌کنیم تا از طریق دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، بتوانیم این توافق را حاصل کنیم.

داننده درباره چالش افزایش تعرفه در حمایت از برند داخلی، گفت: صنعت خودرو به عنوان صنعت ملی ما، نمونه بارز حمایت همه جانبه از برند ایرانی است.قطعا انحصار در حوزه خودرو تنها  با حمایت‌های صورت گرفته امکان پذیر بوده است اما این برند ایرانی، هم‌اکنون هیچ توان رقابتی با خارجی‌ها ندارد و قطعا اگر تعرفه را آزاد کنند، خودروی داخلی از گردونه رقابت خارج می‌شود.

به گفته وی، بالابردن غیرمنطقی تعرفه‌های گمرکی به بهانه حمایت از تولید کالاهای IT، قطعا موجب قربانی شدن کیفیت خواهد شد.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران عنوان کرد: اگر کمیسیون ماده یک به دنبال حمایت از تولیدات داخلی است قطعا باید از شیوه‌های دیگر بهره‌ گیرد، نه اینکه با افزایش تعرفه وارداتی  و گران کردن کالاها، مصرف‌کنندگان را متضرر کند.

شبه تولید خیانت است

در این نشست خبری، فرخ امیری، عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به آسیب‌شناسی تولید کالاهایIT در کشور گفت: ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان IT، سال‌ها روی این موضوع تحقیق کردیم و نتیجه گرفتیم که تولید نوت‌بوک نیز مانند باقی تجهیزات فناوری در این حوزه واقعا امکان پذیر نیست.

امیری با اشاره به تجربه ناموفق تولید موبایل در کشور و دلایل این شکست ادامه داد:  درخصوص تولید موبایل و ALL IN ONE با وجود تمام حمایت‌های وزارت صنعت، حتی با تعرفه گمرکی 60درصد هم نتوانستیم با واردات قاچاق رقابت کنیم ؛ چراکه چرخه زمان تولید در کشور طولانی است و این موضوع به هیچ عنوان با سرعت تکنولوژی، حجم کالای قاچاق و قیمت بالای قطعات امکان پذیر نیست.

عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به اینکه افزایش تعرفه‌های گمرکی اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است، افزود: تولید کار مقدسی است و ما از تولید حمایت می کنیم مشروط براینکه بتوان منطقی از تولید حمایت کرد . قطعا افزایش تعرفه و ایجاد محدودیت در حوزه واردات تنها اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است.

nasr-2

تولید واقعی در حوزه نوت‌بوک وجود ندارد

در ادامه این نشست خبری، علیرضا پورنقشبند، عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به اینکه تولید داخلی محصولات IT در کشور به معنای واقعی وجود ندارد، گفت: به بهانه تولید داخلی، تعرفه گمرکی رایانه‌های یکپارچه(ALL IN ONE) به 60درصد ارتقا پیدا کرد؛ درصورتی که معنای تولید این رایانه‌ها، تنها مونتاژ قطعات در داخل کشور است.

پورنقشبند ادامه داد: اگر هم اکنون جای خالی انواع کامپیوترهای یکپارچه در ادارات و سازمان‌ها احساس می‌شود این موضوع تنها به دلیل تعرفه بالای گمرکی است و شبه تولید داخلی هم هیچ گاه نتوانسته نیاز در این حوزه را تامین کند.

او با تاکید براینکه واردکنندگان حوزه IT همچنان درگیر قوانین و مقررات دست‌و پاگیر هستند، گفت: در شرایطی که واردکنندگان نوت‌بوک همچنان متضرر می‌شوند افزایش تعرفه این کالا باعث کاهش واردات قانونی آنها خواهد شد و واردکنندگان قانونی بیشتر از گذشته محدود خواهند شد.

او با انتقاد از رویکرد داخلی برخی شرکت‌ها که ادعای تولید رایانه‌ در کشور دارند، ادامه داد: بزرگ‌ترین شرکت‌های IT در جهان، تولید نوت‌بوک را به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و سرعت تکنولوژی رها کرده‌اند و در حال حاضر این انحصار در دست شرکت‌های چینی با تیراژهای میلیونی در تولید است؛ پس چطور ممکن است که ما در ایران بتوانیم ادعای تولید لپ‌تاپ داشته باشیم.

آیا شما به عنوان یک کاربر، با افزایش تعرفه واردات نوت‌بوک و تبلت به بهانه تولید در داخل، موافق هستید؟!

17 در مورد “افزایش قیمت شدید در بازار تبلت و لپ‌تاپ؟! افزایش تعرفه واردات به ۲۰ درصد”

  1. با این کار بازار قاچاق تو بانه رو رونق میدن وقتی گمرکی بیشتر بشه همه میرن قاچاقیشو میخرن.بیشترین ضرر رو واردکننده های قانونی میخورن.. اصلا یکم عقل تو سر اینا نیست بخدا

  2. یعنی این آدمی که به خیلی ها منفی داده از بچه های بالاست؟؟!!!
    باور کنید شوخی نمیکنم آیتی رسان سایت پرطرفداریه احتمال اینکه این منفی دهندگان از بچه های بالا باشه همین الان اینجا بهش میگم که خیلی … و خیلی … و خیلی هم …. هستی. و……. .

  3. تورو خدا لپتاپ گرون نکنید برای اینکه چند نفر شغل داشته باشند باید در زمینه های که توانایی داریم مثل عمران و کشاورزی سرمایه گذاری کنیم والا مونتاژ و سرهم کردن چند قطعه وقتی که قیمت تمام شده از محصول مشابه خارجی تازه با کیفیت بالاتر گرانتر عرضه میشه که فقط با بالا رفتن قیمت تعرفه قیمتها نزدیک بهم شوند این تولید بیشتر فشار گرانی و پایین آوردن قدرت خرید لپتاپ و توزیع لپتاپهایی که بروز نیستند میشود

    1. تو رو خدا لپ تاپ رو گرون‌نکنید
      بخدا بعد دو نیم سال که بدون کامپیوترم برای هر لحظه ش یه عمر شد گذروندم و سه سال انتظار که بتونم پول لپ تاپ جور کنم میگذره هر موقع پولم جور میشد لپ تاپ هم گرون شد _ الان که سه میلیونشو جور کردم یه چهارصد پونصد هزارش مونده صبرم دیگه تموم شده تو رو خدا کاری نکنین که بازم نتونم لپ تاپ بگیرم و جوونیم رو عقده نبودن لپ تاپ تموم کنم
      همه سه تومن رو خودم کار کردم اونم مثل چی! بابام یه گرون هم نمیده الان هم این نظرو با گوشیم با اینترنت ذغالی نوشتم

    1. تا زمانی که ما بجای اعتراض به مدیران اینچنین بی صلاحیتی تازه جو گیر میشیم میریم چندتا چندتا کالا میخریم که انگار قحطی اومده همین میشه دیگه…هر کسی هر کاری دلش میخواد میکنه و کسی جلودارش نیس

      از ماست که بر ماست

  4. مجتبی محمدی

    مرد آن است که در کشاکش دهر سنگ زیرین آسیا باشد
    این آقایون که نشستن و صحبت از افزایش تعرفه ها در هر زمینه ای میکنن بهتره یک سری به بازار IT بزنن و قیمتها رو ببینن نه اینکه پشت میزشون بشینن از لپ تاپ و تبلت با برندهای مطرح دنیا که مجانی بهشون میدن استفاده کنن .
    وقتی برای یک بار هم که شده دست توی جیب مبارکشون کنن و لپ تاپ یا تبلت بخرن اون وقت دیگه ازاین حرفها نمی زنن.
    اصلا همین آقایون تا حالا از موبایل ایرانی (موبایل چینی + گارانتی ایرانی) استفاده کردن تا کیفیت مزخرف اون رو حس کنن.
    اینا اگه خیلی نگران تولید هستن برن شرکتهای داخلی رو از طریق واردات تکنولوژی حمایت کنن تا جنس با کیفیت ارزون در اختیار ملت بزارن اون وقت خود ملت تصمیم صحیح بابت خرید کالای تولید داخل رو خواهند گرفت
    در تجارت هیچ راه حلی با دستور حکومتی به یک جواب که فروشنده تولید کننده و مصرف کننده همزمان منتفع بشن ختم نمی شه.

  5. بابا این حرفهایی که بالا در این نشست زده شد که نشست نمیخواست قبل نشست به اشاره میکردن همه این حرفها را خودمون میدونستیم عجبا معلوم که افزایش تعرفه نباید باشه چون معنیش فروش زوری هستش

  6. ایرونی دربدر بیکار

    با سلام هم میهن بزرگوار مسخرس این پوسیده پلاس شعار تولید داخل منم روزگاری غیرت داشتم به این کلمه مقدس بعدش سنم بیشتر شد واقعیات اجتماعمون تولید و محتوای اون رو از نزدیک دیدم که چه سر هم بندی بی صاحب و حساب کتابیه یارو فقط فکر سود غیر منطقی و خوردن از حق کاگر بیچارشه اصلنم کاری به چیزی که تولید میکنه نداره هستن معدود تولید کننده هایی که با ضرر از جیب خودشون دارن خرج میکنن که در سطح کارگاههای خرد و کوچیکه والا الباقیش مزاح هست

  7. واقعا که ما چه ملت بد بختی هستیم که از یه طرف مجبوریم پراید رو 16000000پول بدیم تا بعضی شرکت ها سودشو کنن اینم مثل همونه دیگه کسی که ضرر میکنه ملت بی چاره است

  8. والله ادم مرده هم میدونه این کارغلطه واون وقت نماینده مجلس نمیدونه باید فاتحه زندگی راخواند

  9. والا همین الآن توی بازار کامپیوتر ایران یک جو مافیایی حاکم شده
    زمانی که دلار ۲۸۰۰ تومان بود مانیتور ۲۳ اینچ ips مارک ایسوس خریدم ۳۳۰ تومن حالا که دلار ۲۹۰۰ تومان بود رفتم بازار یه مانیتور دیگه بخرم قیمتش شده بود ۱ میلیون و ۲ روز بعد دلار شد ۲۹۲۰ تومان، همون مانیتور قیمتش شد ۱۱۵۰۰۰۰ تومان!

    حالا دولت با افزایش تعرفه‌ها باز بازار رو به کام این آقایون میخواد شیرین‌تر از گذشته کنه

    البته باید مد نظر داشته باشند که حوزه کامپیوتر، مثل بازار خودرو نیست و چنین توانی وجود نداره که بتونند با قاچاقش مقابله جدی کنند و البته در این میان تجار واقعی و مشتریان متضرر میشن

    تجار با قیمت‌های پس از افزایش تعرفه نمیتونن جنس وارد کنند و مشتری‌ها هم باید کالاهای قاچاق فاقد گارانتی تهیه کنند!

  10. همینجوریش دارن ملتو سر کیسه میکنن وای بحال اینکه یه بهانه ای هم دست دلال های محترم بدن…
    بعدش میشینید میگید چرا ایران با اینهمه سرمایه هنوز جهان سوم مونده!!! خب پدر آمرزیده ها خودتون دارید بازار رو واسه یه مشت دلال سو استفاده کن باز میکنید،ملت چه گناهی کردن که باید چوب بی مدیریتی شما رو بخورن اونم به اسم حمایت از سرمایه های ملی…
    نکنه اینم جریان گوشی تولید داخل GLX هست که شد : گوشی چینی + گارانتی ایران = تولید ملی!!!

  11. مشخصا نه اما نظر ما هیچ تاثیری نداره الان داریم همه چی رو با سه برابر قیمت واقعی میخریم از فردا با چهار برابر قیمت میخریم اینا چی واسشون مهمه که این دومی باشه

  12. کالای بی کیفیت چه ایرانی باشه چه خارجی حتی ارزش نگاه کردم نداره چه برسه به حمایت.
    اگه قیمت کالاهای خارجی 1000000 برابر کالاهای بی کیفیت داخلی هم بشه بازم کالای بی کیفیت و نمیخریم.حتی اگه کلا از خرید وسیله صرف نظر کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH