portrait

۶ ترفند برای ثبت تصاویر زیبا از منظره‌ها

عکاسی از منظره بسیار زیبا یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های عکاسی در فضای باز است که شما می‌توانید خودتان را در یک منظره زیبا غوطه‌ور کنید و از آن چیز را که چشمانتان می‌بیند در قالب دوربین خود عکس‌برداری کنید. زمانی که در زمینه عکاسی از منظره تصویر‌برداری می‌کنید، فعالیت‌های بسیاری برای انجام وجود دارد. عکس‌برداری از کوه‌های باشکوه گرفته تا تپه‌های تیز سبز می‌تواند از سوژه‌های عکاسی شما باشد. در این آموزش قصد داریم ۶ روش برای پیشرفت در عکاسی از منظره ارایه دهیم.

۱. نقطه مورد علاقه خود را در تصویر قرار دهید

معمولا زمانی که افراد شروع به عکاسی از منظره‌ها می‌کنند، سعی دارند تصویر کلی از زمین و آسمان را به نمایش بگذارند و به نکاتی همچون اضافه کردن جنبه‌هایی مانند یک ویژگی جالب به قاب خود توجهی ندارند. یکی از روش‌های زندگی بخشیدن به عکس منظره خود، افزودن یه نقطه مورد علاقه به تصویرتان است.

وجود یک نرده، در، درخت، ردیف بوته‌های پرچین یا چیز‌هایی که بتواند به عکس شما ارزش بخشد، می‌تواند از پیشنهاد‌ها برای نقطه مورد علاقه باشد. این نکته کوچک می‌تواند عکس منظره شما را از عکسی معمولی به عکسی فوق‌العاده تغییر دهد.

۲. نور را ببین

نور یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها در عکاسی منظره است که می‌تواند عکس شما را بهبود ببخشد. آیا تا به حال به مکانی تنها برای یافتن هوایی ابری و بارانی رفته‌اید؟ در حالی که این آب و هوا می‌تواند برای بعضی سبک‌های عکاسی مانند منظره‌های ساحلی و دریایی مناسب باشد، اما وجود نور در عکاسی از منظره‌ها بسیار حیاتی و مهم است و می‌تواند عکس‌های شما را بسیار بهبود بخشد. عکس‌های بدون نور اغلب بی‌تنوع و ناخوشایند هستند. پس از وجود نور کافی در عکس‌های خود اطمینان حاصل کنید تا به عکس‌های شما زندگی بخشد.

توصیه می‌کنیم به دنبال تغییر الگو‌های نور باشید و از این که چگونه نور خورشید بر عکس‌های شما تاثیر می‌گذارد آگاه شوید. به عنوان مثال، در وسط روز خورشید بسیار بالاتر از آسمان قرار می‌گیرد و بیشتر منظره را از بالا روشن می‌کند. اما زمانی که خورشید در وضعیت پایین‌تری قرار دارد می‌تواند باعث ایجاد سایه شود که موجب می‌شود بخشی از عکس شما تیره شود.

۳. محل قرار گرفتن افق را در نظر بگیرید

با توجه به عکسی که می‌گیرید و هدفی که از عکاسی آن منظره دارید، تعیین افق و تعیین محلی که می‌خواهید آن را در صحنه خود قرار دهید، می‌تواند عملی هیجان‌انگیز و بسیار مفید باشد.

هر چیز که برای شما جذاب‌تر باشد به عنوان افق در نظر بگیرید. ممکن است بخواهید ابر‌ها و آسمان بیشتر در عکس شما قرار گیرد و یا حتی ممکن است پیش‌زمینه‌های بیشتری برای خود در نظر داشته باشید. اگر آسمان را جالب‌تر می‌پندارید، افق را در بخش سوم پایین تصویر قرار دهید. در نهایت اگر پیش‌زمینه را جذاب‌تر می‌پندارید، افق را به سوی سومین قسمت بالای فریم قرار دهید. همچنان انتخاب افق در وسط تصویر می‌تواند عکس‌های شما را متعادل‌تر کند. انتخاب افق کاملا انتخاب شما است و به این بستگی دارد که می‌خواهید تصویر نهایی خود چگونه دیده شود.

۴. حواس‌پرتی‌ها را از بین ببرید

از بین بردن حواس‌پرتی‌ها ممکن است یک نکته بدیهی در عکاسی از منظره در نظر گرفته شود. با این وجود بسیار جالب است که بیشتر عکس‌ها دارای عناصر منحرف کننده هستند. به یاد داشته باشید که برخی اوقات با حذف برخی عوامل منحرف کننده از عکس‌ها همچون سیم‌های تلفن ناخوشایند یا تیر‌های چراغ برق می‌توانید عکس‌های خود را به طور چشم‌گیری بهبود ببخشید.

۵. زمان روز

زمانی که شما تصمیم دارید عکاسی کنید بسیار می‌تواند در کیفیت عکاس‌های شما تاثیر گذارد. شما ممکن است در زمان محدودیت داشته باشید و به دلایل مختلف همچون کار، خانواده و یا سایر تعهدات نتوانید در ساعت‌های دلخواه عکاسی کنید. پس به این نکته اهمیت دهید. عکاسی از منظره‌ها در زمان‌های مشخصی از روز همچون زمان طلوع و غروب و هنگام روز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

خودتان را فقط در زمان‌های طلوع و غروب خورشید محدود نکنید. شما می‌توانید از صحنه‌های فوق‌العاده در هر زمان از روز عکس‌برداری کنید. برای مثال هنگام روز می‌تواند زمان بسیار مناسبی باشد مخصوصا وقتی ابر‌های بسیاری نیز در آسمان برای افزودن درام به قاب شما وجود داشته باشد.

۶. فوکوس

آخرین عنصر برای پیشرفت در عکاسی از منظره‌ها فوکوس است. از خودتان سوال بپرسید. آیا به دنبال تصویر کامل چشم‌انداز هستید یا می‌خواهید بخشی از تصویر را خارج از فوکوس قرار دهید؟

با استفاده از عمق گسترده زمینه، تصاویر شما دارای وضوح جلو به پشت خواهند بود. این در حالی است که با استفاده از عمق باریک‌تر زمینه، پیش‌زمینه یا پس‌زمینه شما از فوکوس خارج می‌گردد. استفاده از این روش می‌تواند برای خلق تصاویر خلاقانه نیز کمک کند. به عنوان مثال زمانی که قصد دارید بر روی یک درخت تاکید کنید، استفاده از این روش بسیار تاثیرگذار است.

نتیجه‌گیری

این ۶ روش را در عکس‌های خود استفاده کنید تا نتیجه‌های جالبی برای خلق تصاویر در طبیعت کسب کنید. نظر شما در مورد روش‌ها و نکات مختلف عکاسی‌ها از منظره‌ها چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH